Gå til innhold

Best Buy anbefaler Blu-ray


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forbrukervennlighet på disse formatene har vel blitt diskutert opp og ned osv.

 

Var endel som mente HD DVD var mere forbrukervennlig på grunn av at det per dags dato ikke hadde brukt soneinndeling (selv om de åpnet for at dette kunne komme senere) og fordi Blu-ray har en litt bedre kopibeskyttelse som ikke er knukket helt enda.

 

Jeg mener at disse punktene absolutt er mindre problematisk enn det at det faktisk er to forskjellige formater "in the first place". så ja, Blu-ray har noen negative sider, men at ett av formatene vinner er absolutt mere forbrukervennlig, uansett hvem av dem som vant.

Lenke til kommentar

Nettopp, haddis.

 

Hva har kopiering med forbrukervennlighet å gjøre?

I ordet "forbrukervennlig", så legger jeg det at det skal være enkelt å bare sette i platen, navigere i menyer og spille av filmen.

 

Dessuten, angående soneinndeling, så mener jeg jo å ha lest at det ville de fått på HD DVD også.

Det er jo nødvendig med soneinndeling, da enkelte land er så strenge på hva som kan være med i en film.

Da er det bedre at de kutter bort noen blodige sexscener og gir de ut i sin egen sone, istedet for å ikke slippe filmen i det heletatt i de landene det gjelder.

 

Rett meg hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar
At det ikke kan piratkopieres?

BD kan piratkopieres.

 

Samme kan det være.

Vertfall de BR filmene jeg har fungerer vel på samme måte som god gammel DVD så ser ikke helt hva som er så lite forbrukervennlig.

 

Nei, fordi man ikke kan trancode for å ta det med hjem i ferien, man kan ikke fjerne PUOs, soneinndelingen lever fortsatt. Man kan ikke ffjerne kryptering i tilfelle fremtidige krav om kryptert kjede for å spille krypterte filer osv. For endel med relativt enkel brk vil man ikke merke så stor forskjell, utenom soneinndeling. For de som bruker filmer litt mer avansert enn det så er blu-ray uten tvil mindre forbrukervennlig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nettopp, haddis.

 

Hva har kopiering med forbrukervennlighet å gjøre?

I ordet "forbrukervennlig", så legger jeg det at det skal være enkelt å bare sette i platen, navigere i menyer og spille av filmen.

 

Dessuten, angående soneinndeling, så mener jeg jo å ha lest at det ville de fått på HD DVD også.

Det er jo nødvendig med soneinndeling, da enkelte land er så strenge på hva som kan være med i en film.

Da er det bedre at de kutter bort noen blodige sexscener og gir de ut i sin egen sone, istedet for å ikke slippe filmen i det heletatt i de landene det gjelder.

 

Rett meg hvis jeg tar feil.

 

Kopiering kan man gjøre uansett. Forbrukervennligheten kommer i det man vil gjøre noe mer med filmene sine enn å bare sette de i spilleren, og tvinges til å se igjennom rekalme elelr liknende man ikke vil ha. Det er nevnt eksempler i min pos over, det er mange flere.

 

At soneinndeling skulle komme på HD-DVD er vel ikke noe annet enn spekulasjon, men det hadde vært en mulighet.

 

Mirakuløst nok så klarte de dette med å klippe filmer til forskjellige land når VHS eksisterte, uten soneinndeling. Og det forutsetter uansett at en region som hele europa har samme regler. Mao et ikke-argument i mine øyne.

 

AtW

Lenke til kommentar
Regnet med det. HD-DVD er jo dessverre dødt for det man fikk vite hvor mye man kan dra nytte av det.

Jeg syntes HD-DVD var hakket mer spennende - kanskje flere hakk også.

 

Uansett er jeg "glad" for at formatkrigen ser ut til å være over for lengst.

 

Universal og Paramount - ikke akkurat små selskaper - gir fremdeles ut på HD DVD eksklusivt.

 

BD er mer forbrukerfiendtlig. Selv kunne jeg aldri tenke meg å kjøpe en film jeg ikke kan ta en digital kopi av og spille av uten problemer. Alle nye titler fra Fox har BD+, noe som kompliserer kopiering.

Lenke til kommentar

Nå er det jo også DRM på HD-DVD da... AACS både på Blu-ray og HD-DVD

 

Blu-ray har i tillegg muligheter for en ekstra beskyttelse, BD+, men dette er som sagt valgfritt.

 

Soneinndeling er også valgfritt på Blu-ray, rundt 70% av filmene i USA har ikke sone. Jeg har selv litt over 35 Blu-ray filmer, og av disse så er vel rundt 25 kjøpt fra USA.

 

Fordeler jeg ser med Blu-ray er blandt annet større plass per lag og mer robuste plater.

Lenke til kommentar
Denne uken annonserte den amerikanske elektronikkjeden Best Buy at de kommer til å anbefale Blu-ray dersom kundene spør.

Så selgerne skal ikke ha peiling og gjøre egenvurderte anbefalinger men pugge en liste over ting de skal anbefale? For et system! :ohmy:

 

Tenke selv er vist ikke lov der borte i statene. Glad jeg bor i Norge og håper vi ikke får amerikanske tilstander her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...