Gå til innhold

Office 2007 oppdateres


Anbefalte innlegg

Er enig i at altfor få har 2007, og man kan da ikke lagre dokumenter i .docx ... Men istedet for å vente hvorfor ikke komme med en oppdatering til office 2003, og 2000 hvor alle dokumenter av .docx kan leses? :)

 

Dokumenter som skal distribueres kan og skal ikke lagres i et lukket dokumentformat. (og kom ikke med at docx er OOXML, for det er det langt fra, og kommer aldri til å bli.). docx, xlsx etc er således uansett ubrukelige dokumentformat.

 

Jeg godtar Office 2002/XP format fordi omtrent alle alternative Officepakker leses det greit.

 

Jeg har selv Office 2007, men hadde noen sendt meg dokumenter i Office 2007 format, hadde jeg bare sendt dokumentet i retur med beskjed om at jeg ikke mottar lukkede format som flertallet ikke kan lese. Og krevd å få de enten i ODF eller PDF (dersom det ikke skal redigeres).

mener du at OOXML er et skritt tilbake fra binære formater?

 

for sender du .doc vedlegg i retur har du vel svært få å samarbeide med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men hvor blir det av Proofing Tools for Office 2007? :hmm:

 

Microsoft gir ikke ut proofing tools til office 2007, men i stedet språkpakker. Jeg har erm.. "skaffet" norsk språkpakke til min office. :)

 

Tror microsoft fant ut at det var lite lønnsomt å gi ut alle språkene på cd slik som de gjorde med proofing tools.

 

Du finner mer informasjon om dette på office-sidene skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Er enig i at altfor få har 2007, og man kan da ikke lagre dokumenter i .docx ... Men istedet for å vente hvorfor ikke komme med en oppdatering til office 2003, og 2000 hvor alle dokumenter av .docx kan leses? :)

 

Dokumenter som skal distribueres kan og skal ikke lagres i et lukket dokumentformat. (og kom ikke med at docx er OOXML, for det er det langt fra, og kommer aldri til å bli.). docx, xlsx etc er således uansett ubrukelige dokumentformat.

 

Jeg godtar Office 2002/XP format fordi omtrent alle alternative Officepakker leses det greit.

 

Jeg har selv Office 2007, men hadde noen sendt meg dokumenter i Office 2007 format, hadde jeg bare sendt dokumentet i retur med beskjed om at jeg ikke mottar lukkede format som flertallet ikke kan lese. Og krevd å få de enten i ODF eller PDF (dersom det ikke skal redigeres).

 

mener du at OOXML er et skritt tilbake fra binære formater?

 

for sender du .doc vedlegg i retur har du vel svært få å samarbeide med?

 

Jeg sier ikke at OOXML er et skritt tilbake fra binære formater. Jeg sier at XML formatet i Office 2007 (docx etc) ikke er OOXML og er således et binært format. OOXML er pr dato et ikke eksisterende format, i den forstand at det er i en omfattende revisjonsprosess for tilpasse formatet de merknader som er kommet. Og fram til det eventuelt blir en godkjent standard er det ubrukelig, grunnet mulige endringer. Det finnes heller ikke programmer som lager "skikkelig" OOXML.

 

Jeg godtar Office 2002/XP format fordi omtrent alle alternative Officepakker leses det greit.
Sier dette at jeg ikke godtar .doc, .xls .ppt. Det er Office 2007 nativ-format jeg ikke godtar. Og de som er så "dårlige" til å forstå at det er avsender som er pliktig til å gjøre filen tilgjengelig de får beskjed om å bruke "skikkelige" standarder.
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor
Er enig i at altfor få har 2007, og man kan da ikke lagre dokumenter i .docx ... Men istedet for å vente hvorfor ikke komme med en oppdatering til office 2003, og 2000 hvor alle dokumenter av .docx kan leses? :)

 

Dokumenter som skal distribueres kan og skal ikke lagres i et lukket dokumentformat. (og kom ikke med at docx er OOXML, for det er det langt fra, og kommer aldri til å bli.). docx, xlsx etc er således uansett ubrukelige dokumentformat.

 

Jeg godtar Office 2002/XP format fordi omtrent alle alternative Officepakker leses det greit.

 

Jeg har selv Office 2007, men hadde noen sendt meg dokumenter i Office 2007 format, hadde jeg bare sendt dokumentet i retur med beskjed om at jeg ikke mottar lukkede format som flertallet ikke kan lese. Og krevd å få de enten i ODF eller PDF (dersom det ikke skal redigeres).

mener du at OOXML er et skritt tilbake fra binære formater?

 

for sender du .doc vedlegg i retur har du vel svært få å samarbeide med?

 

Jeg sier ikke at OOXML er et skritt tilbake fra binære formater. Jeg sier at XML formatet i Office 2007 (docx etc) ikke er OOXML og er således et binært format. OOXML er pr dato et ikke eksisterende format, i den forstand at det er i en omfattende revisjonsprosess for tilpasse formatet de merknader som er kommet. Og fram til det eventuelt blir en godkjent standard er det ubrukelig, grunnet mulige endringer. Det finnes heller ikke programmer som lager "skikkelig" OOXML.

 

Jeg godtar Office 2002/XP format fordi omtrent alle alternative Officepakker leses det greit.
Sier dette at jeg ikke godtar .doc, .xls .ppt. Det er Office 2007 nativ-format jeg ikke godtar. Og de som er så "dårlige" til å forstå at det er avsender som er pliktig til å gjøre filen tilgjengelig de får beskjed om å bruke "skikkelige" standarder.

 

Om du har Office XP eller 2003 og prøver å åpne et *.docx dokument, så får du bare opp en fin liten melding, blir tatt til en Microsoft side hvor du får en kompatibilitets patch, tar deg ikke 1min og laste ned og installere engang. Og vips, du kan lese av alle disse nye Office 2007 formatene med eldre versjoner av Office.

 

Ser ikke helt poenget med å være så kranglete om slikt, særlig ikke når Microsoft selv har gjort det så lett anskaffe patchen som gjør at du kan lese de nye formatene i eldre office versjoner.

 

Nevertheless, hva er vitsen med å klage på folk som faktisk henger med i utviklingen?

Med en slik innstilling vil jo aldri verden gå fremover..

Lenke til kommentar

Det er ikke vanskeligere enn dette:

 

https://sourceforge.net/project/showfiles.p...group_id=169337

 

Mange av oss har kunder som bruker alle ulike formater og må kunne åpne alle fil-typer. Det er ofte uklokt å sende beskjed til kunden om at du ikke gidder å gjøre en jobb for å få lest informasjon eller annet materiell de sender. Noe helt annet er det selvsagt med offentlig informasjon eller annen type dokumenter som skal være tilgjengelig for alle.

Lenke til kommentar

Office 07 er vel og bra, men Access og Project 2007 må være noe av det minst brukervenlige i manns minne. Er jo så total forskjellig fra 2003, at det er helt utrolig. Samtidig savner jeg en bedre nynorsk ordliste, men det kan vi vel bare drømme om. :p

 

Forøvrig er det dårlig at landets skoler og andre offentlige institusjoner ikke klarer å laste ned .DOCX update til 2003.

Lenke til kommentar

@RamGuy: Sitter du i en større bedrift/organisasjon vil du mest sannsynlig ikke få installere den patchen på grunn av policier/oppsett.

 

Hadde du f.eks jobbet hos en av mine leverandører og sendt meg noe i et format som ikke var 99 % sannsynlig at jeg hadde kunnet lese, hadde din sjef fått beskjed om at neste gang ville det medføre kontraktsmessige konsekvenser. Ja, jeg har krav om hvilket format som skal brukes i mine kontrakter.

 

Og jeg henger faktisk langt mere med i utviklingen en deg, det å bruke "formater" som flertallet ikke kan lese/åpne uten å installere ekstra programmer har ingenting med å være fremtidsretta. Fremtidsretta er man når man uansett hvilket program man bruker, konsekvent lagrer og distribuerer i formater som vil kunne leses/åpnes av alle i dag, om et år, om 10 år og om 50 år.

 

Jeg er såpass gammel i traden, og har opplevd nok eksempler på at dokumenter plutselig er utilgjengelige og at man må installere en gammel versjon av et program for å få konvertert dette. Å måtte OCR en 200 siders rapport fra 15 år tilbake fordi den ble lagret i et format som i dag ikke kan leses er håpløst, og man har ikke tilgang på gammel software.

 

Det er også tåpelig å bruke Office 2007 format (såkalt MSOOXML), da formatet uansett resultatet av godkjenningsprosessen av OOXML er et "dødt" format. Godkjennes OOXML må MS svært raskt lage en skikkelig OOXML implementering, og godkjennes den ikke må de lage en ODF implementering.

 

@RastaXP. Offentlige institusjoner er mer eller mindre (og vil bli 100 %) pålagt å bruke godkjente standarder som format. Pr dato er det kun PDF og ODF.

 

Og som nevnt ovenfor, dagens docx er uansett hverken fuggel eller fisk (alle doxc filer vil måtte konverteres). Derfor er den mest praktiske løsningen å bruke Office XP format.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...