Gå til innhold

Utvidelser av retningslinjene på vei


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke noe imot at dere lager poller og spør om forskjellige ting, inkludert partitilhørighet, men jeg har motforestillinger hvis dere:

 

a) skal sende meg e-post el.l. med beskjed om "Nå har vi en ny poll. Sjekk denne linken: https://www.diskusjon.no/en-eller-annen-poll".

 

b) registrerer brukernes partitilhørighet. D.v.s. ikke at en innlogget bruker selv skriver "Jeg stemmer SV" og at denne meldingen står i en tråd som alle kan lese (og søke etter), men at slik partitilhørighet blir registrert og lagret av dere, slik at det i deres interne systemer er søkbart på forumbrukeren.

 

I tilfelle a) må det være en aktiv registrering av brukere som ønsker slike meldinger. Det er ikke bra nok at man kan reservere seg, og i hvertfall ikke slik det er nå, hvor de generelle reglene åpner for at dere kan sende slikt etter at man har godtatt regelverket (men det har jeg allerede fått beskjed om at blir endret på).

 

Tilfelle b) kan jeg ikke se er diskutert noe sted, hverken i den diskusjonen du lenker til i ditt siste innlegg her, eller i den lenken SeaLion henviser til. Så hvordan har dette ryktet oppstått? Medfører det riktighet at dere ønsker å iverksette b)?

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jøss, jeg tror sannelig Dotten er rett mann på rett plass! Bra. Jeg er uenig i din avgjørelse om å annonsere partibarometeret på alle underfora på diskusjon.no, samtidig får jeg nå følelse for at du er åpen og lydhør for forslag fra brukerne, og det er bra.

 

Jeg er selv admin på et lite nettforum der alle viktige forumavgjørelser legges ut til brukeravstemminger, og forumledelsen vår bruker ikke resultatene som kun veilledende, men heller som ekte demokratiske avgjørelser. For et par år siden fikk vi inn en forespørsel fra et annet tilsvarende forum om å slå sammen forumene til ett, og i den forbindelse legge ned et av forumene, forslaget var å legge ned vårt forum. Vi la ut avgjørelsen til brukeravstemming, og brukerne stemte for å ikke legge ned vårt forum. Kort tid etter ble det andre forumet, der forslaget kom fra, lagt ned. Der hadde de ikke hatt tilsvarende lokaldemokrati.

 

Og hvis brukerne våre hadde stemt for å legge ned forumet vårt, hva da? Da hadde vi faktisk bøyd oss for flertallsavgjørelsen og lagt ned forumet.

 

Jeg påstår ikke at et slikt superlokaldemokrati hadde fungert på alle forum (diskusjon.no er antagelig for stort til at det kan drives på denne måten), men det fungerer altså på vårt. Vi tror at dette gjør at forumbrukerne våre får et slags eieforhold til forumet, vi står bare for det tekniske og rammene rundt det, men det brukerne selv som ER forumet.

 

Så når Dotten nå (mellom linjene) åpner for å gi brukerne en viss medbestemmelse i forumstruktur og innhold, så er det bare å ta i mot med åpne armer. Ja takk!

Lenke til kommentar
Jeg har ikke noe imot at dere lager poller og spør om forskjellige ting, inkludert partitilhørighet, men jeg har motforestillinger hvis dere:

 

a) skal sende meg e-post el.l. med beskjed om "Nå har vi en ny poll. Sjekk denne linken: https://www.diskusjon.no/en-eller-annen-poll".

 

b) registrerer brukernes partitilhørighet. D.v.s. ikke at en innlogget bruker selv skriver "Jeg stemmer SV" og at denne meldingen står i en tråd som alle kan lese (og søke etter), men at slik partitilhørighet blir registrert og lagret av dere, slik at det i deres interne systemer er søkbart på forumbrukeren.

 

I tilfelle a) må det være en aktiv registrering av brukere som ønsker slike meldinger. Det er ikke bra nok at man kan reservere seg, og i hvertfall ikke slik det er nå, hvor de generelle reglene åpner for at dere kan sende slikt etter at man har godtatt regelverket (men det har jeg allerede fått beskjed om at blir endret på).

 

Tilfelle b) kan jeg ikke se er diskutert noe sted, hverken i den diskusjonen du lenker til i ditt siste innlegg her, eller i den lenken SeaLion henviser til. Så hvordan har dette ryktet oppstått? Medfører det riktighet at dere ønsker å iverksette b)?

 

a) Jeg håper ikke annonseringssystemet fungerer slik at brukerne får e-post, om det er tilfellet må den biten deaktiveres. Det er heller ikke ønsket at det skal finne sted.

b) Absolutt ingenting slikt registreres. Det er også en grunn til at jeg er imot mobilregistrering, fordi selv om det sikres som best mulig så endrer det ikke det faktum at vi plutselig sitter med muligheten til å kunne knytte mobilabonnenten opp mot sensitive innlegg skrevet på forumet. Eksempelvis om partitilhørighet, seksuelle preferanser og alt annet som vedkommende kan ha skrevet anonymt. Brukere tenker ikke over det, eksempelvis alle de som registrerer seg på vgd. Media har sikret seg en økt kontroll over den gruppen som burde være medias vaktbikkje - bloggere og forumbrukere. Det kan nesten omtales som den 5. statsmakt og media frykter at de nå er blitt satt under lupen og vil, som oftest ubevisst, prøve å gjenvinne kontrollen for å slippe å bli utsatt for kontroll de utsetter andre for. Det er også derfor det er essensielt at vi har vanlige brukere som hovedsakelig er moderatorer. Det blir sikkert en kamp her og dette, ettersom det blir mer og mer press (også fra redaktører rundt i Norge) om å registrere mer og mer på brukerne, men den får vi bare ta sammen når den dukker opp.

 

Vi lagrer ikke noe om hva dere stemmer. Det er ikke engang mulig for meg med tilgang til forumets kontrollpanel å finne ut hva du har stemt. I ytterste fall kan sikkert en programmerer i teorien grave seg ned i koden og logger og finne ut slikt, men det må vel seriøst hacking til for slikt. Jeg vet også at de som lager IPb er opptatt av personvern, bl.a. med versjon 3.0 hvor det ble laget en funksjon hvor de som lager poll kunne velge å la den være åpen. Så alle kunne se hva som ble stemt. Den biten er foreløpig skrinlagt nettopp fordi utviklerne ser de gigantiske personvernproblemene dette kan medføre.

 

Dette er et forum, det er avhengig av brukere som bidrar. Det sier seg selv at jo mer registrering, jo mindre rettigheter brukerne får, eller det minste fnugg av noe som kan minne om manglende integritet hos forumets ledelse gjør at man kan miste gode bidragsytere. Veien til et godt forum er å tilby brukerne den sikkerhet og de rettigheter som er mulig å tilby utifra forutsetningene. Brukerne har i dag ikke rettigheter jeg anser som gode nok enda og det skal jeg love deg det jobbes hardt med å få på plass. Men det jeg kan love deg er at det ikke føres noen loggføring på hva du stemmer. Om markedsføringsfolkene i det hele tatt ville lekt med tanken om noe slikt ville det vært døden for forumet.

 

Annonseringen var en beslutning tatt kun av meg, såvidt jeg kan huske kort tid etter det ble diskutert i den aktuelle tråden. Det var ingen kommersielle intensjoner bak, det var et ønske om en mer representativ poll. Vi ønsker å jobbe med publiseringen av alt forumrelatert, blant annet med å bruke inntekter annonser på dette forumet gir til å kunne få til noe. Men det er på planleggingsstadiet og det får kun tiden vise. Vårt ønske er at dine og andres bidrag, spesielt de med kvalitet, når ut til flest mulig. Annonsefunksjonen er en god funksjon i så måte. Men igjen, brukes den for mye irriterer den folk så det må finnes en balansegang. Det beste er å få til en egen side med slike nyheter.

 

Jøss, jeg tror sannelig Dotten er rett mann på rett plass! Bra. Jeg er uenig i din avgjørelse om å annonsere partibarometeret på alle underfora på diskusjon.no, samtidig får jeg nå følelse for at du er åpen og lydhør for forslag fra brukerne, og det er bra.

 

Dette er et forum brukerne står for innholdet. Det er brukerne som er skribentene. Som nevnt over, om forumet ikke frister å publisere sine innlegg på så dør det. Når andre forum som VGD krever mobilregistrering og til og med er frekke nok til å be deg betale 10 kroner halvåret for å i praksis jobbe for dem så mener jeg at vi bør gå motsatt vei. Gi brukerne rettigheter, sørg for at penger nettverket ønsker å tjene på forumet (om ikke annet for å dekke utgiftene) ikke blir gjort på en måte som skader integriteten til forumet eller misbruker brukerne.

 

Det betyr ikke nødvendigvis at jeg er rette mannen for jobben. Om jeg har integriteten i behold i dag så kan den allikevel fort mistes i morgen. Det er naivt å stole på egen etikk og moral, for det skal lite til for å ta et galt valg, et øyeblikk av svakhet eller et lite glimt av dollar fremfor det som er riktig. Her er det du og alle andre brukere kommer inn. Kritisk søkelys, tilbakemeldinger og alt annet er alfa omega. Jeg er en ansatt i nettverket, de betaler meg penger og er en kommersiell aktør. Men jeg og andre er gitt jobben å kun fokusere på kvalitet og nettopp rope opp når det kommer en potensiell konflikt mellom det å sikre god kvalitet på forumet og salgsavdelingens ønsker om å tjene penger. Hvor ligger min lojalitet må dere spørre dere selv om. Hos Edda eller hos dere? Det beste er om det kan kombineres, som kun kan gjøres om arbeidsgiver har edle hensikter. Både for oss som jobber med forumet i dag og de som en gang overtar våre jobber igjen så er det opp til brukerne å holde et vaktsomt øyne. Sørge for at ledelsen lytter og viser åpenhet. Feil vil garantert bli begått, vi er tross alt bare mennesker. Men da må de korrigeres, noen må gi beskjed. Vi vil etter beste evne prøve å være så åpne som mulig. Det vil være kritikkverdige ting, det vil være positive ting. Forumet er eid av kommersiell aktør, akkurat som aviser er det. Så får vi se om vi sammen klarer å sørge for et forum som ikke mister sin mening og sin integritet i den kommersielle jungelen med alle sine feller.

 

Selvfølgelig skal brukerne lyttes til. Forumet er et tomt skal, hvor alt av innhold er det de aktive brukerne som står for. For at de skal orke å bidra må vi lytte. Men samtidig være prinsipielle for faktorer som ytringsfrihet, god presseskikk, personvern og rettssikkerhet. Et forum er tross alt summen av dets brukere og deres bidrag.

Lenke til kommentar

Jeg har hvertfall ikke fått noen e-post fra annonseringssystemet Dotten, det er i så fall en valgfri innstilling noen har satt "Ja" på, noen slik innstilling finnes ikke. Jeg regner med at Prognatus hintet til hvor langt det kan utvikle seg til i fremtiden og hva han ikke kan akseptere, noe som sier meg at du Prognatus ikke har noe spesielt i mot annonseringssystemet i IPB som vi bruker i dag - så lenge det blir brukt riktig.

 

Det er heller ingen mulighet for å lese logger av avstemminger - hvertfall ikke per dags dato. Jeg har sett på databasene til IPB (På mitt eget forum) og det eneste som står der om avstemminger er hvilken bruker som har stemt - inkludert IP-adresse og hvilken rekkefølge brukerene har stemt i. Det står ingenting der om hva brukerene har stemt på.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

De er klare de, men må godkjennes av ansvarlig redaktør. Der har det vært utskiftninger i det siste (to ganger faktisk), så jeg kan ikke annet enn å håpe han får tid til å se på det ila uken.

 

Det jeg kan si er at det ser ut som vi får gjennomslag for å gi brukerne langt mer rettigheter enn de noen gang har hatt og som få andre profesjonelle forum kan matche. Som bare er rett og rimelig. Men det er en byråkratisk prosess. Men dette vil vi ta i en egen kunngjøring in due time :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...
Når de nye retningslinjene er klare, blir den nåværende røde brukerforholdssigneringsboksen (som jeg altså ikke har signert) fjernet fra diskusjon.no-sidene?

 

Nei, det er de juridiske betingelsene og ikke retningslinjer. De er felles for alle nettverkets brukertjenester og ikke noe vi i forumet kan diktere, annet enn å mase oppover om endringer de må få gjort (som ikke alltid er en enkel sak, dessverre). Dog inneholder retningslinjene forbehold for enkelte deler av de juridiske (eksempelvis hva angår rettigheter). Hvilken deler av dem er det som gjør at du ikke ønsker å "signere" og hvorfor? Ellers;

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1089374

Lenke til kommentar

Jeg synes egentlig at hvis et forums retningslinjer, som brukerne signerte på at de godtok da de registrerte seg på forumet, hvis disse retningslinjene ikke stemmer med de nye eiernes overodnete retningslinjer, så må forumet enten legges ned og det må opprettes et nytt med nye samsvarende retningslinjer, eller så må disse overordnete retningslinjene innarbeides i forumets retningslinjer. De opprinnelige retningslinjene inneholdt en klausul om mulighet for regelendringer, og brukerne signerte også på dette ved registrering.

 

For forumbrukerne er det egentlig knekkende likegyldig hvem som eier forumet, vi har kun én kontrakt å forholde oss til, nemlig forumets retningslinjer. Signering av retningslinjene ga oss rett til å bruke forumet.

 

Det er derfor en høyst usedvanlig greie at flere tusen brukere plutselig må signere enda en kontrakt for fortsatt bruk av forumet, altså både retningslinjene og et regelverk som egentlig ikke går på bruken av forumet, men en kontrakt med eierne. Må nyregistrete forumbrukere også signere to ulike kontrakter før de får bruke forumet? Det tviler jeg på. Og hvis ikke, hvorfor pålegges tidligere brukere dette?

 

Jeg forventer at de nye retningslinjene rydder opp i dette misforholdet og at eierskiftekontrakten dermed ikke er noe brukerne behøver å bry seg om. Verken ved nyregistrering eller ved fortsatt bruk.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...