Gå til innhold

Guide: Mastiff lager HDPC - del 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant del av serien. Jeg har som vanlig et par spørsmål å skyte inn :)

 

1. Er det mulig å få litt mer detaljer angående forskjellen mellom J. River og zoomplayer? Føler du at J. river er like bra, eller bare nesten like bra, men det er mer praktisk med ett program? Hva er hovedforskjellene mellom de to osv?

 

2. Det var snakk om å disable etterprossering i Avisynth om man spillte filer på disk, jeg er særdeles lite kunnskapsrik når det gjelder avisynth, men ihvertfall i ffdshow sine vanlige innstillinger, så går det ann å sette slik at man kun resizer om oppløsningen er over eller under en viss størrelse, går det ikke ann å gjøre noe tilsvarende i avisynth? (forskjellige innstillinger for forskjellige opplsøninger?)

 

AtW

Lenke til kommentar

FFDShow er helt uunnværlig, og gir et mye bedre bilde, helt klart :)

Personlig bruker jeg Resize, Postprocessing, Levels (mer kontrast), Picture properties (litt luma gain), Blur & NR (sammen med sharpen gir det et mer avslappet bilde), Sharpen og Noise (for å gi litt filmfølelse)...

 

Fungerer like fint på komprimert xvid som på 720p HD-materiale...

Med alt dette ligger prosessorbruken rundt 25-30% (i taskmgr) (Q6600 @ 2.5ghz)

 

 

Lurer bare på hva fordelen med å bruke avisynth er... Har ikke noe imot å lære meg litt scripting i det hvis det gir klare fordeler. (Multithreading?)

Og en ting til: Hvis skjermen støtter det, er det ikke en fordel å kjøre en RGB32 conversion? (ITU-R BT.709 (Litt "varmere" bilde enn 601) @ Full Range (Farge og chroma på 0-255))

Lenke til kommentar

Åh så perfekt!

 

Jeg kjøpte tilfeldigvis litt favorittpils og Toro Kyllinggryte på veien hjem. Kom hjem fra arbeid klokka 19.00!! Men heldigvis var det en ny Mastiff-guide på gang.. Bare å hive på Weird Al og lese og ete... ahhh digg på en sliten mandag :)

Lenke til kommentar

Jeg takker ydmykt for rosen! :) Litt mer sånn, så tar ydmykheten min stor skade, tror jeg... ;)

 

ATWindsor, 1: bildekvalitetsmessig har MC gått forbi Zoom fordi det går an å bruke EVR til alle DVD-er sammen med FFDShow og AVISynth. Like etter at jeg hadde tatt avgjørelsen og skrevet artikkelen, kom det en ny beta av Zoom, som visstnok skal bedre EVR-støtten. Men ettersom den er så problemfri som den kan bli under XP i MC (av og til henger det seg litt hvis man hopper for mye, men det gjør Zoom med Haali også, og der er MC klart bedre), syns jeg det holder med MC.

 

2: Jo, det har du rett i at går an for vanlig resize. Men så vidt jeg vet, er det ikke noe tilsvarende for AviSynth. Så akkurat det må styres manuelt.

 

Wubbable, forskjellen er egentlig ganske natt og dag. Det er snakk om veldig mye mer avansert etterprosessering som får mye mer ut av videoen. Og det skal ligge en konvertering i siste del av FFDShow, grunnen til at jeg ikke tar den i AviSynth-skriptet er at den tar forholdsvis mye mer prosessorkraft når den er der enn når den ligger i FFDShow, og forskjellen i bildekvalitet var ikke så stor at den var verdt det. Jeg var ikke i stand til å se forskjellen når jeg hoppet fram og tilbake.

 

Radivx, jeg har nok ikke noen andre screenshots enn de som er med i artikkelen. Hva var det du tenkte på, nærmere bestemt?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan det blir oppfattet at jeg velger å korrigere deg på uvesentligheter etter en slik omfattende, velskrevet og grundig artikkel. En artikkel jeg faktisk leste fra a til å, selv om den er totalt irrelevant for meg, da jeg bare har macs og linux maskiner i huset.

 

Likevel velger jeg å påpeke at Statens Filmtilsyn aldri noen gang har klippet i stykker filmer. Studioene/distributørene gjorde dette selv i frykt for at hele filmen skulle bli stoppet. Siden det gjorde Statens Filmtilsyn, de stoppet filmer som de på det tidspunktet mente var skadelige for folk. Klipping har aldri vært et tema.

Endret av spetznaz
Lenke til kommentar

Greit at du "skrur til du liker lyden du hører" når det kommer til EQ osv. Men har du ikke vært borti problemet med at EQ-instillingene dine gjør at du får for lite båndbredde slik at lyden klipper/vrenger? Spesielt på 44,1Khz materiale, og med dagens mastringstrend (KOMPRESSORKOMPRESSORKOMPRESSOR-OMF-OMF-OMF) der alt skal tynes til det høyeste, møter man ofte dette taket ganske fort.

 

Det er jo et typisk fenomen med softwareEQ og kan gjøre at anlegget mister mye av sitt potensiale.

 

Har selv erfart utallige ganger at å helst ikke bruke software eq; eller om annet justere veldig lite er det beste ,for så ta igjen resten på forforsterkerfronten eller matching av komponenter. Man kan hente igjen noe av dette tapet med å juster ned gain på EQ ganske mye, men det blir som regel like vell ikke helt bra.

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hvilket lydannlegg bikkja sitter med? Føler så mye arbeid med bilde antalgelig er støttet opp med heftig lyd! :D Å som selværklært audiofil er det egentlig mer interesseant å høre om :p

 

edit:

mer interesseant å høre om
Ikke at serien var uinteressant! Koste meg stort med alle tre artikklene. Endret av kule-ku
Lenke til kommentar
Radivx, jeg har nok ikke noen andre screenshots enn de som er med i artikkelen. Hva var det du tenkte på, nærmere bestemt?

 

Tenkte egentlig på litt informasjon rundt oppstartsprosessen til maskinen og innlasting av media center (noe som går automatisk?). Har du prøvd å skjule totalt at man jobber med en PC? Eller blir man presentert for en vanlig XP desktop når maskinen er ferdig bootet?

 

 

Ellers har MC støtte for FLAC, OGG og Monkey’s Audio alias APE, som alle er komprimeringstyper uten tap av lydkvalitet.

 

Ogg Vorbis er vel strengt tatt et codec som baserer seg på å fjerne informasjon? (selv om det i likhet med mp3 etc. knapt er hørbart på gode bitrates). Tror også at de liker å referere til formatet som Ogg Vorbis siden Ogg primært er et contanerformat som også kan inkludere video.

 

Ellers må du ha takk for en god artikkel. Og som en annen spurte litt lenger oppe, har du noe å gjøre med mastiff-production som produserer programmer for TV Norge?

Lenke til kommentar

Som påpekt før (men ikke før nå av undertegnede), viser du igjen at du er en meget dyktig skribent med sans for både ord-sjongleri og innsikt i de gleder vi lesere her på hardware setter pris på i den it-relaterte jungelen. Selv om emnet er litt på siden av mitt interesseområde, presterte din gode presentasjon å holde meg klistret til skjermen gjennom hele artikkelen, noe som jo i seg selv er et kompliment så sent på kvelden etter en uke med et absolutt minimum av den mengden søvn et gjennomsnittlig individ trenger for å gå på med friskt mot (og puls) neste dag.

 

Ser frem til å lese mer fra deg!

Lenke til kommentar
Greit at du "skrur til du liker lyden du hører" når det kommer til EQ osv. Men har du ikke vært borti problemet med at EQ-instillingene dine gjør at du får for lite båndbredde slik at lyden klipper/vrenger? Spesielt på 44,1Khz materiale, og med dagens mastringstrend (KOMPRESSORKOMPRESSORKOMPRESSOR-OMF-OMF-OMF) der alt skal tynes til det høyeste, møter man ofte dette taket ganske fort.

 

Det er jo et typisk fenomen med softwareEQ og kan gjøre at anlegget mister mye av sitt potensiale.

 

Har selv erfart utallige ganger at å helst ikke bruke software eq; eller om annet justere veldig lite er det beste ,for så ta igjen resten på forforsterkerfronten eller matching av komponenter. Man kan hente igjen noe av dette tapet med å juster ned gain på EQ ganske mye, men det blir som regel like vell ikke helt bra.

 

Med software-EQ så er det jo bare å stille ned nivået på sagen så me at du kan kjøre opp EQen på visse bånd uten at det klipper, det er mange avspillingsprogram som automatisk stiller ned sangen slik at den ikke klipper, og MC12 er en av disse. 44.1 Khz bør ikke ha noe som helst med når du møter denne veggen, dog er det jo såklart et problem at mye av dagens musikk kvestet fullstendig av kompressorer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kjempemessig guide - i velkjent stil - alltid morsom og nyttig lesing når Mastiff er skribenten!

 

Artikkelen legges på is i 2 måneder, til jeg sitter med TH-46PZ85, som i samme slengen tvinger meg til oppgradert HTPC med mer skyts innenfor både CPU og GPU til å gjøre disse tipsene nyttige.

 

:cool:

Lenke til kommentar

Igjen takk for ros! :) Setter stor pris på det!

 

Key85, det er nok ikke meg. Jeg kjenner til Mastiff Media, og jeg brukte nok navnet før dem (har hatt nettnavnet mastiff siden tidlig på 90-tallet). Lurer på om jeg skal saksøke... ;)

 

Spetznaz, jeg er klar over det, men det låter litt bedre å skylde på et statlig troll...

 

JKJK, jeg reduserer nivået på alle mine MP3-filer med MP3 Gain (tror jeg nevnte det i min første serie om HTPC) til 87 dB, så det hjelper ganske mye. Og MC skrur automatisk ned volumet før det overstyres, den klipper ikke enkeltfrekvenser.

 

Kule-ku, i kinoen er det en Onkyo 939 (en gammel toppmodell som låter så bra at selv om jeg gjerne skulle hatt de nye lydformatene, bytter jeg ikke med det første), og Mirage-høyttalere. OM foran og i-serien bak. I tillegg en 2x 12" Zachary-subwoofer omtrent på størrelse med et kaffebord. I stua går det på Denon-receiver og Warfedale-høyttalere (av den gode typen fra den opprinnelige fabrikken, lagd tidlig på 80-tallet, ikke det skrotet som ble kalt Warfedale på Elkjip fra midt på 90-tallet og framover). Og på kontoret har jeg en enkel Philips-receiver med små Magnat-høyttalere som faktisk låter utmerket, og en Cervin Vega-sub som bare tar de aller laveste frekvensene.

 

Radivx, jeg har en CRT-prosjektør som gjerne skal varmes opp litt. Pc-en står vanligvis i ventemodus, og startkommandoen vekker den og fyrer opp skjermspareren. Den syns omtrent ikke fordi den går mot en vegg med svarte fløyelsgardiner som sluker det aller meste av lys. Når jeg er klar til å se film (som regel etter 5-10 minutter, mer tid trenger ikke prosjektøren fordi den er godt innstilt) får en annen fjernkontrollknapp skjermspareren til å bli slått av, MC startes (med AviSynth slått av, siden en film nesten alltid begynner med menyer), forsterkere og kinolys blir slått på og lerretet kjøres ned. Så i praksis syns bare MC når lerretet kommer ned. Og settes en dvd inn, går den rett i fullskjermmodus, så det blir omtrent som en dvd-spiller.

 

Når det gjelder OGG, har du nok rett. Jeg er vant til å anse den som tapsløs fordi forskjellen fra ekte tapsløse er nesten uhørlig. Tabbe...

 

ATW, bingo. Og nivået på cd-er har forandret seg drastisk! Ut fra egne erfaringer vil jeg tro at cd-ene på 80- og 90-tallet hadde minst 30 % svakere nivå enn de har nå. Såkalte remastrede album (som stort sett bare består i å skru opp volumet og legge på noen uinteressante bonusspor) har som regel en svært merkbar forskjell i volumet fra originalutgivelsen.

 

Tordenflesk, ved DVD-resizing skal ikke det skje. Da er det noe drastisk galt et eller annet sted. Hvis det er ytterligere komprimerte formater, er det godt mulig at dette blir resultatet. Men jeg bruker ikke andre formater enn HD og DVD.

 

Multiflex, da kommer man nok opp på en størrelse der FFDShow/AviSynth-forbedringer virkelig syns godt, ja! :) Selv har jeg bare en liten 36" i stua, en Sony CRT. Men så ser jeg da også bare nyhetene og til nød "Criminal Minds" og "Sporløst forsvunnet" på den. Film er best på kino. Og kino er best hjemme! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...