Gå til innhold

Athlon 64 støtter DDR500


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har jeg misforstått helt eller kan vi altså øke ytelsen på eksisterende hovedkort med en bios-oppdatering dersom vi kjører 90nm Revision E-prosessorer?

Jeg skjønner at økningen ikke er stor, men jeg ville tro at man måtte bytte hovedkort for den nye minnehastigheten?

 

 

BTW, alt som peker opp i ytelse er godt, selv om det er snakk om få prosent for enkelt-kjerneprosessorer. Dual-kjerne ser ut til å bli bra, ca. 6,5 % synes jeg høres bra ut uten så mye som en eneste overklokking.

Endret av _Talon_
Lenke til kommentar

Vel, på TwinMOS gikk garantien føyken før DDR500 ved 1,5-2-2-0 var innen rekkevidde.

 

OCZ derimot, de viser bare rå styrke, ingen brutt garanti og de kjører lett TwinMOS rett på dynga med sine "Speed Premium"-brikker.

 

 

 

EDIT: Men så betyr kanskje ikke garantien så mye for alle? Jeg foretrekker å være på det tørre.

Endret av _Talon_
Lenke til kommentar

Vel, på TwinMOS gikk garantien føyken før DDR500 ved 1,5-2-2-0 var innen rekkevidde.

 

OCZ derimot, de viser bare rå styrke, ingen brutt garanti og de kjører lett TwinMOS rett på dynga med sine "Speed Premium"-brikker.

 

 

 

EDIT: Men så betyr kanskje ikke garantien så mye for alle? Jeg foretrekker å være på det tørre.

Vet da ikke det!

 

1,5-2-2-5 @ 260+ er fine greier! :dribble:

Lenke til kommentar

Høyere DDR hastighet enn DDR400 blir nok aldri en standard...

 

AnandTEch har en liten test på dette... Ytelsesforbedingene er ikke noe særlig store....

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2469

 

Jeg beholder nok minnet jeg har nå inntil de bytter til DDR2 og Socket M2

 

While some have been critical of AMD’s unwillingness to embrace DDR2 when Intel did, it would appear that the quest for more bandwidth simply wasn’t in AMD’s best interests. These Athlon 64 and X2 cores that we have here today are far better suited for use with low latency and lower priced DDR400 than anything that offers higher bandwidth.
Lenke til kommentar
Var vel heller som forventet, Dobbelkjerne trenger jo sårt den ekstra minnebåndbredden.

"Trenger jo sårt" er vel å ta litt i når Anandtech måler maksimalt 6,5% ytelseøkning med DDR480 vs. DDR400 på et dobbeltkjernesystem som kjører den mest minneintensive multitasking-testen de fant.

 

Til sammenligning er det trolig langt flere bruksområder (tester) som får en ytelseøkning på minst 6,5% ved å gå opp en modell på CPU'en. (200MHz opp, f.eks fra 3000+ til 3200+ som er en økning i klokkehastighet på hele 11%.)

 

Da kan man spørre seg om det er verd pengene å kjøpe minne som koster ca 600kr mer per GB (i følge prisguiden), en hundrelapp ekstra for å få venice kjernen, og bestemte hovedkort som sikkert koster et par hundrelapper mer enn tilsvarende hovedkort fra andre leverandører for å få i gjennomsnitt et par prosent høyere ytelse (opp til 6,5% i de værste scenearioene vil vel enkelte påpeke) når man kan få minst like høy ytelseøkning over et langt bredere spekter av applikasjoner ved å heller bruke de ~900 kronene på å gå opp en modell eller to på CPU'en. Hvis man i tillegg må selge noe (f.eks rambrikkene sine og CPU'en) for å oppgradere til venice og DDR500 så vil det selvfølgelig koste ennå mer siden du ikke får solgt de gamle delene for nypris.

 

Jeg ser i hvertfall ingen grunn for meg til å bruke så mye penger på så lite. Hvis jeg skal svi av en tusenlapp på noe snart så blir det noe helt annet, kanskje en 250GB harddisk fremfor noen prosenter i ytelse. Sokkel 939-systemet mitt kommer jeg nok til å beholde inntil Sokkel M2 og 65nm dobbelkjerne har kommet og koster lite nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...