Gå til innhold

Dette er Windows Vista


Anbefalte innlegg

Har nevnt det før, men klarer ikke dy meg. Etter å ha følgt med en stund i linux verdenen og den rivende utviklingen der synes jeg det er helt ufattelig hvor liten microsoft faktisk har fått til på 5-6++ år.

 

Jada, de har nok retta på mye rusk "under panseret", men det burde jo egentlig være en selvfølge at de retter opp et tidligere makkverk (om de har klart det). Dessuten har de helt glemt fart og ytelse når de har skrevet om, for Vista er og blir enormt my tregere enn XP på min pc, som er rimelig oppegående) unasett hvor lite eller mye eye candy (man ender gjerne opp med raskere pc med aero på, fordi grafikk kortet tar over det grafiske, det er i hvertfall min erfaring).

 

Temperaturen i maskinen går faktisk også opp et par grader, antaglig pga økt bruk av grafikk kortet. Dette er ikke noe stort problem for meg, men det er vel strengt talt ikke nødvendig å bruke mer strøm enn nødvendig.

 

Må føye til at jeg, som alle andre har testet en beta og mange feil/mangler/irritasjonsmomenter blir nok rettet før lansering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avalon og Indigo var opprinnelig tenkt å bli grunnsteinene i Windows Vista, men blir nå ikke innebygd men skal nå tilbys separat. Systemene anses som bedre egnet for utviklere enn for vanlige brukere.

Stemmer dette? Både Avalon og Indigo er en del av .NET 3.0, og jeg tror da det følger med Vista? PowerShell (tidligere MSH, Monad) blir sannsynligvis lansert før Vista, så de som vil ha det kan bare laste det ned. Husk også at mye av det nye i Vista blir litt mindre interessant siden det også tilbys til XP, noe nay-sayers heller skal være glade for kanskje?

 

Sammenligningen med Linux blir også litt feil. Hvor mye har det skjedd med Linux (kernel) som jeg som sluttbruker burde hoppe i taket for? Hele GNU/Linux miljøet har det sikkert skjedd mye med, men da burde man sammenligne GNU/Linux med hele softwarebransjen som baserer seg på M$ Windows (hvor jeg føler det skjer mye hele tiden). Jeg syns at det M$ burde konsentrere seg om er det grunnleggende systemet, noe det ser ut som om de har gjort. La heller resten av softwareutviklerne ta seg av resten, det blir oftest bedre slik uansett. Det at andre Windows versjoner også ser noen goder av dette (.NET 3.0) er kun positivt. Tror også at bytte fra GDI+ til DirectX 10 blir veldig bra, og blir kvitt en del problemer når programmer krasjer.

Lenke til kommentar
Men jeg har forståelse for at enkelte foretrekker en alt i ett-pakke (lapskaus?) fremfor koldtbord (linux?) eller en 7-retters middag på en bedre resturant fordi de vil ha enkel kvantitet i stedet for raffinert kvalitet.

6466789[/snapback]

 

hmm, er det ikke i visse sydeuropeiske land hvor det er vanlig at en komponerer middagen selv? altså at en velger salat osv som en vil ha?

 

tingen er vel at for en techie med erfaring så er det greit å kunne velge akkurat det programmet en ønsker å bruke. men for ola nordmann og hans tilsvarende rundt om i verden så er det veldig enkelt å kunne bare fyre opp maskina og ha det en trenger der, fiks ferdig.

 

noe en jo kan få til med linux også om den hadde kommet ferdig installert (eller en velger default desktop install).

 

problemet med disse programmene som ms legger ved er ikke så mye at dem er med, men at dem er ett helvet å avinstallere. altså at dem fortsatt ligger der i bakgrunnen selv om dem ikke blir brukt.

 

kan ikke huske sist jeg brukte wmp, men den er der likevel. samme med messenger, ie og oe. ie kan jo ikke fjernes i det hele tatt siden ms insisterer på å bruke ett webinterface for håndteringen av windows update og filutforskningen...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

kan ikke vi gi beng i "linux vs windows"-diskusjon?

 

Prisgrupper hadde vært fint å fått tak i, hvis windows vista går over 1000 lappen (samt ha den hissige låsing av key mot datamaskinen) vil jeg holde på xp en stund fremover.

 

Litt mer fokus på hva som er forandret i kjernen er også fint å vite. Men som folk har nevt tidligere: mye bloat i vista.

 

Jeg vil ikke bruke wmp, iexplorer, kalender, sidebar, aero da jeg enten har gode alternativer eller bruker det ikke.

Lenke til kommentar
kan ikke huske sist jeg brukte wmp, men den er der likevel. samme med messenger, ie og oe. ie kan jo ikke fjernes i det hele tatt siden ms insisterer på å bruke ett webinterface for håndteringen av windows update og filutforskningen...
IE, OE, Windows Messenger, Wordpad og alt det andre vanlige crap'et har ikke existert på hardisken min på 2-3 år nå. Ikke vanskelig å fjerne i det hele tatt.
Lenke til kommentar
kan ikke huske sist jeg brukte wmp, men den er der likevel. samme med messenger, ie og oe. ie kan jo ikke fjernes i det hele tatt siden ms insisterer på å bruke ett webinterface for håndteringen av windows update og filutforskningen...
IE, OE, Windows Messenger, Wordpad og alt det andre vanlige crap'et har ikke existert på hardisken min på 2-3 år nå. Ikke vanskelig å fjerne i det hele tatt.

6467276[/snapback]

 

altså, dem er fullt mulig å fjerne. er bare å gå bananas i windows mappa med shift-del det. men det er langt fra en ryddig måte å gjøre det på...

Lenke til kommentar

Avalon og Indigo var opprinnelig tenkt å bli grunnsteinene i Windows Vista, men blir nå ikke innebygd men skal nå tilbys separat. Systemene anses som bedre egnet for utviklere enn for vanlige brukere.

Stemmer dette? Både Avalon og Indigo er en del av .NET 3.0, og jeg tror da det følger med Vista? PowerShell (tidligere MSH, Monad) blir sannsynligvis lansert før Vista, så de som vil ha det kan bare laste det ned. Husk også at mye av det nye i Vista blir litt mindre interessant siden det også tilbys til XP, noe nay-sayers heller skal være glade for kanskje?

 

Sammenligningen med Linux blir også litt feil. Hvor mye har det skjedd med Linux (kernel) som jeg som sluttbruker burde hoppe i taket for? Hele GNU/Linux miljøet har det sikkert skjedd mye med, men da burde man sammenligne GNU/Linux med hele softwarebransjen som baserer seg på M$ Windows (hvor jeg føler det skjer mye hele tiden). Jeg syns at det M$ burde konsentrere seg om er det grunnleggende systemet, noe det ser ut som om de har gjort. La heller resten av softwareutviklerne ta seg av resten, det blir oftest bedre slik uansett. Det at andre Windows versjoner også ser noen goder av dette (.NET 3.0) er kun positivt. Tror også at bytte fra GDI+ til DirectX 10 blir veldig bra, og blir kvitt en del problemer når programmer krasjer.

6467139[/snapback]

 

Jaha? Hvorfor kan man ikke sammenligne et OS med et annet OS? Ordet/navnet linux er i almentale brukt om OSene bassert på en linux kjerne og jeg snakker derfor ikke om linux kjernen spesielt, selv om den også har fått mange nyvinninger som du og jeg kan merke veldig godt, blandt annet hardware support for lydkort, mobiler, mp3 spillere, tastatur, mus osv, som virker rett ut av boxen (men som du trenger å installere i windows xp),.

 

Men for å komme til poenget kan jeg peke på nyvinninger i siste ubuntu som de fikk inn på 7,5 månder.

 

- Live cd installer (man installerer rett fra en live cd, altså man kan browse internett samtidig med at man installerer. I tillegg installerer den fortere enn vista booter.

 

- Raskere system i alle kriker og kroker (mye pga ny kernel og ny gnome).

 

- En seriøs (og nødvendig) overhaling av det visuelle.

 

-Nye versjoner av alle programmene som følger med (med alle fixer og funksjoner som følger med).

 

- Muligheten til å installere XGL/Compiz (et noe betapreget system for 3d desktop, men det skyter allerede Aero i fillebiter enda det krever mindre av gpu (er dog litt kresen på hva slags gpu (merke) man bruker) uten alt for mye styr.

 

-Pluss mange småforbedringer som man legger merke til etterhvert (det vil helt sikkert være en haug av disse i vista også).

 

Alt i alt er ikke dette så forferdelig mye mindre enn det microsoft leverer på 6 år.

Så det jeg lurer på er hva M$ faktisk bedriver tiden med, for de må da være vanvittig ineffektive. Mulig de har klart å få bug nivået ned til et minimum, men er veldig skeptisk til det også etter å ha testet beta 2en.

 

En annen ting jeg lurer fælt på er hva de 16 GB som vista består av faktisk er, for Xp tar ikke mer enn ca 2 GB og forskjellene er jo ikke akkurat enorme. Ubuntu veier per dags dato ca 1,8 GB etter innstallasjon og da har man full kontorpakke og drivere for det aller meste.

Lenke til kommentar
Men som folk har nevt tidligere: mye bloat i vista.

6467201[/snapback]

Nei, det er det ikke.

6467243[/snapback]

For å sitére meg selv:

 

Mange av de nye funksjonene (søkefunksjonen, xps, windows mail, winwows live mail desktop, kalender, fotogalleri, sidepanelet, superfetch, Windows Mediaspiller 11 og IE7) virker overflødige (bloat) siden det finnes et stort og godt utvalg av konkurrerende programmer som gjør tilsvarende oppgaver på en god måte, og mange av disse konkurrerende programmene har også langt bedre OS-kompatibilitet. Men jeg har forståelse for at enkelte foretrekker en alt i ett-pakke (lapskaus?) fremfor koldtbord (linux?) eller en 7-retters middag på en bedre resturant fordi de vil ha enkel kvantitet i stedet for raffinert kvalitet.

6466789[/snapback]

Mener du at ALLE windows-brukere trenger ALLE slike programmer? Og at ALLE vil foretrekke MS sine varianter fremfor konkurrerende programmer?

Lenke til kommentar
Men som folk har nevt tidligere: mye bloat i vista.

6467201[/snapback]

Nei, det er det ikke.

6467243[/snapback]

 

Win XP = 2 gb (og er litt bloat i forhold til win 2000)

 

Funksjonsmessig kan man nesten si: win xp = win Vista

 

Størelses messig: 2GB vs 16GB

 

Med litt første klasse matte kommer jeg frem til at vista består av 14 GB bloat i forhold til XP.

Med litt prosent regning får vi at:

 

14/16=0,875

 

Altså er Vista 87,5 % bloat i forhold til XP. For å være snill mot MS kan vi si at Win XP ikke er bloata og da kan vi si:

 

Vista er 87,5 % bloat.

 

PS: Det er selvsagt helt lovlig å være uenig i denne utregningen :tease:

Lenke til kommentar
kan ikke vi gi beng i "linux vs windows"-diskusjon?

 

Prisgrupper hadde vært fint å fått tak i, hvis windows vista går over 1000 lappen (samt ha den hissige låsing av key mot datamaskinen)  vil jeg holde på xp en stund fremover.

 

Litt mer fokus på hva som er forandret i kjernen er også fint å vite. Men som folk har nevt tidligere: mye bloat i vista.

 

Jeg vil ikke bruke wmp, iexplorer, kalender, sidebar, aero da jeg enten har gode alternativer eller bruker det ikke.

6467201[/snapback]

 

Er det ikke naturlig at man sammenligner med andre OS når det kommer et nytt? Ergo er det helt naturlig å sammenligne med linux, mac, win xp og alt mulig annet når det er en artikkel som heter: "Dette er Windows Vista".

Lenke til kommentar
altså, dem er fullt mulig å fjerne. er bare å gå bananas i windows mappa med shift-del det. men det er langt fra en ryddig måte å gjøre det på...
Derfor er det like greit å fjerne de fra XP-CD'n

6467450[/snapback]

 

heh, burde gjetta. men hva om en har en install som faktisk har fungert en tid. og som en har fått satt opp slik en vil ha det? er litt kjipt å begynne en reinstall bare for å ta bort noen komponenter, eller hva?

Lenke til kommentar

mye av den ekstra plassen er sykt med drivere...

du trenger som reglen ikke legge inn noen drivere når du legger inn vista, alt kommer med...

 

 

men mye kommer til å bli fjerna, vista skal kun ha 15min install tid når den er ferdig...

kan tenke meg det blir da ett enkelt image som lastes over på disken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...