Gå til innhold

Integrerer Linux på hovedkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er jo genialt. Dersom operativsystemet ditt av en eller annen grunn skulle være nede, kan man falle tilbake på et system som har basisting som nettleser. Eller dersom man raskt ønsker å sjekke noe på Internett eller telefonere noen uten å gå hele veien til Windows/Linux e.l., kan man starte Express Gate. :D

 

Inkluderer Express Gate terminal?

Lenke til kommentar

Genialt! Dette liker jeg. Det kan være utmerket når man plutselig får feil i OSet eller harddiskproblemer. Da får man raskt brukt maskinen til feilsøking eller enkle oppgaver igjen.

 

En såpass strippet versjon av Linux kan trolig få plass på en 128MB flashbrikke og siden 128MB bare koster rundt 1-2 dollar for produsentene så blir det en svært billig ekstrafunksjon. Nøkkelen til at det går så raskt som bare 5 sekunder er vel at 128 MB er så lite at det blir lest så kjapt selv om hastigheten på flashbrikken bare er ~25 MB/s. Jo mindre som skal leses jo raskere går det. Det er også forklaringen på hvorfor OS som krever at man laster 1GB++ fra harddisken går mye tregere å starte.

 

Adderer man en minnepinne med programmer og/eller nettprogrammer så kan det jo bli et fleksibelt, kjapt og godt OS som man kan gjøre det meste med.

 

Det vil kanskje også bli mulig å kjøpe den bærbare PCen uten forhåndsinnstallert OS på harddisken og kanskje også helt uten harddisk (= mindre støy). Jeg fikk plutselig veldig lyst på et sånt hovedkort, men prisen er litt i stiveste laget ennå. Får håpe flere produsenter kommer med lignende løsninger og lavere priser.

Lenke til kommentar

Hadde jo vært forferdelig kjekt om Asus kunne kommet (i fremtiden?) med et HK med en flashbrikke med ~4GB circa slik at en kunne lagt wintendo innstallasjonen sin dit. Kan jo være en fremtidig videre utvikling av det vi ser her. Hadde jo spart oss for å måtte ordne oss med en SSD disk.

 

Edit: For ikke å snakke om når vi skal leke oss med litt overklokking. Herres, Asus! kjør på! Give us storage!

Endret av ticalOne
Lenke til kommentar
Genialt! Dette liker jeg. Det kan være utmerket når man plutselig får feil i OSet eller harddiskproblemer. Da får man raskt brukt maskinen til feilsøking eller enkle oppgaver igjen.

 

En såpass strippet versjon av Linux kan trolig få plass på en 128MB flashbrikke og siden 128MB bare koster rundt 1-2 dollar for produsentene så blir det en svært billig ekstrafunksjon. Nøkkelen til at det går så raskt som bare 5 sekunder er vel at 128 MB er så lite at det blir lest så kjapt selv om hastigheten på flashbrikken bare er ~25 MB/s. Jo mindre som skal leses jo raskere går det. Det er også forklaringen på hvorfor OS som krever at man laster 1GB++ fra harddisken går mye tregere å starte.

 

Adderer man en minnepinne med programmer og/eller nettprogrammer så kan det jo bli et fleksibelt, kjapt og godt OS som man kan gjøre det meste med.

 

Det vil kanskje også bli mulig å kjøpe den bærbare PC-en uten forhåndsinnstallert OS på harddisken og kanskje også helt uten harddisk (= mindre støy). Jeg fikk plutselig veldig lyst på et sånt hovedkort, men prisen er litt i stiveste laget ennå. Får håpe flere produsenter kommer med lignende løsninger og lavere priser.

9661532[/snapback]

 

Nå leste jeg på nett at Asus har satt en 512MB brikke på kortet her og at Imaget kan oppdateres.. så det tar vel ikke veldig lang tid før det kommer diverse uoffisielle løsninger som lar deg gjøre litt av hvert.. ;D

Lenke til kommentar
Hadde jo vært forferdelig kjekt om Asus kunne kommet (i fremtiden?) med et HK med en flashbrikke med ~4GB circa slik at en kunne lagt wintendo innstallasjonen sin dit. Kan jo være en fremtidig videre utvikling av det vi ser her. Hadde jo spart oss for å måtte ordne oss med en SSD disk.

9661623[/snapback]

4GB koster jo en del. Regner med det hadde kostet like mye å ha det integrert på hovedkortet som om det var en egen SSD. Ulempen er at det blir mindre fleksibelt.

 

Man kunne sikkert hatt opplegget i artikkelen også på en egen, liten flashdisk, eller minnepinne, men da hadde ikke Asus kunnet integrert det på samme måte som en del av systemoppsettet. Man kan fint starte Linux fra en USB minnepinne fra alle vanlige hovedkort om man vil det, men det krever at man setter opp OSet og boot-rekkefølgen selv.

Lenke til kommentar
Ser ikke den helt store fordelen over å hå en bootbar minnepinne med linux på.

9661744[/snapback]

Jeg ser for meg følgende fordeler med å ha det integrert fremfor på minnepinne:

- Ferdig installert gjør at mange som ikke kan installere det selv får det til.

- Ferdig installert gjør at man slipper å plages med enkelte drivere.

- Ferdig installert gjør det mye enklere selv for erfarne Linux-brukere på den måten at OSet er ferdig strippet for unødvendige drivere og ferdig optimalisert og testet mot problemer.

- Man slipper å fristes til å bruke minnepinnen til noe annet og dermed måtte starte fra begynnelsen igjen om man vil ha det tilbake.

- Asus har sikkert valgt flashminne med god ytelse. Tilfeldige minnepinner man har liggende har ofte dårlig ytelse (min erfaring).

- Asus kundesørvis kan sikkert gi hjelp i forbindelse med flashminnet og OSet som ligger på det.

Lenke til kommentar

Hvis det ligger inne driver for harddiskkontrolleren(e) og driver for FAT32 eller NTFS så kan man det. Jeg tipper slike drivere er inkludert.

9661877[/snapback]

 

Etter det jeg har lest så har man ikke tilgang til harddisk o.l. med dette. Foreløpig er det bare nettleser, e-post program og skype som kan brukes. Man kan ikke gjøre noe annet med denne løsningen.

 

Men jeg ser helt klart et bruksområde for dette. F.eks. hvis man er på forelesning eller lignende og trenger å ta noen notater og slikt er det jo bare å boote opp dette og gå inn i Google Documents og skrive der. Eller hvis man skal surfe litt på nettet og slikt. Mulig det er mer batterivennlig også, noe som er et pluss.

Lenke til kommentar

Dette er virkelig spennende. Dette gjør at man f.eks slipper å styre med rescue cd når man fucker opp grub e.l. (vel og merke under forutsettning at man har tilgang til diskene). Det er også perfekt for en rekke personer som f.eks bestemor og bestefar som ikke klarer å installere et OS. Disse vil nå kunne nyte en reduksjon i prisen på PCene de kjøper uten at det gir de mer bry eller at de mister funksjonalitet. Det eneste jeg savner er en epost-klient og office-programmer, så er dette helt midt i blinken for en lang rekke personer.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...