Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Smertestillende "salve" i tannkjøttet mener jeg å huske....

Men det er 20 år siden..

Joda, det finnes enda (og heter Dentinox). Men hjelper lite, eller iallfall ikke nok til å få sove...

 

 

 

Takk igjen, men får ikke denne til å virke heller, kommer ikke noe verdi i Z2, må man ha en spesiell device for at det skal gå? Nå er Z2 en Status Only device..

Sub Main(Byval ikke_brukte_parametre as String)
    Dim value as Integer = hs.DeviceValue("]2") - hs.DeviceValue("Z1") '(tror DeviceValue er ganget med 1000 fordi HS2 ikke kan lagre desimaltall)

    'La oss lagre denne verdien
    hs.SetDeviceValue("Z2", value)

    'Og så setter vi DeviceString for å gjøre det lesbart
    hs.SetDeviceString "Z2", Math.Round(value/1000),1) & " kWh" )
End Sub

 

 

 

Det er nok fordi jeg glemte en parentes på den siste linja (sånt skjer når man blander VBscript og .NET)! :(

Sub Main(Byval ikke_brukte_parametre as String)
    Dim value as Integer = hs.DeviceValue("]2") - hs.DeviceValue("Z1") '(tror DeviceValue er ganget med 1000 fordi HS2 ikke kan lagre desimaltall)

    'La oss lagre denne verdien
    hs.SetDeviceValue("Z2", value)

    'Og så setter vi DeviceString for å gjøre det lesbart
    hs.SetDeviceString("Z2", Math.Round(value/1000),1) & " kWh" )
End Sub
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tre kjappe spørsmål:

1. Vet noen om noen måte å gjøre tradisjonelle brytere trådløse på? Jeg har en del brytere på bokser som uansett ikke kan flyttes på. Disse skal jeg kjøpe fjær til så de blir monostabile (?) og kan styre moduler i boksen bak - men det er ikke alle modulene som har inngang for fysisk bryter, og noen av bryterne skal styre modul som ligger i takboksen (på grunn av plass). Uansett ønsker jeg at alle brytere skal se like ut, og det er ikke så lett å få tak i ferdige trådløse brytere som ligner på design-bryterne jeg har fra før.

 

2. Har noen her noen gode tips til motorer for å styre gardin/rullegardin/persienner? Ser Somfy har en del - er det bra kvalitet? Tenkte å eventuelt bruke sammen med motorkontrollene fra Fibaro. Til stuen tenkte jeg å kjøpe noe ala http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60075295/ for vanlig gardin, så første prosjekt blir å få satt opp noe som kan trekke gardinen. Ser det var noe diskusjon rundt dette i tråden, men fant ingen reelle løsninger.

 

Takker! :)

1. Nei. Det fantes en Z-wave modul tidligere men den har gått ut av produksjon. Eventuelt må du modifisere en Nexa-bryter, men alt blir litt vanskeligere når du vil ha ditt eget design på det (som forsåvidt er forståelig).

 

2. De fleste her (inkludert meg) bruker Rollertrol-motorer (http://www.rollertrol.com). Disse er 12V, trådløs kommunikasjon via RFXtrx433. Her er min første test for halvannet år siden. Nå har jeg en Rollertrol på alle soveromsvinduer, stua og kjøkken.

 

Grunnen til at mange bruker Rollertrol er at det er 12V så man kan installere det selv, det er forholdvis robust, og det er lettere å skjule en liten 12V kabel enn en "stor" 240V som Fibaro-bryterne krever. For ikke å nevne at det er en vesentlig forskjell i pris... ;)

Endret av Moskus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen av dere som er omtalt i Romerikets Blad, kanskje? :)

Jeg så ikke videoen før nå (leste mobilversjonen i gå). Fantastisk! :D

 

 

 

Hvis alt fungerer sånn som det skal, så er det faktisk veldig praktisk.

... som å høre på hun her hjemme. ;)

Det er rett før jeg lurer på om det er ordrett det samme som blir sagt.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Heisann! Jeg tenker at det kanskje er på tide å begynne å lære litt om dette, slik at man vet hva som er hva. Når boligen skal bygges.

 

Hva er forskjellen i praksis for meg mellom Tellstick Duo, Classic og Net? Når jeg likevell kjører en hjemmeserver, som tusler og går hele døgnet.

 

Sett ut i fra dagens leilighet, som varmes opp av 2 stk konvektorovner. Er det noen muligheter til å kunne termostatstyre disse? Og hva trenger jeg isåfall.

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Tre kjappe spørsmål:

1. Vet noen om noen måte å gjøre tradisjonelle brytere trådløse på? Jeg har en del brytere på bokser som uansett ikke kan flyttes på. Disse skal jeg kjøpe fjær til så de blir monostabile (?) og kan styre moduler i boksen bak - men det er ikke alle modulene som har inngang for fysisk bryter, og noen av bryterne skal styre modul som ligger i takboksen (på grunn av plass). Uansett ønsker jeg at alle brytere skal se like ut, og det er ikke så lett å få tak i ferdige trådløse brytere som ligner på design-bryterne jeg har fra før.

 

Nexa har en dimme modul som kan styres av eksisterende bryter (og trådløst)

Men denne sier ikke ifra til serveren når en bruker bryteren.

 

Fibaro har moduler både for dimming og ON/OFF som gjør begge deler men disse er Z-wave og krever en annen sender på serveren.

 

Både Nexa og Fibaro kan settes i tak men obs: Nexa sine kan ikke kjøre sammen med 230V på ledningene som da går ned til bryteren, men det kan Fibaro sine.

 

Du kan alltid putte en ren batteri sender bak bryteren din og styre hva du vil med denne (via serveren om det er forskjellige typer)

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen i praksis for meg mellom Tellstick Duo, Classic og Net? Når jeg likevell kjører en hjemmeserver, som tusler og går hele døgnet.

 

Sett ut i fra dagens leilighet, som varmes opp av 2 stk konvektorovner. Er det noen muligheter til å kunne termostatstyre disse? Og hva trenger jeg isåfall.

 

Classic er sender only, Duo er sender og mottager, disse to er på USB mens NET har Ethernet tilkobling.

 

Kjøp heller en RFXCOM RFXtrx så får du tilgang til å styre flere enheter.

 

Deretter 2 stk Nexa plugin moduler til panelovnene dine og en Oregon Temp sender så er du i gang :)

Lenke til kommentar

 

Hva er forskjellen i praksis for meg mellom Tellstick Duo, Classic og Net? Når jeg likevell kjører en hjemmeserver, som tusler og går hele døgnet.

 

Sett ut i fra dagens leilighet, som varmes opp av 2 stk konvektorovner. Er det noen muligheter til å kunne termostatstyre disse? Og hva trenger jeg isåfall.

 

Classic er sender only, Duo er sender og mottager, disse to er på USB mens NET har Ethernet tilkobling.

 

Kjøp heller en RFXCOM RFXtrx så får du tilgang til å styre flere enheter.

 

Deretter 2 stk Nexa plugin moduler til panelovnene dine og en Oregon Temp sender så er du i gang :)

 

Hva vil den RFXCOM enheten gi meg framfor en TEllstick Duo? RFX'en er jo litt dyrere.

Lenke til kommentar

Du har et mye større potensiale til å utvide systemet etterhvert, med Tellstick er du låst til deres programmer i hovedsak, med RFXCom kan du bruke mange andre open source løsninger, eller HomeSeer som mange av oss her inne bruker, som gir deg nærmest uendelig med muligheter.

 

Jeg begynte med en Tellstick Net, men det tok ikke mange dagene(!) før jeg bestilte meg en RFXCom istedet når jeg så hvor mye mer som var mulig der :)

 

Men hvis du kun skal styre 2 kontakter og aldri kommer til å bruke det til noe mer, så er Tellsticken grei :)

Lenke til kommentar

Tenkte i utgangspunktet fjernstyre 2 ovner, slik at den automatisk styrer inn til tilnærmet 20 grader i stua.

 

Samt dimming til belysning i stua. Vil da Telldus Duo gjøre jobben greit?

 

Men jeg er jo forsåvidt typen som liker og fikle og oppgradere etterhvert, så er kanskje ikke dumt å gå for "the real deal" med en gang. Hvor kan RFXCom skaffes rimeligst?

Lenke til kommentar

 

Men jeg er jo forsåvidt typen som liker og fikle og oppgradere etterhvert, så er kanskje ikke dumt å gå for "the real deal" med en gang. Hvor kan RFXCom skaffes rimeligst?

Her: http://www.smarthus.info/product_info.php?cPath=1_113_47&products_id=2955

 

Hvis du antar at du med tid og stunder kommer til å gjøre mer enn å styre et lyspunkt og to ovner (og merk: det er lett å bli bitt av basillen), så ville jeg utvidet med en gang. Jeg har selv brukt unødvendig mye penger på å ikke gjøre det skikkelig med en gang...

Lenke til kommentar

Fantastisk! Dagens beste nyhet! Har faktisk større og større problemer med HS2 for tiden (de siste 48 timer), HStouch dropper ut mer og mer, og med det detter også kommunikasjonen mot RFXCOM-lan bokser og da er det ikke lenger automatisk lys i flere rom... WAF blir lav, så jeg må få fortgang i overgangen til HS3.

 

 

Det begynner å bli forståelse for å bruke litt tid på overgangen, så si i fra når du har noe jeg kan teste (det kan vel testes i bolker også). :)

 

Om jeg kan be deg om noe så var det å testkjøre Importscriptet på Z-wave enhetene.

 

Nå som Bert bygger om Plugin'en så er det der det er best å legge efforten.

 

Det jeg egentlig trenger er at du finner en mere elegant måte å avgjøre hvilken subdevice som er hvilken.

(Jeg bruker det genererte NAVNET nå og det gjør at en ikke kan kjøre importen mer enn en gang :( )

 

Særlig om denne måten også tar med Subdevicer som er merket som -1 i HS2 basen.

 

Dette gjelder for eksempel. Fibaro RGB

 

Kona aksepterer at jeg flytter Z-wave sticken i en time og at all automatikk opphører da....

En time holder fint for test.

 

Bruk denne versjonen:

(OBS Den backer opp Device navnet til UserNotes og settingen av HC/DC er kommentert bort -og aldri testet...)

Import HS2 Device Info For Moskus .vb.txt

Lenke til kommentar

 

Fantastisk! Dagens beste nyhet! Har faktisk større og større problemer med HS2 for tiden (de siste 48 timer), HStouch dropper ut mer og mer, og med det detter også kommunikasjonen mot RFXCOM-lan bokser og da er det ikke lenger automatisk lys i flere rom... WAF blir lav, så jeg må få fortgang i overgangen til HS3.

 

 

Det begynner å bli forståelse for å bruke litt tid på overgangen, så si i fra når du har noe jeg kan teste (det kan vel testes i bolker også). :)

 

Om jeg kan be deg om noe så var det å testkjøre Importscriptet på Z-wave enhetene.

 

Nå som Bert bygger om Plugin'en så er det der det er best å legge efforten.

 

Det jeg egentlig trenger er at du finner en mere elegant måte å avgjøre hvilken subdevice som er hvilken.

(Jeg bruker det genererte NAVNET nå og det gjør at en ikke kan kjøre importen mer enn en gang :( )

 

Særlig om denne måten også tar med Subdevicer som er merket som -1 i HS2 basen.

 

Dette gjelder for eksempel. Fibaro RGB

 

Kona aksepterer at jeg flytter Z-wave sticken i en time og at all automatikk opphører da....

En time holder fint for test.

 

Bruk denne versjonen:

(OBS Den backer opp Device navnet til UserNotes og settingen av HC/DC er kommentert bort -og aldri testet...)

 

 

Jeg får teste.

Hvis jeg kjører scriptet to ganger, hva skjer da (f.eks. med og uten HCDC)? Overskriver den?

Lenke til kommentar

 

 

Men jeg er jo forsåvidt typen som liker og fikle og oppgradere etterhvert, så er kanskje ikke dumt å gå for "the real deal" med en gang. Hvor kan RFXCom skaffes rimeligst?

Her: http://www.smarthus.info/product_info.php?cPath=1_113_47&products_id=2955

 

Hvis du antar at du med tid og stunder kommer til å gjøre mer enn å styre et lyspunkt og to ovner (og merk: det er lett å bli bitt av basillen), så ville jeg utvidet med en gang. Jeg har selv brukt unødvendig mye penger på å ikke gjøre det skikkelig med en gang...

 

Det er igrunn min tanke også. Jeg har for vane å like å fikle. Bla i framtidig bolig vil det nok havne en hjemmekino, og da er det mange oppgaver der til systemet.

 

Kan jeg da bruke disse til RFX'en?

Til ovnene:

http://www.clasohlson.com/no/Nexa-EYCR2-2300-2-pack-fjernstr%C3%B8mbrytersett/36-4603

 

Til termostatstyring:

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=340661&title=Viking%20Remote%20Thermo%20Sensor&

Lenke til kommentar

Rfxcom virker med begge de du linker, virker med alt Nexa og Anslut (jula), samt de fleste sensorer fra Oregon og esic (Clas).

Eneste negative med rfxcom og forsåvidt tellstick er at det kun er kommunikasjon en vei, med f.eks. z-wave får du bekreftelse fra mottakeren at den har tatt imot kommandoen, jeg angrer idag på at jeg ikke gikk for z-wave, nå har jeg såpass mye investert at jeg ikke kan forsvare å bare bytte ut alt, men regner med at evt nytt utstyr blir z-wave.

Jeg bruker bla dette til å åpne og lukke garasjen, og savner sikkerheten det ville vært å vite at kommandoen om å lukke faktisk var tatt imot, har idag en magnetkontakt som gir meg den muligheten. På samme måte hvis jeg skulle lage et system for å slå av hovedkran, da må jeg vite at mottakeren faktisk har gjort som den får beskjed.

 

Selve z-wave senderen koster mindre enn rfxcom, men mottakere koster rundt 600,- mot Nexa sine til 200,-

Z-wave tar ikke imot signaler fra disse billige temperatur sensorer og sånn da, så kjekt med begge deler i såfall.

Lenke til kommentar

Selve z-wave senderen koster mindre enn rfxcom, men mottakere koster rundt 600,- mot Nexa sine til 200,-

Z-wave tar ikke imot signaler fra disse billige temperatur sensorer og sånn da, så kjekt med begge deler i såfall.

Det ene utelukker ikke det andre, men hvis man skal oppgradere mye, så hadde jeg gått for Z-wave med en gang, ja.

Lenke til kommentar

Om jeg kan be deg om noe så var det å testkjøre Importscriptet på Z-wave enhetene.

Ferdig!

 

Det jeg gjorde:

1. Flyttet Z-stick over og importerte alle noder.

2. Kjørte rescan på alle

3. Kopierte database-filen fra HS2 og kjørte scriptet.

 

Fungerte utmerket på mye! :D

Noen feil kom det, se vedlagte logger (husk dette er kun Z-wave devicer, ingenting annet, og ingen script), deler vil nok sannsynligvis ha med at jeg ikke har fått anledning til å "skru på" alle bevegelsessensorene, og mer kommer nok over hvis den blir kjørt på ny.

 

Men igjen: Så vidt jeg kan se så skjer det ingenting hvis jeg kjører scriptet på nytt?

 

 

 

Men hvordan i svarte helvete får jeg låsene inn skikkelig? :wallbash:

Jeg rescanner og rescanner, men ingenting skjer! :realmad:

 

Prøvde å søke etter dette i HomeSeer-forumet, for jeg kan neppe være den første som bruker låser, men jeg fant ingenting....

Hs2-Hs3 error.txt

Hs2-Hs3 log.txt

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Jeg forventer jo at du kan lese deg til alt dette selv i scriptet ;) men:

 

Den hopper over alle devicer som har att annet Interface enn "Z-wave" disse logges som

Unhandled Interface: NetCAM For Device: Cam 6

 

Så tar den og splitter adressen i 2 (om det er en root eller 3 om det er en child)

Del 2 er Nodenummeret og del 3 er den HC/DC den er blitt tildelt.

 

Dersom Devicetypen er en Z-Wave Switch Binary Root Device bruker den Nodenummeret og ZWave_CommandClass_Instance= 0 til å slå opp Devicen i HS2

 

Dersom den er en Z-Wave Switch Multilevel forutsetetr jeg at den er en dimmer og slår den opp med nodenummer og ZWave_CommandClass_Instance = 0

 

Dersom det er en Z-Wave Switch Binary Sjekker jeg om navnet inneholder "Child Inst "

Gjør det det tar jeg siste sifferet i Navnet og bruker som ChildInst.

Finner jeg den ikke i navnet (fordi den er blitt renamet av en tidligere kjøring) forsøker jeg i UserNote (der jeg la en backup av navnet i første kjøring)

 

Finner jeg ikke dette tallet melder jeg:

Cant Get Child Instance from Name or UserNote: 'Merten Switch Binary Node 12' / 'Merten Switch Binary Node 12' IS The Device already renamed and the name not Backed up to UserNote?

 

 

Men finner jeg ChildInst korrigerer jeg først dersom den = 1 til =-1

(Dette fordi 2x1,5kW devicene fremstår feilaktig som 3 devicer i HS2)

 

Og slår først opp rota (ZWave_CommandClass_Instance = 0) og deretter child deviset med samme Nodenummer.

 

Om du ser i HS2 databasen så ser du at alle input devicer er kodet med ZWave_CommandClass_Instance = -1

(Jeg har bare Fibaro RGB som eksempler her og trenger din hjelp)

 

Jeg vet altså ikke hvem av disse som er hvem :(

 

Konklusjon:

  • Jeg trenger en bedre måte å finne Subdevice nummeret på i HS3 enn å teste på det konverterte navnet
    (Finnes det noe i Device objektet vi kan bruke?)
  • Jeg trenger å finne ut hvem som er hvem av Input subdevicene i HS2 (Ett annet felt i basen som gir denne informasjonen?)

 

Lenke til kommentar

Jeg forventer jo at du kan lese deg til alt dette selv i scriptet ;) men:

[...]

Konklusjon:

  • Jeg trenger en bedre måte å finne Subdevice nummeret på i HS3 enn å teste på det konverterte navnet

    (Finnes det noe i Device objektet vi kan bruke?)

  • Jeg trenger å finne ut hvem som er hvem av Input subdevicene i HS2 (Ett annet felt i basen som gir denne informasjonen?)

 

Jeg skal lese det linje for linje når det er skrevet riktig. Til og med en VB-nerd som meg blir skremt av slikt:

Dim hc as string = left(dv.UserNote(nothing),1)
Dim dC as string = str(val(mid(dv.UserNote(nothing),2))) 

... når det burde stå:

Dim hC As String = DV.UserNote(hs).Substring(0, 1)
Dim dC As String = DV.UserNote(hs).Substring(1, DV.UserNote(Nothing).Length - 1)

:p

 

 

 

OK, det var bare fleip. Jeg får til å lese det, så la oss være litt seriøse:

 

Du skal kunne finne alle device-referanser til Associated/ChildDevices være å finne under.

dv.AssociatedDevices 'As Integer(), altså en array

...for root-devicen. Så er det bare å endre det du vil for alle child-devicene:

For Each i As Integer In dv.AssociatedDevices(hs)
    Dim ChildDevice As Scheduler.Classes.DeviceClass = hs.GetDeviceByRef(i)
    ChildDevice.Name(hs) = "Oppdater child navn her for eksempel"
Next

For HS2 ligger så vidt jeg kan se den samme informasjonen kommaseparert i kolonnen "AssociatedDevices". :)

F.eks. min root device for node 53 har ID 252, og har AssociatedDevices satt til 9855,6740,4631,9575,1964, og dette stemmer med referansene i HS2.

Slår jeg opp det samme for 9855 er 252 lagt til i AssociatedDevices.

 

Om du har funnet root-devicen eller ikke kan du jo sjekke ved å sjekke kolonnen "zwave_nodeid". Kun root-devicer har node-IDer. Device 252 har zwave_nodeiD = 53. 9855 har ingen nodeID.

 

 

Er det mulige svar på problemstillingene?

Lenke til kommentar
Ser at det diskuteres litt om RfxCom, z-wave, nexa, anslut, Telldus/Tellstic.

Jeg har vel skrever litt om dette før, men siden det er spørsmål her igjen, så vil jeg fortelle litt om mine erfaringer:


Hos meg startet det med en enkel Tellstic + egen server + UPS og til dels egenutviklet sw.


Fungerte forsåvidt greitt det, men savnet å kunne lese temperaturer mv.

Anskaffet derfor en TelldusNet når den kom på markedet. (Hoppet over TelsticDuo).

(Det ble en Tellstic fordi RfxCom ikke kunne leveres).


Det medførte at serveren kunne "pensjoneres" da alt styres via nettet og TelldusLive- web-sider.

Men serveren står i beredskap i fall nettet, Telldus web-sider (eller hvasom helst) skulle feile.

Og serveren fungere dessuten som backup- og webserver.


Det etterfølgende dreier seg i det alt vesentlige om TelldusNet og Nexa brytere

Benytter Nexa mest fordi de stort sett fungerer ok, er lett å få tak i (ClasOhlsson) og dessuten er rimelige.


TelldusNet kan styre langt mer enn Nexa:

Her finnes oversikt over hva TelldusNet kan styre: http://telldus.com/products/compability

Listen er ikke helt komplett, ser bla at RollerTrol mangler. (Fungere ok hos meg)

....

TelldusNet er altså koblet direkte til router og trenger ingen server.

Den styres, som nevnt, fra relativt enkle web-sider og det finnes "apper" for iPhone, Android og Blackberry.


Vha TelldusLive Events kan man automatisere svært mye;

Det er igrunn litt vanskelig å se hva man ikke kan få til:


-Triggers

Få noe til å skje når:

En eller annen bryter eller sender kobler fra/til.

Når sensor går over/under grenseverdi. (temperatur og fukt).

Når solen går opp/ned (m/valgfri +- delay)

På klokkeslett, og klokkeslett + temperatur (spesellt egnet for motorvarmer...)

-Conditions

Utfør "trigger" bare når en annen enhet er av/på.

Utfør "trigger" bare når en annen sensor er over/under grenseverdi (temperatur og fukt).

Utfør "trigger" bare når solen går Opp/ned (m/valgfri +- delay)

Utfør "trigger" bare innenfor klokkeslett-intervall.

Utfør "trigger" bare på valgte ukedager.

-Actions (Utføres når trigger aktiveres og innenfor eventuell Condition)

Koble bryter, dimmer eller rollertroll fra/til. (av/på, eller dimme-nivå)

Sende mail til valgfri adresse (alltid samme, eller annen adresse pr event).

Sende SMS på tilsvarende måte. (Må ha penger på en konto, foretrekker derfor mail).

Utføre Http request på angitt web-adresse..


NB! TelldusLive Events Pro (gjelder mest avanserte funksjoner, bla sende mail) :

Pro krever abbonement, men koster relativt lite, €3 pr mnd eller €25 pr år.

Var i utgangspunktet negativ til å betale noe, men når man tenker etter er det egentlig greitt:

Det sikrer at serveren er der og det koster tross alt noe å ha egen 24/7 server også...


Det finnes ganske mye tredje-parts software, og all Telldus source er "OpenSource" for den som vil utvikle eget...

Jeg benytter selv en tredje-part web-side som fremstiller grafisk temperatur og fukt.


Har etterhvert endt opp med to stk TelldusNet, (en hjemme, en på hytta), og "er i markedet" for en tredje til "sydenleiligheten".

Har vel et femtitalls diverse Nexa brytere, noen sendere, ca ti kameraer (D-link), og ca ti temperatur-sensorer av diverse slag.

(Ga opp Anslut (Jula) etter store problemer med 4 stk.... fikk byttet til Nexa)


Nexabryterene (+ noen sendere) styrer mye lys, dimmere og TV (av/på når bortreist), sentralfyr (temperatur), vann.

Mulighet for fjern-resett av:

SlingBox til TV, (En Slingbox router Tv-signal til nettet slik at alle kanaler hjemme er tilgjenglige hvor som helst i verden, bare man har noelunde nett) ,

Reset av Tv-dekodere, og diverse "andre bokser".


Har en "Hjemme/Borte" bryter (Nexa sender som ser ut som Elko) ved utgangsdøren for å slå av/på kameraer, vann etc.

Kan være et problem med vann når man bare må en liten tur og vaskemaskinen nettopp er startet....

Det har medført at vann-styringen kanskje er litt "over-kill".

Når vi skal bort for litt lengre tid er det uansett greitt å stenge hovedkrana.


For å være sikker på at viktige funksjoner utføres (Særlig varme av/på), har jeg montert noen Nexa-sendere.

Her kunne det være ønskelig med z-wave, men er ikke så helt sikker:

Selv om man da vet at signalet er kommet fram, er det ingen garanti for at funksjonen virkelig er utført.

Da er det "enda bedre" med en sender som aktiveres og aktiverer signal når strøm virkelig kobles til aktuell enhet.

Men dette krever litt mer enn ferdigkjøpte enheter. (Montere ett rele og en Nexa-sender, det medfører litt elektrikkerarbeide....)

Det enkelste er å montere et kamera for overvåkning. Har litt slikt, bla for overvåkning av sentralfyr.

Kamera kan sende mail når en konrtoll-lampe tennes eller slukkes.

Etterhvert kan det bli litt mange mail..... etter en tid, når man ser at ting fungerer, da kan disse deaktiveres.


Alt i alt har dette fungert noe nær perfekt, noe av det i et par års tid.

Største problemet har vært temperatursensorer, både Oregon og Esic (ClasOlsson) kan være noe ustabile.

Viking fra Teknikk-magasinet, derimot, har jeg tilgode å se at har feilet.


Jeg har vel invester bortimot NOK 10.000 (+ noen timer) i dette og angrer absolutt ikke, og det er uansett en billig hobby i forhold til svært mye annet.

Skulle jeg gjordt det samme med f.eks z-wave, da ville det nok dreie seg om NOK 50-60.000.


Men...:

Det er alltid et 'MEN' ... skulle jeg investere i nytt hus og som etterhvert kanskje skal selges, da hadde jeg (kanskje) gått for en proff løsning, f.eks smarthus...

(Altså bare "kanskje" ville nok blitt kjedelig det der...)

Hvis huset skulle selges, da er ikke hverken TelldusNet eller Rfxcom egnet... I hvertfall ikke for hvem som helst; Det kreves endel kunnskap, interesse +tid.


Hos meg er dette ikke den helt store investeringen og kan. hvis nødvendig, relativt lett fjernes:

Det finnes knapt noe synelig i bo-enheten/leiligheten.

Alle brytere er gjemt i veggbokser (skjult anlegg), eller de ser ut som en Elko-bryter.

Og ikke minst, de fleste vegg-brytere fungerer som før. (Gir høy WAF).


Som dere ser, TelldusNet kan gjøre litt mer enn å "slå av og på et par Nexa- brytere".

Jeg klarer ikke helt å se hva man absolutt ikke kan få til, som andre kan...


Så langt jeg kan bedømme, dreier det seg ikke om "hva man kan få til" (så lenge det dreier seg om "noe som kan styres med strøm");

Det hele "koker" egentlig ned til et kostnadsspørsmål.


Skal det ikke koste så alt for mye, og man ikke vil/kan operere med egen server og programvare, da er TelldusNet + f.eks Nexa et ok valg.

Hvis man synes det er morsomt med server og programmer, men til en lav pris, da kan man gå for Tellstic/TelldusDuo + f.eks Nexa.

Hvis man derimot synes det er morsomt med server og programmer, og vil/kan bruke endel mer penger og tid, da kan RfxCom ++ være det rette.

Og hvis man bare skal ha noe som fungerer, og ikke vil vite hvordan og har penger nok, da bør man velge Smarthus eller en eller annen proffløsning.

Lenke til kommentar

Jeg har vel invester bortimot NOK 10.000 (+ noen timer) i dette og angrer absolutt ikke, og det er uansett en billig hobby i forhold til svært mye annet.

Skulle jeg gjordt det samme med f.eks z-wave, da ville det nok dreie seg om NOK 50-60.000.

Det tviler jeg på. Jeg tipper du hadde brukt ca. 25-30.000.

Gjennomsnittlig er Z-wave bare ca. 2-3 ganger dyrere enn Nexa.

 

Dessuten er det jo fint å kombinere Nexa og Z-wave (hvis man ikke bruker Telldus, da) slik at man f.eks. kan bruke Z-wave på "kristiske enheter", som f.eks. varme.

 

 

Ikke for det, jeg startet selv med en startpakke med X10-enheter til 2.790,- som jeg bygget på ganske mye, til jeg bygget videre med Nexa/Waveman-enheter. Da jeg flyttet byttet vi alt lys og varme til Z-wave, og det angrer jeg ikke på. Bare synd det tok meg en liten formue i andre enheter på å finne det ut...

 

 

Men det kan være helt glimrende å bruke Nexa-enheter, jeg brukte det jo selv i mange år, og bruker det fremdeles. :)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...