Gå til innhold

Nye AMD-prosessorer kan føre til økt PC-vekst og lavere priser i 2017


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer mest på hvordan APU'ene blir. Kan bidra til (litt) priskrig i GPU-markedet hvis de blir skikkelig bra, AMD har jo levert ganske så bra integrert grafikk før.

 

Men vi får se, det må være et veldig godt pris/ytelse forhold for at det skal bli en priskrig vi faktisk merker på lommeboka :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg lurer mest på hvordan APU'ene blir. Kan bidra til (litt) priskrig i GPU-markedet hvis de blir skikkelig bra, AMD har jo levert ganske så bra integrert grafikk før.

 

Men vi får se, det må være et veldig godt pris/ytelse forhold for at det skal bli en priskrig vi faktisk merker på lommeboka :)

 

Hvorfor skal integrert grafikk være viktig? Tenker du bærbare eller stasjonære nå? :)
Lenke til kommentar

 

Jeg lurer mest på hvordan APU'ene blir. Kan bidra til (litt) priskrig i GPU-markedet hvis de blir skikkelig bra, AMD har jo levert ganske så bra integrert grafikk før.

 

Men vi får se, det må være et veldig godt pris/ytelse forhold for at det skal bli en priskrig vi faktisk merker på lommeboka :)

 

Hvorfor skal integrert grafikk være viktig? Tenker du bærbare eller stasjonære nå? :)

Betyr nok ikke så mye. Men Intel bryr seg normalt lite om integrert grafikk, har en Atom laptop og den takler ikke en gang HD-kvalitet med 60fps i VLC - noe som overrasket meg. Om AMD blir relevante, vil kanskje Intel bli litt flinkere enn som et rent monpol.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg lurer mest på hvordan APU'ene blir. Kan bidra til (litt) priskrig i GPU-markedet hvis de blir skikkelig bra, AMD har jo levert ganske så bra integrert grafikk før.

 

Men vi får se, det må være et veldig godt pris/ytelse forhold for at det skal bli en priskrig vi faktisk merker på lommeboka :)

Hvorfor skal integrert grafikk være viktig? Tenker du bærbare eller stasjonære nå? :)

Betyr nok ikke så mye. Men Intel bryr seg normalt lite om integrert grafikk, har en Atom laptop og den takler ikke en gang HD-kvalitet med 60fps i VLC - noe som overrasket meg. Om AMD blir relevante, vil kanskje Intel bli litt flinkere enn som et rent monpol.

 

Hvor gammel er laptopen din? Ville overrasket meg dersom f. eks. Microsoft Surface 3 med Intel Atom x7-Z8700 eller lillebrødrene x5-8300 og 8500 fra 2015, ikke klarer det du beskriver. Dagens Surface 4 bruker jo Core M, som er betraktelig dyrere, men Intel lanserer snart nye Atom-prosessorer i form av x5-E3930, E3940 og E3950

 

Integrert grafikk er nettopp laget for de formålene du beskriver. Avspilling av video i høy kvalitet. Her er Intel for lengst gode nok i de fleste prosessorgruppene.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg lurer mest på hvordan APU'ene blir. Kan bidra til (litt) priskrig i GPU-markedet hvis de blir skikkelig bra, AMD har jo levert ganske så bra integrert grafikk før.

 

Men vi får se, det må være et veldig godt pris/ytelse forhold for at det skal bli en priskrig vi faktisk merker på lommeboka :)

Hvorfor skal integrert grafikk være viktig? Tenker du bærbare eller stasjonære nå? :)

Betyr nok ikke så mye. Men Intel bryr seg normalt lite om integrert grafikk, har en Atom laptop og den takler ikke en gang HD-kvalitet med 60fps i VLC - noe som overrasket meg. Om AMD blir relevante, vil kanskje Intel bli litt flinkere enn som et rent monpol.

 

Intel sin GPU ytelse i det siste har økt mer enn noen andre vil jeg tro. De har gjort enorme fremskritt på GPU siden, og blitt utrolig gode der. I dag har Intel verdens beste integrerte GPU. Ikke AMD. Så jo, Intel bryr seg veldig mye om GPU.

 

CPUer som Atom og Core M er betraktelig dårligere på GPU, fordi det er ikke nok strøm tilgjengelig. De er allerede i svakeste laget som CPUer. Hvis de gir mye til GPU, så er CPU ytelse forferdelig. AMD har heller ikke så svake CPUer med god GPU. Du må opp i langt høyere strømforbruk før du finner APUene til AMD.

 

Og Intel CPU med Iris er bedre enn AMD APU. AMD APUer fungerer bare til rimelige maskiner som skal kunne spilles litt spill på og. Går du litt opp i pris er alt annet bedre. Smalt marked for å si det slik. Mobile er vanskelig, det er desktop de har en sjanse på. På Mobile så kjører nesten alle eksklusivt Intel/Nvidia pga strømforbruk.

Lenke til kommentar

Kommer selv nok til å satse på Intel en stund til, inntil en ser hva det blir til med AMD. Intel oser kvalitet. AMD ligger i bakevja. De var heldige med at Intel ikke gadd å konkurrere med APU-leveransen til Playstation 4 og Xbone.

 

Jeg ønsker også at AMD skal konkurrere bedre. Men, jeg har ikke den samme entusiastiske gnisten lengre, som jeg hadde ved årtusenskiftet. Da kjøpte jeg jo utelukkende AMD, på tross av at Intel Pentium 4 begynte å få noen egenskaper som var ørlite bedre, også gikk det jo slag i slag, med at Opteron og andre AMD-plattformer ikke tok tilbake nok i kappløpet.

 

Min siste sokkel AMD var vel noe med socket 754, eller hva den het i pinneantall. Intel sine ULV-prosessorer i bærbarmarkedet var jo råe etter den tiden, og AMD slet vel å få feste i bærbare PC'er. Husker jeg virtualiserte på en Pentium ULV av en eller annen type med VMware Workstation 2.0. Det surret ihvertfall rundt på den bærbare, gikk an å virtualisere Win2000 og WinXP fin-fint om man var tålmodig nok. Neste Intel CPU var også en bærbar, for bærbare var blitt rimelige nok å kjøpe. Det ble en slik ULV variant av CoreDuo tror jeg det var, det var en stund etter at Vista hadde fått feste seg, og den ble levert med det da litt gamle Vista Ultimate.

 

Den neste Intel CPU'en fant jeg gratis i PC-skrotet. Kjøpte alt av nytt til den (hovedkort, RAM, HDD), for å sikre meg om å ikke overta en ødelagt PC. CPU'en stod i sokkelen enda den, og den var helt frisk og fin. Så da kastet jeg det gamle utrygge hovedkortet den satt i. Fikk jo nytt simpelt hovedkort til denne da gamle Core2Duo stasjonær CPU for bare 3-4 hundrelapper kanskje.

 

Neste kjøp ble en grisebillig som Tek.no liker å benytte seg av mye i artiklene sine, Pentium N3540 som kom levert i en kurant Lenovoinnpakning av en bærbar. Den hadde matt skjerm, som er noe jeg liker. Men den er sånn billigskjit matt skjerm da. Orker ikke å lese på den. Så jeg har ekstern matt skjerm koblet til. Når man får en så sterk PC på kampanje til rett over kr 2000 og noe i vinter 2015, så slo ihvertfall jeg til. Jeg husker at jeg saumfarte ark.intel.com for å se om det var en av de bedre skjitbillige CPU'ene jeg kunne velge blant. Og jeg syntes specs.

ihvertfall så bedre ut enn Celeron.

 

Med denne bærbare fulgte det en 500 Gig HDD, som ligger ubrukt og støver enn så lenge. Har ikke noe spesiellt å bygge for tiden. Går og venter oppe på gjerdet til neste bygg blir aktuellt. Da kan den få delta som ekstradisk.

 

Med en Samsung 850 med 500 Gig SSD som erstatning så går den helt greit rundt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvorfor skal integrert grafikk være viktig? Tenker du bærbare eller stasjonære nå? :)

 

Jeg spiller bf3 med all grafikk på high med integrert gpu (AMD A8-7650K Radeon R7, 3300 Mhz) som har rundt 2-3GB reservert ram.

Når man har vokst opp i tiden med singlecore pentium 1, 2 og 3, compaq og targa har man lært å sky integrerte løsninger som pesten, men min integrerte gpu sparte hvertfall meg for noen tusen når mitt gamle skjermkort sa farvel.

 

Drar nok ikke storspillene på maks, men holder i massevis for en hobbyspiller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er AMD bulldozer personen sikter til på overklokking, kan det være mere risiko for dårlig chip ved overklokking særlig fordi cpuene blir varme og trenger en del volt for å bli stablie.

 

Men det er nok heller på grunn av tempratur\varme.

Tror ingen her kan si med sikkerhet AMD Zen blir samme greie.

Men AMD har vel mindre økonomi en intel så dermed er vel sansynligheten større for det er slik?

Lenke til kommentar

Eg trur AMD har ein gyllen mulighet å kapre dei som vil ha fleire enn 4 kjerner til ein grei pris. Intel har den ulempen at LGA2011 hovedkort er vesentlig dyrere enn LGA1151 hovedkort. Ein betaler for unødvendige features, som mainstream forbrukeren ikkje bryr seg om.

 

Eg ser for meg at du kan putte ein 6-kjernes Zen prosessor på et rimelig AM4 hovedkort og potensielt spare ein tusenlapp i forhold til alternativet frå intel totalt sett.

Lenke til kommentar

Jeg lurer mest på hvordan APU'ene blir. Kan bidra til (litt) priskrig i GPU-markedet hvis de blir skikkelig bra, AMD har jo levert ganske så bra integrert grafikk før.

 

Men vi får se, det må være et veldig godt pris/ytelse forhold for at det skal bli en priskrig vi faktisk merker på lommeboka :)

Hvorfor skal integrert grafikk være viktig? Tenker du bærbare eller stasjonære nå? :)

 

 

Bidra til priskrig skrev jeg, viktigheten kan diskuteres.

 

Både bærbare og stasjonære tenker jeg på. AMD's integrerte løsninger har vist seg å være veldig kapable, les hva han over skriver. Hvis de nye da går litt mer enn litt opp i ytelse så vil Nvidia (kanskje) se seg nødt til å sette ned prisene i lowrange til midrange markedet, det forutsetter selvfølgelig at CPU delen også er bra.

 

Si at en ?-integrert GPU fra AMD kan ca'ish måle seg med et GTX 1060 3GB på 1080p og CPU'en er bra. Tar man da 1060 + si 6500, plusser prisen og AMD ligger et par tre tusen under det igjen så har de skutt gullfuglen hvis folk kjøper.

 

 

 

Viktig? Meeh. Spennende å se hva som skjer? Ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...