Gå til innhold

Test: Den store batteritesten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At Nokia 6300 blir anbefalt pga batterilevetid er noe av det dummeste jeg har hørt!! For det første har den elendig taletid, i snitt 2-3 timer, dette er erfart fra tilbakemeldinger fra flere hundre mellomfornøyde kunder. OG telefonen blir veldig varm pga av dekselet er i aluminium!!

Lenke til kommentar
Er ikke det eneste måten å få testet de på i gsm nettet da, siden de testes på samme plass? :)

 

Jo du har vel rett i det. Men hva med standbytiden? I gsm nettet, og med 3g deaktivert. Det hadde vært interessant å vite, for der tror jeg de aller fleste har store svin på skogen...

Lenke til kommentar
Når dere tester 3g telefoner i gsm nettet, skrur dere av 3g funksjonen på telefonen da?

 

Telefoner med 3G er kun testet i 3G-nettet. I en liten periode slo vi av 3G-funksjonaliteten og ringte ut batteriet i det vanlige GSM-nettet i tillegg, men det endte med at vi brukte 2 dager på å teste hver enkelt telefon mens andre ble liggende og hope seg opp. Det er også derfor vi har plassert 3G-telefonene i en annen liste enn GSM-modellene.

Lenke til kommentar
Når dere tester 3g telefoner i gsm nettet, skrur dere av 3g funksjonen på telefonen da?

 

Telefoner med 3G er kun testet i 3G-nettet. I en liten periode slo vi av 3G-funksjonaliteten og ringte ut batteriet i det vanlige GSM-nettet i tillegg, men det endte med at vi brukte 2 dager på å teste hver enkelt telefon mens andre ble liggende og hope seg opp. Det er også derfor vi har plassert 3G-telefonene i en annen liste enn GSM-modellene.

 

Så med andre ord kan det være 3G-telefoner som varer lenger i GSM-nettet enn de som kun er beregnet for GSM-nettet. Fristet til å si at det gjør testen en smule ufullstendig, men samtidig har dere ikke testet alle telefoner på markedet, så fullstendig blir den ikke uansett. Men nyttig lesning allikevel :)

Lenke til kommentar
Artig at en Windows Mobile-telefon skulle komme seirende ut (på GSM-delen). Er ikke akkurat WM man tenker på først når det gjelder godt batteri. :wee:

 

Ikke overrasket over at N2 tapte, forresten ...

 

WM-telefoner har jo horribel "standby"-tid om man bruker de litt til hist og pist utenom å ringe (i den grad det kan kalles standby), min nokia 1101 går nærmere 14 dager uten lading om jeg ikke snakker så mye, TyTn II går kanskje 2, men også den kan vel pines ut om man kun lar den ligge i standby hele tiden, med skjermen av.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er jo masse man kan teste med 3G-telefoner. Taletiden med 3G og GSM, bare GSM og bare 3G (man kan jo faktisk slå av GSM også, selv om det ikke er så aktuelt i Norge). Litt skuffende at det ikke er flere mobiltelefoner med, men jeg skjønner at dere må sette visse begrensninger for å bli ferdige.

 

Uansett, går det ikke an å ta et par telefoner i ny og ne, og om en måned eller noe så kan dere komme med en liste over enda flere mobiltelefoner, da også med GSM-taletiden til 3G-telefonene? :)

Lenke til kommentar

Så moro at det kom en test av dette nå. Tenkte for noen dager siden på hvor misfornøyd jeg er med bateriet på LG Shine. Og begynte å tenke på at jeg blir litt irritert over at det ikke er kommet noe krav fra et eller annet hold på minimum tid et batteri skal holde.

 

Som man husker for lenge siden hadde man jo en telefon med levetid i mange mange dager og synes telefoner med to tre dager levetid var lite/dårlige.

 

Og nå er unskydlingen alle kommer med at de telefonene hadde få funksjoner (sms og tale). Men når de klarer å utvikle telefoner til å ha flere løsninger så må de jo og paralelt klare å utvikle bedre batterier så man ikke må lide bare fordi man har "freshe" tekniske funksjoner??

 

Hva tenker andre rundt det her egentlig? Er dere fornøyd med en designer telefon som ser bra ut, har ok funksjoner men batteri som du så vidt kan stole på?

Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt fornøyd med batteritiden på min 6300, og også på min htc tytn, så er det sagt. 6300-en min blir heller ikke varm...

 

Angående Delavars ønske om standbytid, så blir det der noe helt annet enn standby.

Vi kunne jo for eksempel testet etter post og teletilsynets standardringemønster. Men hei hei på dere, tenk de ressursene som kreves for å få det gjennomført... :)

Lenke til kommentar
Men hva med standbytiden?
Jeg kunne tenke meg å se reel standbytid. Eks motta 20 sms og ringe en time og se hvor lenge den varer.

Jeg må slenge meg på her og ønske det samme. Standby er mye mer relevant for min bruk av telefoner. Jeg ringer uansett aldri halvparten av maksimal taletid før den uansett må lades på grunn av standby.

Lenke til kommentar

Jeg må si, batteritestene er kanskje den viktigste testen Amobil gjør, og dere fortjener stor applaus for det. Såvidt jeg vet er det ingen andre (iallefall ikke i Norge?) som tester så mange telefoner så grundig. Selvsagt er ikke testen totalt komplett, det er enormt ressurskrevende. Med alle disse negative kommentarene måtte jeg bare komme med en positiv en her, så dere vet at dere ikke gjør all jobben for ingen nytte :)

Lenke til kommentar
WM-telefoner har jo horribel "standby"-tid om man bruker de litt til hist og pist utenom å ringe (i den grad det kan kalles standby), min nokia 1101 går nærmere 14 dager uten lading om jeg ikke snakker så mye, TyTn II går kanskje 2, men også den kan vel pines ut om man kun lar den ligge i standby hele tiden, med skjermen av.

TyTN II er en betraktelig mer avansert maskin, så det kommer jo ikke som noen stor overraskelse heller. ;)

 

 

Skrudde av telefonbiten og lot min gamle Qtek 9100 ligge uten å bruke den. Det tok over en måned før batteriet tok kvelden. :)

Lenke til kommentar
WM-telefoner har jo horribel "standby"-tid om man bruker de litt til hist og pist utenom å ringe (i den grad det kan kalles standby), min nokia 1101 går nærmere 14 dager uten lading om jeg ikke snakker så mye, TyTn II går kanskje 2, men også den kan vel pines ut om man kun lar den ligge i standby hele tiden, med skjermen av.

 

AtW

Å sammenligne en WM telefon med en 1101 er jo som å sammenligne en fiesta med en MB Maybach. Du vil aldri klare å få Maybachen til å kjøre fra oslo til haugesund på 233kr i bensin som jeg gjorde med en Fiesta. Men du vil aldri kunne få samme komfort i Fiestaen som i Maybachen ;)

Tror vel ikke WM er så mye verre en S60 og UiQ. Min opplevelse er i hvertfall at min S710 har mye bedre standby og taletid en N73 eller P990 som begge ligger her å samler støv... Nettopp fordi jeg ikke var fornøyd med tale og stanbytid!

 

Så moro at det kom en test av dette nå. Tenkte for noen dager siden på hvor misfornøyd jeg er med bateriet på LG Shine. Og begynte å tenke på at jeg blir litt irritert over at det ikke er kommet noe krav fra et eller annet hold på minimum tid et batteri skal holde.

 

Som man husker for lenge siden hadde man jo en telefon med levetid i mange mange dager og synes telefoner med to tre dager levetid var lite/dårlige.

 

Og nå er unskydlingen alle kommer med at de telefonene hadde få funksjoner (sms og tale). Men når de klarer å utvikle telefoner til å ha flere løsninger så må de jo og paralelt klare å utvikle bedre batterier så man ikke må lide bare fordi man har "freshe" tekniske funksjoner??

 

Hva tenker andre rundt det her egentlig? Er dere fornøyd med en designer telefon som ser bra ut, har ok funksjoner men batteri som du så vidt kan stole på?

Nå er det ikke mobilprodusentene som utvikler batterier.

Batteriene kan du stort sett stole på. Er da ikke noe galt med dem. Men fysikkens lover avgjør at hvis du har et batteri med 1000mah så vil batteriet tømmes fortere hvis telefonen du bruker har mange funksjoner som trekker strøm. En smartphone vil naturlig nok trekke mer strøm en min gamle 6110 med sorthvitskjerm og null funksjoner!

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...