Gå til innhold

Varsler om oppdateringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Det er bare et problem med slike programmer vil jeg tro. Hvis man f. eks som meg, liker å ha eldre versjoner på enkelte programmer. F. eks hvis jeg skal bruke Winamp bruker jeg aldri Winamp 3x eller 5x Serien. Jeg bruker Winamp 2.76 Lite, 2.80, 2.81 eller kanskje 2.90 eller 2.91. Jeg synes det er de eneste som duger.

Men siden at jeg ble lei av Winamp i det hele tatt så gikk jeg over til Foobar.

Til poenget: Hvis man f. eks har Winamp inne da og man har det programmet installert og at programmet har Winamp i sin Database. Da varsler den om oppdatering, men går det an å slå av oppdateringsfunksjonen. Hvis hvis det ikke gjør det så vil den jo varsle om oppdatering på Winamp hele tiden vil jeg tro.

 

Egentlig synes jeg egne oppdateringsvarsler-programmer er bortkasta. Noen av de programmene jeg bruker har man enten mulighet eller så sier programmet fra om at det har kommet ny versjon av programmet.

 

Kan jo nevne programmer som kommer med varsler om oppdateringer (Jeg bruker ikke alle riktignok:

 

Adobe Acrobat

Adobe Photoshop

Adobe Illustrator

Og andre Adobe programmer

Winamp

MSN/Windows Live Messenger

Mozilla Firefox

Mozilla Thunderbird

Mozilla Sunbird (Tror jeg)

Ad-aware

Er usikker på om Opera har varsel om oppdateringer

 

Bare for å nevne noen. Er usikker på enkelte programmer, derfor nevner jeg ikke alle.

Endret av wil
Lenke til kommentar

joda, Opera sjekker for oppdatering innimellom. Det samme gjelder Java, samtlige antivirus-løsninger jeg har hørt om, Windows, de fleste brannmurer/anti-spyware-programmer, Media Player, Google earth m.m

 

Men til tross for dette er det ikke alle programmer som varsler om nyere utgaver. Og hvis dette programmet også varsler om driveroppdateringer er jeg svært interessert! Men man må ha mulighet til å selv velge hvilke programmer som skal være med på listen, slik at man kan ha kontroll (er jo som allerede nevnt ikke alltid man ønsker noe oppdatert).

Lenke til kommentar
HEH, debian og løsunger er ikke synonymt med linux.

9140743[/snapback]

Nei, men apt-get brukes av mange andre distroer enn Debian. I tillegg har de fleste ikke-Debian baserte distroer også fått pakkebehandlere med mer eller mindre samme funksjonalitet, som gjør det latterlig enkelt å holde systemet oppdatert med en kommando eller to. Så med mindre du kjører Slackware har du nok noe tilsvarende inne ;)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Problemet med at alle programmene man har installert på pc'en, selv sjekker om det er oppdateringer tilgjengelig, er ressursbruk. Noen programmer som f.eks Opera gjør det uten unødvendig ressursbruk i form av et ekstra program som blir lastet når xp starter opp.

Adobe Akrobat og java er eksempel på det motsatte. Har man en del programmer installert på pc'en, så blir det fort mange ekstraprogrammer som kun har som jobb å sjekke etter oppdateringer. Da er det mye bedre med en enkelt program som sjekker alle andre programmer. I Linux verden er det etter det jeg har forstått bedre system på dette.

 

Så viss programmet fra Secunia gjør denne jobben tilfredstillende, med blant annet ha mulighet til å velge hvilke programmer som skal sjekkes, er det et program jeg ønsker velkommen.

Lenke til kommentar
Adobe Akrobat og java er eksempel på det motsatte. Har man en del programmer installert på pc'en, så blir det fort mange ekstraprogrammer som kun har som jobb å sjekke etter oppdateringer. Da er det mye bedre med en enkelt program som sjekker alle andre programmer. I Linux verden er det etter det jeg har forstått bedre system på dette.

Jepp, sånt er irriterende. Mange av disse update-programmene spiser både RAM og gjør at Windows'en starter treigere.

 

I tillegg funker mange av dem også dårlig. Selv har jeg hatt dårlig erfaring med Java's oppdateringsfunksjon. Flere ganger har det kommet viktig sikkerhetsoppdateringer uten at den har gitt beskjed. Og når den skal oppdatere JRE fjerner den ikke den gamle, så du risikerer å sitte der med ørten ulike versjoner av JRE til slutt. :thumbdown: (Det var i hvertfall sånn før)

Lenke til kommentar

Da har jeg testet programmet. Det mangler desverre mulighet får å velge hvilkeprogrammer den skal sjekke. Det mangler faktisk mulighet for å stille på noe som helst.

Den sjekker også alle installasjonfiler jeg har på pc'en, så jeg får opp masse meldinger om gamle programmer jeg ikke engang bruker.

Håper dette blir rettet på til programmet er ute av beta

Lenke til kommentar
Og når den skal oppdatere JRE fjerner den ikke den gamle, så du risikerer å sitte der med ørten ulike versjoner av JRE til slutt.  :thumbdown:  (Det var i hvertfall sånn før)

9141621[/snapback]

 

Det er slik fremdeles.

 

Har faktisk selv nettop fjernet 4-5 slike som starter med PC-en...

Lenke til kommentar
HEH, debian og løsunger er ikke synonymt med linux.

9140743[/snapback]

Nei, men apt-get brukes av mange andre distroer enn Debian. I tillegg har de fleste ikke-Debian baserte distroer også fått pakkebehandlere med mer eller mindre samme funksjonalitet, som gjør det latterlig enkelt å holde systemet oppdatert med en kommando eller to. Så med mindre du kjører Slackware har du nok noe tilsvarende inne ;)

9141239[/snapback]

 

Var ikke det som var poenget mitt.

Poenget var at med måten han skrev på så er apt-get update/upgrade synonymt med linux, noe det ikke er. Sant nok at debian har endel brukere, både hos seg og sine avkom (ubuntu mm), men det betyr ikke at apt-get er noe alle bruker.

 

Hadde han skrevet "Dette er omtrent som oppdateringsagentene/programmene man finner i ymse linuxdistroer, slik som f.eks apt-get i debianbaserte utgaver" så hadde det vært en annen ting.

 

Ja, jeg kjører slackware, men også gentoo, arch og openbsd :)

Lenke til kommentar

Etter å ha testet programmet litt så må jeg si meg misfornøyd. Det er hovedsaklig to problemer:

 

1. Når jeg klikker på linken for direktelink til oppdatering av de programmene det rapporterer så åpner det konsekvent i gal nettleser (IE). IE er ikke satt som standard nettleser her og det er irriterende når det åpnes når jeg ikke vil det.

 

2. Det minner meg på å oppdatere f.eks Adobe flash player og da føred det opp 6 plasser i listen med 6 linker den samme oppdateringssiden. Dette er irriterende og unødvendig. Når jeg har oppdatert f.eks Adobe flash player så fortsetter programmet å minne meg på at jeg må oppgradere det. Selv etter å ha lukket programmet, åpnet det, scannet på nytt, startet maskina på nytt og prøvd igjen så forteller det meg at jeg må oppdatere. Noe jeg altså nettopp har gjort. Programmet får altså ikke med seg at jeg har oppdatert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...