Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Må snart få en elektriker på besøk for å fikse et par ting, og da vil jeg jo gjere velge løsninger med fremtidig hjemmeautomasjon i tankene.. Det er først og fremst to ting som skal ordnes:

 

1: termostaten til baderomsgulvet er gåen (tikk-tikk-tikk-tikk femit ganger etter hverandre når den skal koble inn eller ut). Her har jeg lyst å få inn en termostat som kan programmeres etter tid, slik at det er godt og varmt på gulvet om morgenen og litt utover formiddagen så gulvet tørker etter dusjing, og ellers ha den på minimal varme. Har jeg noen alternativer her som ikke er rådyre og som tillater fjernstyring i tillegg? Har funnet noen UTEN fjernstyringsmuligheter men med tidsstyring, de kostet jo over 2k bare for det. Det synes jeg er for dyrt. Ser for meg å gå for Nexa eller noe annet som fungerer med åpne løsninger, siden en Raspberry Pi eller tilsvarende med linux sannsynligvis blir hjernen i systemet når jeg får satt opp en "sentral kommandoenhet". :p

 

2: Må trekke ledning (en tidligere eier har fjernet ledning mellom takpunktet og veggboksen av en eller annen MERKELIG grunn) til en taklampe. Er en seksarmet messing lysekrone (hvis de heter det når det er uten prismer og bling) som jeg har tenkt å utstyre med dimbare LED mignon-pærer. Tar gjerne imot tips til andre pærer, men disse virker da relativt gode? Litt skeptisk til diverse no name til "bare" hundre kroner mindre per pære. Disse skal kunne dimmes med vanlig dimmer, så er det letteste/billigste å kjøpe en Nexa WMR 252 på Clas? Evt. en CMR-101?

Cluet er at jeg svært gjerne vil ha en vanlig dimmebryter i samme boks som kan styre Nexa-enheten i samme veggboks. Mener det har vært oppe i tråden før, men finner ikke noe på det når jeg søker nå. Finnes det en god løsning for dette?

 

3: Ny dimmer i gangen. Egentlig samme problemstilling som over: fysisk dimmehjul og nexa-enhet i samme veggboks?

 

I tillegg skal han få lov til å fikse noen løse stikkontakter og kontrollere et par strømpunkter, men jeg har ingen store planer om å få ham til å installere noe mer hjemmeautomasjon med det samme. Det neste blir nok noe låsstyring og innbruddsalarm, men skal ta ting litt etter hvert.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: termostaten til baderomsgulvet er gåen (tikk-tikk-tikk-tikk femit ganger etter hverandre når den skal koble inn eller ut). Her har jeg lyst å få inn en termostat som kan programmeres etter tid, slik at det er godt og varmt på gulvet om morgenen og litt utover formiddagen så gulvet tørker etter dusjing, og ellers ha den på minimal varme. Har jeg noen alternativer her som ikke er rådyre og som tillater fjernstyring i tillegg? Har funnet noen UTEN fjernstyringsmuligheter men med tidsstyring, de kostet jo over 2k bare for det. Det synes jeg er for dyrt. Ser for meg å gå for Nexa eller noe annet som fungerer med åpne løsninger, siden en Raspberry Pi eller tilsvarende med linux sannsynligvis blir hjernen i systemet når jeg får satt opp en "sentral kommandoenhet". :p

 

Snip

 

(Sorry for avsporing.) Er dette mulig - fornuftig - økonomisk? Min erfaring er at bare 2 graders forandring trenger mange timer før det er stabilisert.

Lenke til kommentar

Det er jo absolutt en nyttig og relevant avsporing, så det skal du få lovt til. :p Må innrømme at jeg ikke har tenkt veldig over det. Aner ikke hvor dypt varmekablene ligger, men de er lagt oppå eksisterende gulv, så vil tro det er relativt tynt med masse over, og at gulvet varmes relativt fort opp. Inntrykket mitt er at det tar ganske kort tid å få merkbar temperaturøkning i selve gulvet ihvertfall.

 

Varmekablene skal ikke brukes til å varme opp hele badet, som førvrig heller ikke er stort - kanskje ca. 3m2. Jeg har radiatorer i tre av fem rom med avtrekk gjennom badet, og oppvarming inkludert i fellesutgiftene. Så det er aldri veldig kaldt på badet, ettersom det trekkes god og varm luft inn kosntant, selv om avtrekket er såpass at det BLÅSER frisk bris i underkant av badedøren... Trenger ikke 22 grader på badet, men vil helst ikke ha kaldt gulv om morgenen, og vil gjerne ha på LITT varme konstant siden det er dusjing rett på fliser.

 

Jeg tar gjerne imot innspill på hvorvidt dette har noe for seg, men om jeg kan ha varmen på minimum 16 timer i døgnet og ganske høyt på i 8, i stedet for ha på ganske høyt hele tiden, burde det vel gi utslag på strømregningen?

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

.........................

Jeg tar gjerne imot innspill på hvorvidt dette har noe for seg, men om jeg kan ha varmen på minimum 16 timer i døgnet og ganske høyt på i 8, i stedet for ha på ganske høyt hele tiden, burde det vel gi utslag på strømregningen?

Støpt gulv (oftest med fliser) er ganske "trege".

Et gulv som du beskriver, som reagerer relativt raskt, bør være helt kurant å natt/dag- senke

Tidspunktene for inn/utkobling må gjerne forskyves noe, det må prøves.... ingen gulv er like.

Det bør uansett finnes en termostat.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Har testet ut "kaldstart" når, og det tar nok ganske lang tid fra scratch, ja. Etter en time er gulvet fortsatt ikke VARMT. Litt vanskelig å teste regulering fra halvlunket gulv til godt og varmt gulv når termostaten er såpass lite smarbeidsvillig dessverre...

 

Er det noe spesielt man bør vite om termostaten og/eller varmekablene før man legger ut et anbud på mittanbud.no? Noen specs eller liknende? Eller har noen her inne en rimelig elektirker i nørheten av Carl Berner å anbefale?

 

red: Hmm, kanskje jeg skal gå for Zwave med det samme? I og med at nexa er uaktuelt for bevegelsessensorer m.m. og jeg vil ha alarm etterhvert, kunne jo det vært interessant.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

1: Her har jeg lyst å få inn en termostat som kan programmeres etter tid, slik at det er godt og varmt på gulvet om morgenen og litt utover formiddagen så gulvet tørker etter dusjing, og ellers ha den på minimal varme. :p

 

3: Ny dimmer i gangen. Egentlig samme problemstilling som over: fysisk dimmehjul og nexa-enhet i samme veggboks?

 

1: Her tenker jeg følgende som en løsning (jeg har tenkt å bruke selv):

God gammeldags styring av varmekabel uten termostat som kjører pulser hvor lengden avhenger av hva du stiller den inn på.

- Strømmen inn til denne bryteren skal være styrt av en WMR-3500, som kan programmeres mot scheduler, bevegelses sensor, temp/luftfuktighets føler, osv.

Ved å gjøre slik har man muligheten for full kontroll over kablene (utenom effekt da, den må stilles manuelt på bryteren), men den kan da styres mot tidspunkter, temperaturer, bevegelser, osv. (bevegelser er kanskje ikke no særlig ettersom det gjerne er litt forsinkelse ute å går)

 

Jeg tenkte jeg skulle legge inn scheduler på min slik at jeg får dag senking i uke dagene (da er man jo på jobb), natt senking og temperatur styrt i helgen :)

Leker også med tanken på å gjøre lignende på hytta hvor det er varmekabler i stue gulv, sette den til å slå på varmekablene ved 5 grader og av på 6 grader (for å holde ca. 5 grader) og fortsatt ha muligheten til å slå de på fullt dagen før man drar.

 

3: Her har jeg endt med en bryter med 2 knapper LWST-605 (i realiteten WTE-2 Nexa Pro 433 sammen med ELKO Plus kappe for å få Elko Plus utseendet på knappene, som jo er sykt mye penere enn "vanlige" kontakter), hvor jeg har kjørt scenario på de forskjellige knappene. Knapp 1 (nede til venstre) er "AV", knapp 2 (oppe til venstre) er 40% dimming (vanlig setting), knapp 3 (oppe til høyre) er 90% (arbeidsslys) og knapp 4 (nede til høyre) er foreløpig "AV" (dvs at begge knappene nede er AV), dette vurderer jeg å endre til at en knapp er AV, en på 30% , en på 60-70 og en på 90-100.

Jeg liker det bedre enn å dimme de opp og ned, for det er ekstremt sjelden jeg ikke enten bruker lav-normal-eller høy innstilling.

Den scenarioen styrer da 4 stk CMR-101 mottakere på kjøkkenet (4 "soner")

 

 

Mitt spørsmål idag:

Jeg bruker nå Tellstick NET. Dette fungerer "OK", men jeg savner blandt annet muligheten til å programmere "If ON for more than 5 min, send ALERT" (i dette tilfellet en magnet kontakt på garasje porten)

Jeg vil styre fra PC med enten HomeSeer eller SwitchKing.

Prøver å bestemme meg for Tellstick DUO eller RFXCOM.

 

De tråder jeg har lest hittil, så anbefaler "alle" RFXCOM fordi den kan motta status o.l. fra brytere, sensorer, osv.

Men Tellstick DUO kan da også motta signaler, så hva er egentlig forskjellen på de?

Kan Tellstick kommunisere med brytere som gir tilbakemelding på om de er AV/PÅ?

Lenke til kommentar

#1 Min erfaring med varmekabler:

Varmekabler er lite responsene pga. betong i gulvet og egner seg egentlig dårlig til (primær) fyring.

Om det blir kaldt og en øker temperaturen i gulvet for å kompensere dette blir gulvet ubehagelig varmt å gå på.

Hos oss har alle gulv med fliser varmekabler som styres av en termostat som måler temperaturen i gulvet (med en føler ned i gulvet som ble lagt i rør samtidig som kablene) Denne sørger for at gulvet er behagelig om vinteren og om sommeren senker vi temperaturen eller skrur kablene helt av (litt avhengig av rom).

Dette siste kunne vært styrt av Homeseer men det skjer to ganger i året og føles litt unødvendig.

 

Jeg ser imidlertid at de siste termostatene jeg har kjøpt (De gamle med mekanisk relee har gått i stykker etter 10 år) med gulvføler OGSÅ har en rom temp føler som kan styre på rom temp men kun innenfor visste temperaturer i gulvet. Dette har jeg ikke fått testet da nesten alle mine termostater står på utsiden av rommet de styrer :(

 

Jeg styrer panelovner, oljeovner (som kan tas vekk om sommeren) og Varmepumpa med Homeseer og har nattsenking, dagsenking og ferie senking på denne. (Oregon tempfølere og iTach på varmepumpa og Zwave/Nexa på ovnene)

 

#2 Senario brytere.

Som Dingy er også min erfaring at jeg (etter 2 år med styring) sjelden dimmer manuelt men bruker faste senarioer. På en dobbeltbryter har jeg typisk, AV, 20%,50% og 100% på de fire knappene.

 

På kjøkkenet med 'Lamper under benken'=A og 'Spotter i taket'=B er bryteren: A+B AV, A+B=100%,A=100%B=0%,A=100%B=50%

 

I rom med mange senarioer bruker jeg SS13 brytere som gir 8 senarioer og kan tekstes så jeg husker hvem som er hva: Mat=Matlagning, Spis=Spise ved kjøkkenbordet, Kos=Prate ved kjøkkenbordet, Spill=Spille brettspill på kjøkkenbordet osv

 

Ellers ser jeg at mange av de gamle vegg bryterne stort sett sitter på feil plasser og brukes bare til 'nødbruk'.

 

Tilslutt må jeg jo si at dedikerte HSTouch pad'er hengt på veggen eller stående på hjørnebordet er desidert det mest brukevennlige

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

En ting til:

Generelt mener jeg at en skal ha bryterne plassert i rommet der behovet oppstår. Mange rom har derfor mange brytere plassert rundt om kring. (Ved kaffemaskinen, inne i barskapet, ved gjerdesaga (for flisavsuget) osv)

Jeg bruker derfor også en del slike mini brytere som for eksempel for leselampa i den andre enden av sofaen. Tar av lenken og taper dem til veggen med slike limputer.

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

Ellers ser jeg at mange av de gamle vegg bryterne stort sett sitter på feil plasser og brukes bare til 'nødbruk'.

 

Tilslutt må jeg jo si at dedikerte HSTouch pad'er hengt på veggen eller stående på hjørnebordet er desidert det mest brukevennlige

For meg ble det motsatt etter vi flyttet. De fleste bruksrom går på automatikk via bevegelsessensorer (som ganger, toalett, bad, kjellerstue, verksted, matbod, vaskerom, etc), men for eksempel for kjøkken og stue har ikke det behovet (1. fordi lyset blir stående på i lengre perioder og 2. det er ikke alltid vi beveger oss nok når vi f.eks. ser på TV eller leser avisen). I de fleste rom er lysbryteren plassert ved døren, og det er veldig naturlig å kunne skru av/på lyset der.

 

Merk at den ene lysbryteren styrer hele rommet, selvfølgelig, og det kan ha forskjellige hendelser avhengig av tid på døgnet. F.eks. Skrur du av lyset i gangen etter kl 22, betyr det at huset går over i nattmodus.

Lenke til kommentar

 

Nei. Du trenger en annen protokoll, som f.eks. Z-wave.

 

 

 

 

Okei. Jeg blir litt surrete av alle de forskjellige..

Men, kan jeg konkludere med at:

 

RFXCom kan styre både Nexa og Z-Wave enheter, og motta informasjon fra "alt"?

Så sammen med HomeSeer så kan man da styre både billige Nexa komponenter der det er praktisk, og dyrere z-wave enheter der det trengs..?

 

Mao. så er den mest økonomiske løsning å gå for en RFXCom transciever, for deretter å velge software man vil ha (Switchking støtter vel ikke z-wave/rfxcom enda), f.eks. HomeSeer med HSTouch, for full fleksibilitet vedr. å velge billig der det er godt nok, og dyrt der man ønsker det (les: status på enheter)

Endret av Dingy
Lenke til kommentar

RFXCom og Tellestick Duo opererer i det samme frekvensområdet og kan i teorien styre og motta fra de samme enhetene. Nexa osv. Rfxcom er likevel å foretrekke, siden den i praksis støtter flere enheter og protokoller.

 

Z-Wave er en annen teknologi og du må ha en egen kontroller for å styre Z-Wave enheter. RfxCom/Tellstick kan ikke styre Z-wave enheter.

 

 

Her har du et eksempel på en Z-Wave kontroller som jeg fikk anbefalt her på forumet.

http://www.smarthus.info/product_info.php?cPath=1_46_115&products_id=2692

Endret av aleh
Lenke til kommentar

Ok, tusen takk for informativt svar!

 

Da ble jeg med ett meget mer negativ til Z-Wave ettersom de da ikke er "open source".

og med ett var man rett tilbake til det opprinnelige spørsmålet :)

Switchking med Tellstick Duo

eller HomeSeer med RFXCom..

Trodde RFXCom fikk tilbakemelding om signalet faktisk var kommet frem...

Men, med Tellstick Net og oppgradert antenne, så har jeg fortsatt tilgode å oppleve at signalet ikke har kommet frem, selv ut til garasjen som er ca. 30 meter unna, så det er kanskje ikke så farlig.

Lenke til kommentar

Ok, tusen takk for informativt svar!

 

Da ble jeg med ett meget mer negativ til Z-Wave ettersom de da ikke er "open source".

og med ett var man rett tilbake til det opprinnelige spørsmålet :)

Switchking med Tellstick Duo

eller HomeSeer med RFXCom..

Trodde RFXCom fikk tilbakemelding om signalet faktisk var kommet frem...

Men, med Tellstick Net og oppgradert antenne, så har jeg fortsatt tilgode å oppleve at signalet ikke har kommet frem, selv ut til garasjen som er ca. 30 meter unna, så det er kanskje ikke så farlig.

Eller domotiga på en pi :D domotiga.nl med rfxtrx433 og en razberry .

kjører det her hjemme å funker som snus.

Lenke til kommentar

Ok, tusen takk for informativt svar!

 

Da ble jeg med ett meget mer negativ til Z-Wave ettersom de da ikke er "open source".

og med ett var man rett tilbake til det opprinnelige spørsmålet :)

Switchking med Tellstick Duo

eller HomeSeer med RFXCom..

Trodde RFXCom fikk tilbakemelding om signalet faktisk var kommet frem...

Men, med Tellstick Net og oppgradert antenne, så har jeg fortsatt tilgode å oppleve at signalet ikke har kommet frem, selv ut til garasjen som er ca. 30 meter unna, så det er kanskje ikke så farlig.

 

1. RfxCom med HomeSeer eller Domoticz (Gratis). Det er det jeg har fiklet med i det siste. Kjører nå Domoticz (RfxCom/Z-wave) siden den er grei til mitt bruk. Hverfall i BETA fasen. :)

 

1.1 Hvis du allerede har DUO og er fornøyd så er det greit. Hvis du vil utvide så tror jeg du bør satse på hverfall RfxCom/Z-Wave. Eventuelt andre mer seriøse standarder.

 

 

2. RfxCom kan sende/motta signaler. Problemmet er at mottakerene ikke sender noe tilbakemelding. Temperatur målere sender og dette blir plukket opp av RfxCom.

Lenke til kommentar

Da ble jeg med ett meget mer negativ til Z-Wave ettersom de da ikke er "open source".

Det er strengt tatt ikke de andre protokollene heller, de er bare ikke krypterte. Det finnes open source Z-wave implementeringer også, hvis det er viktig for deg. :)

 

Z-wave er normalt å betrakte som en bedre protokoll enn typiske 433 MHz-protokoller. Det er i hovedsak to grunner til det:

  1. Du får svar på om en kommando er utført eller ei, og kan dermed også sjekke om lyset er på eller av, eller om døren er låst eller opplåst.
  2. Z-wave bruker mesh nettverk, altså at en node kan videresende beskjeder til andre noder som ikke har direkte kontakt med master controlleren.

Fordelen den klassiske Nexa-protokollen har er at den er forholdsvis billig. Med andre systemer enn Telldus sine kan du kombinere flere, så kan du velge selv. Jeg bruker f.eks. både en RFXtrx433 (og en RFXLAN) sammen med Z-wave. Z-wave brukes til alt lys, varme og låser. Nexa/Oregon Scientific (som ikke er like kritisk) brukes til rullegardiner, temperatur-rapporteringer, og enkelte trådløse brytere hvor behovet oppstår. Jeg har bevegelsessensorer i begge formater.

Lenke til kommentar

Ja, nå har jeg 3x Viking og 2x THGN132N til med Tellstick Net. Og det fungerer noenlunde strålende (problemet er at Tellstick Net er koblet kablet til en mini-router som deretter er koblet til resten av nettverket via wifi, og den mini-routeren mister kontakten med det trådløse nettverket i ny og ne). Uansett, sensorene og Tellstick'en fungerer ellers perfekt.

 

Apropos THGN132N - er det noen begrensninger på hvor mange slike man kan ha? De kunne stilles inn på 3 forskjellige "kanaler" - betyr det at det kun er mulig med 3?

 

Noen som kan anbefale noen slike fjernstyrte strømuttak? Eller er f.eks. Biltema eller Clas Ohlson sine like gode som alle andre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...