Gå til innhold

Etterlengtet fiks for Home Server


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, det er offisielt fra MS, men er ikke ment til å fungere som en Terminal Server om det er det du tenker på. Det er vel også ganske langt fra målgruppen til WHS...
Hva er det som forhindrer å bruke den til det? Hvilke begrensninger ligger inne? Nå når den virker å være brukbart de-bugget er vel det mest interessante å bruke den slik. Som filserver tilbyr allerede HP en linuxversjon med halv fysisk størrelse til halve prisen.
Lenke til kommentar
Jeg mener offisielt fra MS. Hvor mange samtidige brukere kan man kjøre rdp til, og kan man installere og kjøre alt av win-apps (typisk outlook og office koblet til Exchange)?

Begrensningene på RDP er et stort irritasjonsmoment generelt også, f.eks i WinXP og Vista. Bare én bruker kan logge seg inn samtidig, men det er ikke det verste. For hvis noen sitter på PCen lokalt blir de kicka ut mens RDP-brukeren er inne. WTF??!!?

 

Dermed er det klin umulig å på en elegant måte fjernadministrere Windows-maskiner. F.eks. kunne det vært aktuelt at jeg en gang i blant logget inn på PCen til foreldra mine eller andre newbies for å "ta tempen" på maskinen, og sjekke at oppdateringer og slikt er i orden. Da hadde det jo vært praktisk at man kunne gjøre det UTEN at stakkarene som sitter på maskinen blir sparka ut i mens, men neida. Det vil ikke MS ha noe av, for da kunne jo de vanlige desktop-versjonene av Windows konkurrert ut dyre Windows Server med Terminal Server? Yeah right...

 

Men nå slipper jeg forsåvidt problemet, etter jeg har migrert over de fleste slike PCer til linux isteden ;)

Lenke til kommentar
Det vet jeg enda ikke noe om, da jeg ikke har prøvd WHS (enda).
Fair enough. Det er litt fordømt at MS ikke er tydelige selv på akkurat hva WHS offisielt støtter og ikke, men noe grunnlag skal vi vel ha for å krangle her inne.

 

Hvis man først er ute etter filserver med noko attåt i prisklassen til WHS, så anbefaler jeg en titt på QNAP TS-409, for de som ikke liker å knote selv er det bare å titte på feature lista til øyet blir stort og vått. Ingen obskure add-ons her, offisiell støtte fra leverandør. Som en bonus jobbes det hardt med full støtte for Debian på denne: http://www.cyrius.com/debian/orion/qnap/

Lenke til kommentar
Som filserver tilbyr allerede HP en linuxversjon med halv fysisk størrelse til halve prisen.

 

Link?

 

Hvis man først er ute etter filserver med noko attåt i prisklassen til WHS, så anbefaler jeg en titt på QNAP TS-409.

 

Hvor finner du denne her i landet til drøyt 4.000?

 

Hvor mange samtidige brukere kan man kjøre rdp til, og kan man installere og kjøre alt av win-apps (typisk outlook og office koblet til Exchange)?

 

Kun en og en bruker ad gangen. Jeg ser ikke helt at det skal være behov for noe mer med det bruksområdet som er for WHS. WHS støtter ikke Exchange og det har vært etterlyst mange steder.

Lenke til kommentar
Som filserver tilbyr allerede HP en linuxversjon med halv fysisk størrelse til halve prisen.

 

Link?

http://www.amazon.com/HP-MV2120-500GB-Medi...7238&sr=8-1

 

Hvis man først er ute etter filserver med noko attåt i prisklassen til WHS, så anbefaler jeg en titt på QNAP TS-409.

 

Hvor finner du denne her i landet til drøyt 4.000?

https://prisguiden.no/product.php?productId=91364

 

Hvor mange samtidige brukere kan man kjøre rdp til, og kan man installere og kjøre alt av win-apps (typisk outlook og office koblet til Exchange)?

 

Kun en og en bruker ad gangen. Jeg ser ikke helt at det skal være behov for noe mer med det bruksområdet som er for WHS. WHS støtter ikke Exchange og det har vært etterlyst mange steder.

Takk for informasjonen, har du en link kanskje?

 

Hvordan liker du Wordpress forresten?

Lenke til kommentar
Hm, så vi har en ribbet versjon av win2003 som ikke kan kjøre server software, kalles server, men tillater kun en bruker, enda verre kun en sesjon i gangen. Krydret med begrenset NAS programvare, og et ønske om at brukerne selv skal lage utvidelser. Virker kun med utvalgte versjoner av windows. Interessant konsept.
Wordpress er veldig bra, funker fint rett ut av boksen. Holder på å vurdere om jeg skal sette det opp på eget domene men litt for liten tid til fikling med det.
Jaggu, måtte nesten teste, det gikk på et par minutter å sette opp hosting av wordpress blogging. For Ubuntubrukere ligger det ferdigpakket til installasjon, har lagt inn veiledning her. Endret av Del
Lenke til kommentar
Hm, så vi har en ribbet versjon av win2003 som ikke kan kjøre server software, kalles server, men tillater kun en bruker, enda verre kun en sesjon i gangen. Krydret med begrenset NAS programvare, og et ønske om at brukerne selv skal lage utvidelser. Virker kun med utvalgte versjoner av windows. Interessant konsept.

 

Vel, det er ulike måter å se det på. WHS har sine begrensninger men det fungerer helt utmerket til det bruksområdet den er beregnet. Det er vel kun to ting jeg virkelig har savnet og det er remote backup (det fungerer gjennom Hamachi med litt fikling) og muligheter for bruk av Exchange (det finnes add-ins med e-postserver-funksjonalitet).

 

NAS-løsningen er i mine øyne akkurat så enkel og funskjonell som nødvendig for et slikt produkt. Det er ingen begrensninger i antallet disker eller størrelse (bare sleng inn alle gamle disker du måtte ha liggende) og du velger selv om du ønsker at data skal dupliseres over flere disker.

 

Jeg hadde håp for Ubuntu Home Server men det prosjektet virker helt dødt.

Lenke til kommentar
Vel, det er ulike måter å se det på. WHS har sine begrensninger men det fungerer helt utmerket til det bruksområdet den er beregnet. Det er vel kun to ting jeg virkelig har savnet og det er remote backup (det fungerer gjennom Hamachi med litt fikling)
Høres ut som standard NAS funksjonalitet ikke er tilgjengelig for menigmann. Personlig setter jeg stor pris på å bruke gjennomprøvde løsninger for VPN, Hamachi er en lukket kode hack fra et enkelt individ, du bør være klar over at hele nettet ditt hjemme er vidåpent hvis noen har funnet et hull i Hamachi, slike hull er faktisk verd en god del penger. I beste fall har han basert Hamachi på BSD-kodebasen, og passer på å patche.
og muligheter for bruk av Exchange (det finnes add-ins med e-postserver-funksjonalitet).
Selvfølgelig går det an å kjøre binærfiler på WHS, den har naturligvis en API,så både BSD og GNU/Linux koder som er fri for restriksjoner kan utmerket godt kompileres og kjøres på en WHS, men dette er jo stort sett mye bedre implementert og vedlikeholdt på GNU/Linux.
NAS-løsningen er i mine øyne akkurat så enkel og funskjonell som nødvendig for et slikt produkt.
Remote back-up og Raid er en selvfølge på en NAS, WHS er vel omtrent den eneste som ikke har det. At du likevel kan jukse til remote ved å lage VPN slik at remote server fremstår som lokal er ved siden av poenget, funksjonaliteten mangler i WHS og er på ingen måte triviell å sette opp. At kun utvalgte OS-versjoner fra en leverandør støttes er helt uhørt for en NAS, og i dag når stadig flere ønsker seg Mac og linux UMPC, så kan dette fort bli en lock-in mange føler på kroppen. En slik boks bør etter min mening tross alt ha en tidshorisont på minst fem år.
Jeg hadde håp for Ubuntu Home Server men det prosjektet virker helt dødt.
Enig i det. Prosjektet har rett og slett ikke klart å tiltrekke seg oppmerksomhet fra utviklere. Nå betyr det som sagt ikke at ting står stille på den fronten, de verktøyene som vil utgjøre en UHS når/hvis den kommer er som tidligere nevnt i utvikling, og allerede på et høyt nivå. Webmin er spesielt nevneverdig, men du har også KDE som har lagt inn nærmest alt av fildeling i sitt kontrollpanel. Du har Sbackup som faktisk videreutvikles. Du har Red Hat som har kommet med GUI for LVM: http://www.redhat.com/docs/manuals/enterpr...config-lvm.html

Du har zfs som har fått (eksprimentell) støtte som virtuelt filsystem. Bildet er litt mer komplekst en hva man ser med første øyekast, og UHS-gjengen la opp til et ambisjonsnivå som jeg er redd krever at noen av disse andre prosjektene leverer først. Hvis de hadde vært mer edruelige, og nøyd seg med å matche WHS, så hadde den vært her for lengst.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...