Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Brannvesenets hjemmesjekk, en diskusjon


Anbefalte innlegg

Jeg har googlet litt rundt, men det er ikke lett å finne en eneste bedrift i Bergensområdet som utfører kontroll av brannslukningsapparater. Mulig jeg må hone google-egenskapene mine, men jeg finner bare sider som sier at det er viktig å utføre, men jeg finner ikke en eneste annonse for hvem som faktisk utfører det. Og finner jeg det, så holder de ikke til i Bergen.

 

Noen som kan hjelpe meg?

I nord norge, så kommer brannvesenet på besøk til alle, og forlanger port inn i pipa di. Og skal nå snart sjekke opp at alle har brannalarmer i alle etasjer som er linket til hverandre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo ille når du eier egent hus, og må nekte brannveset tilgang. Ikke fordi du har noen brannfarer, men kun på prinsipp. De fikk ikke inspisert hele huset da jeg nektet de tilgang til kjelleren, hvor tilsynsluken er. Og derfor skal de komme på nytt igjen. Jeg betaler kun statstax. Betaler ikke for vann, jeg får det i fra en privat kilde i fra frossent springvann i fra fjellet. Så jeg betaler kun tax til staten hvert år.

 

Lao ss si  alt brenner ned der, det er jo ingen spredningsfare til andre bygg. Og det blir min egen feil.

Endret av Dr. Jones
Lenke til kommentar

Hva er det som ligger bak dette merkelige prinsippet om å nekte brannvesenet tilgang? De er der jo for å gjøre deg en tjeneste, gi deg tips om hvordan du kan gjøre din bolig tryggere.

Visste du at brannvesenet er så sjeldent trengt, at de fleste er gratis frivillige? Og hovedbil som er bokstavelig/numeretisk talt i fra 60 tallet. Jeg overdriver ikke når jeg sier tankbilen er i fra 60 tallet. Er det rart jeg ikke stoler på de? Det tar flere timer før ambulansen kommer frem til der hvor jeg snakker om, jeg har personelig holdt noen i live og ventet lenge på ambulansen.

 

Når det tar brannvesenet 4 timer å komme til meg, og ambulansen 2 timer, så lærer du fort å ikke stole på myndighetene hvis noe skjer og du må nesten ta kontroll selv.

Endret av Dr. Jones
Lenke til kommentar

Hvis Dr Jones snakker sant ville jeg virkelig vurdert å tipse kommunen om å tilfredsstille dimensjoneringsforskriften hva gjelder brannvesen og innsats.

Og røykvarsler går ikke på verdisikkerhet, men personsikkerhet. Som byggeier er du juridisk ansvarlig for å ivareta personsikkerheten i eget bygg, og kan faktisk være strafferettslig ansvarlig for unødvendige personskader og/eller død.

Røykvarsler koster ikke allverdens, ikke de seriekoblede trådløse heller.

Lenke til kommentar

Hvis Dr Jones snakker sant ville jeg virkelig vurdert å tipse kommunen om å tilfredsstille dimensjoneringsforskriften hva gjelder brannvesen og innsats.

Og røykvarsler går ikke på verdisikkerhet, men personsikkerhet. Som byggeier er du juridisk ansvarlig for å ivareta personsikkerheten i eget bygg, og kan faktisk være strafferettslig ansvarlig for unødvendige personskader og/eller død.

Røykvarsler koster ikke allverdens, ikke de seriekoblede trådløse heller.

Jeg kan vitne på at brannvesenet har et totaliært kontroll over oss her. Det er forventet å slippe de inn og gjøre alt de sier. Selv om alle er frivillige og ikke har mer peiling en noen som f.eks kan liste hvor ofte en pc kan ta fyr. Jeg kan kanskje sees på som en kestra brannfare, da jeg har stort anlegg, forsterkere og pcer stående. Men likevel?Jeg har holdt folk i livet i flere timer før ambulansen kom seg hit. Jeg har gjort ting de kun kan drømme om, da de kommer alltid for sent til åstedet. Er det rart de er bitchy?

Endret av Dr. Jones
Lenke til kommentar

Branvesenet har tilgangsrett overalt , du har ingen rom i lovverk til og nekte de adgang . 


§ 34.Tilsynsmyndighetens rett til adgang m.m.

Tilsynsmyndigheten skal til enhver tid ha uhindret adgang til ethvert sted og til enhver innretning og kjøretøy tilsynsmyndigheten finner nødvendig for å føre tilsyn etter denne loven. Om nødvendig kan det kreves bistand fra politiet for å sikre slik adgang. Politi og kontrollpersonell fra vegkontorene kan stanse kjøretøy i forbindelse med kontroll av transport av farlig gods.

Tilsynspersonellet skal legitimere seg i samsvar med forvaltningsloven § 15 og om mulig sette seg i kontakt med representant for eier eller bruker av tilsynsobjektet, og med representant for arbeidsgiver og hovedverneombud ved tilsyn i virksomhet.

Eier, bruker, arbeidsgiver eller representant for disse har rett til, og kan pålegges, å være til stede under kontrollen. Tilsynspersonellet kan bestemme at retten ikke skal gjelde ved intervju av arbeidstaker eller dersom slik tilstedeværelse ikke kan gjennomføres uten vesentlig ulempe eller uten at formålet med kontrollen settes i fare.

 

men jeg skal si meg enig i det at kommuner rent over gjør en dårlig jobbe med og ha et godt brannvesen, faktumet at brannvesenet virker til å gå på ren frivillighet rundt om i Norge er skremmende , det burde være drevet på samme måte som politiet med et overordnet system som sikret et minimum av kvalitet , selv i usentrale strøk. 

Lenke til kommentar

Det er "frivillige" for å spare penger, det er ikke hensiktsmessig eller fornuftig å betale mange millioner ekstra i lønninger da beredskapen med "frivillige" er like god. Det er alltid brannmenn på stasjonen som takler det meste frem til de "frivillige" kommer, noe de gjør omtrent like raskt som brannbilen.

 

Grunnen til at jeg skriver frivillige med et par " er at de er ansatt og godkjent, de tar ikke imot hvemsomhelst.

http://www.brannvernet.no/Om/JHO

 

Edit; De er jo frivillige i den forstand at de ikke er tvunget til å ha en jobb i brannvesenet, de er ikke slaver :p

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

 

Hva er det som ligger bak dette merkelige prinsippet om å nekte brannvesenet tilgang? De er der jo for å gjøre deg en tjeneste, gi deg tips om hvordan du kan gjøre din bolig tryggere.

Visste du at brannvesenet er så sjeldent trengt, at de fleste er gratis frivillige? Og hovedbil som er bokstavelig/numeretisk talt i fra 60 tallet. Jeg overdriver ikke når jeg sier tankbilen er i fra 60 tallet. Er det rart jeg ikke stoler på de? Det tar flere timer før ambulansen kommer frem til der hvor jeg snakker om, jeg har personelig holdt noen i live og ventet lenge på ambulansen.

 

Når det tar brannvesenet 4 timer å komme til meg, og ambulansen 2 timer, så lærer du fort å ikke stole på myndighetene hvis noe skjer og du må nesten ta kontroll selv.

 

 

Når det tar brannvesenet 4 timer å komme til deg, er det vel desto viktigere at brannsikkerheten i huset ditt er ivaretatt?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det heter ikke frivillige brannmannskap men deltidsbrannmannskap. Forskjellen ligger i at en frivillig gjør jobben uten lønn - en deltidsansatt brannmann får lønn når han/hun jobber.

 

Og hva forventer du av det offentlige når du bosetter deg langt inn i gokk? I Norge har du den frihet til å bosette deg akkurat der hvor du vil(forutsatt at du eier plassen eller får lov av grunneier). Enten det er midt i sentrum med kort responstid for nødetatene eller langt utenfor alfavei med _lang_ responstid for nødetatene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hva er det som ligger bak dette merkelige prinsippet om å nekte brannvesenet tilgang? De er der jo for å gjøre deg en tjeneste, gi deg tips om hvordan du kan gjøre din bolig tryggere.

Visste du at brannvesenet er så sjeldent trengt, at de fleste er gratis frivillige? Og hovedbil som er bokstavelig/numeretisk talt i fra 60 tallet. Jeg overdriver ikke når jeg sier tankbilen er i fra 60 tallet. Er det rart jeg ikke stoler på de? Det tar flere timer før ambulansen kommer frem til der hvor jeg snakker om, jeg har personelig holdt noen i live og ventet lenge på ambulansen.

 

Når det tar brannvesenet 4 timer å komme til meg, og ambulansen 2 timer, så lærer du fort å ikke stole på myndighetene hvis noe skjer og du må nesten ta kontroll selv.

 

 

Når det tar brannvesenet 4 timer å komme til deg, er det vel desto viktigere at brannsikkerheten i huset ditt er ivaretatt?

 

Dette er sant, min grunn til irritasjon er at jeg opplever at de skal være så sjef, selv om nyere teknologi gjør at at vi har 90%? mindre branner.

Endret av Dr. Jones
Lenke til kommentar

Jeg ville nok nektet de adgang da det alltid er rotete her, men hadde de avtalt time, i god tid så hadde det ikke vært noe problem

(Jeg bor alene)

Føler meg selv nokså trygg da jeg har brannstasjonen et "steinkast" unna

Men om det blir innbrudd eller jeg skader meg så kan det ta time® før jeg får hjelp

 

Brannstasjonene legges nesten aldri ned, mens legevakt og lensmann legges ned hver dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...