Gå til innhold

Billig 64-bit-CPU fra Intel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selge software ?

Det trengs billige cpuer slik at overgangen til win64 går raskere.

Enig der.

 

De gamle sagnene om "pakten" mellom MS og Intel kommer ut i lyset igjen. Microsoft krever ny hardware hver gang de kommer med en ny versjon av windows og at Intel er den som leverer denne "superhardwaren" ...

Lenke til kommentar

Den pakten mener jeg å ha hørt om før.. :p

 

Et godt poeng at billige 63bt prosessorer må til får å skape en resker utskiftelse, og at det kan kobles til 64 bit versjon av Windows. Microsoft trenger ikke å ha bestilt dette. Det kan også være Intel som ser sitt snitt til å få litt ekstra penger i kassen - da salget av denn type enheter kanskje blir større.

Lenke til kommentar
Greit jeg er intel fan, men det her skjønner jeg ikke poenget med =p

Poenget? Når Windows XP 64 kommer, må de jo ha en budsjettprosessor de kan skilte med...

 

BTW: Signaturen din er for lang, maks fire linjer. Kutt litt på informasjonen hvis du ikke ønsker den skal fjernes...

Lenke til kommentar

Edit: fjernet noe om Pentium 506 vs Celeron 64...

 

Ellers så tror jeg dette kan bli en slager i budsjett-markedet. Også for overklokkere. Med 533FSB og 2,66GHz så kan det kanskje være innen rekkevidde å nå 4,0GHz med 800FSB.

 

Forøvrig så synes jeg det var på tide at noen kom med en budsjett-CPU med 64bit-støtte nå som WindowsXP x64 edition har kommet. Da kastes vel ballen over til AMD så de må følge opp med 64bit for Sempron.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Fordi alle cpu'ene i dag har omtrent like "lite" L1 cache?

Fordi L1 er så raskt brukt at det ikke er vits med mer? (elns)

En ting til: L1 er mye tettere integrert med kjernen enn L2 så en endring i størrelsen av L1 vil medføre større endringer på kjernen. Altså: vanskeligere og dermed dyrere.

 

Intel doblet forresten L1 cachen mellom northwood og prescott. Sikkert siden de allerede var i gang med en ganske omfattende ombygging av kjernen (pipelinene).

Lenke til kommentar

Størrelsen på L1 cache er er i stor grad et resultat av hvordan kjernen arbeider og hva slags oppgaver en ønsker å løse. En forsinkelse på kun 1 syklus er selfølgelig det "perfekte", men dette legger sterke begrensninger på hvor stor cache du kan ha. Har du høye klokkefrekvenser blir det også vanskeligere å opprettholde lav forsinkelse målt i sykluser. Intel har generelt brukt å ha mindre L1 cache størrelser enn hva AMD bruker, men de har til gjengjeld lavere forsinkelse i sykluser og/eller høyere klokkefrekvens. Out of order kjerner har mulighet til å gjemme en god del forsinkelse i minnehierarkiet og derfor velger en ofte å implementere større L1 cache på bekostning av økt forsinkelse, vel vitende om at kjernen som oftest vil klare å gjemme bort mye av forsinkesen. Å påstå at det ene er bedre enn det andre er som å påstå at alle flymotorer er bedre enn andre motorer og bør derfor også brukes i biler og båter... de er sikkert finfine, men blir jo helt malplassert!

 

L1 cache (eller hvilken som helst annen SRAM implementasjon) har lav forsinkelse i sykluser, høy klokkefrekvens og stor lagringskapasitet. Velg to.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

fordi det ikke er vits? ;)

 

bedre å bare doble bredden da...tror det er enklere å implementere....kan muligens bare få ting til å gå 2 om gangen, istedet for å dele opp i 1 og en halv lissom? (ja jeg veit det ikke funker helt sånn, men...lissom lissom :p)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...