Gå til innhold

Programtips: Notepad++


Anbefalte innlegg

Har noen av de programmene dere har nevnt muligheten til å merke tekst vertikalt? Som i at du kan merke en "rute" med tekst i stedet for bare hele og halve liner.

6579657[/snapback]

 

Notepad++ har den muligheten du kan bare holde inne ALT tasten og merke et firkantet utsnitt. MS Word har forresten også den muligheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker NTNU prøvde å få oss til å bruke emacs i UNIX, noe vi også gjorde så lenge vi gikk på skolen. I den virkelige verden derimot bruker jeg stort sett nedit og vi under UNIX og Textpad i Windows. Nå har jeg prøvd rimelig mange teksteditorer både for windows og UNIX og må si at det finnes haugevis av editorer der ute som oppfyller mine krav, men når man først har vendt seg til ett knippe programmer skifter man somregel ikke med mindre det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Har noen av de programmene dere har nevnt muligheten til å merke tekst vertikalt? Som i at du kan merke en "rute" med tekst i stedet for bare hele og halve liner.

6579657[/snapback]

 

Notepad++ har den muligheten du kan bare holde inne ALT tasten og merke et firkantet utsnitt. MS Word har forresten også den muligheten.

6580437[/snapback]

Textpad har også den muligheten, samme med nedit, emacs etc. De fleste ordentlige teksteditorer kan man gjøre dette med.. dvs unntatt notepad(såvidt jeg vet).

Lenke til kommentar
Har noen av de programmene dere har nevnt muligheten til å merke tekst vertikalt? Som i at du kan merke en "rute" med tekst i stedet for bare hele og halve liner.

6579657[/snapback]

 

Notepad++ har den muligheten du kan bare holde inne ALT tasten og merke et firkantet utsnitt. MS Word har forresten også den muligheten.

6580437[/snapback]

haha kult, dette hadde også Cygnus Edit også mulighet til for de som husker den på amiga. Liker Notepad++ godt. Skulle sette meg inn i ganske mye C kode. Mulighetene for å "lukke" funksjoner/procedyrer i koden var svært nyttig for å bli kjent med koden.

Lenke til kommentar

Hmm, virker interessant.. men:

 

Jeg prøvde å skrive inn en basic HTML-side, og klikket kjør i IE for en forhåndsvisning. Resultatet:

 

http://auto.search.msn.com/response.asp?MT=new+1&srch=0&prov=gogl&utf8

 

Notepad++ har heller ingen egen innstilling for å forhåndsvise i Opera, som er min mian browser. Er det vanskelig å fikse dette selv? Kan ikke kjøre FireFox lengre på denne maskinen, da det kræsjer ved oppstart (uansett versjon, har også forsøkt å slette registry referanser og slikt). Den norske språkfilen er heller ikke komplett, og jeg kan tenke meg å fullføre den selv.

 

Ellers ser dette bra ut generelt! Tror jeg kommer til å bruke det mye :thumbup: Jeg liker layouten og alle tilpasningsmulighetene.

Lenke til kommentar

Notepad++ har såkalt "tabbed coding", dvs at alle dokumentene du har åpne vil ligge over hverandre i faner, akkurat som i Firefox med "tabbed browsing"

 

Hvordan kan man åpne og lukke kodesegmenter i Notepad++?

Endret av mungo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...