Gå til innhold

Vista-beta på vei ut


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hehe... Testere får fortsatt lov til å betateste for en "rimelig" penge.

8466510[/snapback]

Hmmm... :roll:

 

Jeg har kjørt Vista Business på min 2 år gamle laptop siden det ble lansert på MSDN-AA. Bruker laptopen til kontorarbeid, og noe programmering, og har ikke hatt noe problemer what so ever.

 

Jeg er faktisk fornøyd med Vista... Det har heller ikke kommet noen skummer DRM og tatt meg... :ohmy:

 

Men men... Noen skal alltid bashe Vista og Microsoft ved alle anledninger

Lenke til kommentar
Ikke alle Linux-distribusjoner. I Novell SuSE kan man installere pakken Microsoft's Bitch.

8466991[/snapback]

 

 

Nah, den er installert som standard. Men det er klart du kan ta en "sudo apitude remove Microsoft's Bitch", men forbered deg på at systemet ikke kommer til å virke etter dette. :roll:

Lenke til kommentar

Hva mener Microsoft med "rimelig"? 10% rabatt på fullversjonene og 10% på OEM-versjonene slik de gir for ekstra lisenser?

 

Uansett. Jeg følte meg ikke mindre som betatester etter at jeg oppgraderte fra Beta 2 til den lanserte versjonen. Blåskjermer, ting som ikke ville fungere, osv. Jeg var faktisk mer heldig med Windows Millennium (Me) i sin tid.

 

Mitt råd, hvis du har XP fra før: "Dont fix it it aint broken". Men legg gjerne inn Linux i tillegg (dualboot) for å forberede deg på et nytt og bedre OS når XP blir utdatert. Det koster jo ikke noe å gjøre dette og ødelegger heller ikke noe for Windows-installasjonen som du vet fungerer.

Lenke til kommentar
Hva mener Microsoft med "rimelig"? 10% rabatt på fullversjonene og 0% på OEM-versjonene?

 

Uansett. Jeg følte meg ikke mindre som betatester etter at jeg oppgraderte fra Beta 2 til den lanserte versjonen. Blåskjermer, ting som ikke ville fungere, osv. Jeg var faktisk mer heldig med Windows millennium i sin tid. Der fungerte alt som det skulle fra første dag på alle 4 ulike PCene jeg installerte det.

 

Mitt råd, hvis du har XP: "Dont fix it it aint broken". Men legg gjerne inn Linux i tillegg (dualboot) for å forberede deg på et nytt og bedre OS når XP blir utdatert.

8467469[/snapback]

 

Hmm, hva er det du ikke har fått til å fungere i Vista da?

 

Og fungerte disse tingene out of the box i Linux?

Eller i Windows ME?=))

 

Men skal være enig med deg i at det er mye som kan forbedres i Vista, SP1 fikser nok det meste av "småproblemer"=)

 

Hmm, så med andre ord fungerte Win ME godt for deg da??

Hvorfor denne "hakkingen" på ME da??=)

Endret av sony123
Lenke til kommentar
Hva mener Microsoft med "rimelig"? 10% rabatt på fullversjonene og 10% på OEM-versjonene slik de gir for ekstra lisenser?

 

8467469[/snapback]

 

Etter det jeg kan lese av "bloggen" henvist til kan man kjøpe en oppgraderingsversjon til kr 2 700+ på engelsk i stedet for fullversjon. Eller man kan kjøpe engelsk oppgraderingsversjon av de andre pakkene (Business, Home Premium).

 

Men man må uansett gjøre en nyinstallasjon.

 

Så noen kronasjer er det jo å spare, ikke minst for de som uansett hadde kjøpt fullversjon. Men besparelsen med å beholde XP sammen med Linux i DualBoot er jo langt større. Og så trenger man heller ikke bry seg med å oppgradere velfungerende annen programvare som har "betydelig hikke" under Vista, og som koster for mye.

 

@sony123: Jeg har mangt som ikke fungerer som det skal i Vista jeg. Ikke fungerer den versjonen av SPSS jeg bruker (og oppgradering er svindyrt når man har en gammel studentlisens), ikke fungerer diasscanneren min (ny koster garantert flesk), ikke fungerer TV-kortet, ikke fungerer prosjektstyringsprogrammet (her finnes det alternativer, men pris er fort 3000 - 5000 kr), og slik kan jeg fortsette litt til.

 

Kan sikkert få det meste til å virke bedre med å bruke tid på å få det til å fungere, men det er en betydelig kostnad det også.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

8467469[/snapback]

 

@sony123: Jeg har mangt som ikke fungerer som det skal i Vista jeg. Ikke fungerer den versjonen av SPSS jeg bruker (og oppgradering er svindyrt når man har en gammel studentlisens), ikke fungerer diasscanneren min (ny koster garantert flesk), ikke fungerer TV-kortet, ikke fungerer prosjektstyringsprogrammet (her finnes det alternativer, men pris er fort 3000 - 5000 kr), og slik kan jeg fortsette litt til.

 

Kan sikkert få det meste til å virke bedre med å bruke tid på å få det til å fungere, men det er en betydelig kostnad det også.

8467990[/snapback]

 

Men fungerer dette out of the box i Linux da?

 

Var det som var mitt poeng, da det hele tiden henvises til at alt fungerer så mye bedre i Linux=)

 

Men ser og forstår utmerket hva du refererer til, men har vansker med å tro at ved å installerer Linux, og vips som ved ett trylleslag er problemene borte.

Lenke til kommentar

8467469[/snapback]

 

@sony123: Jeg har mangt som ikke fungerer som det skal i Vista jeg. Ikke fungerer den versjonen av SPSS jeg bruker (og oppgradering er svindyrt når man har en gammel studentlisens), ikke fungerer diasscanneren min (ny koster garantert flesk), ikke fungerer TV-kortet, ikke fungerer prosjektstyringsprogrammet (her finnes det alternativer, men pris er fort 3000 - 5000 kr), og slik kan jeg fortsette litt til.

 

Kan sikkert få det meste til å virke bedre med å bruke tid på å få det til å fungere, men det er en betydelig kostnad det også.

8467990[/snapback]

 

Men fungerer dette out of the box i Linux da?

 

Var det som var mitt poeng, da det hele tiden henvises til at alt fungerer så mye bedre i Linux=)

 

Men ser og forstår utmerket hva du refererer til, men har vansker med å tro at ved å installerer Linux, og vips som ved ett trylleslag er problemene borte.

8468258[/snapback]

 

Nei, ikke nødvendigvis - men alt som ikke fungerer i Vista funger i XP og kan jeg få til å fungere/finne alternativer til i Linux (om ikke alle er like gode). Og når en oppgradering til Vista vil koste ca 25 000 kr (eks hw) da har jeg råd til å knote noen timer med Linux. Men poenget mitt var ikke at det fungerte i Linux, men at programvare og hardware som ikke fungerer i Vista er et reelt problem for mange.

 

Derfor jeg bruker både Dualboot og Remote via NX mot en Linux maskin. Da har jeg tilgang til all gratisprogramvaren på Linux, kopiere mellom den virtuelle skjermen og PC. NX monter automatisk de katalogen jeg trenger på PC fra Linux. Her er også et betydelig Vista problem, nemlig nettverk i blandede miljøer.

 

For spillfantaster og "eye candy" elskere er sikkert Vista bra, men som verktøy for profesjonelle ligger det langt tilbake ennå (om det noen gang et verktøy for denne gruppen).

 

Og et betydelig problem forsvinner når man går over til Linux, finne penger til å finansiere neste versjon av programvaren. For enn som ser på kost/nytte er det ikke uvesentlig.

Og jeg, sammen med mange andre har ikke sagt at alt fungerer så mye bedre i Linux, bare at på de områdene som Vista liksom skal være så mye bedre, nemlig sikkerhet har de fremdeles ikke nådd kvaliteten til Linux. Og XP for mange fungerer ekstremt mye bedre enn Vista.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...