Gå til innhold

Etterlengtet fiks for Home Server


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper strømstyringen innebærer at du kan få WHS til å gå i hvilemodus uten å innstallere "Lights Out" add-on. Min HP-boks med WHS stod og spant på full guffe døgnet rundt.... Og "lights out" er ikke helt enkelt å konfigurere for oss vanlige dødelige.

 

Mvh,

Eirik

Endret av Eirik2
Lenke til kommentar

Kan fortelle om en ustabilitet, men denne er på grunn av add-on´en lights out. Når jeg satte lights out til "hibernate after 10 min", så ble backupdatabasen korruptert i stedet for at serveren gikk i hvile. Måtte derfor ta en del nye backups før jeg innså at man måtte ha lights out på "shutdown" i stedet. Men det ville vel være litt dårlig gjort å klandre WHS direkte for dette.

 

Mvh,

Eirik

Lenke til kommentar

Nå er jo ikke verken XP eller vista beregent på server-bruk, så jobben til home server bør jo være å danke ut server 2003 til privat bruk. Det vil jeg ikke si det er, siden jeg ikke engang fikk lov å installere home server uten formatere alle diskene i maskinen.. Hva faen gjør man da, om hele OSet går rett vest og man må reinstallere? For ikke snakk om hvor i helvete jeg skal ta backup av 3 TB data før installasjon..

Lenke til kommentar
Power Pack? Hva skjedde med Service Pack?

 

Power Pack høres jo bare.. teit ut.

Høres ut som markedsføringsavdelinga til Microsoft har vært på ferde igjen... Service Pack, Power Pack? Hvorfor kan de ikke bare kalle det for patcher som er et ord alle andre bruker?

 

Nå er jo ikke verken XP eller vista beregent på server-bruk, så jobben til home server bør jo være å danke ut server 2003 til privat bruk. Det vil jeg ikke si det er, siden jeg ikke engang fikk lov å installere home server uten formatere alle diskene i maskinen.. Hva faen gjør man da, om hele OSet går rett vest og man må reinstallere? For ikke snakk om hvor i helvete jeg skal ta backup av 3 TB data før installasjon..

He he... typisk Microsoft. Nei, gi meg heller en Linux server...

Lenke til kommentar
Wow, kan endelig lillemyk kunder slutte å være redde for dataene sine nå :p

.. som om denne bug'en er det eneste som kan true tryggheten til et Windows-system ;)

 

Høres ut som markedsføringsavdelinga til Microsoft har vært på ferde igjen... Service Pack, Power Pack? Hvorfor kan de ikke bare kalle det for patcher som er et ord alle andre bruker?

Ordene har litt misvisende ordlyd.

 

* Power pack - en kraftpakke. Det kan muligens tolkes til å ha noe å gjøre med reparert strømsparefunksjon (power) men det beskriver ikke akkurat noen reparasjon/fiksing av feil. Men hvor begrepet pakke/eske/gave kommer inn vet jeg ikke.

 

* Service pack - en pakke med sørvis. Er reparasjon av et produkt som er solgt med feil egentlig noe ut over det man bør forvente? Noe de gjør som en hyggelig gevepakke for kundene? Heller ikke her har denne "pakken" noe med pakke/eske/gave å gjøre.

 

* Patch - en lapp. Brukes F.eks om lapper til å lappe sykkelslanger eller et hull i buksa. Ordet kan også brukes om plasterlapper. Alle disse beskriver reparasjon av noe. I programvaresammenheng tetting av sikkerhetshull og andre hull/problemer i programvaren. Ordet hull kan godt brukes om programvare, akkurat som man kan snakke om hull i lovverket, hull i argumenter, hull i hukommelsen osv.

Lenke til kommentar
Får håpe Linux-gutta lager noe tilsvarende, like brukervennlig, som WLM om en stund. :)
Da er vi to :yes: , men jeg synes egentlig det er bedre enn WHS til filserver allerede, all-things-considered. Blir litt sånn "når er linux klar for desktop", svaret er vel at ingenting er klart for desktop, alt har mangler, men for mange har linux vært klar en god stund, og antallet øker for hver dag. Det korrekte spørsmålet er vel heller når er du klar for linux?
Lenke til kommentar
Får håpe Linux-gutta lager noe tilsvarende, like brukervennlig, som WLM om en stund. :)
Da er vi to :yes: , men jeg synes egentlig det er bedre enn WHS til filserver allerede, all-things-considered. Blir litt sånn "når er linux klar for desktop", svaret er vel at ingenting er klart for desktop, alt har mangler, men for mange har linux vært klar en god stund, og antallet øker for hver dag. Det korrekte spørsmålet er vel heller når er du klar for linux?

Kjører Ubuntu på serveren (brukte faktisk din guide på noen av stegene), men jeg ser at WLM er akkurat det jeg var på jakt etter. Synes det er alt for mange problemer med Ubuntu egentlig. Må starte og stoppe en streamet video flere ganger før den vil streame i mer enn 3-9 sekunder, den vil bare la meg skrive til harddisken halvparten av tiden (backup) og generell endring med partisjoner er alt for knøvlete. Home server virker som et mye bedre alternativ til mitt bruk enn det Ubuntu er. Nå som Home Server blir populært tipper jeg de vil lage noe tilsvarende.

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar
Power Pack? Hva skjedde med Service Pack?

 

Power Pack høres jo bare.. teit ut.

Akkurat som ... Sokkalf? :hmm:

 

Opprinnelig var ikke Power Pack 1 ment å skulle være en samling av bugfixes, slik en Service Pack ofte er (når den kommer fra Microsoft i hvert fall). Det skulle være et sett av tillegg som man sto fritt til å installere eller la være.

 

Like etter at (ideen om) PP1 ble presentert, dukket problemet omkring data corruption bug'en opp for alvor, og MS kom plutselig i tvil om det var fornuftig å kjøre det planlagte løpet med PP1 videre, eller om det var fornuftigere å fikse bug'en før PP1 ble sluppet.

 

Man endte opp med et kompromiss: bugfix'en ble innlemmet i PP1 og man valgte å ikke endre navnet.

 

MS har forøvrig laget mange "utvidelsespakker" eller "tilleggspakker" til sine OS opp gjennom årene som ikke har vært (eller hett) Service Pack, så i så måte er ikke Power Pack noe nytt.

 

Da WHS ble lansert i fjor spratt det nesten umiddelbart opp en webside for Ubuntu Home Server som skulle være et open source alternativ til WHS, men det ser ut som aktiviteten på det prosjektet har dabbet betraktelig av. Er det noen som vet om det fortsatt skjer noe med UHS eller om det finnes alternative prosjekter som det kan være verdt å ta en titt på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...