Gå til innhold

Sony trekker tilbake XCP-CDer


Anbefalte innlegg

Vel, hovedgrunnen til at CDer er så dyrt her i Norge er ikke MVA men at plateselskapene må selge CDene så dyre pga privatkopiering. Dette høres ut som en ond sirkel, selvsagt er de bare ute etter å tjene penger, noe de gjør nok av. Hvorfor kan ikke folk bare finne seg i å betale moms og avgifter? Det kalles å bidra til fellesskapet ;) Personlig synes jeg at folk kan prioritere tiden sin på viktigere politik enn frigrensen, og hvis du har store penger å spare på høyere grense med utlandet, har du en merkelig økonomisk situasjon, og antaklig vis en høy årsinntekt.

 

Beklager dobbeltpost, men var treghet i systemet her :S

Endret av molsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, hovedgrunnen til at CDer er så dyrt her i Norge er ikke MVA men at plateselskapene må selge CDene så dyre pga privatkopiering.

5163211[/snapback]

Hvis du husker tilbake til midt på 90-tallet, før kopiering ble utbredt, så var platene ennå dyrere enn i dag tatt i betraktning konsumprisindeksen. Prisen har altså sunket noe de siste 10 årene selv om det fortsatt er ganske dyrt. En økning i pris for å minke kopieringen ville nok bare virket mot sin hensikt. En reduksjon i pris er eneste riktige veien å gå for å minke kopiering. DRM virker på samme måte mot sin hensikt. Det har ulemper i forhold til ekte CD'er og vil dermed øke kopieringen.

 

Klart de ønsker å tjene penger. Jeg sier ikke noe på det, men at de bruker forbrukerfientlige metoder, pressmiddler, trussler, spyware, og fientlighet mot ny forbrukervennlig tenkologi er bare et slag under belstestedet som får oss kunder til å bli sinte og mister respekt for dem.

 

Det er trist at de prøver å motarbeide kundene sine og holde seg til "sånn det fungerte før" i stedet for å lytte på dem og tilpasse seg framtida. Men de tenker vel ikke mindre egoistisk enn at penger betyr alt og hvor mye faenskap de lager for oss betyr null og niks. Skomakere og smeder hadde sin storhetstid og gikk fremtiden i møte med bitterhet når de innså at kundene hadde sviktet dem. Hadde smeder, skomakere, musikkbransjen og filmbansjen vært litt smartere hadde de fornyet seg selv om funnet nye muligheter, nye markeder, ny kunnskap som må læres osv. selv om det betyr store utfordringer for dem. Det er to spor: forny eller forsvinn. Musikkbransjen, kanskje med Sony i spissen, har til nå fult det gamle sporet stødig mot "forsvinn".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...