Gå til innhold

Gjør harddisken ekstern


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan får diskene strøm? Må man ha en egen strømforsyning, evt. skjøtekabel fra kabinettet? USB leverer vel ikke nok til å drive en 3,5" disk (knaptnok til 2,5")?
Hva med strøm til hdd, dersom man like gjerne må inni maskinene for å få tak i en strømkabel til disken er man jo egentlig like langt.

Det følger med en AC-adapter for strøm til harddisken.

 

Edit: Legger opp noen bilder som viser bruk av enheten med IDE- og SATA-disker.

post-26420-1200399197.jpg

post-26420-1200399205.jpg

Endret av Dahl
Lenke til kommentar
En sånn en har man fått kjøpe på ebay for noen få dollar i årevis.

 

hehe, tenkte det samme jeg også da jeg leste artikkelen. Betale $0.99 pr stk for 1 års tid siden... kjøpte 10stk for rundt 60kr, med frakt havna det på rett over 150,- ... solgte dem på finn for 125,- stk :D

 

Ebay er sjef.

Lenke til kommentar
Overføringen til datamaskinen gjøres via USB 2.0. Det betyr i praksis en maksimal overføringshastighet rundt 40 MB/s.

Noe tregt, vel? ;)

 

Selv kjøpte jeg nylig en kjekk sak primært for å få en viftestyring, kortleser og tempsensorer, men fikk da også med standard sata-tilkoblinger lett tilgjengelig på utsiden av kabinettet. Fulgte med en HAUG med kabler også, sånt liker vi.

142662.jpeg

 

 

Jeg synes forsåvidt det ville vært interessant å se et motsatt adapter; Plugg inn din USB flash drive (UFD) i adapteren, og koble så sata-ledningen i andre enden rett i en sata-port på HK. På nyere HK vil man jo klart kunne boote rett fra UFD'en, men ikke på eldre PC-er - der man kanskje ønsker å ha nettopp en enkel, stille og lett tilgjengelig surfemaskin som er uten harddisk, kun f.eks persistent LiveUFD. Har en slik med Kubuntu 7.10 nå, funker som en drøm, men forutsetter jo at HK tillater å boote fra usb storage device.

Lenke til kommentar
Old news.. har hatt en slik i mange måneder. Konge sak

 

http://no.eetnordic.com/EETShop/xml/page.a...EASY-IDE%2fSATA - Her finnes en annen utgave av den

 

eventuelt her: http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:919466;c:100213

Kjøpte en slik til jobben for et år siden gjennom Dropzone. Synes den var så praktisk at jeg like gjerne kjøpte meg en selv til eget bruk. Det produktet er rett og slett genialt. Man trenger ikke drivere til enheten, og den fungerer over alt. Der USB-enheter er støttet fungerer denne også. Brukte den bl.a. i FreeBSD med stor suksess.

Lenke til kommentar

Heisann, det virket som en kjekk sak. Er det noen minuser med dem? Vurderer å skaffe mer diskplass for backup nå, men har sett det er veldig mange dårlige erfaringer med de eksterne diskene om dagen. Vurderer kabinett, men om denne saken her funker, er det jo fett. Noe råd å komme med dere som har en slik?

Lenke til kommentar
Heisann, det virket som en kjekk sak. Er det noen minuser med dem? Vurderer å skaffe mer diskplass for backup nå, men har sett det er veldig mange dårlige erfaringer med de eksterne diskene om dagen. Vurderer kabinett, men om denne saken her funker, er det jo fett. Noe råd å komme med dere som har en slik?

Den skal i utgangspunktet ikke brukes som en permanent løsning. Den er ment for litt annet bruk. Som f.eks. at man har en disk liggende, og at man på en rask og grei måte vil ha ut dataene på den uten å måtte åpne maskinen. Eller at man vil slette en gammel disk på en sikker måte uten å måtte sette disken inn i maskinen. Veldig praktisk for f.eks. en systemansvarlig/datareparatør.

Lenke til kommentar
Heisann, det virket som en kjekk sak. Er det noen minuser med dem? Vurderer å skaffe mer diskplass for backup nå, men har sett det er veldig mange dårlige erfaringer med de eksterne diskene om dagen. Vurderer kabinett, men om denne saken her funker, er det jo fett. Noe råd å komme med dere som har en slik?

 

Jeg kan ikke si at det er noen minuser med den, annet enn at disken ligger noe ubeskyttet ettersom den ikke er i noen form for kabinett.

En annen ting er jo at man plutselig behøver mange støpsler dersom man skal benytte dette på en større harddisk-flåte :p

 

For å legge til noe, jeg har kun gode erfaringer med Western Digital's eksterne disker. Aldri hatt trøbbel med de :D bank i bordet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...