Gå til innhold

Priskutt på Opteron


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var en durabelig nedgang i pris. Tror AMD begynner å kjenne at Intel faktisk har kommet med dual core prosessorer for servere.

 

Kjenner en fyr som har en liten renderfarm med 8 pc'r.. Tenker han kunne tenke seg 8 pc'r med 2 dual core Opteron 275 istedetfor 8x pentium4 3 ghz. Det største problemet hans er egentlig ram, han trenger minst 4gb pr core...

 

Det finnes heldigvis hovedkort med støtte for 8 moduler pr cpu.. mao 4 moduler â 1gb pr cpu...

 

Kjappt regnet...

719(1gb pc3200 ecc/reg)*8(moduler)*8(pc'r) =46016

5190(opteron 275)*2(pr pc)*8(pc'r) = 83040

7000(hk med 2 cpu slotter og 16 minneslotter) = 56000

Totalt, 185.000, evt 231320

 

Må kjøpe kabinett i tillegg, til ca 1000-2000kr stk, kjører nettverksboot...

 

ca en kvart million da...

 

Nei, fy faen hvor dyrt det ble :p

Lenke til kommentar

blackbrrd: En fordel med å gå over fra Pentium4 3GHz til Opteron er at han kan ta med seg minnet fra de forrige maskinene. Da blir det jo fort 46.000 billigere. Også er det ikke sikkert det er hensiktsmessig med de aller raskeste CPU'ene. Hvis rendringen skalerer OK med så mange kjerner så kan det lønne seg med tanke på ytelse/pris å gå for de lavere dobbeltkjernene som f.eks 265.

Lenke til kommentar
Vil ha tilbake s939 Opti'er...

5616284[/snapback]

 

hmm... NÅ tror jeg faktisk at jeg seriøst kan vurdere å kjøre 4 stk Opteron 265 CPU-er.. ca 10500 eks mva.. Bytte ut 2 stk opteron servere med 2 stk 244 CPU-er.. Kostet 23000 kr for litt siden..

 

Er viktigere for meg med flere cpu-er å å fordele lasten på enn kraftige CPU-er.. (VMWARE hosts)

Lenke til kommentar
blackbrrd: En fordel med å gå over fra Pentium4 3GHz til Opteron er at han kan ta med seg minnet fra de forrige maskinene. Da blir det jo fort 46.000 billigere.
Vet du at han ikke bruker DDR2 da?

5616191[/snapback]

Jeg gamblet litt på at han bruker DDR ;)

5617033[/snapback]

 

Må i tillegg gamble på at han bruker "reg" minne som opteron socket 940 krever.

Lenke til kommentar

Opteron 275 må da bruke registrert minne, og helst ecc?

 

Han har, etter det jeg har forstått vanlig pc3200 minne i pentium 4 maskinene.

 

Jobben skalerer tilnærmet linært med antall cpu'r, men hver core må som sagt ha ca 4gb ram tilgjengelig.

 

Prisforskjellen på 2gb ecc/reg ddr1 og ddr2 begynner å bli ganske stor nå... 30% på komplett etter hva jeg kunne se.

 

Husker ikke helt om han har lisens pr pc, eller pr cpu, men hvis det er det første så lønner det seg å kjøpe så kjapp cpu som mulig. Softwaren koster noe sånt som 150k for de 8 maskinene han har idag... Det kan godt hende han hadde spart penger ved å gå for opteron 280...

 

En ting jeg lurer på...

 

Har et litt aldrende dual s940 kort på jobben, og lurer på hvordan det hadde taklet dual core?

 

http://www.msi.com.tw/program/products/ser...1&MODEL=MS-9131

 

ser egentlig ikke sånn ut :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...