Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

[OffTopic] C# er fint og flott, og sikkert bedre det på sine måter. Men VB er så enkelt. :)

 

 

Jeg er siv.ing. Jeg skal løse problemer, ikke programmere ;) [/OffTopic].

 

Jeg tror jeg aner hvor du vil hen, men som du sier selv du kommer sent til startstreken. Jeg vet ikke når du begynte, men jeg tipper at allerede da var det andre protokoller enn KNX tilgjengelige, noe av problemet er at man må vite hva man skal lete etter.

 

Altibox har jo allerede startet med sitt "Smartly"-prosjekt, og det ser jo lovende ut det med tanke på samarbeid Electrocompaniet og andre som kan dezign. Mitt problem med det er at det bygger på xComfort, en proprietær og relativt sett dårligere protokoll enn mer åpne Z-wave (selv om den muligens også er proprietær, iallfall ikke Open Source). For ikke å nevne så er den unødvendig dyr. 12-1600 kr for en dimmer er unødvendig høyt priset.

 

Det finnes andre, norske prosjekter som også vil finne opp hjulet på nytt, og samtidig ta seg godt betalt for det. De vil gjerne "spare deg for tusenvis av kroner i oppvarming" og "spare miljøet".

 

 

Personlig tror jeg du kommer lenger med å basere seg på en eksisterende protokoll, og designe et system ut fra det. Når du skal helt tilbake til scratch, så er det mye arbeid før du er i stand til å ha et pålitelig system for å skru av og på ei lyspære. Flere Kickstarter-prosjekter oppdager hvor vanskelig noe så enkelt kan være. Lifx-pæren min har enda ikke klart å koble seg på et trådløst nettverk.

 

Det viktigste er vel kanskje å prøve å dekke et behov som finnes og gjøre det på en fornuftig og kostnadseffektiv måte, ikke å prøve å skape et nytt behov. Sistnevnte er ikke umulig, men krever mye kapital, markedsføring og know-how.

 

 

 

Og litt mer offtopic, hvem har kommet med de herlig absurde utsagnene i signaturen din? :D

 

 

Hei, og takk for at du svarer på det jeg spør om :)

 

Jeg er, som du sier, for sent til bordet og hadde egentlig lagt hele tanken på hylla.

 

Off topic: Jeg er selv utdannet på NTNU, men valgte å spesialisere meg innen systemutvikling (gikk opprinnelig på kommiunikasjonsteknologi, så de fleste av studiekameratene mine jobber som akustikere offshore) Jeg burde aldri nevnt noe om språk, men helt off topic var det bare et velment råd.

 

Jeg håpet jo også at det allerede skulle være en eksisterende "moderne" protokoll, slik at jeg slapp å gjøre den biten. Det er ikke det at det er så mye arbeid, men ofte har flinkere folk allerede gjort det samme før og i tillegg eksisterer det nok en del utstyr som er kompatibelt med denne protokollen (avhengig av hvor omfattende den er). Som nevnt var dette noe jeg begynte å tenke på for litt over et år siden, men som jeg seriøst begynte å vurdere for et år siden da jeg (egentlig) skulle bygge hus. Jeg visste jo allerede da at dette ikke er noe man gaper over alene, og det er ikke så lett å finne folk som både er kompetente og har en interesse for feltet OG er villige til å forsøke seg som "gründer", det vil si, legge tid i noe som muligens kan bli en feil. Hele prosjektet hadde også vært mer eller mindre avhengig av drahjelp fra Innovasjon Norge, men jeg liker nok dessverre ikke mye på "norges nye Mark Zuckerberg" ;p (haha, husker jeg lo godt første gang jeg så den artikkelen, lenge før han ble avslørt som svindler)

 

Nå var dette egentlig glemt og lagt på hylla, men så kom jeg over denne tråden og fikk lyst til å spørre hva som var dagens beste eksisterende løsning. Litt av greia er at jeg da f.eks kan søke om jobb der og forhåpentligvis "ta inn" det tapte, men for å ikke avspore tråden for mye spesifiserte jeg at personen måtte kjenne de tekniske detaljene, og gjerne forstå ting ut fra et "utviklerperspektiv".

 

Det du sier om at det finnes andre andre bedrifter "out there" som gjerne lopper deg for penger tror jeg så gjerne, men den gang da jeg begynte å tenke på dette var det fortsatt ikke noe særlig av f.eks Android-bokser (noe jeg skjønte kom til å komme). Planen var at én android-enhet skulle være "master" og vite alt om systemet ut fra brukerkonfigurasjon (gjerne laget på en PC eller noe). Denne konfigurasjonen skulle kort fortalt blitt lagret i et eller annet markup-language (json, yml, xml etc) og klientene som kobler til får en slik fil som beskriver hele systemet. Det er opp til klienten (f.eks en iPad) å dynamisk lage et GUI som er bra. Jeg vet ikke hvor detaljert jeg skal beskrive det her, men alt var (planlagt) abstrahert slik at man fint kunne få det til å f.eks bruke sensorer som bruker andre protokoller.

 

Jeg kom i alle fall lengre enn å skru på en lyspære den gang ;) Ikke trådløst (i den forstand at selve lyspæren var trådløs), riktig nok, men jeg fokuserte ikke så mye på akkurat det. Det var mer enn nok å ta av som var viktigere å finne ut, og ikke minst visste jeg allerede fra starten av at dette kom til å bli et luftslott dersom jeg skulle gjøre det alene. Det er rett og slett alt for mye på for kort tid, for jeg skjønte at "time is of the essence", spesielt her. Den andre tingen jeg ivret for var overgang fra tradisjonell belysning til LED, (skulle ha en del av dette i huset) så jeg bestilte forskjellig utstyr (har sikkert noen hundre meter med ymse led-striper fortsatt) for dimming, evt. dimming/styring av RGB. Her var faktisk mange av løsningene trådløse, men proprietære. Før jeg begynte på NTNU gikk jeg elektronikk, så jeg hadde fordelen av å forstå litt mer enn rene teoretikere (husker fortsatt kretsteknikk på NTNU, helt usannsynlige kretser) av elektronikk.

 

I første rekke så jeg på hva JEG ønsket i mitt hus, for å prøve å dekke inn de mest grunnleggende behovene i første rekke. Deretter prøvde jeg å kutte det ned til "den minste grunnpakken" og se hva de direkte kostnadene ville bli og fant ut at det som da var "dagens systemer" var enten helt utdatert og overpriset eller ran på høylys dag og overpriset :) Faren min er arkitekt, men firmaet han jobber i er totalentreprenører (mest større bygg, men på det tidspunktet jobbet han med et leilighetskompleks) så jeg så en mulighet der til å få ut "grunnpakken" så å si gratis.

 

Men som du sier; "gullrushet" er over, og nå prøver jeg bare å orientere meg i markedet. Det har helt sikkert skjedd store endringer siden jeg sist prøvde å gjøre en slags markedsundersøkelse (tok faktisk noen fag i dette våset en gang, trodde aldri jeg skulle få bruk for det).

 

Nå begynner et å bli fryktelig langt her, og for å ikke avspore totalt må jeg nesten avslutte, men takk for informasjon!

 

Og off topic igjen:

 

Sitatet kommer fra en ellevill diskusjon her for noen år siden med en kar som kaller seg "Dr. Hawkins" som ikke skjønner opp eller ned på noe virker det som, men underholdende nok var et levende bevis på at "Dunning-Kruger"-effekten er høyst reell. ;)

 

Og til deg som lurte på hvor gammel jeg er og hvor lenge jeg har drevet med programmering kan jeg si at jeg som nevnt tidligere begynte med VB 6 da jeg var 14, og det var vel det første man kan kalle ekte programmering der jeg faktisk fikk ting til å virke som de skulle (selv om koden var ræva og forståelsen av objektorientert programmering null) og har nå dessverre akkurat gått inn i mitt fjerde tiår :\

 

Edit:

 

Fjernet sitat-sitat-sitat

Endret av pifler
Lenke til kommentar

Rapport fra kveldens HS2->HS3:

 

Installerte HSTouch 3.0.0

OBS : Husk å endre folder ellers overskriver den HS2 uten å spørre.

 

Tok en kopi av en prosjekt fil

(Den fjerner jo alle Devicer den ikke kjenner...)

og åpnet den OK

Byttet server IP både i connect og i prosjektet, kontakt OK

La inn en dimmer og en AV/PÅ toggle, og testet -OK

 

Installerte HS3Import rutinen og kjørte den på HS3 serveren men en kopi av basen fra HS2

(Den sier den må kjøres på en maskin der BÅDE HS2 og HS3 er installert men det er bare tull)

 

Genererte en ny HS3 "base" og åpnet den

 

Joda alle eventene var der i riktige grupper men uten innhold :(

 

Nedslående!

Orker ikke mer i kveld... bare tanken...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ny måler?

 

Jeg leser i Aftenbladet at regionen får nye målere, men dette gjelde hele landet:

 

 

 

Myndighetene har satt frist for installasjon av ny måler til 1. januar 2019.

 

 

 

I tillegg til den nye måleren, skal det også installeres en styringsenhet. I følge Lyse skal denne bidra med å kommunisere med andre elektroniske enheter i hjemmet, som for eksempel lys og varme.

 

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/140000-kunder-ma-apne-hjemmet-for-Lyse-3355476.html#.Uv3Aink4o6g

 

Det siste avsnittet jeg har limt inn kan være spennende, vet noen noe mer om dette? Regner med at teknologien/protokollen eller hva det nå heter er kjent.

 

Blir dette et helt lukket system som styres av el-leverandøren eller kan vi glede oss?

Lenke til kommentar

Denne kan være kjekt lesestoff hvis du ikke vil sette opp alt på nytt (noe jeg virkelig ikke kan tenke meg):

http://board.homeseer.com/showthread.php?t=163318

 

Takk, du er mye flinkere enn meg til å følge med. Derfor spør jeg:

 

#1 Den HS3 Import utility'en er altså komplett ubrukelig, men hva med den Connectoren til Jon00 ?

Skal den også kunne brukes til å importere Devicer og Eventer eller lager den bare virtuelle ditto for å kunne styre noe i det ene systemet fra det andre?

 

#2 Vet du om Bert på RFXcom har laget noe HS2->HS3 export/import for RFXCom devicer?

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme min tiltro til at man kan glede seg er lav, vi snakker tross alt om en bransje som har trengt utsettelse på utsettelse og ikke har evnet å få til en strømmåler som sender data jevnlig, at de skal være cutting edge er derfor noe jeg er skeptisk til :)

 

AtW

 

Helt enig - i utgangspunktet.

 

Lyse etablerte og eier Altibox - det vitner om et ønske samt evnen til å levere smartere løsninger.

 

Vi får se, men jeg forventer ikke bakoversveis.

Lenke til kommentar

 

Det du sier om at det finnes andre andre bedrifter "out there" som gjerne lopper deg for penger tror jeg så gjerne, men den gang da jeg begynte å tenke på dette var det fortsatt ikke noe særlig av f.eks Android-bokser (noe jeg skjønte kom til å komme). Planen var at én android-enhet skulle være "master" og vite alt om systemet ut fra brukerkonfigurasjon (gjerne laget på en PC eller noe). Denne konfigurasjonen skulle kort fortalt blitt lagret i et eller annet markup-language (json, yml, xml etc) og klientene som kobler til får en slik fil som beskriver hele systemet. Det er opp til klienten (f.eks en iPad) å dynamisk lage et GUI som er bra. Jeg vet ikke hvor detaljert jeg skal beskrive det her, men alt var (planlagt) abstrahert slik at man fint kunne få det til å f.eks bruke sensorer som bruker andre protokoller.

 

Jeg kom i alle fall lengre enn å skru på en lyspære den gang ;) Ikke trådløst (i den forstand at selve lyspæren var trådløs), riktig nok, men jeg fokuserte ikke så mye på akkurat det. Det var mer enn nok å ta av som var viktigere å finne ut, og ikke minst visste jeg allerede fra starten av at dette kom til å bli et luftslott dersom jeg skulle gjøre det alene. Det er rett og slett alt for mye på for kort tid, for jeg skjønte at "time is of the essence", spesielt her. Den andre tingen jeg ivret for var overgang fra tradisjonell belysning til LED, (skulle ha en del av dette i huset) så jeg bestilte forskjellig utstyr (har sikkert noen hundre meter med ymse led-striper fortsatt) for dimming, evt. dimming/styring av RGB. Her var faktisk mange av løsningene trådløse, men proprietære. Før jeg begynte på NTNU gikk jeg elektronikk, så jeg hadde fordelen av å forstå litt mer enn rene teoretikere (husker fortsatt kretsteknikk på NTNU, helt usannsynlige kretser) av elektronikk.

 

Jeg tror man ville kommet lenger med å bruke en eksisterende protokoll, bruke noen kroner på å finne det "beste" utstyret på den protokollen og sette sammen pakker selv som "godkjente". Så kan man heller bruke tiden på å lage en smart nok hjerne, og, kanskje viktigst for mannen i gata, et intuitivt grensesnitt. Jeg personlig synes jeg ikke et hus er "smart" kun fordi det kan skru av og på et lyspunkt eller to, det må kunne gjøre mer. "Total integrasjon" burde være målet, og da snakker vi om forsterkere, TVer, satelittkontrollere (touchskjermer på Windows, Android og iPad), medieavspillere, varmepumper, kameraer, rullegardiner, LED-striper, bevegelsessensorer, dørlåser, postkasser, strømmålere, og så videre.

 

-"Men vent, Moskus. Det ligner mistenkelig mye på ditt hus".

 

Ja, det er ikke tilfeldig. Det er det jeg gjør nå med HomeSeer. Hvis jeg skulle ha et nytt system, så må det kunne gjøre det samme. Og helst mer.

 

 

 

Nå er vi på detaljnivå, men: Jeg vet ikke helt hvorfor du har "bestemt" deg for en Android-boks. De er sjeldent stabile nok over tid etter min erfaring.

 

 

 

I første rekke så jeg på hva JEG ønsket i mitt hus, for å prøve å dekke inn de mest grunnleggende behovene i første rekke. Deretter prøvde jeg å kutte det ned til "den minste grunnpakken" og se hva de direkte kostnadene ville bli og fant ut at det som da var "dagens systemer" var enten helt utdatert og overpriset eller ran på høylys dag og overpriset :) Faren min er arkitekt, men firmaet han jobber i er totalentreprenører (mest større bygg, men på det tidspunktet jobbet han med et leilighetskompleks) så jeg så en mulighet der til å få ut "grunnpakken" så å si gratis.

 

I denne tråden finner du for det meste dem som synes hjemmeautomasjon er spennende, og ikke har funnet et "off the rack" system som passer enten bruksområde eller lommeboka, eller begge deler. De er ikke nødvendigvis elektrikere (de fleste av oss er langt fra det), men vi kan bruke litt tid på å knote for å få til å fungere. Med f.eks. Z-wave er det faktisk ikke så mye knoting for å få det til å fungere etter at det er satt opp (riktig), det er mer snakk om å definere regler basert på tider og bevegelse hvis man vil.

 

Men det er et godt stykke fra fra å få noe til å fungere, til å være med å skrive noe fra bunn. Automasjon er gøy, men det er mest gøy når det fungerer. ;)

 

Med mindre du snubler over en million eller så i forskningskapital (eller startlån), så tviler jeg på at dette er realiserbart i stor skala, iallfall ikke slik det fremstår nå.

 

 

 

Genererte en ny HS3 "base" og åpnet den

 

Joda alle eventene var der i riktige grupper men uten innhold :(

 

Nedslående!

Orker ikke mer i kveld... bare tanken...

Eventene som ikke er Z-wave (eller generelle HomeSeer)-devicer blir ikke overført fordi det ikke finnes noen måte å gjøre det på.

 

Ikke engang RFXCOM-enheter lar seg enkelt overføre (noe jeg synes var svært skuffende egentlig, og jeg gruer meg litt til å legge alle de 80 enhetene inn på ny).

 

 

 

Ny måler?

 

Jeg leser i Aftenbladet at regionen får nye målere, men dette gjelde hele landet:

 

 

 

Myndighetene har satt frist for installasjon av ny måler til 1. januar 2019.

 

 

 

I tillegg til den nye måleren, skal det også installeres en styringsenhet. I følge Lyse skal denne bidra med å kommunisere med andre elektroniske enheter i hjemmet, som for eksempel lys og varme.

 

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/140000-kunder-ma-apne-hjemmet-for-Lyse-3355476.html#.Uv3Aink4o6g

 

Det siste avsnittet jeg har limt inn kan være spennende, vet noen noe mer om dette? Regner med at teknologien/protokollen eller hva det nå heter er kjent.

 

Blir dette et helt lukket system som styres av el-leverandøren eller kan vi glede oss?

 

Dette har jo vært på trappene ganske lenge. Det skal jo være oss til glede, i og med at det blir enklere å måle forbruk og rapportere det inn, men du får vel neppe koble den direkte til systemet ditt. :(

Lenke til kommentar

Eventene som ikke er Z-wave (eller generelle HomeSeer)-devicer blir ikke overført fordi det ikke finnes noen måte å gjøre det på.

 

Ikke engang RFXCOM-enheter lar seg enkelt overføre (noe jeg synes var svært skuffende egentlig, og jeg gruer meg litt til å legge alle de 80 enhetene inn på ny).

 

Hehe det er ingen ting som inspirerer mer enn "..det ikke finnes noen måte å gjøre det på", men la oss ta Devicene først:

 

 

Jeg må innrømme at jeg ble liggende våken å tenke på dette i natt. Kl 2 stod jeg opp og satte meg ved PCen:

HS2 basen er en Access base der jeg kan lese ut Devicenes; Name, Room, Floor, Device_ID og z_wave node.

HS3 API'et tillater så vidt jeg kan se å lese igjennom alle Devicer, sjekke Device_ID eller Nodenr og sette alt det andre.

Når Z-wave nodene er importert fra Stck'en kan jeg altså korrigere med Riktig Navn, Room og Floor.

 

For RFXCom blir det da å ta seg en tur i huset, klikke på alle brytere og vente til alle temp sensorer har sendt ett pip og så bare klikke import og save på dem alle med default navn etc.

 

Jeg har sjekket at Device_ID'ene er like nok til at jeg kan finne dem igjen og så kan jeg korrigere på samme måte her.

 

Tar jeg også vare på den nye (HS3) Ref'en i denne korrigeringen vil det være mulig å porte HSTouch prosjekter ved å scanne igjennom XML'en og bytte ut HS2 Ref'er med HS3 Ref'er

 

Når det gjelder Events burde en på samme måte i hvert fall kunne føre på de actions som er Direkte Device styrende (dim, ON og OFF)

Det ville hjelpe MASSE for mine 300 eventer i hvert fall....

Lenke til kommentar

 

Sorry karer, jeg har vært litt offline nå disse dagene pga. en operasjon i foten, og har fremdeles ikek fått pakket sakene for forsendelse.

 

Nå hører jeg at mk1 har funnet ut at en trenger HS3 versjonen av RFXCOM driveren for å kunne styre disse (?)

Det var jeg faktisk ikke klar over. Jeg hadde fått Fibaro sin RGB kontroller i hus ta LED stripene ankom og har bare testet disse.

 

Moskus & Mroffer:

Vil dere allikevel kjøpe?

Skal jeg pakke og sende dem?

I såfall må jeg ha navn og adresse på deg mroffer (send PM)

 

 

Nå, Moskus og Mroffer; hva ble det til?

Skal jeg sende?

 

Hei, ja bare send i vei, jeg kjører domotiga å den støttes der har jeg lest :D

Lenke til kommentar

Ny måler?

 

Jeg leser i Aftenbladet at regionen får nye målere, men dette gjelde hele landet:

 

 

 

Myndighetene har satt frist for installasjon av ny måler til 1. januar 2019.

 

 

 

I tillegg til den nye måleren, skal det også installeres en styringsenhet. I følge Lyse skal denne bidra med å kommunisere med andre elektroniske enheter i hjemmet, som for eksempel lys og varme.

 

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/140000-kunder-ma-apne-hjemmet-for-Lyse-3355476.html#.Uv3Aink4o6g

 

Det siste avsnittet jeg har limt inn kan være spennende, vet noen noe mer om dette? Regner med at teknologien/protokollen eller hva det nå heter er kjent.

 

Blir dette et helt lukket system som styres av el-leverandøren eller kan vi glede oss?

Har hatt slik automatisk måleravlesing i ca 5 år og er meget fornøyd med det.

Har ingen konkret informasjon om hvordan dette fungerer bortsett fra det han som installerte forklarte.

Det finnes en led som blinker med frekvens avhengig av forbruk.

Har sett at det finnes løsninger for å lese av dette (Kanskje er det noe her på forumet?).

All kommunikasjon skjer over strømnettet, ingenting er trådløst. Dataformatet vet jeg ingenting om.

Hvis man skal kunne plukke opp signalene kan dette antagelig gjøres i en stikkontakt + dertil egnet utstyr.

Men det vil neppe være enkelt å plukke opp, da avlesing utføres etter en form for kommando fra e-verket.

Det vil nok være langt enklere å lese av led-blink og så utlede forbruk utfra dette. På fakturaen framgår at det avleses den 1. hver måned og én gang pr. uke.

Lenke til kommentar

 

Eventene som ikke er Z-wave (eller generelle HomeSeer)-devicer blir ikke overført fordi det ikke finnes noen måte å gjøre det på.

 

Ikke engang RFXCOM-enheter lar seg enkelt overføre (noe jeg synes var svært skuffende egentlig, og jeg gruer meg litt til å legge alle de 80 enhetene inn på ny).

 

Hehe det er ingen ting som inspirerer mer enn "..det ikke finnes noen måte å gjøre det på", men la oss ta Devicene først:

 

 

Jeg må innrømme at jeg ble liggende våken å tenke på dette i natt. Kl 2 stod jeg opp og satte meg ved PCen:

HS2 basen er en Access base der jeg kan lese ut Devicenes; Name, Room, Floor, Device_ID og z_wave node.

HS3 API'et tillater så vidt jeg kan se å lese igjennom alle Devicer, sjekke Device_ID eller Nodenr og sette alt det andre.

Når Z-wave nodene er importert fra Stck'en kan jeg altså korrigere med Riktig Navn, Room og Floor.

 

For RFXCom blir det da å ta seg en tur i huset, klikke på alle brytere og vente til alle temp sensorer har sendt ett pip og så bare klikke import og save på dem alle med default navn etc.

 

Jeg har sjekket at Device_ID'ene er like nok til at jeg kan finne dem igjen og så kan jeg korrigere på samme måte her.

 

Tar jeg også vare på den nye (HS3) Ref'en i denne korrigeringen vil det være mulig å porte HSTouch prosjekter ved å scanne igjennom XML'en og bytte ut HS2 Ref'er med HS3 Ref'er

 

Når det gjelder Events burde en på samme måte i hvert fall kunne føre på de actions som er Direkte Device styrende (dim, ON og OFF)

Det ville hjelpe MASSE for mine 300 eventer i hvert fall....

 

 

Det blir som å starte på nytt, men dessverre med en "fasit", slik mye funksjonalitet må på plass før det er brukenes til noe.

 

Jeg sier ikke at det er umulig sånt rent programmeringsmessig, men det er såpass forskjell på Device-klassene i HS2 og HS3, at HST bestemte seg for å IKKE prøve å gjøre det. Jeg har ved siste telling (dvs. NÅ) 585 devicer og 363 eventer, i tillegg til en del scripts som MÅ konverteres (sunshine og temp) for å nevne noen.

 

Jeg gleder meg ikke. Men jeg tror jeg blir fornøyd med meg selv når jeg er ferdig engang. ;)

 

 

Hvis man skal kunne plukke opp signalene kan dette antagelig gjøres i en stikkontakt + dertil egnet utstyr.

 

Det blir neppe sendt signaler inn på strømnettet til huset, men heller ut mot trafoen... ;)

Lenke til kommentar

 

Det blir som å starte på nytt, men dessverre med en "fasit", slik mye funksjonalitet må på plass før det er brukenes til noe.

 

Jeg sier ikke at det er umulig sånt rent programmeringsmessig, men det er såpass forskjell på Device-klassene i HS2 og HS3, at HST bestemte seg for å IKKE prøve å gjøre det. Jeg har ved siste telling (dvs. NÅ) 585 devicer og 363 eventer, i tillegg til en del scripts som MÅ konverteres (sunshine og temp) for å nevne noen.

 

Jeg gleder meg ikke. Men jeg tror jeg blir fornøyd med meg selv når jeg er ferdig engang. ;)

 

 

Forskjellen på meg og HST er at de må konvertere generelt.

Jeg klarer meg med å konverter z-Wave og RFXCom Devicer :)

 

Jeg snakker med Bert nå om å få litt hjelp til å få ut Device_ID ene på Output devicer.

 

Han hadde ikke tid til å skrive noen konverterings software selv sa han.

Eric døde brått i fjor Mars av hjertestans :(

Lenke til kommentar

Burde man gå for HomeSeer eller HomeSeer Pro? Skiller jo endel kroner...

 

Skal brukes sammen med RFXCom, styring av lys, garageport o.l. via touch skjerm, motta signaler fra temp, magnet, o.l. sensorer, som i flere tilfeller skal ha en regel knyttet opp imot den for styring av ventilasjon o.l.

 

slik jeg ser det, så er HSTouch det eneste fra HSPro jeg kommer til å få bruk for, er det korrekt?

Lenke til kommentar

Da er HS3 oppe og kjører i en virtuell maskin. Brukte kjapt $80 på oppgradering av plugins (UltraGCIR, Squeezebox og RFXCOM).

 

Så det var en Twitter-plugin, men den så faktisk noe begrenset ut i forhold til min egen (ikke-fungerende) plugin.... og $30 for den? :hm:

 

Jeg så forresten at HS3 wether plugin (den som følger med i Pro) har yr.no support :D !

Ikke dårlig... om den funker da.. den så fryktelig kompleks ut

Lenke til kommentar

 

 

Hvis man skal kunne plukke opp signalene kan dette antagelig gjøres i en stikkontakt + dertil egnet utstyr.

 

Det blir neppe sendt signaler inn på strømnettet til huset, men heller ut mot trafoen... ;)

 

Det har du kanskje rett i, men inne i "boksen" finnes neppe noen isolasjon mellom inn/ut så jeg vil tro at signalet finnes "på begge sider". Men uansett .... neppe noe å "kaste bort tiden" på et der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...