Gå til innhold

Guide: Mastiff lager HDPC - del 3


Anbefalte innlegg

Takker atter en gang for en særdeles underholdende og informativt skrevet artikkel! De av oss som var på internett før HTTP, setter pris på velskrevet prosa i tillegg til nyttig info ...

 

Jeg gleder meg også noe vanvittig til å ta i bruk tipsene ved DVD avspilling (om jeg får det til) på min Toyota HDPC(AMD Opteron185@2,6 - Pioner Blu-ray - 2xFloppyDTV - AtiHD2600XT - Vista Ultimate - PowerDVD7Ultra). Filmbiblioteket (DVD)ligger på WHS og streames trådløst, via MyMovies.

 

Problemet med Toyotaen er at madammen og krapylene krever at alt skjer med en gang, 2 sek, og at alt derfor må gjøres i Vista (venter spent på fiji) uten omstarter etc.

 

Blu-ray går fint fra disk eller harddisk i 1080p på flatskjermen (Samsung L40M86) via MyMovies/PowerDVD. PVR funksjonen fungerer også greit i Vista.

 

Men jeg hadde satt stort pris noen kommentarer og mulige prioriteringer gitt mine rammebetingelser på hardware og brukere (madammen og krapylene). Kanskje en kort tillegsartikkel for oss som kjører en Toyota med forgasser og forhjulstrekk? (ikke 3-4 Audi Quatro Turbo), og dermed ikke kan optimalisere med egne partisjoner for alt ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Mastiff

Flott med en oppdatert beskrivelse fra forrige guide - og med litt fokus på oss gjenværende CRT brukere. Har forøvrig en BG1208s som jeg ennå har stor glede av.

 

Rensket opp i mitt tidligere oppsett for å klargjøre for denne oppdaterte guiden. Tidligere brukte jeg: TT, ffdshow, avisynth.

 

Når jeg nå legger om - får jeg melding om versjonskonflikt i avisynth (tidligere versjoner og script fjernet) Fæl gul skrift øverst i bilde. Skjønner ikke helt hvordan jeg skal få ryddet opp i dette.

 

1)Det ligger noen script default i plugin folder etter at man har pakket ut Avisynth

2)Må de slettes - eller kan de ligge der når man kopierer plugins folder fra DVD_pack?

 

MC grensesnittet virker litt omstendig i forhold til TT - men sikkert bare en tilvending. Vi CRT brukere liker ikke for mye statiske bilder i bakgrunnen :-)

Lenke til kommentar

Mange tak for endnu en grundig og brugbar artikel (Håber dere forstår dansk - mitt norsk er ikke greit nok til et helt inlegg :-)

 

Jeg sad længe og var stærkt inspireret til at anskaffe mig en Vista og gå i gang med at kopiere opsettet - indtil det gik op for mig, at jeg jo sad ved en XP-maskine og C2d [email protected] og blot kunne gå i gang med at teste Dvd-afspilningstipsene.

 

Efter en update til den installerede .net framework 3 virkede evr også.

 

Dog, skal jeg have glæde af FFDshow indstillingerne, må jeg nok overveje at opgradere processoren min:

 

Uden "Resize and aspect" (altså kun resize vha. Avisynth-scriptet) ligger min CPU-usage på 60-70% - slår jeg "resize" til stiger usage 10% og lyden bliver ude af sync.

 

Hvad er din cpu-usage på med de nævnte indstillinger?

 

Og hvor meget bliver cpu-brugen delt ud på de forskellige cores?

 

Mulige cpu-emner: Q6600, Q9300 eller E8400 - den sidste er køligst og kan clockes noget højere - men mon det vil erstatte de 2 sidste cores?

 

Lidt SW-spørgsmål:

 

Kan FLT_Sharpness kun indstilles vha. regedit? (I så fald, er det denne nøgle, der skal ændres i:"Dscaler/default/dscalerCfg - Sharpness=120, UsePrefetching=1")?

 

Som et andet medlem spurgte - hvorfor resize til 1200x1200?

 

Og til sidst (for at afsløre min newbie-ness): Forbedringerne med Ffdshow er meget tydelige. men jeg har et lidt mørk billede - er der nogle muligheder for at øge brightness i Ffdshow (der er nogle slidere i media center, men de er grået ud - ligesom jeg heller ikke synes det hjælper at justere i Nvidia Control panel)?

 

 

 

Hilsen Finn -mitt i DK :)

Endret av finnogangela
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Jeg er imot alt som heter post-processing. Du skal vise originalvideon og ikke tukle med bilde for mye. Feil skal selvsagt rettes opp, men du skal ikke endre bilde. Tror ikke regissøren eller produsenten av filmen liker at du forandrer på fargene og slikt bare fordi du tror det ser bedre ut da. Samme med de som ikke forstår hvorfor det er sorte striper over og under. Det er de som har laget filmen som har bestemt Aspect Ratio på det. Ikke du.

 

Har du en dårlig TV eller monitor så må du selvsagt rette opp dette ved å helst bare bruke skjermens egne kontroller for kontrast og fargenivå. Kalibrer skjermen din. Er ikke dette nok kan nok innstillinger i skjermkortdrivern hjelpe til ekstra.

Bruk en test Blu-ray eller DVD til dette.

 

Men så fort du begynner å justere på Blur & noise reduction og slike ting så er du ute i farlig terreng.

Lenke til kommentar

Bumpe en 10 månder gammel tråd? (alså siste innlegg)

 

Jeg ser poenget ditt, men dersom noen foretrekker å utnytte hele skjermarealet, eller bruke litt prosessorkraft for å rette eventuelle piksel/lys/farge feil, så må det være opp til hver enkelt. Selvfølgelig kan det se dumt ut om man overdriver og får folk som er like tykke som de er breie :p

(selv tolererer jeg ikke når jeg spiller av en film, og den har lyst til å bruke halve skjermarealet mitt til sortfarge...)

Lenke til kommentar
Jeg er imot alt som heter post-processing. Du skal vise originalvideon og ikke tukle med bilde for mye. Feil skal selvsagt rettes opp, men du skal ikke endre bilde. Tror ikke regissøren eller produsenten av filmen liker at du forandrer på fargene og slikt bare fordi du tror det ser bedre ut da. Samme med de som ikke forstår hvorfor det er sorte striper over og under. Det er de som har laget filmen som har bestemt Aspect Ratio på det. Ikke du.

 

Har du en dårlig TV eller monitor så må du selvsagt rette opp dette ved å helst bare bruke skjermens egne kontroller for kontrast og fargenivå. Kalibrer skjermen din. Er ikke dette nok kan nok innstillinger i skjermkortdrivern hjelpe til ekstra.

Bruk en test Blu-ray eller DVD til dette.

 

Men så fort du begynner å justere på Blur & noise reduction og slike ting så er du ute i farlig terreng.

 

Jeg driter da i hva regissøren mener, jeg ser på film for min egen del, om jeg synes skarpere bilde er bedre, eller synes fargnee skulle vært annerledes, så gjør jeg det. Hvorfor skal jeg ta hensyn til noe annet ennn mine egne preferanser i denne sammenhengen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...