Gå til innhold

Kulturo: The Fountain


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hysj på deg slemme Kim. Jeg har gledet meg for lenge til The Fountain til at du kan ha rett :p

Men hele konseptet oser jo av elsk/hat. Kan også nevne at den har 7.8 på imdb - noe som er for meg litt utrolig når den får så dårlig omtale.

 

Men, denne ville jeg sett om så en samlet filmpresse i hele verden hadde gitt den 1. Som sagt, har gledet meg alt for mye til den :)

Lenke til kommentar
Kan også nevne at den har 7.8 på imdb - noe som er for meg litt utrolig når den får så dårlig omtale.

8162985[/snapback]

Uten å ha sett denne filmen, så kan jeg tenke meg at det er en sånn type film som IMDb-folket gir en god karakter fordi de føler de ikke kan gi den noe annet. Vi snakker kjent regissør med noen fantastiske filmer bak seg, og en film som i følge Kulturos anmelder er fantastisk pakket inn når det gjelder skuespill, musikk og foto. Det er ikke rart at sånt kan overskygge en historie som visstnok er heller laber.

Som anmelderen skrev, «Du vil nok enten hate (...) eller elske filmen hinsides all fornuft», og jeg tror IMDb-folket nok ofte heller mot det siste når det gjelder denne typen film.

Jeg hisser sikkert på meg et par stykker nå, men det får så være. Jeg skal heller si min mening om filmen når jeg har sett den. :)

Endret av PT
Lenke til kommentar
Takk og pris for at ingen hører på Kulturo-anmeldere.

8200102[/snapback]

Du mener altså at ingen vil gå og se filmen?

Filmen har jo hatt "elsk/hat" skrevet over seg helt fra den var planlagt.

Jeg håper virkelig dette er hvordan jeg opplever filmen selv, tar en "slakt+elsk/hat-stempel" over "midt på treet"-karakter anyday, Og den har ikke akkurat toppet skalaen hos mange anmeldere i verden, desverre :(

Lenke til kommentar
Nei, anmeldere har vært spesielt negativ til den mens publikum har elsket den.

 

While several critics booed the film at the festival's press screening, The Fountain received a 10-minute standing ovation at the public screening the following evening.

 

Rart hvor lite representative anmeldere er til tider.

8201197[/snapback]

 

Anmeldere kan ha en tendens til å sette seg høyere enn den vanlige filmtitter. F.eks kan man lett bli blasert som anmelder, man må ha på seg kritiker-brillene når man ser film og er i mer kritisk modus enn en vanlig filmtitter.

Så ser jeg heller ikke bort fra at mange anmeldere kanskje har gigantiske forventninger til en film som The Fountain og blir litt skuffet pga sine egne forvenigner - ikke det at det skal spille inn i en konklusjon/karakter.

 

Har du sett filmen selv? Håper jeg får tid til å se den i starten av neste uke.

Lenke til kommentar
Har du sett filmen selv? Håper jeg får tid til å se den i starten av neste uke.

8201245[/snapback]

Jeg så den i går, og jeg skjelver fortsatt. Tidenes filmopplevelse. Som Lars skrev tidligere så er den helt perfekt. Det er gjerne det som gjør det til en elsk/hat-opplevelse; det er ingenting å utsette. Man kan ikke klage på skuespillet eller handlingen eller foto, man har bare valget mellom å elske eller hate. Alt er som det skal være, så er det opp til deg å bestemme om det er noe for deg.

Lenke til kommentar

Selv så jeg denne filmen på en festival uten den intensjon (blandt publikum vel å merke ;) ) å anmelde den, var bare de sterke følelsene den vekket (dog negative) som gav meg lysten til å anmelde.

 

Smaken er heldigvis som baken, nemlig delt, og en anmelder er bare ett menneske iblant tusener, kanskje også derfor karakteren representerer hva jeg mener, mens selve teksten (iallefall noen ganger) skal prøve å gi et litt mer nyansert og begrunnet syn på filmen.

 

Synes den øvrige pressen har feiget virkelig ut når det har kommet til å anmelde denne filmen i Norge (med unntak av VG). Det virker som om enkelte har vært redde for å slakte eller prise den nettopp fordi de fryktet publikums respons på saken (et godt eksempel er Adressas anmeldelse, som er utelukkende negativ, men tikker inn på en firer). Om du ikke tør si din ærlige mening om filmen uten å frykte at den genrelle seer vil mene om filmen mister anmeldelsen noe kredibilitet.

 

Som sagt jeg hatet filmen, men skjønner meget godt at folk liker den, og mener jeg har gjort dette meget klart i min anmeldelse. (Jeg mener forøverig heller ikke at Subaru-reklamen burde vunnet gullfisken). Kan dog hende at fem år med akademiske filmvitenskapsstudier og en overdose europeisk -og annen ikke amerikansk-film og enorme overdoser Hollywood har gjort meg noe blasert, men har fremdeles ikke mistet evnen til å hoppe i taket når jeg ser noe jeg virkelig liker eller noe jeg intenst hater, det er alt det kjedelige i midten det er verdt å styre unna.

 

Det er en hårfin grense imellom genialitet og galskap ;)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...