Gå til innhold

Priskutt på Opteron


Anbefalte innlegg

Får man s940 med s939 hk funksjonalitet? PCIe, Sata osv?

 

Lurer på hvordan et moderne S940 2*Opty265 hadde gjort seg mot et S939 FX-60 evt. AM2 og FX-62? Man får jo 2*265 billigere enn en FX-60 med de nye prisene.

 

Hvorvidt man trenger et "quad" system, hvis man ikke driver mye med tunge applikasjoner som er gode på dette.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Får man s940 med s939 hk funksjonalitet? PCIe, Sata osv?

 

Lurer på hvordan et moderne S940 2*Opty265 hadde gjort seg mot et S939 FX-60 evt. AM2 og FX-62? Man får jo 2*265 billigere enn en FX-60 med de nye prisene.

 

Hvorvidt man trenger et "quad" system, hvis man ikke driver mye med tunge applikasjoner som er gode på dette.

5618062[/snapback]

 

Hvis du hadde fått bruk for alle 4 kjernene så hadde 2xOpty265 nok grisebanket fx-60... Dette forutsetter at du har minneslotter til hver prosessor, ikke halvveisløsnigen hvor cpu nr 1 bruker cpu 0 som minnekontroller ;)

 

Hovedkortet jeg linket til over hadde funket fint

Lenke til kommentar

Hvis de kunne kuttet ut integrert SCSI og grafikk så kanskje prisen hadde blitt litt penere også? Et moderne og godt entry level S940 2xx kort.

 

Med SLI eller Crossfire i tillegg så kunne man kanskje endelig fått et system som ikke lenger var CPU begrenset?

 

Men 2*Opty265 med 2*1024MB ram pr. CPU og et X1900XT kort hadde vel vært brukandes til de fleste oppgaver.

 

Men denne CPU'en og dette HK'et krever vel utelukkende ECC minnemoduler? Mener å husket det var snakk om at nyere S940 CPU'er skulle få støtte får unbuffered DDR?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg skjønte at du tenkte på slike spesifike oppgaver. Men hvis man bruker maskinen til div. ting så kunne et godt skjermkort gjort at man også fikk grei spillytelse og dermed hadde en meget allsidig maskin? En som virkelig dro unna oppgaver med programmer laget for smp og en man kanskje kunne spille på samtidig.

 

265 er klokket til 1.8? Hvordan er muligheten for å klokke opp disse på det kortet?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Asus K8N-DL vil vel være et godt alternativ til bruk med Opteron 265?

 

http://www.hardware.no/tester/hovedkort/asus_k8n-dl/17705

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307476

 

Arnbju

5618246[/snapback]

 

Har fem maskiner med dette hovedkortet, og makan til skit skal man lete lenge etter. RAID settet f*ckes opp jevnt og trutt, blåskjermer og annet f*enskap er omtrent dagligdags. Etter vi installerte Promise kontrollere i to av maskinene, så har det blitt noe bedre, men fortsatt ikke optimalt. Alikevel er dette Asus-kortet mye bedre enn både Tyan, Iwill, og MSI.

Den dagen det kommer et alternativ til Dualcore Dualprosessor fra Intel, så byttes det med det samme. Venter på Mac...

Lenke til kommentar

Spiffers:

Det virker nå som om dette kortet med Opteron 265 er et bedre alternativ.

Asus K8N-DRE,nForce4 Pro2200,Socket-940, PCI-Ex16, SATA/ATA/SCSI, GbLAN, E-ATX, GPU, Dual-C

 

Dette er ikke det kortet du har testet som jeg også mistenkte var et billig skit kort bare ved å se på kortet.

 

Hvorfor ikke teste ett av dette kortet når du har så god råd?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314951&view=detailed

 

Blir du misfornøyd med dette kortet også kan jeg alltids kjøpe det av deg. Men hvorfor kjøpte du en så dårlig utgave av et 2xx kort?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det var en durabelig nedgang i pris. Tror AMD begynner å kjenne at Intel faktisk har kommet med dual core prosessorer for servere.

5615656[/snapback]

 

 

Intel har ikke et brukbart dualcore dualcpu oppsett enda...

5619089[/snapback]

 

jeg kjører msi k8d master3-kort i mine servere. UTROLIG bra! 12 minneslotter også.. NUMA-støtte osv.. hadde man bare fått dette med PCI-Express slott...

Lenke til kommentar
Spiffers:

Det virker nå som om dette kortet med Opteron 265 er et bedre alternativ.

Asus K8N-DRE,nForce4 Pro2200,Socket-940, PCI-Ex16, SATA/ATA/SCSI, GbLAN, E-ATX, GPU, Dual-C

 

Dette er ikke det kortet du har testet som jeg også mistenkte var et billig skit kort bare ved å se på kortet.

 

Hvorfor ikke teste ett av dette kortet når du har så god råd?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314951&view=detailed

 

Blir du misfornøyd med dette kortet også kan jeg alltids kjøpe det av deg. Men hvorfor kjøpte du en så dårlig utgave av et 2xx kort?

5619142[/snapback]

 

Grunnen til at det kortet ble kjøpt, var at det var det beste alternativet da det ble handlet. K8N-DRE fantes ikke da, og den dårlige erfaringen med både MSI og ASUS gjør det lite fristende å bytte, spesiellt med tanke på at DL og DRE i grunn er identiske.

 

Får byttet ut hovedkortene pga garantien, hvis det går ann å oppdrive et stabilt hovedkort. Skal nå i første omgang teste ut Supermicro H8DCE, og skulle det fungere, så ender vel de k8n-dl kortene mine i billighjørnet til komplett :thumbup:

Endret av spiffers
Lenke til kommentar
Det er vel stor forskjell på hvordan K8N-DRE og DL er satt opp? Ser bla ut som dedikerte minneslots på DRE?

 

Men skal du ha skikkelige Opteron SMP kort ville jeg anbefalt Tyan.

5621421[/snapback]

 

K8N-DL har også dedikerte slots. Tyan er uaktuellt, er blitt prøvd og kastet ut igjen, og med mindre at Tyan får seg en ny norsk importør/distributør, så handles det aldri Tyan igen.

Lenke til kommentar

Uforklarlige blåskjermer, dårlig utnyttelse av CPU'er, korrupte RAID-sett osv osv... ASUS scrappet første batchen med K8N-DL kort som dem lagde, de aller fleste kom i retur. Revisjon 2, som er forgjengeren til K8N-DRE, hadde noe mindre problemer, men fortsatt for mye til å kunne brukes som en stabil plattform. Samme gjelder for DRE utgaven. nForce SATA kontrollerne suger max, samme med SiliconImage kontrolleren. HighPoints kontrollerkort er ok, men koster en del.

Det som er plagsomt, er at nForce er så utrolig ustabilt. Det er nok bra for gaming, men for seriøst VFX arbeid så er det langt under par. For i det heletatt kunne bruke møkka, må man deaktivere alle onboard funksjoner som forårsaker trøbbel. Man sitter igjen med et hovedkort som ikke er verdt pengene. For å få funksjonene man trenger, må man ut med en liten formue i kontrollerkort pr maskin, så som firewire 800, usb og sATA 300 RAID 5.

Lenke til kommentar
Skjønner hva du sier her, jeg bruker selv Intel HK på min server, med Promise Raid 6ch kontroller osv. Selv om det er en filleserver med NW-C CPU vil jeg ha stabilitet 24/7.

 

Men hva hadde du opplevd med Tyan kortene var det jeg tenkte på?

5624820[/snapback]

 

 

Jeg svarte deg på hva som var problemet med Tyan kortene. Samme som med MSI og Asus...

Lenke til kommentar

Ah ok, trodde du snakket kun om Asus. Men Snorreh her på forumet bruker Tyan S940 dualcpu kort, det som ligger høyt i pris. Har ikke hørt noe som helst fra han om dette?

- TYAN Thunder K8W hovedkort

- 2x AMD Opteron 246 prosessor

 

Men hva opplevde du med leverandøren? Var de ikke samarbeidsvillige?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...