Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Det finnes lite tid til overs for slikt, dessverre. Jeg har ikke engang funnet tid til å flytte Z-stick'en fra en virtuell maskin til en annen (men det har også noe med WAFs krav til oppetid).

 

Å tolke EventActions-tabellen krever litt deserialisering av diverse enums som finnes i Events-klassen. Ikke umulig, men tidkrevende.

 

På et tidspunkt så blir det et spørsmål om når det er tidsbesparende eller ikke. ;)

 

Hehe Ja noen ganger er jeg glad jeg er ferdig med unger ;)

 

Hm ja du har kanskje ett poeng der. Sånn sett ville det muligens være enklere å lage ett script som tok dataene ut over API'et. Men har jeg flaks krever mitt ambisjons nivå kun felter som ikke ser serialiserte.

 

Tidsbesparende blir det nok, det er bare snakk om for hvem og hvor mange ;)

 

Har det for øvrig slått deg at jeg er omvendt proporsjonalt optimistisk kontra deg når det gjelder hvor enkelt ting er å løse? :p

;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har det for øvrig slått deg at jeg er omvendt proporsjonalt optimistisk kontra deg når det gjelder hvor enkelt ting er å løse? :p

;)

 

Det kan jeg faktisk forklare! :D

Det er to viktige momenter:

1. Tilgjengelig tid.

2. Jeg er realist...

 

:p

 

 

(Litt seriøst: "Alt" er mulig å få til gitt nok tid. Jeg hadde vesentlig tid til mer nerding før, og det kommer nok tilbake engang, men akkurat er livet steike travelt! I tillegg har jo automasjonen blitt så integrert i heimen at hverdagen er avhengig av å ha så høy oppetid som mulig. Men det betyr ikke at jeg ikke synes dette er gøy. ;))

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Ja når vi snakker om tid...

 

Skrev forresten første utkast til HSTOUCH_HS2_2_HS3 programmet på en time her på jobben i dag :)

 

Jeg har jobbet når alle de andre ser på OL de siste dagene så jeg syntes jeg kunne ta meg en time til det...

 

Skal legge den ut få fort jeg får kjørt den EN gang på reelle data.

(Har tilgang til HS3 serveren herfra men må hjem å flytte sticken først)

Lenke til kommentar

(Har tilgang til HS3 serveren herfra men må hjem å flytte sticken først)

Mens vi er inne på akkurat dét:

Jeg har satt opp Windows 7 og HS3 etter alle kunstens regler og forwarded port 80 på HS3-maskinen til port 87 på ekstern IP i routeren. Men jeg får pokker ikke kontakt med HS3!

 

Er det noe jeg overser?

Lenke til kommentar

 

Jeg har satt opp Windows 7 og HS3 etter alle kunstens regler og forwarded port 80 på HS3-maskinen til port 87 på ekstern IP i routeren. Men jeg får pokker ikke kontakt med HS3!

 

Er det noe jeg overser?

 

 

Vel jeg kjører VPN hjem :)

 

Men om du mener Port 87 på routeren TIL 80 på HS3 serveren sin interne IP så burde det jo gå.

Og du kaller opp med http://moskus.dyndns.org:87/ eller noe tilsvarende?

 

Jeg ville kanskje heller ha brukt port 8087 eller noe tilsvarende.

Lenke til kommentar

YES! Det virker!

 

Heiv i meg middagen og løp opp og flytta sticken.

Kjørte en av de største HSTouch prosjektene mine igjennom konverteren.

Den konverterte 122 Device referanser på under 2 sekunder.

 

Åpnet den i HSTouch Designer 3 og bam der var referansene på plass på knapper og sliders! Herlig!

 

Startet den opp i Windows Client (iPad'en er altid så dritsær nå en skal bytte server så det ga jeg opp foreløpig) og joda, knapper og slidere funker fint.

 

Nå er det riktig nok kun disse to tagene jeg scanner foreløpig,

HS_Status_Ref_DeSel

ActDvEvRef

men det er EN programmeringslinje å legge til en til så da er det bare å bla i XML filene å lete etter relevante tags.

 

Her er versjon 1.0.0 om dere vil teste.

Husk at devicene må ligge i kryss ref fila som genereres av HS2 til H3 konverterings skriptet.

HSTouch_HS2_2_HS3.zip

Lenke til kommentar

 

Apropos testing: Går det an å slette alle Z-wave devicene (ikke nodene altså) og så Importere /rescanne dem igjen?

 

Det har jeg gjort før, og det virker.

 

YES! Det virker!

 

Heiv i meg middagen og løp opp og flytta sticken.

Kjørte en av de største HSTouch prosjektene mine igjennom konverteren.

Den konverterte 122 Device referanser på under 2 sekunder.

 

Åpnet den i HSTouch Designer 3 og bam der var referansene på plass på knapper og sliders! Herlig!

 

Startet den opp i Windows Client (iPad'en er altid så dritsær nå en skal bytte server så det ga jeg opp foreløpig) og joda, knapper og slidere funker fint.

 

Nå er det riktig nok kun disse to tagene jeg scanner foreløpig,

HS_Status_Ref_DeSel

ActDvEvRef

men det er EN programmeringslinje å legge til en til så da er det bare å bla i XML filene å lete etter relevante tags.

 

Her er versjon 1.0.0 om dere vil teste.

Husk at devicene må ligge i kryss ref fila som genereres av HS2 til H3 konverterings skriptet.

Grattis, strålende resultat! :)

Lenke til kommentar

Du trenger ikke si det her. De idéene om framtiden er spådd og ønsket mange ganger i denne tråden. ;)

 

Men personlig tviler jeg sterkt på at dette er standard om 5-10 år. Det er altfor kort tid. Bare se på hvor lang tid de bruker på å få inn nye automatiske strømmålere. På den annen side kan en stor aktør som Altibox gjøre at flere får opp øynene for det, men likevel: Det er foreløpig enten for teknisk og/eller for dyrt til at bestemor kommer til å installere det.

 

 

Nei, jeg tror jeg gir meg på det ;) Familien til en venn fikk dette installert på hytta og det kostet i overkant av 100.000 for "enkel" styring. De aller færreste er villige til å bla opp den summen for å skru av og på varmen og dimme lyset fra en iPhone...

 

Bestemor kommer aldri til å installere det, men om det allerede er installert er det ingen grunn til at hun trenger å gjøre noe annerledes enn i dag. Hun trenger ikke å vite at lysbryteren er klistret på veggen, og ikke kablet som i gamledager. Hun trenger ikke å vite at fjernkontrollen til TV'en ikke bruker IR osv. For andre kan det være greit å bruke fjernkontrollen til å dimme stuelyset (jeg har f.eks en "Logitech Harmony Smart Control" som kan gjøre det), og jeg tror foreldrene mine hadde brukt den funksjonen og om ikke det systemet de fikk installert var fullstendig ubrukelig og proprietært. De skjønner ikke all verden, men de trenger heller ikke å skjønne alt, bare det fungerer. Alle har forskjellige interesser og behov.

 

Vi får se om 5-10 år ;) Jeg snakker om nybygg forresten.

 

Men, det jeg ville spørre om er om det er noen som vet om noen firmaer som driver med utvikling av slikt i Oslo? Eventuelt konkurrenter til Altibox om du vil? Tips mottas med takk

Lenke til kommentar

 

Det finnes lite tid til overs for slikt, dessverre. Jeg har ikke engang funnet tid til å flytte Z-stick'en fra en virtuell maskin til en annen (men det har også noe med WAFs krav til oppetid).

 

Å tolke EventActions-tabellen krever litt deserialisering av diverse enums som finnes i Events-klassen. Ikke umulig, men tidkrevende.

 

På et tidspunkt så blir det et spørsmål om når det er tidsbesparende eller ikke. ;)

 

 

Hm ja du har kanskje ett poeng der. Sånn sett ville det muligens være enklere å lage ett script som tok dataene ut over API'et. Men har jeg flaks krever mitt ambisjons nivå kun felter som ikke ser serialiserte.

 

Fikk til å overføre enkle Actions i Events i går kveld men jeg sliter med CAPI syntaksen:

 

Dette virker:

 

s=hs.AddDeviceActionToEvent(lEventRef, hs.CAPIGetSingleControlByUse(DvRef,ePairControlUse._On))

 

Dette virker ikke:

 

objCAPIControl =hs.CAPIGetSingleControlByUse(181,ePairControlUse._Dim)
objCAPIControl.ControlValue=70
objCAPIControl.Controlstring="Dim 60%"
 s=hs.AddDeviceActionToEvent(lEventRef, objCAPIControl)

Her kommer teksten med men ikke Value.

BUG?

Lenke til kommentar

YES! Det virker!

 

Heiv i meg middagen og løp opp og flytta sticken.

Kjørte en av de største HSTouch prosjektene mine igjennom konverteren.

Den konverterte 122 Device referanser på under 2 sekunder.

 

Åpnet den i HSTouch Designer 3 og bam der var referansene på plass på knapper og sliders! Herlig!

 

Startet den opp i Windows Client (iPad'en er altid så dritsær nå en skal bytte server så det ga jeg opp foreløpig) og joda, knapper og slidere funker fint.

 

Nå er det riktig nok kun disse to tagene jeg scanner foreløpig,

HS_Status_Ref_DeSel

ActDvEvRef

men det er EN programmeringslinje å legge til en til så da er det bare å bla i XML filene å lete etter relevante tags.

 

Her er versjon 1.0.0 om dere vil teste.

Husk at devicene må ligge i kryss ref fila som genereres av HS2 til H3 konverterings skriptet.

Grattis, strålende resultat! :)

 

Takk for oppmuntringen men som vanlig (jada Moskus jeg vet.. ;)) var jeg litt for kjapp.

 

Jeg burde jo skjønt at ActDvEvRef betyr en Device eller en Event referanse

Så nå tar jo programmet alle Event referanser som devicer :(

 

Kompliserer litt for det betyr at jeg må teste på en søsken TAG for å finne ut hva slags referanse det er.

 

Men det positive er at jeg da også kan konvertere referanser til Events.

(Og dem er det jo vanligvis også noen av i HSTouch...)

Lenke til kommentar

Takk for oppmuntringen men som vanlig (jada Moskus jeg vet.. ;)) var jeg litt for kjapp.

 

Jeg burde jo skjønt at ActDvEvRef betyr en Device eller en Event referanse

Så nå tar jo programmet alle Event referanser som devicer :(

 

Kompliserer litt for det betyr at jeg må teste på en søsken TAG for å finne ut hva slags referanse det er.

 

Men det positive er at jeg da også kan konvertere referanser til Events.

(Og dem er det jo vanligvis også noen av i HSTouch...)

 

Jeg sa ingenting! :p

 

Jeg er fremdeles strålende fornøyd med din innsats! :)

Lenke til kommentar

Har noen recurring event som skal gå vært 15 min, men når jeg går inn i databasen på filen den skal kjøre har den ikke oppdatert seg vært 15 min. Der er det helt opp til 2-3 timer siden den oppdaterte seg...hvorfor skjer dette?

Kjører jeg skripet manuelt, legger det seg inn i databasen hver gang.

Her er et eksempel:

bfgraf-problemer_zpsc9740a5f.jpg

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar

Har noen recurring event som skal gå vært 15 min, men når jeg går inn i databasen på filen den skal kjøre har den ikke oppdatert seg vært 15 min. Der er det helt opp til 2-3 timer siden den oppdaterte seg...hvorfor skjer dette?

Kjører jeg skripet manuelt, legger det seg inn i databasen hver gang.

Her er et eksempel:

 

Snodig. Mine recurring events fungerer fint. Hvilken versjon av HS2 kjører du?

Lenke til kommentar

Er det en mulighet for å se kun en spesiell event i loggen?slik at man kan se hvordan den har oppført seg...

Noen hadde laget en log-monitor tidligere som kunne gjøre slikt, men den fungerte sjeldent så den ble fjernet tror jeg.

 

Hvis du setter på "Reference to hour", så er det bare å følge med når den sist blir kjørt (og det står jo under Triggeren på Events-siden).

Lenke til kommentar

Lurer på en annen ting også.

Jeg leter etter en vannmåler jeg kan montere på en vannkrets for å se hvor mye forbruket er på denne kretsen. Noen som har et forslag til en slik vannmåler? Tenker ikke på en hovedvannmåler.

Samme det vel om det er en hovedvannmåler eller ikke, poenget er at det er en teller på det.

 

Her er noe:

http://bwired.nl/How_rfxcom.asp

 

... men jeg vet ikke om du får tak i RFXsensor lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...