Gå til innhold

SAMLETEST: Sirkelsager på batteri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere har gitt Milwaukee-sagen minuspoeng for bladstørrelse med 150 mm blad sammenlignet med de andre med 190 mm blad. Men hvorfor i all verden har dere ikke da heller testet Milwaukee CSS66? Det er akkurat samme sagen som CSS55 bortsett fra 190 mm blad og dermed større kuttedybde. Testen bekrefter forøvrig det jeg selv har funnet ut ved å jobbe med salg av både Milwaukee, Bosch Professional (blå), DeWalt, Makita og Hitachi. Spesielt med tanke på batteriteknologi og kraft, noe som har ført til eget storinnkjøp av Milwaukee elverktøy til mitt private bruk. Blant annet nevnte CSS66.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Børstemotor er foretrukket i proffmarkedet grunnet langere total levetid. Børster kan skiftes lokalt og maskiner kan gå rett ut til håndverkeren igjen. Børsteløs er mye mer avansert når det kommer til service og må ofte håndteres av sentralt serviceverksted. Er nok ikke noe problem for privat bruk dog :)

Lenke til kommentar

Jeg er blå bosch mann, har en sirkelsag 18v som jeg benytter fra tid til annen, men når sant skal sies er en batteridrevet sirkelsag ikke _så_ anvendelig, Når lengre kutt skal gjøres så skjer det med en 230v bordsag, for lengre kutt der bordsag ikke kan benyttes så er det en 230v sirkelsag jeg går, den batteridrevne sirkelsaga er typisk brukt på endekapping (_aldri_ på langsgående lange kutt) av mindre greier, typisk til lekter og sløyer på tak.

 

Dersom du vurderer en batteridrevet sirkelsag, så bør du spørre deg om det ikke er noe annet verktøy du har _mer_ bruk for.

 

hda

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Børstemotor er foretrukket i proffmarkedet grunnet langere total levetid. Børster kan skiftes lokalt og maskiner kan gå rett ut til håndverkeren igjen. Børsteløs er mye mer avansert når det kommer til service og må ofte håndteres av sentralt serviceverksted. Er nok ikke noe problem for privat bruk dog :)

 

Stemmer dette? Jeg trodde at børsteløse ikke hadde slitasjedeler ut over lagre. Det er vel mulig at frekvensomformer og lignende ryker, men da er det vel fortsatt snakk om å bytte denne, på samme måte som man bytter børster? Eller er holdbarheten på elektronikken så dårlig at det lønner seg med børster?

Lenke til kommentar

Ser at dere prøver å finne nye områder å skrive om - men dere feiler gang på gang. Hovedgrunn er mangel på interesse for hva dere tester og forståelse av hva som skal testes. Det at dette er "pålagt" fra noen på toppen skinner godt gjennom...

 

Overskriften er "Hva er den beste spenningen for sirkelsaga? 18, 36 eller 54 volt?" - mens spørsmål dere besvarer er "Hvilken sag på batteri anbefaller vi til hobbybruk?"

 

Det er 2 helt forskjellig spørsmål som har ingenting til felles. Dersom målet er å teste 36v vs 54v så burdet man i det minste bruke identiske bladene og kjøre det heile et par runder i en realistisk tempo.

 

Ser ut som dere vil fortsette å teste alt mulig - men i det minste gjør det på litt mer ærlig og uten clickbait titler.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Problemet er at lavere spenning trenger større strømstyrke for å oppnå samme effekt. Og større strømstyrke krever større diameter på lederne, altså kobbertrådene i viklingene. Det betyr vekt. Og høy vekt er ikke noe salgsargument for håndholdt verktøy.[/size]

 

 

Hovedproblemet med høy strøm er batterienes indre motstand (Equivalent Series Resistance, ESR).

Desto høyere strøm, desto høyere effekttap og spenningstap.

 

 chart?cht=tx&chl=P_{tap} = I^2 \cdot R_{ESR}

 

 chart?cht=tx&chl=U_{ESR} = I \cdot R_{ESR}

 

Merk at effektapet inneholder strøm kvadrert, noe som er en enda større grunn til å senke strømmen så mye som mulig. (Jeg har ikke hensyntatt forskjeller på serie- og parallellkobling av batterier, men det er åpenbart at parallellkobling gir lavere strøm per celle vs seriekobling med "høy" strøm per celle men også høyere ESR. Dette har naturligvis produsenten regnet på og tatt med i helhetsvurderingen) 

 

At dere blander inn noen ekstra gram med kobber viser bare hvor lite dere har satt dere inn i det dere skriver om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jamen, herregud da tek. En gang i tiden var jeg håndverker - nå leder jeg en gjeng av de. Denne testen er så langt ute at jeg må spørre meg om hvilken faens side jeg leser?

Kan dere holde dere sånn cirka til det dere driver med til vanlig, hvorfor - hvorfor en test av sirkelsager?
Og herrefaen, testen - testen - hva sier den til noen i det hele tatt?

Dette blir bare useriøst.

Ekstremt skuffende, og igjen -    hvorfor?

 

Jeg sitter i et nordafrikansk land og til og med her så sier de, why McGruber, why??

 

Neida, seriøst: Hvorfor?

Endret av rosetta stoned
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Synes nå en konklusjon som i bunn og grunn bunner noe ut i bladvalget kan raskt bli noe urettferdig. Det er store fordeler med et tykkere og større blad, som kommer dårlig frem. Og når man gjør såpass god testing med å faktisk kvantifisere hastighetene til sagene, så synes jeg i alle fall det kommer litt dårlig frem at f.eks makitaen kuttet 33% mer materiale. I alle fall i vektleggingen som trekker ned på kraft. 

 

En omgang med et felles blad hadde blitt satt pris på. :) Selv om eldstemann, makitaen, som ikke har fått noen børsteløs bror sannsynligvis er noe underdog på grunn av dette. Den var i alle fall kraftigst på markedetet for noen år siden, men godt å se andre klarer å komme forbi, og presser makita litt. 

Lenke til kommentar

Jamen, herregud da tek. En gang i tiden var jeg håndverker - nå leder jeg en gjeng av de. Denne testen er så langt ute at jeg må spørre meg om hvilken faens side jeg leser?

 

Kan dere holde dere sånn cirka til det dere driver med til vanlig, hvorfor - hvorfor en test av sirkelsager?

Og herrefaen, testen - testen - hva sier den til noen i det hele tatt?

 

Dette blir bare useriøst.

 

Ekstremt skuffende, og igjen -    hvorfor?

 

Jeg sitter i et nordafrikansk land og til og med her så sier de, why McGruber, why??

 

Neida, seriøst: Hvorfor?

 

Ta det helt med ro, i morgen kommer det anmeldelser på kaffetrakter og kjøleskap :) IoT vet du :p

Lenke til kommentar

 

jeg må spørre meg om hvilken faens side jeg leser?

Enn om du putter gørret ditt på en eller annen politisk side i stedet for å forurense TEK. Det er ingen som tvinger deg til å lese tekster med overskriften "sirkelsager", eller ønsket du bare å skryte av at du "leder en gjeng"?

 

Beklager, ser jeg var noe over. Artikkelen er like dårlig anyway. Det var ingen som tvang meg til noen ting, men kommentere må jeg da ha lov til uansett hvor negativ jeg er til den. Skryte, g-zuz, det er ingen som tvinger deg til å lese mine meninger heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Børstemotor er foretrukket i proffmarkedet grunnet langere total levetid. Børster kan skiftes lokalt og maskiner kan gå rett ut til håndverkeren igjen. Børsteløs er mye mer avansert når det kommer til service og må ofte håndteres av sentralt serviceverksted. Er nok ikke noe problem for privat bruk dog :)

Stemmer dette? Jeg trodde at børsteløse ikke hadde slitasjedeler ut over lagre. Det er vel mulig at frekvensomformer og lignende ryker, men da er det vel fortsatt snakk om å bytte denne, på samme måte som man bytter børster? Eller er holdbarheten på elektronikken så dårlig at det lønner seg med børster?

Jobbet tidligere med salg av blant annet maskiner. "Børsteløs" har dessverre blitt like hype på maskiner som DPI på datamus. De som kom med det mente at alle burde ha det, men stemmer ikke alltid :) Som proff forventer man at maskinen skal vare i mange år, det gjør også en "forbruker". Behandlingen til redskapet er veldig forskjellig, og en maskin som brukes hver eneste dag ønsker man at skal kunne fikses kjapt og være i bruk igjen. Børsteløse motorer er så mye dyrere og tidkrevende å reparere at nedetiden resulterer i tap. Proffmaskiner er også noe dyrere enn grønn-boschen på Obs.

 

Ellers ville enhver håndverker foretrekke 230v til disse jobbene, i alle fall foreløpig. Batterisager som disse burde være tiltenkt småfiks og justeringer. Definitivt ikke laget for daglig kløyving av 2"-6" på langs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...