Gå til innhold

Skal samle inn minst 300 megabyte i døgnet fra hvert hjem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Og så vil en få egne avgifter for å fylle strøm på elbilen, sånn at staten ikke går glipp av dagens inntekter på bensin. Noe av målet her er jo å få detaljinformasjon om strømforbruket, og jo mer intelligent det elektriske apparatet er, jo enklere er det for staten å lage masse avgifter. Luksusutstyr som blendere betaler 100 ganger mer for strømmen enn lyspærene dine. Tørketrommel 278 ganger mer, elbilen kommer til å koste minst like mye, om ikke mer å fylle en dagens fossilbil. Det vil garantert komme lover som forbyr deg å gå off grid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg regner med at dette systemet kombineres med tilsvarende systemer som beregner momentanbelastningen på bredbåndet mitt, slik at dataene sendes når belastningen er størst, FOR DU KAN TA DEG FAEN på at jeg skal belaste strømleverandøren min for brebåndsbruken.

 

Edit: kan dette gjøres via en app i Facebook? Sånn at jeg kan få målrettet reklame om ENØK (ved høyt strømforbruk), varmekabler (hvis jeg bruker så lite at strømleverandøren taper penger) eller kanskje begravelsesbyrå hvis jeg ikke har åpnet kjøleskapet på ei uke.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Så, si at de starter relativt smått med 100,000 hustander så snakker vi altså om >= 30TB/døgnet, eller ca. 11PB i året.

Overkommelig, men dette kommer til å koste veldig mye penger bare i ren lagring og nettverkstrafikk. Hvem tar regningen?

 

Får håpe de bruker komprimering, og lite verbose dataformater (les: xml, json, ..)

Endret av Occi
  • Liker 3
Lenke til kommentar

300MB per husstand med 1 registrering hver andre sekund.... Det vil altså si overkant av 43 000 registeringer i døgnet, eller da 0,16MB per kolonne per husstand dersom man benytter integer. I en 3NF modell vil dette tilsvare at det skal lagres om lag 1800 kolonner per registrering i registeret.... hmm, håper det er jeg som har tenkt feil. Dersom vi regner 10x for xml overføring vil det likevel dreie seg om en fil med rundt 900 elementer i filen, høres litt mye ut for registrering av sensor data.

 

Det står til og med "minst 300MB"..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem skal betale for de store dataoverføringene fra måleren? Går dette på mobiltelefonsystem? Om det er ment for å gå på WiFi er det plutselig en sikkerhetsrisiko.
Den detaljen hadde visst falt ut. Det skal overføres via boligeierens egen bredbåndsforbindelse.
 
Og hva med de husstandene som ikke har bredbåndsforbindelse? Vi har mobilt bredbånd som eneste tilgjengelige aktør der jeg bor, og da er det begrenset data. Må jeg gå med på 9gb/mnd dataoverføring på mobilt bredbånd?
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Eg såg eit foredrag på CCC for nokre år sidan, der dei demonstrerte at med eit smartmeter som målte ein gong i minuttet kunne dei finne ut kva kanal eigaren hadde fjernsynet på, eller finne ut kva film vedkommande såg på. Trege laster som er nemnt her, vaskemaskin, kjøleskåp, frysar, lyspærer og liknande, kunne lett filtrerast ut, og det ein sit att med er hovudsakleg fjernsynet med sterkt varierande forbruk etter lysstyrke og fargar på biletet. Kvar film har sitt "fingeravtrykk". Det tek nok ikkje lang tid før filmindustrien krev innsyn i historiske data for å finne ut kven som har "piratkopiert" filmar.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Som jeg lenge har sagt, de som har muligheten til å gå for plusshusstander (hus som produserer mer energi en det de bruker), de som kan installere solceller osv så er det en SMART ting å gjøre med tanke på fremtiden vi går i møte..

 

Det å være uavhengig for både strøm og vann (eller i det minste delvis eller helt produsere til eget forbruk og da deler overskudd om dagen ut og kjøper strøm om kvelden) vil nok vise seg å være det smarteste mange noen sinne har gjort (Men det vil ta tid..)

 

Så er jo da også Tesla veggbatterier for hus på vei også da.. og det er klart at det gjør energibransjen nervøse..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem skal betale for de store dataoverføringene fra måleren? Går dette på mobiltelefonsystem? Om det er ment for å gå på WiFi er det plutselig en sikkerhetsrisiko.

 

Var WiFi det gikk på når montør kom til meg. Han var for lat til å legge kabel over kryploftet bort til Altibox-router/modemet. Så har jeg ihvertfall bidratt i å oppklare hva du kan forvente av montør som stikker innom når det blir din tid  :green:

 

Husker han småreagerte litt på at jeg valgte å legge Lyse inn på gjestenettverket (WiFi), av åpenbare grunner. Vil jo ikke ha Lyse til å snoke på det interne nettverket  :wee:

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...