Gå til innhold

PDAen; død eller levende?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror nok PDA'en synger på siste verset... hvis de da ikke gjør noe som skaffer dem en fordel i forhold til smarttelefoner som Qtek 9100.

 

Hva skulle det være? Kanskje større skjerm? Høyere oppløsning? Eller rett og slett komme opp med noe nytt...?

 

Smarttelefonene har jo så og si alt en PDA har pluss litt ekstra.

Lenke til kommentar
Jeg tror nok PDA'en synger på siste verset... hvis de da ikke gjør noe som skaffer dem en fordel i forhold til smarttelefoner som Qtek 9100.

 

Hva skulle det være? Kanskje større skjerm? Høyere oppløsning? Eller rett og slett komme opp med noe nytt...?

 

Smarttelefonene har jo så og si alt en PDA har pluss litt ekstra.

5924591[/snapback]

 

bare ikke bedre batteri da. syns qtek 9090 sitt batteri har lite å stille opp mot ipaq hx4700

Lenke til kommentar

fremtiden for PDA slik jeg ser den ligger i formfaktoren til nokia 770.

 

rett og slett en enhet som ført og fremst er laget for å håndtere web og mail i en liten pakning. en mobil er for liten, en tablet eller laptop er til tider for stor. og siden det ikke er en innebygget mobil i den så kan en oppgradere til 3G uten å måtte dumpe hele pakka...

 

sammensmelting av enheter er egentlig en markedsføringsgreie. jeg tror at om det var teknisk avdeling som fikk bestemme så ville en heller se mange separate enheter som snakket sammen trådløst.

 

la oss si at du har en mobil, ett kamera og en "pda". du tar bilde med kameraet, putter det i lomma. finner frem pdaen, skriver en mail og legger ved bildet du tok ved å hente det over den trådløse forbindelsen mellom kamera og pda. når du sender vil pdaen kontakte mobilen, og bruke den til å koble seg til nettet.

 

problemet for mobilprodusenten er at dette vil gjøre mobilen til noe grått og traust, ikke en motegreie som dem har endt opp som de senere år.

 

enda bedre hadde det blitt om mp3-spillere hadde kommet med handsfreefunksjon bygget inn. mobilen ringer? trykk på en knapp på ledninga fra mp3-spilleren og vips så er samtalen i gang...

 

jepp, det betyr flere batteri som må lades. men mange av disse enhetene kan bygges slik at dem bruker vanlige AA-batterier eller lignende heller den oppladbare spesialbatteri. og siden mange av enhetene vil være av eller i standby når ikke i bruk så vil batterilevetiden i gjennomsnitt være lengre.

 

mobilen i dag har det problem at den har flere og flere strømetende funksjoner under samme skall, noe som gjør at enheten tilbringer mindre tid i standby...

Lenke til kommentar

En annen ting som ikke ble nevnt, men som er en grunn til at PDA ennå er i live, er GPS.

PDAens skjerm er som regel større enn enn vanlig mobiltelefon sin, og egner seg godt til montering i holder i bil. i forhold til ferdigsystemer som er i nye biler, har PDAen mobilitet. man kan bare ta den med til en annen bil om man vil.

Folk i serviceyrker bruker PDA.

Elektikere f.eks. bruker den til å føre martiell/timelister i tillegg til navigasjon.

Så død, det er ikke PDAen ennå. men det er såklart vanskelig å konkurere med pda-mobiler, da disse har alt dette, pluss litt til.

Lenke til kommentar
En annen ting som ikke ble nevnt, men som er en grunn til at PDA ennå er i live, er GPS.

PDAens skjerm er som regel større enn enn vanlig mobiltelefon sin, og egner seg godt til montering i holder i bil. i forhold til ferdigsystemer som er i nye biler, har PDAen mobilitet. man kan bare ta den med til en annen bil om man vil.

Folk i serviceyrker bruker PDA.

Elektikere f.eks. bruker den til å føre martiell/timelister i tillegg til navigasjon.

Så død, det er ikke PDAen ennå. men det er såklart vanskelig å konkurere med pda-mobiler, da disse har alt dette, pluss litt til.

5926281[/snapback]

Alt det du nevner der kan en ordentlig smartphone ala mange Qtek også klare like greit. De kan utstyres med sto skjerm, GPS eller gps via blåtann/sdio (usikker på om sistnevnte finnes), og kan vel monteres. Forskjellen blir at denne også kan ringe, eller laste ned oppdaterte kart når man vil via internett på mobilen.

 

Det å føre timelister osv skulle og være like greit på en smartphone om det var tilsvarende software.

Lenke til kommentar
heh, med den ny mobilskatten så kan det vel bli "farlig" å utstyre servicepersonell med pdafoner? men men, kansje den rendyrka pda-en synger på siste verset, og pdafonen (eller smartphone om dere vil) tar over. tiden får vise...

5926884[/snapback]

Har egentlig ikke lest mye om nye mobilskatten, men trodde dette gikk mye på å bruke mobilen til samtaler etter jobbtid eller slikt? I så fall, en pda brukes jo ikke til ringing og slikt, så om man bruker software på en mobil og ikke pda gjør det vel liten forskjell.

 

Om mobilskatten gjelder også på innkjøp av mobil, men ikke pda, så skjønner jeg at det blir en muligens vesentlig forskjell i kostnader.

Lenke til kommentar
Alt det du nevner der kan en ordentlig smartphone ala mange Qtek også klare like greit.

I know..

...men det er såklart vanskelig å konkurere med pda-mobiler, da disse har alt dette, pluss litt til.

 

Har salv en Qtek og bruker den til dette.

Det jeg tenkte mer på med GPS var at man får kjøpt GPS sett på dagligvarebutikker med PDA "på kjøpet" aa! :blush: ser plutselig at den er utdøende ja...

Lenke til kommentar

En PDA er da perfekt for som flere sier bud. Har også sett flere fra Norsk gallup med PDA da dette gjør maskiner til digitaliseringen av papir overflødig og innsendelse av arbeid veldig mye lettere.

 

Vil si PDAen har mistet sin posisjon hos den jevne businessmann og gått over til den enkle budmann-og kvinne, andre yrker der digital registering skal gjøres mobilt og i bilen hos vanlige mennesker på lik linje med en Tomtom GPS. Utenom dette ser i hvertfall jeg lite til PDAen.

Lenke til kommentar

Jeg er litt enig med dem som spår død både for PDA og MP3 spiller. Vi nermer oss mere og mere en "alt i et" dings. Jeg er av den typen som kribler i fingrene over små elektroniske gudommeligheter og jeg har prøvd mine utgaver av hva som finnes.

 

Før så fantes det ikke en mobil med mp3 eller pda muligheter. Skulle man ha det så måtte man ha tre dingser som skriker etter opplading i hytt og pine. I dag har vi modeller som I-mate Jasjar og k-jam. Vi har mobiler med micro hdd som gir dem flere GB med lagringsplass og med minnekort lesere.

 

Min I-mate Jasjar dekker alle behov bortsett fra GPS. Dog jeg kan forstå at mange rygger når man ser størrelsen på den : https://prisguiden.no/product.php?product_id=38060

 

Vi har modeller fra HP som er mindre og som har gps dog jeg synest tastaturet blir for lite. Er veldig uenig med dem som skryter av tartaturet på de modellene.

 

Pda lever vel på de som vil ha en mobil og mp3 spiller som er mindre. Skal man ha en skerm som er stor nok til at det er praktisk å surfe på nettet pluss mp3 spiller med større kapasitet enn noen hundre MB så ender man opp med et monster. GPS er også en ting de aller fleste pda/smartphones mangler enda. Mange klager også på batterikapasiteten, men snart får vi brennselsceller

 

GPS kommer på mobilen, og når teknologi får pakket all den teknologien i en mindre dings med større batterikapasitet så dør pda og mp3 spiller. Hvordan man skal få store gode taster og en stor skjerm inn i en liten dings er jeg spent på men gleder meg til resultatet. Vi har vel sett noen typer av foldbare skjermer noe som er veldig spennende.

 

Prisen spiller vel også en rolle. Jeg betalte ca 8000 for min Jasjar når den kom. La inn en 4 gb minnekort for litt i underkant av 4 GB pluss bilholder og usb cradle så kommer vi opp i en pris som skremmer vettet av de fleste. Ja jeg vet jeg er gal :)

Lenke til kommentar

Brennselsceller er like rundt hjørnet. De kommer vel størst der det er mest behov. Jasjar og k-jam har store trykkfølsomme skjermer som sammen med 3g suger strøm og dermed vil ha størst behov når disse batteriene kommer. Med disse batteriene så blir det mindre problem med større hardisker som jeg antar vil ha mere strøm også. Tror vi kommer til å se muligheter for stor kapasitet til de som ønsker det.

 

Jeg tror den største hindringen er størrelsen.

Lenke til kommentar

Lurer vel egentlig på om alle som har svart på denne posten vet hva en PDA er. Har en gammel Qtek 2020 som jeg fikk på arbeid i 2004. Denne har faktisk kamera... jeg bruker den til mp3, dog med liten batterikapasitet når jeg bruker den bare til dette, varer da ca 6timer. Jeg fører mine arbeidstimer på denne inne på et program der jeg også fører brukt matriell, og diverse notater til hver jobb, alt dette overføres til en sentral server via gprs. Som nevnt tidligere kan man koble til gps via minnekort-leseren. Er noe kritisk til at jeg en gang må bytte ut denne med en smart-telefon som har bare halve skjermstørrelsen, man skal jo tross alt se hva som befinner seg på skjermen, man kan jo alltids lage et innfløgt menysystem, men dette vil bli svært tidkrevende til slutt, og man vil bli mer hemmet enn hjulpet. Ser heller nytten i at noen funksjoner blir tatt fra mobiltelefoner og mp3-spillere og puttet inn i en PDA for å gjøre den mer komplett. Blant annet med brikkedekoding av mp3 (ikke prosessor), en bedre programvare for mobil/telefonløsningen i PDA'en, da med tanke på mms og bedre integrering mot kontakt listen og integrert GPS. Med alle disse funksjonen ville jeg ikke vurdert annet ved kjøp av ny mobil. :roll:

Lenke til kommentar

Mobiltelefoner er ofte laget av selskaper som også selger annet utstyr relatert til mobiltelefoni, som basestasjonutstyr med mer. Selskaper som Ericsson, Nokia og Motorola dominerer markedet. Disse har liten interesse i å underminere sitt marked med god støtte for WLAN, WiFi, UMA osv.

 

PDAbransjen er langt friere og har intetr å tape på å åpne plattformen og tilby alle mulige standarder, og nettopp derfor er det ikke uvanlig med Linux på PDA, mens Linux-mobiler er sjeldnere og desto mer lukkede.

 

Rent teknisk sett er PDA døende, men pga politikken rundt, er det fortsatt liv laga. Om PDA-bransjen tar et tak, så kan de igjen komme tilbake til gamle høyder.

Lenke til kommentar

PDA og mobiltelefon og kamera og MP3-spiller vil fortsette å smelte sammen. Jeg tror det er riktig at folk foretrekker en dings fremfor mange. Så vi vil vel egentlig ha alt i en hendig smarttelefon. Men problemet, slik jeg ser det, er at vi ikke er like. Noen vil ha bitte små mobiltelefoner med knøtteskjermer og andre vil ha store skjermer på 4 tommer.

 

Jeg er av den siste typen. Jeg vil også ha minst 30 GB harddisk, WLAN, Bluetooth, Radio, MP3-spiller, 3G telefon, firebånds GSM, GPS, PMP, og elektronisk lommebok som jeg kan betale med i butikken. Samt fjernkontroill til bilen, TV-en og dørlåsen på jobben og hjemme. :) Men det får man ikke plass til i en knøttemobil!

 

Det betyr ikke noe for meg om dingsen koster 10000 kroner og veier 300 gram. Det betyr mye mer at jeg slipper å ha med så mange dingser i lomma. :)

 

Siden vi ikke er like og dermed har forskjellig smak, tror jeg det beste er å lage smarttelefoner i forskjellige størrelser. Begynne med basisfunksjoner i de mindre og så kan produsentene heller putte inn mer i de større. På den måten får alle dekket sine behov og betaler for det de vil ha.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...