Gå til innhold

Programtips: Notepad++


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Notepad++ støtter programmerings- og kodespråk [...]

Hehe, jeg ville da tro at den støtter de alle skriftlige språk, så lenge du har tegnsettet i orden. Det som menes her er da ikke "støtte" i generell forstand, det er ingenting som hindrer en i å skrive andre språk eller annen tekst for den saks skyld. Det som menes her er vel såkalt "syntax highlighting", med fargekoding i henhold til kodespråket som benyttes. At man kan lage egne definisjonsfiler for en syntaks er da ikke så utrolig wow. Jeg synes bare det blir litt komisk når det fremstilles som generell "støtte" for det, dvs det kan misforstås til at Notepad++ ikke kan brukes til andre språk.

Lenke til kommentar
Tja, var ikkje så mykje nytt her. T.d. så har (g)vim/emacs hatt dei samme funksjonane og meir til i eindel år.

6579053[/snapback]

 

EMACS er imidlertid et bloatware monster av et program som minner mer om et operativsystem enn en tekstbehandler. Når en standardinstallasjon av en teksteditor inkluderer en epost-klient, tetris og et psykiater-program, er det på tide å spørre om en ikke har lagt til for mye unyttige funksjoner.

Lenke til kommentar
Tja, var ikkje så mykje nytt her. T.d. så har (g)vim/emacs hatt dei samme funksjonane og meir til i eindel år.

6579053[/snapback]

Men disse programmene krever også at du leser manualen før du i det hele tatt klarer å skrive noe tekst, for ikke å snakke om å lagre filen og avslutte programmet. Vim og emacs er ikke en notepad-erstatter for folk flest, så det er da rimelig irrelevant at disse var først ute...

Lenke til kommentar
Tja, var ikkje så mykje nytt her. T.d. så har (g)vim/emacs hatt dei samme funksjonane og meir til i eindel år.

6579053[/snapback]

 

EMACS er imidlertid et bloatware monster av et program som minner mer om et operativsystem enn en tekstbehandler. Når en standardinstallasjon av en teksteditor inkluderer en epost-klient, tetris og et psykiater-program, er det på tide å spørre om en ikke har lagt til for mye unyttige funksjoner.

6579277[/snapback]

:p

 

Notepad++ er et genialt program, som jeg bruker rimelig ofte.

 

I like it. :)

Lenke til kommentar
Tja, var ikkje så mykje nytt her. T.d. så har (g)vim/emacs hatt dei samme funksjonane og meir til i eindel år.

6579053[/snapback]

 

EMACS er imidlertid et bloatware monster av et program som minner mer om et operativsystem enn en tekstbehandler. Når en standardinstallasjon av en teksteditor inkluderer en epost-klient, tetris og et psykiater-program, er det på tide å spørre om en ikke har lagt til for mye unyttige funksjoner.

6579277[/snapback]

Hehe, sant det, du er ikke skikkelig EMACS-bruker før du kjører operativsystemet gjennom EMACS ;)

 

Og så vet vi jo alle hva EMACS står for (ikke editor macros):

 

Emacs Manuals Are Cryptic and Surreal

 

Even a Master of Arts Comes Simpler

 

Eventually Munches All Computer Storage

 

Emacs Manuals Always Cause Senility

 

Generally Not Used/Except by Middle Aged Computer Scientists (GNU/Emacs)

 

Emacs May Allow Customized Screwups

 

Easily Mangles, Aborts, Crashes and Stupifies

 

Emacs Makers Are Crazy Sickos

 

Finner mange flere her[/her], men disse er de jeg synes er best ;) hehe

Lenke til kommentar

Skal se om dette er bedre enn TextPad jeg kjøpte for noen uker siden. Har lett etter noe text program som ikke har buggete linjebryting som notepad i Windows.

 

Jeg liker ikke at TextPad ikke lagrer alle instillinger i mappen sin så jeg må legge til alt når jeg reinstallerer OS'et, også har TextPad av og til store problemer med DDE.

 

http://jooh.no/programs_on_d.html

Endret av Gambler FEX online
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...