Gå til innhold

Utvider utvalget av Core 2 Duo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"Core 2" betyr ikke at det er 2 kjerner. Det er "Duo" som betegner anntal kjerner.

 

"Core 2" er navnet på arkitekturen som er brukt. Forrige arkitektur var bare "Core" , så dobbeltkjerner med den arkitekturen f.eks. heter "Core Duo"

 

-Stigma

7562564[/snapback]

Arkiktekturen som brukes i Core 2 heter "Core", mens arkitekturen som ble brukt i "Core" var den gamle P-M-arkitekturen/Netburst.

Lenke til kommentar
Arkiktekturen som brukes i Core 2 heter "Core", mens arkitekturen som ble brukt i "Core" var den gamle P-M-arkitekturen/Netburst.

7562787[/snapback]

 

Pentium M har så vidt jeg vet ikke hatt noen elementer fra Netburst. Den er en videreføring fra Pentium 3 som igjen er en videreføring av Pentium Pro.

 

Edit: Ser jeg missforstod innlegget ditt. Core er nok en blanding av P-M og Netburst ja.

 

Edit 2: Etter å ha lest litt på Wikipedia så finner jeg ikke noe info om at Core har Nettburst teknologi i seg. Sånn det står der så virker det som om at det er en ren videreføring av Pentium M

Endret av Lucifer24
Lenke til kommentar
Arkiktekturen som brukes i Core 2 heter "Core", mens arkitekturen som ble brukt i "Core" var den gamle P-M-arkitekturen/Netburst.

7562787[/snapback]

 

Pentium M har så vidt jeg vet ikke hatt noen elementer fra Netburst. Den er en videreføring fra Pentium 3 som igjen er en videreføring av Pentium Pro.

 

Edit: Ser jeg missforstod innlegget ditt. Core er nok en blanding av P-M og Netburst ja.

 

Edit 2: Etter å ha lest litt på Wikipedia så finner jeg ikke noe info om at Core har Nettburst teknologi i seg. Sånn det står der så virker det som om at det er en ren videreføring av Pentium M

7563375[/snapback]

Har lest i flere omtaler av "Core" arkitekturen at den låner fra både Pemtium3/Pemtium M og Netburst.

Lenke til kommentar
Intel lanserer i samme slengen to modeller i en ennå lavere prisklasse. Dette er vel nok en spiker i kista for Netburst og en oppstramming av konkurransen i de lavere prisklassene. Modellene heter E4400 og E4300 og er klokket til henholdsvis 1,8 og 2,0 GHz med 800FSB. Hvorvidt dette betyr at de blir kompatible med eldre hovedkort med brikkesett som f.eks. i915 og i925 er usikkert.

 

Hvorfor skulle E4400/4300 være kompatible med i915/925, når disse brikkesettene ikke engang støtter netburst-dobbelkjerner med 800 MHz FSB(D8xx/9xx)?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Jeg har jo akkurat kjøpt meg en E6600 ;) Jaja, det var den jeg uansett ville ha. Lurer på prisene de C2D med 1333 FSB vil bli :hmm:

7564187[/snapback]

Tror du gjorde det eneste riktige jeg. Uansett en stund til de nye C2D kommer. Din vil nok bli regnet som rask og god stund fremover (tror jeg).

 

EDIT: C2D med 1333FSB kommer jo i 3.-kvartal så det er jo en stund å vente da.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Jeg har jo akkurat kjøpt meg en E6600 ;) Jaja, det var den jeg uansett ville ha. Lurer påå prisene de C2D med 1333 FSB vil bli :hmm:

7564187[/snapback]

Betyr ikke 1333FSB bare at du får lavere overklokkingspotensial, dvs lavere multiplier(dersom den er låst) på samme klokkefrekvens og høyere krav til enda raskere minne? Det er vel ikke rent få som allerede kjører C2D med 1333MHz FSB og høyere..?

Lenke til kommentar
1333FSB prosessorene er jo et alternativ for oss som ikke overklokker så mye eller i det hele tatt.

7568478[/snapback]

Er jo bare å stille ned mp på e6600 om du har et nyere asus hk som feks p5w dh dlx og sette fsb opp. Da overklokker du ingenting annet enn fsb på cpuen og kan få dette uten å overklokke på cpu frekvensen omtrent. Men for enkelte så er jo nesten det å gå inn i bios overklokking og farlig. 1333 fsb har forresten fint lite å si for ytelsen på core 2 dou. I snitt 3-5% på samme frekvens i følge en test de foretok på anandtech. Kjører min e6600 på 402 fsb 1:1 med minnet. Det begynner å ligne noe. Men får snart p5b og da skal den få 450-500 fsb om jeg er heldig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...