Gå til innhold

Video: Her setter svevebrettet med 1000 hesters jetmotor Guiness-rekord


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har mine tvil om at "1000 hestekrefter" er riktig (ser at det står i referanseartikkelen)

En ting er at man ikke bruker hestekrefter til å angi kraften fra jetmotorer. Det kan brukes noen formler for omregning, men uansett er vel 250 HK i meste laget for så små motorer. Skal det være 250 pund skyvekraft, mon tro?

Til sammenligning: Et Robinson R22 2-seters helikopter brukte en 124 HK motor. 

Endret av Hårek
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har mine tvil om at "1000 hestekrefter" er riktig (ser at det står i referanseartikkelen)

En ting er at man ikke bruker hestekrefter til å angi kraften fra jetmotorer. Det kan brukes noen formler for omregning, men uansett er vel 250 HK i meste laget for så små motorer. Skal det være 250 pund skyvekraft, mon tro?

Til sammenligning: Et Robinson R22 2-seters helikopter brukte en 124 HK motor. 

 

Må jo vite at 1000 hestekrefter er en mye bedre overskrift :p
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har mine tvil om at "1000 hestekrefter" er riktig (ser at det står i referanseartikkelen)

En ting er at man ikke bruker hestekrefter til å angi kraften fra jetmotorer. Det kan brukes noen formler for omregning, men uansett er vel 250 HK i meste laget for så små motorer. Skal det være 250 pund skyvekraft, mon tro?

Til sammenligning: Et Robinson R22 2-seters helikopter brukte en 124 HK motor. 

Synes også det høres rimelig ekstremt ut. Men igjen, effekt fra en jetmotor vil vel komme veldig raskt på et veldig høyt effektnivå? 

Tenker da pga. ekstremt høyt turtall, som igjen bla. har svært høy luftinntak og kjøling. Men til gjengjeld kan de være ganske så lite effektive, da mye effekt kan gå tapt i å varme opp en stor mengde luft man ikke får utnyttet. I motsetning til en stempelmotor, som sjeldent har spesielt mange hestekrefter, men også ganske så sparsommelig og effektive med tanke på drivstoff forbruk (og større/tyngre). Samt et lavt turtall som krever en ganske stor rotor.

 

Men igjen, det var mer spekulasjoner, da jeg synes effekten også på større jetmotorer gjerne "tar helt av" når det kommer til oppgitt effekt. Og om det er mest pga. omregning fra når du har levert kraft i form av dyttekraft av luft, mot mekanisk kraft på et stag?

 

Uansett. Utrolig kul maskin, jeg ikke trodde kunne levere slikt med dagens teknologi. Meget imponert. :)

Tilsvarende har jo vært de som benytter jetmotorer for å skape oppdrift til vinger festet på kroppen, og som ikke har nok kraft til å løfte en mann fra bakken, og dermed må slippes fra helikopter først. Til dette som virker å ha mer enn nok krefter til overs.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Brukes til jobben?

Jeg tror at da har han noe arbeid å gjøre med støy. Dempe en jet-motor er da lett?

Er jo bare å lande på taket uansett. Sikkert ikke noe stress. Komme tidlig på jobb før de andre kanskje? ^^

 

Selvsagt, er nok et minefelt rent juridisk å bruke slikt til jobben, men ideen er jo fin.

Lenke til kommentar

Hvem bryr seg om det juridiske med så få politistyrker her til lands? Om tilstrekkelig antall begynner med slik pendling, så skal politiet jammen meg få nok å gjøre veldig fort.

 

Ellers hvilket drivstoff tror dere han benytter? Parafin som på store jetfly? Kunne det gått med diesel, siden den har relativt like egenskaper som parafin?

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvem bryr seg om det juridiske med så få politistyrker her til lands? Om tilstrekkelig antall begynner med slik pendling, så skal politiet jammen meg få nok å gjøre veldig fort.

 

Ellers hvilket drivstoff tror dere han benytter? Parafin som på store jetfly? Kunne det gått med diesel, siden den har relativt like egenskaper som parafin?

Kunne nok benyttet diesel vil jeg tro. Diesel er nok hovedsakelig uegnet i fly, fordi det har et høyere frysepunkt. Det blir problematisk på fly i høye strøk.

 

Selv på biler så trengs spesial-diesel i Norge på vinteren. Litt forskjellig hvor i landet du er.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Dingsen bruker RC jet motorer, av bildene ser de ut til å være 30 cm lange og ca 12-15 cm diameter. Slike motorer jeg har sett på nettet kan ha skyvekraft på max ca 50-60 pund fra butikk. Det nevnes at han kan fly i ti minutter med fuel på ryggen og med 3 motorer, hvis han veier 120 kg så trengs det vel ca 90 pund fra hver motor, noe som ikke er utenkelig. Man kan også spekulere i forbruket av fuel, hvis han har 15 liter parafin på ryggen og forbrenner dette på ti minutter så går det vel an å estimere effekten. Å konvertere fra hk til thrust er ikke enkelt og gjelder også kun statisk, er det bevegelse så kalles det vel "propulsion" ? Blir egentlig bare forvirring å snakke om hk, men videoen var ihvertfall drit stilig ! :-)

Lenke til kommentar

Året er 2033. "Alle" suser rundt på en sånn dings. Biler er avleggs, skal man ha med seg ting, tauer man det bare med seg. En mann tok seg en dagstur opp til toppen av Mount Everest, en annen ble arrestert for å titte inn vinduene til folk i 37. etasje i New York. Politijakter er bare moro nå for tiden - for alle andre enn politiet. Som følge av lettvint kriminell aktivitet har myndighetene nå for lengst sørget for å opprette en hær av mini-droner utstyrt med license to kill.

Lenke til kommentar

Dingsen bruker RC jet motorer, av bildene ser de ut til å være 30 cm lange og ca 12-15 cm diameter. Slike motorer jeg har sett på nettet kan ha skyvekraft på max ca 50-60 pund fra butikk. Det nevnes at han kan fly i ti minutter med fuel på ryggen og med 3 motorer, hvis han veier 120 kg så trengs det vel ca 90 pund fra hver motor, noe som ikke er utenkelig. Man kan også spekulere i forbruket av fuel, hvis han har 15 liter parafin på ryggen og forbrenner dette på ti minutter så går det vel an å estimere effekten. Å konvertere fra hk til thrust er ikke enkelt og gjelder også kun statisk, er det bevegelse så kalles det vel "propulsion" ? Blir egentlig bare forvirring å snakke om hk, men videoen var ihvertfall drit stilig ! :-)

 

Det finnes kraftigere turbiner, f eks AMT Titan (88 pund skyvkraft) og AMT Nike (172 pund skyvkraft). Titan ser ut til å passe godt sammen med størrelsesanslaget ditt, da den er 14,7 cm i diameter og 38,5 cm lang. 

 

Angående effekten går det an å få et circatall via omveier. 

 

Hvis vi antar at han har 15 liter parafin i ryggsekken sin og kan fly i nøyaktig ti minutter basert på dette får man følgende:

 

Energitetthet parafin: 37,4 MJ/liter

Total mengde energi: 37,4*15 = 561 MJ

Energiforbruk pr sekund: 561 MJ/600 = 0,935 MJ eller 935 KJ/s

 

Effekt: P = 1000*KJ/s => P = 1000*935 = 935000 W = 935 KW

1 HK = 745,7 W = 0,7457 KW

Effekt for brettet: 935 KW / 0,7457 KW = 1253,86 HK

 

Dette er selvsagt bare et særdeles grovt anslag basert på en hel haug med antagelser, som jeg heller ikke kan garantere er riktige, så det reelle tallet er nok en del lavere. Dog, 1000 hk er ikke urealistisk, selv om det å bruke hestekrefter som en betegnelse på ytelsen til gassturbiner er litt tafatt i utgangspunktet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...