Gå til innhold

GSM på solceller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det jo kjent at solen lyser selv om det er overskyet. Så selv om solen er "borte", kan den helt sikkert lade batteriene. Spørsmålet er vel heller hvor godt de lades. Og hva med basestasjoner nord for polarsirkene?

 

Selvdrevne basestasjoner burde uansett være mulig å innføre som et supplement til eksisterende nett, og kunne brukes der man var sikker på at solstrålene de fikk var tilstrekkelige til å holde batteriet toppladet.

Lenke til kommentar

CesiuM_e: Det kommer ikke frem av bildeteksten. Er bildet et bilde av basestasjonen det er snakk om, eller er det et illustrasjonsbilde (jeg heller mot å tro det siste).

 

Om basestasjonen kommer i mobil variant er jo dette glimrende for store arrangementer hvor det må settes ut ekstra kapasitet.

Lenke til kommentar
På Norges vestkyst ville vi ikke ville stolt på et GSM-nett som kun takler 72 timer bak skyene, og solenergi kan neppe bli den eneste energikilden noen steder i Norge med det aller første.

Det er svært enkelt og billig å øke batterikapasiteten ved å legge til noen ekstra batterier. 120 watt * 72 timer er ikke mer enn det man får fra 10 bilbatterier (70 Ah*12V). Slike koster bare fra ca 600 kr per stykk. Det bør være en billig installasjon for slike master.

 

Derimot har jeg større tvil til hvordan det vil gå i mørketida. Da kan det fort bli alt for lite lys per dag til at man får ladet batteriene.

Lenke til kommentar
CesiuM_e: Det kommer ikke frem av bildeteksten. Er bildet et bilde av basestasjonen det er snakk om, eller er det et illustrasjonsbilde (jeg heller mot å tro det siste).

Bildet er et illustrasjonsbilde.

 

Derimot har jeg større tvil til hvordan det vil gå i mørketida. Da kan det fort bli alt for lite lys per dag til at man får ladet batteriene.

Kanskje utnytte nordlyset på en måte ;)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...