Gå til innhold

Office 2007 oppdateres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er vel ikke Office det programmet som mange trenger å oppgradere. For privatbrukere er det vel Word som er i hovedsetet i Officepakken.

Office 2007 krever jo også veldig mye mer ressurser enn tidligere versjon. Serverene måtte knele og slet med å drive Office 2007 pakken på min arbeidsplass, det måtte dermed foretas innkjøp av kraftigere serverutstyr enn beregnet (bla. Outlook tok mye mer ressurser).

-Selv min to år gamle hjemme-PC bruker langt mere tid på å starte opp Office 2007 programmene, hvor det åpnet seg på sekundet i 2003 utgaven (Win XP, 1 GB ram, Athlon64 3500)

 

Så endringene er minimale, og ressursforbruket har blitt svært store (vi snakker jo tross alt om f.eks. kun et skriveprogram).

 

Det nye utseendet bidrar nok også til en vegring hos noen. Jeg kunne Word 2003 godt, men føler meg satt tilbake til et totalt nybegynnerstadium i 2007 utgaven. Jeg bruker nå mye tid på å finne hvor ting er.

Office 2007 gir sikkert en noe lettere introduksjon til mer avansert bruk for nybegynnere, men for erfarne brukere som vet hva verktøy og ting er til, er det nok et tilbakesteg med det nye grafiske utseendet.

 

Jeg har sett det er en "patch" (endringspakke) på nett, som skal gi tilbake det gamle vanlige menysystemet i Office 2007. har lastet ned pakken, men ennå ikke valgt å prøve den.

 

Uansett så har jo MS nå et ansvar for å holde seg til det nye banner-menysystemet på lik måte også i nyere utgaver, så da får man vel bare innfinne seg i å henge med på endringene og lære seg dem.

 

Håper oppstartstiden til MS kan bli bedre.

 

Ellers så er jeg enig i at Open Office er et meget godt, og nesten bedre alternativ for mange hjemme og kontorbrukere.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Nå er vel ikke Office det programmet som mange trenger å oppgradere. For privatbrukere er det vel Word som er i hovedsetet i Officepakken.

Office 2007 krever jo også veldig mye mer ressurser enn tidligere versjon. Serverene måtte knele og slet med å drive Office 2007 pakken på min arbeidsplass, og selv min to år gamle hjemme-PC bruker langt mere tid på å starte opp Office 2007 programmene, hvor det åpnet seg på sekundet i 2003 utgaven.

Utrolig nok er det motsatt her. Word er oppe å kjøre på sekunder, mens 2003-versjonen kunne bruke lang tid. På min gamle maskin.

Lenke til kommentar
Er enig i at altfor få har 2007, og man kan da ikke lagre dokumenter i .docx ... Men istedet for å vente hvorfor ikke komme med en oppdatering til office 2003, og 2000 hvor alle dokumenter av .docx kan leses? :)

 

Dokumenter som skal distribueres kan og skal ikke lagres i et lukket dokumentformat. (og kom ikke med at docx er OOXML, for det er det langt fra, og kommer aldri til å bli.). docx, xlsx etc er således uansett ubrukelige dokumentformat.

 

Jeg godtar Office 2002/XP format fordi omtrent alle alternative Officepakker leses det greit.

 

Jeg har selv Office 2007, men hadde noen sendt meg dokumenter i Office 2007 format, hadde jeg bare sendt dokumentet i retur med beskjed om at jeg ikke mottar lukkede format som flertallet ikke kan lese. Og krevd å få de enten i ODF eller PDF (dersom det ikke skal redigeres).

Lenke til kommentar
Du prøver virkelig å være vanskelig, eller?

 

Nei, lærer bare folk opp til å bruke formater som de er sikre på at brukeren kan lese/bruke. Og selv om jeg har Office 2007 på PC-en hjemme, kunne jeg faktisk være et annet sted, der jeg ikke hadde tilgang til det samme.

 

 

Om formålet på det andre stedet er å lese filene, så vil vel WordViewer fungere til det formålet?

Lenke til kommentar
Du prøver virkelig å være vanskelig, eller?

 

Nei, lærer bare folk opp til å bruke formater som de er sikre på at brukeren kan lese/bruke. Og selv om jeg har Office 2007 på PC-en hjemme, kunne jeg faktisk være et annet sted, der jeg ikke hadde tilgang til det samme.

 

 

Om formålet på det andre stedet er å lese filene, så vil vel WordViewer fungere til det formålet?

 

Joda, men Acrobat Reader (og alternativer) har omtrent alle installert, jeg har ennå til gode å se at noen har WordViewer installert. Acrobat Reader fungerer også under Mac og *nix, noe WordWiever ikke gjør. ODF og tidligere Office-format kan i 99% av tilfellene også åpnes på andre plattformer, noe Office 2007 format ikke kan.

 

Uansett, sender man noe til andre, skal det sendes i et format som kan leses/brukes uten ekstra arbeid/installasjon. For Office 2007 format er det 60 - 80 % sannsynlighet for at det ikke stemmer.

 

Så dersom noen sender meg et format jeg ikke kan åpne/lese uansett hvor jeg er i verden, eller hvilken av mine PC-er jeg sitter ved, da returneres det som uleselig.

Lenke til kommentar
Jeg som hadde håpet at de la til muligheten for gammelt menysystem. Etter at ribbons fikk inntog på min workstation så har produktiviteten blitt halvert og vel så det.

 

Derimot synes jeg ribbon menyen er meget god for folk som ikke har noen kunnskap om office fra før.

 

classic menu office 2007 (skal støtte alle språk)

 

post-56342-1196858399_thumb.jpg

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...