Gå til innhold

Dette er Windows Vista


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er også interessert i å høre de nye prisene, men med så unødvendig mange versjoner av Vista står jeg igjen med følesen av at de ønsker å tåkelegge hva man får for pengene...

 

Jeg er spent på å se hvilken versjon ekspertbrukere/utviklere kommer til å bruke til hjemmebruk, og jeg lurer på om de som betaler fullpris kommer til å bruke samme versjon som de som ikke trenger ta hensyn til prisen...

 

I forrige versjon var det jo sånn at man kunne fortelle ganske mye om brukeren ut fra at han eller hun brukte Home edition.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

noe sier meg at ultimate edition kommer til å være ganske hett på p2p systemer når det lanseres ;) og hva er sjansen for at den, og kansje også business og enterprise edition, er fritatt fra produktaktiviseringen?

 

er vel en av grunnene til at winxppro er etterspurt på p2p, den er fritatt fra produktaktiviseringen...

 

hmm, den sikkerhetskopieringen via virtuelle hardisker hørtes litt spennende ut.

 

synd å lese at både winFS og MSH går ut :(

at dem dropper NGSCB er det bare å juble over :D

 

og minimumskrava er litt drøye...

Lenke til kommentar
Jeg er også interessert i å høre de nye prisene, men med så unødvendig mange versjoner av Vista står jeg igjen med følesen av at de ønsker å tåkelegge hva man får for pengene...

 

Jeg er spent på å se hvilken versjon ekspertbrukere/utviklere kommer til å bruke til hjemmebruk, og jeg lurer på om de som betaler fullpris kommer til å bruke samme versjon som de som ikke trenger ta hensyn til prisen...

 

I forrige versjon var det jo sånn at man kunne fortelle ganske mye om brukeren ut fra at han eller hun brukte Home edition.

6466311[/snapback]

Jeg tror mye av grunnen til at det blir så mange forskjelilge verisjoner kommer fra de store saksmålene mot MS i USA og EU. Før slapp de ut en verisjon av windows med alt, men da ble folk sure, for da brukte de sin monopol makt. Nå slipper de ut så pass mange verisjoner at folk kan selv velge hva de vil ha med i sin windows. Det er vel forsåvidt greit nok for oss forbrukere også, da det vil finnes noen billigere varianter og de dyrere for de som trenger absolutt alt.

 

-Heiper-

Lenke til kommentar

Hørte en gang noe om at piratkopierte versjoner av vista ville "straffes" med at man for eks ikke fikk tilgang til å bruke aero glass utseende osv.

Men ta det med en spiseskje salt da, for det er bare noe jeg hørte her på forumet for en stund siden.

 

en annen ting jeg aldri klarer å forstå er, når vista krever 15GB, hvorfor i alle dager krever det en 40GB HD? hva om man har 20GB for eks. det er jo mer enn nok til selve windows, men får man ikke lakt det inn da, fordi vista krever 40GB disk? ville vært ekstremt teit i allefall.

tenker da spesielt med tanke på om man invisterer i en SSD eller RAM-drive til systemdisk, og disse er ikke direkte billige pr. GB.

 

kommer nok til å oppgradere en eller annen gang, men det som virkelig skuffer meg er om det ikke lar seg gjøre å skru av den admin-beskyttelsen. jobber man som lokal-admin, så Er man admin også, og da skal man ikke ha begrensede muligheter og måtte skrive inn passord for alt mulig. min mening i allefall.

Endret av Jannis-15
Lenke til kommentar
sant. xp pro må ofte registreres. er vel bare bedrift-versjonene som ikke behøver registrering tror jeg?

6466444[/snapback]

De som ikke må aktiveres er de som leveres som volumlisenser (dvs at man kjøper lisens til en haug med maskiner, men bare får en lisensnøkkel). Det samme gjelder også for Office, så vil anta at det vil bli det samme for Vista også.

Lenke til kommentar

Angående versjoner så har dere glemt å nevne hvilke versjoner som kommer i 32 og 64bit utgaver. (Jepp, det er en skog av versjoner)

 

Systemkravene tror jeg er litt overdrevet. Blandt annet fikk jeg kjørt ultimate-utgaven på en PC med et skjermkort som Aero er for krevende til å kjøre på. Noe som ikke skal gå i følge minimumskravene. (PCen hadde ikke Dx9 og kun 1/4 av minimum grafikkminne)

 

Mange av de nye funksjonene (søkefunksjonen, xps, windows mail, winwows live mail desktop, kalender, fotogalleri, sidepanelet, superfetch, Windows Mediaspiller 11 og IE7) virker overflødige (bloat) siden det finnes et stort og godt utvalg av konkurrerende programmer som gjør tilsvarende oppgaver på en god måte, og mange av disse konkurrerende programmene har også langt bedre OS-kompatibilitet. Men jeg har forståelse for at enkelte foretrekker en alt i ett-pakke (lapskaus?) fremfor koldtbord (linux?) eller en 7-retters middag på en bedre resturant fordi de vil ha enkel kvantitet i stedet for raffinert kvalitet.

Lenke til kommentar
Jeg er også interessert i å høre de nye prisene, men med så unødvendig mange versjoner av Vista står jeg igjen med følesen av at de ønsker å tåkelegge hva man får for pengene...

 

Jeg er spent på å se hvilken versjon ekspertbrukere/utviklere kommer til å bruke til hjemmebruk, og jeg lurer på om de som betaler fullpris kommer til å bruke samme versjon som de som ikke trenger ta hensyn til prisen...

 

I forrige versjon var det jo sånn at man kunne fortelle ganske mye om brukeren ut fra at han eller hun brukte Home edition.

6466311[/snapback]

Jeg tror mye av grunnen til at det blir så mange forskjelilge verisjoner kommer fra de store saksmålene mot MS i USA og EU. Før slapp de ut en verisjon av windows med alt, men da ble folk sure, for da brukte de sin monopol makt. Nå slipper de ut så pass mange verisjoner at folk kan selv velge hva de vil ha med i sin windows. Det er vel forsåvidt greit nok for oss forbrukere også, da det vil finnes noen billigere varianter og de dyrere for de som trenger absolutt alt.

 

-Heiper-

6466413[/snapback]

 

 

Riktig, årsaken til alle de versjonene er folks syting og klaging og alle søksmålene fordi det er monopolisert.

Så nå får vi vel være fornøyde da når det blir fritt valg :innocent:

Lenke til kommentar

Kunne godt ha tenkt meg en artikkel om forskjellene "under panseret". For meg er dette viktigere enn å vite at feks. IE kommer i en ny versjon. Hva har det å si at store deler av den gamle NT koden (brukt i NT4, 2000 og XP) er skrevet om? Virker som om mange tror Vista bare er XP med et nytt skin.

Lenke til kommentar
Hva vil det koste oss som har Windows XP å oppgradere til Vista? ca?

6466141[/snapback]

Det kommer selvsagt an på hvilken versjon man ønsker. Vista Home Basic fullversjon og oppgradering kommer sikkert til å koste godt under tusenlappen, mens Vista Ultimate 64bit sikkert vil koste flesk. (4-6.000kr?)

 

Til sammenligning koster Windows XP Home oppgradering fra litt over tusenlappen og oppover i følge prisguiden. Fullversjonen av Home fra drøye 2000kr. XP pro oppgradering koster fra drøye 2000kr og oppover (studentversjoner fra rundt 800kr). Fullversjonen av XP pro koster godt over 3000kr. I "U-land" koster XP Starter Edition et par hundrelapper.

 

Med Vista satser MS tydeligvis på større variasjon i versjoner og priser. Regn derfor med at Vista Ultimate 64bit strekker prisområdet oppover og at Vista Home Basic 32bit strekker prisene nedover. Hvis det er norsk Vista Ultimate 64bit oppgradering du tenker på så vil jeg tippe prisen havner på litt over 3000kr, kanskje opp mot 3500kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...