Gå til innhold

Sony trekker tilbake XCP-CDer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

:!: Dette er en spennende utvikling.

 

Ja ja, men hvordan vet en om en har gått i baret og kjøpt inn "dritten"?

 

Sony er jo ikke akkurat noen nyoppstartet aktør. Jeg nekter å tro at alle Sony BMG CD'er har det omtalte rootkit'et. Hvor finner en oversikten slik at en kan sjekke CD samlingen sin (de nyeste i samlingen sin) ?

 

:)

Lenke til kommentar

Det viser seg at Sonys eget program for å fjerne kopibeskyttelsesprogrammet også blir en fadese:

Sony slukket brann med bensin

 

Kopibeskyttelsesprogrammet ble raskt gjenstand for stor ståhei, og plateselskapet ble saksøkt av flere kunder i USA.

 

I et forsøk på å rette opp fadesen laget de et avinstalleringsprogram som nå ligger nedlastbart på Sony BMGs hjemmesider på internett.

 

Nå viser det seg at dette programmet kan utgjøre en langt større trussel for kundene enn kopibeskyttelsesprogrammet den skal fjerne.

 

- Dette er en overraskende dårlig design ut i fra et sikkerhetsmessig ståsted. Den utsetter brukeren for stor fare på mange måter, sier imformatikkprofessor Ed Felten ved Princeton University til nyhetsbyrået AP.

 

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

For ei suppe. Sony BMG har virkelig rotet det til og klarer til og med å rote det ennå mer til ved å åpne for ennå flere sikkerhetstrussler når de prøver å rydde opp i de gamle sikkerhetstrusslene.

 

Det økonomiske tapet de har av å skifte ut 4,7 millioner plater (merk: ikke CD'er) er nok bare en bagatell (noen få millioner dollar) i forhold til det de har tapt som følge av negativ PR. All PR er ikke god PR.

Lenke til kommentar
:!:  Dette er en spennende utvikling. Ja ja, men hvordan vet en om en har gått i baret og kjøpt inn "dritten"?

 

Sony er jo ikke akkurat noen nyoppstartet aktør. Jeg nekter å tro at alle Sony BMG CD'er har det omtalte rootkit'et. Hvor finner en oversikten slik at en kan sjekke CD samlingen sin (de nyeste i samlingen sin) ? :)

5161294[/snapback]

Her er virus-cd-ene

 

Forresten kan jeg nevne at Jens Stoltenberg avslørte moderne og sunne vaner i et intervju på kanal24 i morres. Der fortalte han at sønnen er musikkinterresert, spiller i band og laster ned musikk fra internett. Blandt annet nevnte han nostalgisk at sønnen hadde lastet ned Led Zeppelin. Jeg synes det er bra at politikerene og deres barn er såpass oppegående på moderne bruk av musikk at de vet hvordan det fungerer for tiden.

Lenke til kommentar
For ei suppe. Sony BMG har virkelig rotet det til og klarer til og med å rote det ennå mer til ved å åpne for ennå flere sikkerhetstrussler når de prøver å rydde opp i de gamle sikkerhetstrusslene.

 

Det økonomiske tapet de har av å skifte ut 4,7 millioner plater (merk: ikke CD'er) er nok bare en bagatell (noen få millioner dollar) i forhold til det de har tapt som følge av negativ PR. All PR er ikke god PR.

5161319[/snapback]

 

Enig, men det jeg er mest forbauset over er den dumme avgjørelsen de tok når de prøvde å glatte over dilemmaet. At de kan ansette sånne "apekatter" i sine PR-divisjoner er jo helt latterlig. Det er tydelig at dette var å kaste bensin på bålet.

Sony er jo ikke alene om å ha slike "apekatter" i ledelsen. Kan jeg nevne Apple, Microsoft, George W. Bush med mer. :!:

 

Det beste ville nok ha vært å legge seg flate mye tidligere, og funnet noen ordentlige sikkerhetsprogrammerere til å lage en ordentlig avinstalleringsrutine. Tror i likhet med deg Simen1 at de har "driti på draget".

 

:thumbup:

Endret av G
Lenke til kommentar
Forresten kan jeg nevne at Jens Stoltenberg avslørte moderne og sunne vaner i et intervju på kanal24 i morres. Der fortalte han at sønnen er musikkinterresert, spiller i band og laster ned musikk fra internett. Blandt annet nevnte han nostalgisk at sønnen hadde lastet ned Led Zeppelin. Jeg synes det er bra at politikerene og deres barn er såpass oppegående på moderne bruk av musikk at de vet hvordan det fungerer for tiden.

5161337[/snapback]

 

Det er forsåvidt bra at han har skjønt, men han har ikke skjønt at han må bidra til å gjøre musikk billigere å kjøpe. En heving av tollgrensen ville presset norske butikker til å senke prisene. Her brøt både AP, SV og SP løftene sine.

Lenke til kommentar
Forresten kan jeg nevne at Jens Stoltenberg avslørte moderne og sunne vaner i et intervju på kanal24 i morres. Der fortalte han at sønnen er musikkinterresert, spiller i band og laster ned musikk fra internett. Blandt annet nevnte han nostalgisk at sønnen hadde lastet ned Led Zeppelin. Jeg synes det er bra at politikerene og deres barn er såpass oppegående på moderne bruk av musikk at de vet hvordan det fungerer for tiden.

5161337[/snapback]

 

Det er forsåvidt bra at han har skjønt, men han har ikke skjønt at han må bidra til å gjøre musikk billigere å kjøpe. En heving av tollgrensen ville presset norske butikker til å senke prisene. Her brøt både AP, SV og SP løftene sine.

5161906[/snapback]

 

Litt OT her men: Det med tollgrensen er litt interessant, personlig hadde jeg neppe hatt noe imot en lavere tollgrense, men på den andre siden, hvorfor skal utenlandske butikker "slippe å betale moms"? Da kan man jo bare starte en butikk i sverige for ting under 1000 kroner og selge til norge, og resultatet blir at staten ikke får inn momsen, noe jeg usikker på om er formålstjenlig. Norske butikker må jo selge ting 20% billigere for å kunne oppnå samme utsalgspris.

 

AtW

Lenke til kommentar

Om dette er et tegn på hva som kommer til og komme av "kopbeskyttelse" bør en vel heller vurdere og laste ned en ukomprimert version fra et av de forskjellige fildelingsalternativene mot og kjøpe cden/musikken i butikken. Det vil, selv med faren for virus ol. fra disse, være sikrere enn og kjøpe en plate som lager mer krøll og åpner for større farer. Virus, samt diverse annen styggedom kan en tross alt beskytte seg mot med bl.a. antivirus og en god brannmur.

 

Hadde bare de forskjellige aktørene som selger musikk på nettet gitt deg muligheten til og laste ned sangen/cden ukomprimert...

 

Edit:

Når det gjelder tollgrensen har vi hatt tråder om dette før.

Bruk en av disse eller opprett en ny.

Dagbladet hadde en sak om det idag btw.: Ber Kristin holde løftet

Endret av am3k
Lenke til kommentar
Forresten kan jeg nevne at Jens Stoltenberg avslørte moderne og sunne vaner i et intervju på kanal24 i morres. Der fortalte han at sønnen er musikkinterresert, spiller i band og laster ned musikk fra internett. Blandt annet nevnte han nostalgisk at sønnen hadde lastet ned Led Zeppelin. Jeg synes det er bra at politikerene og deres barn er såpass oppegående på moderne bruk av musikk at de vet hvordan det fungerer for tiden.

5161337[/snapback]

Det er forsåvidt bra at han har skjønt, men han har ikke skjønt at han må bidra til å gjøre musikk billigere å kjøpe. En heving av tollgrensen ville presset norske butikker til å senke prisene. Her brøt både AP, SV og SP løftene sine.

5161906[/snapback]

Litt OT her men: Det med tollgrensen er litt interessant, personlig hadde jeg neppe hatt noe imot en lavere tollgrense, men på den andre siden, hvorfor skal utenlandske butikker "slippe å betale moms"? Da kan man jo bare starte en butikk i sverige for ting under 1000 kroner og selge til norge, og resultatet blir at staten ikke får inn momsen, noe jeg usikker på om er formålstjenlig. Norske butikker må jo selge ting 20% billigere for å kunne oppnå samme utsalgspris.

5162044[/snapback]

Enig med ATW. Grunnen til at tollgrensa ble innført var vel for å minke byrokratiet ved kjøp av småvarer fra utlandet. Om det skulle vært moms og dermed tollgebyr på varer til f.eks 50 kroner så ville tollgebyret mangedoblet prisen i tillegg til at frakt allerede utgjør en stor del av prisen. Å øke tollgrensa fra 200kr har ikke så mye å si siden toll, moms og frakt blir en mindre og mindre andel av totalprisen jo dyrere vare man kjøper. Derimot vil det slå bena under på netthandel av småvarer og mellomstore varer fra norske nettbutikker. Dvs. dårligere sysselsetting her hjemme, minde inntekter til staten fra både moms, tollgebyr, og skatter og avgifter fra de jobbene som mistes. Det vil igjen føre til at staten må ta inn det tapte på andre områder. F.eks økte avgifter. Altså lite formålstjenlig. Hvis de skulle satse på billigerer varer så synes jeg heller de kunne senket generell norsk moms med 1%.

Lenke til kommentar
Hvis de skulle satse på billigerer varer så synes jeg heller de kunne senket generell norsk moms med 1%.

5162239[/snapback]

Å senke momsen med 1% har ikke så mye å si. En CD til 200 kroner blir da 2 kr. billigere. Og da tror jeg nok butikkene tar den delen selv.

Dessuten når momsen endres, må også alle regnskaper endres. Noe som krever at økonomene må jobbe overtid og butikkene/firmaene får større utgifter.

 

Det at den gamle regeringen endret momsen med 1%, var noe av det dummeste de kunne gjøre.

Endret av 100smiles
Lenke til kommentar
Hvis de skulle satse på billigerer varer så synes jeg heller de kunne senket generell norsk moms med 1%.

5162239[/snapback]

Å senke momsen med 1% har ikke så mye å si. En CD til 200 kroner blir da 2 kr. billigere. Og da tror jeg nok butikkene tar den delen selv. Dessuten når momsen endres, må også alle regnskaper endres. Noe som krever at økonomene må jobbe overtid og butikkene/firmaene får større utgifter.

 

Det at den gamle regeringen endret momsen med 1%, var noe av det dummeste de kunne gjøre.

5162404[/snapback]

Jeg tenkte ikke på utsalgsprisen på CD'er, men på hva man sparer i året totalt på alle varekjøp dersom momsen senkes med 1%. Det kan fort bli veldig mye mer enn de kronene man sparer på å bestille en liten bunke CD'er og DVD'er ;)

 

Men jeg er enig i det du sier om at selve endringen kan være litt kostbar å gjennomføre, men ikke så kostbar som for 5-10 år siden da mye gikk manuellt og regnskapssystemene på data var rimelig stive og vanskelige å gjøre endringer i. Nye regnskapssystemer er heldigvis enklere å gjøre endringer i, og det blri nok ennå enklere om noen få år. Hvis man først skal endre så bør man ta litt hardere i og la endringen vare mange flere år.

 

Forsåvidt var bare det med redusert moms et eksempel som kan lønne seg mer for oss kunder uten at det norske nærlingslivet blir rammet av en urettferdig moms. (At man må betale moms når man handler fra norske forhandlere men ikke fra utenlandske). For å holde norsk nærligsliv i gang er det viktig at vi i hvertfall ikke gir de store ulemper i forhold til utenlandske konurrenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...