Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

 

 

 

Den er ikke så komplisert, bare fryktelig my avkryssingsmuligheter. :) Virker fint! Forresten: Inkludert? Eneste jeg har funnet er en plugin som koster $30?

 

Har du fått den til å kjøre på HSTouch også??

 

Jeg har Pro, kanskje det er derfor?

 

Har også Pro? Nei, har ikke testet på HSTouch.

 

 

Det er denne du snakker om? :

 

Nei, denne: http://srv.rusnes.no/HS/YRWeather.htm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder HS2 -> HS3 så er jo Excel greit når det gjelder testing, men det ville jo være mye bedre å lese HS2 databasen rett fra scriptet.

(Så hopper vi over hele Access og Excel og får alt på ett sted i ett script)

 

Så jeg startet å konvertere dette på morgenen i dag:

Dim con as new oledb.oledbconnection("PROVIDER=Microsoft.jet.oledb.4.0;Data Source = C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\sample.mdb")
Dim Cmd As OleDb.OleDbCommand
Dim Reader As OleDb.OleDbDataReader
Const sRefMapFileName = "HS2_2_HS3_ref_map.ini"

Sub Main(parm as object)
Dim dv As Scheduler.Classes.DeviceClass
Dim EN As Scheduler.Classes.clsDeviceEnumeration

   Try
 con.open()
 EN = hs.GetDeviceEnumerator
 dv = EN.GetNext

 do while not EN.finished
  Select Case dv.Interface(nothing)
  case "RFXCOM"
   RFXCOM_INPUT(dv)
  end select

  dv = EN.GetNext
 loop
 con.close

   Catch ex As Exception
    hs.WriteLog("Error", "Exception in script: " & ex.Message)
   End Try
End Sub

SUB RFXCOM_INPUT(byval DV as Scheduler.Classes.DeviceClass)
dim sql as string
Dim s as string
 sql = "Select * from Devices where iomisc = '" & Mid(dv.address(nothing),3) & "'"

 Cmd = New OleDb.OleDbCommand(sql, Con)
 Reader = Cmd.ExecuteReader()
 if Reader.Read() then
 
 ' Name
  s=Reader.Item("Name").ToString
  hs.writelog("Script","Setting name to:" & S)
  dv.Name(nothing) = s
 
 ' Location
  s=Reader.Item("Location").ToString
  hs.writelog("Script","Setting Location to:" & S)
  dv.Location(nothing) = s
 
 ' Location2
  s=Reader.Item("Location2").ToString
  hs.writelog("Script","Setting Location2 to:" & S)
  dv.Location(nothing) = s
 
 ' HC & DC -> Code
'  s=Reader.Item("hc").ToString & Format(Reader.Item("dc").ToString,"00")
'                hs.writelog("Script","Setting Code to:" & S)
'  dv.Code(nothing) = s
 
 ' Ref mapping
  s=Reader.Item("ref").ToString
  hs.SaveINISetting("Ref HS2 to HS3", s, dv.Ref(nothing), sRefMapFileName)
  hs.SaveINISetting("Ref HS3 to HS2", dv.Ref(nothing), s, sRefMapFileName)

 end if
End Sub

Den forventer altså som dere ser at HS2 databasen kopieres til HS3 serveren og legges i script folderen.

 

Z-wave og Vituelle device kommer utover dagen..

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

Når det gjelder HS2 -> HS3 så er jo Excel greit når det gjelder testing, men det ville jo være mye bedre å lese HS2 databasen rett fra scriptet.

(Så hopper vi over hele Access og Excel og får alt på ett sted i ett script)

 

Så jeg startet å konvertere dette på morgenen i dag:

Dim con as new oledb.oledbconnection("PROVIDER=Microsoft.jet.oledb.4.0;Data Source = C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\scripts\sample.mdb")
Dim Cmd As OleDb.OleDbCommand
Dim Reader As OleDb.OleDbDataReader
Const sRefMapFileName = "HS2_2_HS3_ref_map.ini"

Sub Main(parm as object)
Dim dv As Scheduler.Classes.DeviceClass
Dim EN As Scheduler.Classes.clsDeviceEnumeration

   Try
 con.open()
 EN = hs.GetDeviceEnumerator
 dv = EN.GetNext

 do while not EN.finished
  Select Case dv.Interface(nothing)
  case "RFXCOM"
   RFXCOM_INPUT(dv)
  end select

  dv = EN.GetNext
 loop
 con.close

   Catch ex As Exception
    hs.WriteLog("Error", "Exception in script: " & ex.Message)
   End Try
End Sub

SUB RFXCOM_INPUT(byval DV as Scheduler.Classes.DeviceClass)
dim sql as string
Dim s as string
 sql = "Select * from Devices where iomisc = '" & Mid(dv.address(nothing),3) & "'"

 Cmd = New OleDb.OleDbCommand(sql, Con)
 Reader = Cmd.ExecuteReader()
 if Reader.Read() then
 
 ' Name
  s=Reader.Item("Name").ToString
  hs.writelog("Script","Setting name to:" & S)
  dv.Name(nothing) = s
 
 ' Location
  s=Reader.Item("Location").ToString
  hs.writelog("Script","Setting Location to:" & S)
  dv.Location(nothing) = s
 
 ' Location2
  s=Reader.Item("Location2").ToString
  hs.writelog("Script","Setting Location2 to:" & S)
  dv.Location(nothing) = s
 
 ' HC & DC -> Code
'  s=Reader.Item("hc").ToString & Format(Reader.Item("dc").ToString,"00")
'                hs.writelog("Script","Setting Code to:" & S)
'  dv.Code(nothing) = s
 
 ' Ref mapping
  s=Reader.Item("ref").ToString
  hs.SaveINISetting("Ref HS2 to HS3", s, dv.Ref(nothing), sRefMapFileName)
  hs.SaveINISetting("Ref HS3 to HS2", dv.Ref(nothing), s, sRefMapFileName)

 end if
End Sub

Den forventer altså som dere ser at HS2 databasen kopieres til HS3 serveren og legges i script folderen.

 

Z-wave og Vituelle device kommer utover dagen..

 

I like! To tomler opp for deg! :D

 

 

Kom ikke lengre enn til Z-wave i dag :(

 

Er Ikke fornøyd med hvordan jeg avgjør hvilken Sub Device som er hva.

Bør teste på Parent og Child propertyen i Device Class istedet for Navnet som gir av Rescan.

 

Moskus: har du noe input, jeg trenger ett puff her...

 

 

Rom ble faktisk ikke brygget på en dag. :p

Slapp av, det ordner seg. :)

 

 

Jeg "puffer" det du vil, bare still et spørsmål du vil ha svar på.

 

Én ting som jeg vil kommentere: Z-wave i HS3 er faktisk blitt oppdatert og fungerer noe anderledes enn HS2. Å kopiere device innstillinger er antakeligvis ikke den beste idéen. Rescan pr device høres "evil" ut, men det burde det vel være mulig å gjør programmatisk? Heller det enn å få følgefeil fra HS2...

 

 

 

 

Det har de gjort i en evighet. ;)

 

Jeg har en Poly-Control lås og har delte meninger med den.

Lenke til kommentar

Én ting som jeg vil kommentere: Z-wave i HS3 er faktisk blitt oppdatert og fungerer noe anderledes enn HS2. Å kopiere device innstillinger er antakeligvis ikke den beste idéen. Rescan pr device høres "evil" ut, men det burde det vel være mulig å gjør programmatisk? Heller det enn å få følgefeil fra HS2...

 

Men jeg kopierer ikke Innstillinger, jeg setter bare riktig navn og Location1 og 2.

Assosiasjonene blir med over på sticken.

 

Men ja, jeg ser at Subdevicene er riktigere her enn i HS2 (Som på 2 x 1,5kW sw) men det kompenserer jeg for så det blir riktig sub device på riktig sub device.

 

Les siste versjon av scritpet.

Lenke til kommentar

 

 

Det du sier om at det finnes andre andre bedrifter "out there" som gjerne lopper deg for penger tror jeg så gjerne, men den gang da jeg begynte å tenke på dette var det fortsatt ikke noe særlig av f.eks Android-bokser (noe jeg skjønte kom til å komme). Planen var at én android-enhet skulle være "master" og vite alt om systemet ut fra brukerkonfigurasjon (gjerne laget på en PC eller noe). Denne konfigurasjonen skulle kort fortalt blitt lagret i et eller annet markup-language (json, yml, xml etc) og klientene som kobler til får en slik fil som beskriver hele systemet. Det er opp til klienten (f.eks en iPad) å dynamisk lage et GUI som er bra. Jeg vet ikke hvor detaljert jeg skal beskrive det her, men alt var (planlagt) abstrahert slik at man fint kunne få det til å f.eks bruke sensorer som bruker andre protokoller.

 

Jeg kom i alle fall lengre enn å skru på en lyspære den gang ;) Ikke trådløst (i den forstand at selve lyspæren var trådløs), riktig nok, men jeg fokuserte ikke så mye på akkurat det. Det var mer enn nok å ta av som var viktigere å finne ut, og ikke minst visste jeg allerede fra starten av at dette kom til å bli et luftslott dersom jeg skulle gjøre det alene. Det er rett og slett alt for mye på for kort tid, for jeg skjønte at "time is of the essence", spesielt her. Den andre tingen jeg ivret for var overgang fra tradisjonell belysning til LED, (skulle ha en del av dette i huset) så jeg bestilte forskjellig utstyr (har sikkert noen hundre meter med ymse led-striper fortsatt) for dimming, evt. dimming/styring av RGB. Her var faktisk mange av løsningene trådløse, men proprietære. Før jeg begynte på NTNU gikk jeg elektronikk, så jeg hadde fordelen av å forstå litt mer enn rene teoretikere (husker fortsatt kretsteknikk på NTNU, helt usannsynlige kretser) av elektronikk.

 

Jeg tror man ville kommet lenger med å bruke en eksisterende protokoll, bruke noen kroner på å finne det "beste" utstyret på den protokollen og sette sammen pakker selv som "godkjente". Så kan man heller bruke tiden på å lage en smart nok hjerne, og, kanskje viktigst for mannen i gata, et intuitivt grensesnitt. Jeg personlig synes jeg ikke et hus er "smart" kun fordi det kan skru av og på et lyspunkt eller to, det må kunne gjøre mer. "Total integrasjon" burde være målet, og da snakker vi om forsterkere, TVer, satelittkontrollere (touchskjermer på Windows, Android og iPad), medieavspillere, varmepumper, kameraer, rullegardiner, LED-striper, bevegelsessensorer, dørlåser, postkasser, strømmålere, og så videre.

 

-"Men vent, Moskus. Det ligner mistenkelig mye på ditt hus".

 

Ja, det er ikke tilfeldig. Det er det jeg gjør nå med HomeSeer. Hvis jeg skulle ha et nytt system, så må det kunne gjøre det samme. Og helst mer.

 

 

 

Nå er vi på detaljnivå, men: Jeg vet ikke helt hvorfor du har "bestemt" deg for en Android-boks. De er sjeldent stabile nok over tid etter min erfaring.

 

 

 

I første rekke så jeg på hva JEG ønsket i mitt hus, for å prøve å dekke inn de mest grunnleggende behovene i første rekke. Deretter prøvde jeg å kutte det ned til "den minste grunnpakken" og se hva de direkte kostnadene ville bli og fant ut at det som da var "dagens systemer" var enten helt utdatert og overpriset eller ran på høylys dag og overpriset :) Faren min er arkitekt, men firmaet han jobber i er totalentreprenører (mest større bygg, men på det tidspunktet jobbet han med et leilighetskompleks) så jeg så en mulighet der til å få ut "grunnpakken" så å si gratis.

 

I denne tråden finner du for det meste dem som synes hjemmeautomasjon er spennende, og ikke har funnet et "off the rack" system som passer enten bruksområde eller lommeboka, eller begge deler. De er ikke nødvendigvis elektrikere (de fleste av oss er langt fra det), men vi kan bruke litt tid på å knote for å få til å fungere. Med f.eks. Z-wave er det faktisk ikke så mye knoting for å få det til å fungere etter at det er satt opp (riktig), det er mer snakk om å definere regler basert på tider og bevegelse hvis man vil.

 

Men det er et godt stykke fra fra å få noe til å fungere, til å være med å skrive noe fra bunn. Automasjon er gøy, men det er mest gøy når det fungerer. ;)

 

Med mindre du snubler over en million eller så i forskningskapital (eller startlån), så tviler jeg på at dette er realiserbart i stor skala, iallfall ikke slik det fremstår nå.

 

Android fordi det er BILLIG og fordi de ikke nødvendigvis trenger å kjøre Android ;) F.eks har Ubuntu allerede noe som virker. Man kan fint etter hvert lage et eget, spesialisert OS, men man må nesten ta det trinnvis. Ellers er jeg enig i at "total automasjon" skal være målet, men man må starte i det små, få "sin" versjon utbredt, og gjøre grunnløsningen så billig at det vil være en minimal kostnad i et nytt bygg. De som vil ha alt automatisert velger kanskje andre løsninger som er mye dyrere. Og som sagt, det vil koste mer enn det smaker å gå for "full automasjon" for de få som ønsker det med en gang. Folk flest er ganske tradisjonelle og vil nok ikke betale veldig mye ekstra (som det koster). Det gjelder å tenke smått men stort om det skal bli noe av ;) Ellers vet jeg at jeg er avhengig av startkapital, men tilfeldigvis kjenner jeg en del "velstående" som kjenner meg godt nok til å vite at jeg får til det jeg vil (og man kan søke om økonomisk støtte fra f.eks Innovasjon Norge). Dog har jeg som nevnt kommet for sent til bordet, så nå forsøker jeg heller å finne ut av hvilke firma som allerede jobber med dette, og Altibox (?) er nevnt.

 

Jeg har ikke beskrevet idéene mine i detalj, men jeg tror jeg har nevnt at "hjernen" ikke er stort mer enn en json-server som får beskjed om å enten "gi fra seg systemet" til GUI (iPad, PC, Android etc.) eller å utføre en (eller flere) kommando(er) via en protokoll over TCP/IP. Hvis du har brukt XBMC/XBMC remote har du et greit eksempel, selv om det ikke er veldig komplisert :)

 

http://json.org/example.html

 

For spesielt interesserte. Merk at man kan oppnå akkurat det samme med XML eller et annet generisk markup språk.

 

Abstrahering er også viktig, altså at man kan bytte fra Android til f.eks en PC uten å måtte gjøre noe særlig arbeid. Protokollen vil allerede være definert og i praksis kan jeg nesten kopierere koden fra Android (basert på Java) til et program skrevet i Java på en PC eller en annen "dings". Akkurat nå er det defintivt Android-enheter som gir mest for pengene (og som kan takle oppgaven).

 

Jeg kan forstå at dette blir litt for .. ensrettet, for de som ikke er så interesserte i det tekniske, så jeg stopper her. Om du lurer på noe, send meg en PM ;)

 

Ellers setter jeg pris på tips om bedrifter som driver utvikling av dette :) Jeg har googlet litt rundt, men de fleste er bare "montører".

 

Vi er i en "golden age" når det gjelder automatisering :) Vent 5-10 år og det er standard i nye hus, rett og slett fordi det er (i alle fall vil bli) billigere å klistre en lysbryter på veggen med dobbeltsidig tape enn å trekke kabler. Det tar nok enda en stund til vi er kvitt IR og annet rusk fra "gamledager" men TV og forsterker etc. vil garantert støtte full kontroll via TCP/IP om ikke mange år. Noen gjør det allerede i dag, og vi har DLNA som nok vil bli erstattet av noe bedre, men likevel...alt går i en retning...

 

Vent og se ;)

Lenke til kommentar

 

Én ting som jeg vil kommentere: Z-wave i HS3 er faktisk blitt oppdatert og fungerer noe anderledes enn HS2. Å kopiere device innstillinger er antakeligvis ikke den beste idéen. Rescan pr device høres "evil" ut, men det burde det vel være mulig å gjør programmatisk? Heller det enn å få følgefeil fra HS2...

 

Men jeg kopierer ikke Innstillinger, jeg setter bare riktig navn og Location1 og 2.

Assosiasjonene blir med over på sticken.

 

Men ja, jeg ser at Subdevicene er riktigere her enn i HS2 (Som på 2 x 1,5kW sw) men det kompenserer jeg for så det blir riktig sub device på riktig sub device.

 

Les siste versjon av scritpet.

 

 

Fantastisk! :)

Dette liker jeg, konverteringen blir vesentlig enklere!

 

Når du har noe du mener er stabilt nok, så post det på HomeSeer-forumet, så garanterer jeg at du får en haug med fans.

 

Jeg kan selvfølgelig teste for deg, har både RFXCOM og Z-wave-enheter som skal flyttes over og navngis. :)

 

 

Jeg kan forstå at dette blir litt for .. ensrettet, for de som ikke er så interesserte i det tekniske, så jeg stopper her. Om du lurer på noe, send meg en PM ;)

 

Ellers setter jeg pris på tips om bedrifter som driver utvikling av dette :) Jeg har googlet litt rundt, men de fleste er bare "montører".

 

Du får lage deg en prototype og selge den til Altibox-konkurrentene. ;)
Men med mindre du kommer på noe helt genialt som absolutt ingen andre får til samtidig som det ser lekkert ut, så tror jeg du lett går i "it's been done"-fella.

Vi er i en "golden age" når det gjelder automatisering :) Vent 5-10 år og det er standard i nye hus, rett og slett fordi det er (i alle fall vil bli) billigere å klistre en lysbryter på veggen med dobbeltsidig tape enn å trekke kabler. Det tar nok enda en stund til vi er kvitt IR og annet rusk fra "gamledager" men TV og forsterker etc. vil garantert støtte full kontroll via TCP/IP om ikke mange år. Noen gjør det allerede i dag, og vi har DLNA som nok vil bli erstattet av noe bedre, men likevel...alt går i en retning...

 

Vent og se ;)

 

 

Du trenger ikke si det her. De idéene om framtiden er spådd og ønsket mange ganger i denne tråden. ;)

 

Men personlig tviler jeg sterkt på at dette er standard om 5-10 år. Det er altfor kort tid. Bare se på hvor lang tid de bruker på å få inn nye automatiske strømmålere. På den annen side kan en stor aktør som Altibox gjøre at flere får opp øynene for det, men likevel: Det er foreløpig enten for teknisk og/eller for dyrt til at bestemor kommer til å installere det.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Jeg får denne i Server oppstart:

 

2/15/2014 3:07:08 PM ~!~Z-Wave Error~!~Unknown error building the Z-Wave Version Information

2/15/2014 3:07:08 PM ~!~Z-Wave Warning~!~This Z-Wave PC Controller Library Version is: Z-Wave 2.78

 

Får du det samme?

Vet du hva det er?

 

 

Jeg sliter med akkurat det samme, har ikke funnet ut av det :(.

Lenke til kommentar

 

Jeg får denne i Server oppstart:

 

2/15/2014 3:07:08 PM ~!~Z-Wave Error~!~Unknown error building the Z-Wave Version Information

2/15/2014 3:07:08 PM ~!~Z-Wave Warning~!~This Z-Wave PC Controller Library Version is: Z-Wave 2.78

 

Får du det samme?

Vet du hva det er?

 

 

Jeg sliter med akkurat det samme, har ikke funnet ut av det :(.

 

Folkens! Det hører hjemme hos HomeSeer, de overvåker ikke dette forumet. ;)

 

De har egen bug-tracker her:

http://www.homeseer.com/bugzilla/

Lenke til kommentar

Dette liker jeg, konverteringen blir vesentlig enklere!

 

Når du har noe du mener er stabilt nok, så post det på HomeSeer-forumet, så garanterer jeg at du får en haug med fans.

 

Jeg kan selvfølgelig teste for deg, har både RFXCOM og Z-wave-enheter som skal flyttes over og navngis. :)

 

Ja det var tanken at det skulle forenkle ;)

Jeg testet forresten å bytte ut en HS2 Ref med en HS3 ref (manuelt i Notepad) i ett HSTouch prosjekt i går og så åpne det i HSTcouch 3. Det funket som faen!

Det betyr at jeg er 98% sikker på at jeg skal kunne lage en HSTouch konverter og den kommer virkelig til å spare tid!

 

Hehe Ja jeg vet dette er hot stuff. Har begynt så smått å diskutere konseptet men har fått lite respons til nå.

Må nok vise noe kjørbart for ikke å havne i samme bås som alle de andre pratmakerne ;)

 

Ja jeg vil VELDIG gjerne at du tester. Gjerne fortløpende og hver ny versjon. Jeg får jo bare testet de tingene jeg har selv..

 

Apropos testing: Går det an å slette alle Z-wave devicene (ikke nodene altså) og så Importere /rescanne dem igjen?

Er den raskeste måten å starte på ny frisk å stoppe serveren bare rename HS3 basen?

Lenke til kommentar

 

Har også mulighet til å sette samme HC og DC på alle disse, men vil vi det???

(Blir det enklere å porte gamle script da?)

Ja, det vil "vi". Fordi "noen av oss" har brukt mye tid på å få hus/enhetskoder på et fornuftig format for enklere sortering. ;)

 

OK

Har ikke testet dette enda men koden ligger (utkommentert) i scriptet som du ser.

Lenke til kommentar

Jeg testet forresten å bytte ut en HS2 Ref med en HS3 ref (manuelt i Notepad) i ett HSTouch prosjekt i går og så åpne det i HSTcouch 3. Det funket som faen!

Det betyr at jeg er 98% sikker på at jeg skal kunne lage en HSTouch konverter og den kommer virkelig til å spare tid!

 

Hehe Ja jeg vet dette er hot stuff. Har begynt så smått å diskutere konseptet men har fått lite respons til nå.

Må nok vise noe kjørbart for ikke å havne i samme bås som alle de andre pratmakerne ;)

 

Ja jeg vil VELDIG gjerne at du tester. Gjerne fortløpende og hver ny versjon. Jeg får jo bare testet de tingene jeg har selv..

 

Apropos testing: Går det an å slette alle Z-wave devicene (ikke nodene altså) og så Importere /rescanne dem igjen?

Er den raskeste måten å starte på ny frisk å stoppe serveren bare rename HS3 basen?

 

 

Helt fantastisk! :)

 

Så vidt jeg vet skal det være mulig å slette devicene og importere dem igjen, men jeg har ikke prøvd. Så lenge HS3 kun er test så er det vel ikke et veldig stort problem...

 

Det skal være mulig å lage en ny database fra Setup-menyen.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Men det stopper ikke her, med HS2 <-> HS3 Ref tabellen burde det være mulig å generere et MYE bedre skjelett av Events enn det den "HS2 > HS3 Event Import Utility (Windows Only)" som de tilbyr gjør!

(For meg har den kun generert en liste med tomme Events, altså kun navnet jeg sparer å lage.)

 

Jeg mener vi bør kunne generere alle device actions også (alt som skrur av og på og dimmer) med de riktige HS3 devicene.

Å kunne legge på de Conditions som er rene tester på Devicer kan være neste trinn men det er lengre fram..

 

Om du har tid (du som har småunger og pappa perm er det vel tvilsomt...) så hadde det vært gøy om du kunne kikket på dette.

Først finne ut hvordan vi skal tolke "EventActions" tabellen i HS2 basen. (Dette ville nok vært enklere å lese ut med et HS2 skript men det ville kreve en kjøring i to step, så det å gå rett i basen er mere elegant)

Og så litt script kode for å generere Tilsvarende i HS3. (Her er vel du mer erfaren enn meg)

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

Jeg har litt for mange Homeseer baller i lufta om dagen.

(Egentlig et luksus problem så lenge det er hobby men..)

 

Jeg har lenge hatt klar en ny versjon av Powerpoint2HSTouch som trenger litt ape testing (doing things that were not expected by the programmer) før jeg legger den ut på Homeseer forumet.

 

Om noen (både de som har brukt tidligere versjoner før og de som ikke har det) kunne brukt noen minutter hadde det vært fint :)

 

Powerpoint2HSTouch 7.0.zip

Lenke til kommentar

Men det stopper ikke her, med HS2 <-> HS3 Ref tabellen burde det være mulig å generere et MYE bedre skjelett av Events enn det den "HS2 > HS3 Event Import Utility (Windows Only)" som de tilbyr gjør!

(For meg har den kun generert en liste med tomme Events, altså kun navnet jeg sparer å lage.)

 

Jeg mener vi bør kunne generere alle device actions også (alt som skrur av og på og dimmer) med de riktige HS3 devicene.

Å kunne legge på de Conditions som er rene tester på Devicer kan være neste trinn men det er lengre fram..

 

Om du har tid (du som har småunger og pappa perm er det vel tvilsomt...) så hadde det vært gøy om du kunne kikket på dette.

Først finne ut hvordan vi skal tolke "EventActions" tabellen i HS2 basen. (Dette ville nok vært enklere å lese ut med et HS2 skript men det ville kreve en kjøring i to step, så det å gå rett i basen er mere elegant)

Og så litt script kode for å generere Tilsvarende i HS3. (Her er vel du mer erfaren enn meg)

 

Det finnes lite tid til overs for slikt, dessverre. Jeg har ikke engang funnet tid til å flytte Z-stick'en fra en virtuell maskin til en annen (men det har også noe med WAFs krav til oppetid).

 

Å tolke EventActions-tabellen krever litt deserialisering av diverse enums som finnes i Events-klassen. Ikke umulig, men tidkrevende.

 

 

På et tidspunkt så blir det et spørsmål om når det er tidsbesparende eller ikke. ;)

 

 

 

 

Folkens! Det hører hjemme hos HomeSeer, de overvåker ikke dette forumet. ;)

 

De har egen bug-tracker her:

http://www.homeseer.com/bugzilla/

Nå kan det hende at noe her på dette forumet har opplevd samme feil og har en løsning. Ser ikke noe problem med å dele problemer/løsninger.

 

OK, et godt poeng, skal gi meg på det.

 

Men ser også problemet til HST om at de mangler input på det som er vesentlig. Det kan ikke bli fikset hvis ingen sier ifra.

 

 

Jeg vegrer meg litt for å legge bugs i Bugzilla (for jeg har aldri gjort det før er redd for å dumme meg ut) men har VELDIG lyst!

 

Jeg trenger ett lite kus...

Hva med å lage en liten video?

En video for å fylle inn 4-5 felter på en nettside? ;)

 

Hvis du legger noe inn som allerede er lagt inn, så blir den fort nok kvittert ut igjen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...