Gå til innhold

Ny toppgrafikk fra AMD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

trodde neste generasjon av skjermkort fra amd skulle bestå av flere kjerner, og ha muligheten til å deaktivere de som ikke var i bruk... så er vell bare en oppgradering av 3850/3870 serien?

 

savner også info om hvilken minnetype som blir brukt?

Om AMD/ATI har gått opp til GDDR5(som skal være ferdig til produksjon)? for AMD/ATI var særdeles tidlig ute med GDDR4...

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Får håpe dette ikke legger seg i samme klase som de andre toppkortene som yter omtrent likt.

 

 

skal vel ikke ha de største forhåpningene.. :)

 

 

men ATI har nok noe på gang her, til en pris på 2500,- så skal dette kortet yte bedre enn det nivida har, og nesten opp mot X2 og 3870cf som er bare litt dyrere. hvis ikke er det bare dumt og slippe et kort med bare litt ytelse til allt for høy pris

Lenke til kommentar
Toppkort?

 

De spesifikasjonene imponerte vell ingen :(

 

 

Men til 2'500kroner blir det jo nok et godt kort når det kommer til pris / ytelse, men når det gjelder spesifikasjonene så virker det ikke som noe nytt "toppkort" for min del.

 

Høyere klokker, mer stream prosessorer og ny grafikkbrikke er vel noe av det viktigste på et skjermkort som øker ytelsen, men 256-bit skuffer litt.

 

Blir gøy å se hvor de havner i ytelsesfronten!

 

savner også info om hvilken minnetype som blir brukt?

Om AMD/ATI har gått opp til GDDR5(som skal være ferdig til produksjon)? for AMD/ATI var særdeles tidlig ute med GDDR4...

Jeg har lest en annen plass at GDDR5 skal være implementert i disse, men det skulle også være en 256MB versjon med GDDR3 om jeg ikke husker helt feil...

 

EDIT

 

Radeon HD Shaders Core(s) VRAM GFLOPS Frequency (MHz)

4870X2 2x480 2xRV770 1GB GDDR5 2016 1050/1800

4870 480 RV770 1GB GDDR5 1008 1050/2200

4850 480 RV770 512MB GDDR5 816 850/1800

4670 240 RV740 512MB GDDR4 480 1000/1200

4650 240 RV740 256MB GDDR4 384 800/1000

4470 40 RV710 256MB GDDR3 - 900/800

4450 40 RV710 128MB GDDR2 - 700/500

kilde

 

Endret av Core2Duo_Dude
Lenke til kommentar

Har du bevis for at det skal yte nesten opp mot X2 og 3870 i Crossfire?

 

Er det tilfelle blir det vertfall ingen kjøp her i gården.

Savnar et kort som gjer et SKIKKELIGytelses hopp. Hadde våre greit å kunne spele Crysis med ALT av eye-candy på, og ei oppløysning som ser bra ut på 22"eren og samtidig ha oppimot 70-80 fps, på et single card.

 

Crysis blir vertfall ikkje spelt før eg kan nyte det på den måte det var meint.

 

So kjære ATI gje meg et kort som klare det!!!

Endret av PanzerLoco
Lenke til kommentar
Har du bevis for at det skal yte nesten opp mot X2 og 3870 i Crossfire?

 

Er det tilfelle blir det vertfall ingen kjøp her i gården.

Savnar et kort som gjer et SKIKKELIGytelses hopp. Hadde våre greit å kunne spele Crysis med ALT av eye-candy på, og ei oppløysning som ser bra ut på 22"eren og samtidig ha oppimot 70-80 fps, på et single card.

 

Her syns jeg du krever for mye ;) Du burde ikke klage på skjermkortene, men Crytek for å ha lansert et spill i 2007 som egentlig burde vært lansert i 09/10. grafikkprodusentene klarer ikke å holde følge med Crytek's grafikkmotor.

 

Dessuten må man alltid se iforhold til pris.

 

Crysis blir vertfall ikkje spelt før eg kan nyte det på den måte det var meint.

 

So kjære ATI gje meg et kort som klare det!!!

Da må du isåfall vente en stund, og tror nVidia først vil være ute med disse drømmekortene dine siden spillet er optimalisert for nVidia

Endret av Core2Duo_Dude
Lenke til kommentar
trodde neste generasjon av skjermkort fra amd skulle bestå av flere kjerner, og ha muligheten til å deaktivere de som ikke var i bruk... så er vell bare en oppgradering av 3850/3870 serien?

 

savner også info om hvilken minnetype som blir brukt?

Om AMD/ATI har gått opp til GDDR5(som skal være ferdig til produksjon)? for AMD/ATI var særdeles tidlig ute med GDDR4...

Hvis artikkelen er korrekt så lanserer AMD/ATI RV770 i mai og ikke R770. Fra det jeg husker så er "RV"brikkene "value" fokusert og "R" brikkene på "top" ytelse.

 

Da blir det ganske logisk at den erstatter hd3800 serien. Så all håp er ikke ute enda:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ryktene sier ca. 50% ytelsesøkning i forhold til RV670 (HD3870).

 

We've learned that ATI's next generation performance chip codenamed RV770 performs much better than its RV670 predecessor. Our sources used the words „significantly faster than RV670“ and other independent sources have said that chip will be more than fifty percent faster than the existing generation.

 

Det er klargjort for GDDR5, men antagelig blir det GDDR4 på det første kortene siden GDDR5 ikke produseres nok enda. Kortene vil altså komme med GDDR5 utover sommeren.

(Dette er lineært med 3870 som hvor kortene har GDDR3 og GDDR4)

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jeg finner det interesant at Amd/Ati nå har lagt om litt sin markedsstrategi , sitat Wikipedia

 

"New market strategy"

* According to Phil Hester and Dave Orton, the firm has used a new strategy for the graphics market. Future GPU architectures will undergo small updates (presumably a die shrink at half lithographic nodes, minor architectural changes, improvements to performance and power consumption, as well as implementation of newer API support) 6 months after first release, meaning the first GPU cores having only a 6-month product cycle. For mainstream and value segments, the product cycle will instead be 12 months without architectural alterations. The planned successor, presumably codenamed the Radeon R800 , will be targeted to launch on an even smaller fabrication process than the half-generation update (presumably codenamed R780) [17], while expecting that the Radeon R800 will be compatible with the next major version of DirectX API which both are aimed at a 2009 launch.

 

Tror dette kan bli spennende, betyr jo at Amd/ati kan være mer fleksibel og bedre til å holde ytelsetronen om behøvelig. Kan være et mareritt for Nvidia om de får det til på denne måten.

Lenke til kommentar
Har du bevis for at det skal yte nesten opp mot X2 og 3870 i Crossfire?
nei det har jeg ikke, men mente heller ikke det :) mente at for og forsvare en pris på 2500,- må kortet yte bra, vi har gts 512mb idag til 1700,- gtx til 2000,- så for og forsvare 2500,- som blir nesten det samme som X2 og 38700CF så MÅ det yte bra ellers er det bare dumt.

 

Ryktene sier ca. 50% ytelsesøkning i forhold til RV670 (HD3870).

 

dette er det som må bli for og forsvare 2500,- men noe må ha skjedd siden TDP er opp med 50%

 

vi så ATI trylle da vi gikk fra x1800 til x1900 på samme gpu. mulig det er dette som skjer igjenn. r600 og r680 har aldri hatt den ytelsen i praxis som det har hatt på papiret

Lenke til kommentar
Er dette snakk om en helt ny arkitektur eller bare noen småforbedringer fra forje generasjon? Om det er en helt ny arkitektur gir det ikke så mye mening å klage på spesifikasjonene siden vi ikke vet hvor godt kortet f.eks yter per mhz.

Det er nok snakk om en tweaket R(V)6xx arkitektur. AMD skal dog ha bekreftet at dem har "fikset" AA ytelsen og sammen med flere logiske enheter (spesielt flere TMU'er) og høyere klokkehastighet blir dette nok en ganske stor forbedring over 38xx serien.

 

Anngående 256bit minne så bruker kortene (hvis ryktene er sanne) veldig rask minne som gir 123GB/s båndbredde for 4870, eller 70-75% mer båndbredde enn 3870 og 9800GTX.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...