Gå til innhold

INTERVJU: Her er ekspertens tips til bedre lyd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gjelder disse anbefalingene hovedsaklig for hjemmekino og partyanlegg?

For Hi-Fi var jeg med på de tre første punktene, så datt jeg av.
For å fullføre denne kunstige listen mangler nesten et punkt 6: Kjøp størst mulig forsterker med volumkontroll som går opp til 11...

I gamle dager sa man at ingen lyd ble bedre enn kilden.
Hvis kilden er en MP3-fil overført via Blåtann så fikk man nesten bedre lyd på slutten av 70-tallet. Det eneste som er bedre nå er fravær av susing/bakgrunnstøy.

 

På høyttalere er det gjort mange forbedringer slik at stadig billigere høyttalere kan lyde brukbart, men det betyr ikke at de nødvendigvis gir Hi-Fi lyd.

 

(Hi-Fi refererer egentlig til en gammel standard (DIN 45500) fra 70-tallet, men brukes i dag som oftest for å beskrive lyd som skal være så naturtro og ekte som mulig)

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Jeg tenker at han mener bassen er det første som er grundig ødelagt i mange gjennomsnittlige anlegg i dag. Enten er den for fraværende, eller så er den boomy og upresis. Så har man bedre bass, kan man også ha mer av den. Og skal man ha mer må den i hvertfall være bedre. 

Samtidig er det veldig dyrt når bassen skal bli bra og samtidig gå dypere og dypere. Å finne noe som går under 30Hz uten å miste all styrke begynner å koste mye. Subben kan gjøre mye, men er vanskelig å integrere godt med resten av anlegget. Altfor mange kobler på en sub, men den høres som om den spiller i en verden for seg selv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Enig i at det burde vært tatt med noe om akustikk i rommet. Hev ut et teppe fra stuen min, men lyden ble så ræva at jeg måtte bare krype til sjappa og kjøpe nytt. Litt tungt loddent teppen, og evt litt tunge kraftige gardiner kan gjøre mye. Det spørs jo litt hvilket utgangspungt en ser for seg da, et elkjøpanlegg til 2000 kr vil vel aldri bli bra uansett gjerne ....

Lenke til kommentar

At man kaller en som jobber med lyd hos Samsung som en ekspert er litt vanskelig å godta når det er bilde og kjøleskap Samsung er kjent for å lage, men det er no så.

 

Jeg er ganske uenig med de fleste punkter i denne artikkelen.

1. Et par høyttalere kan fint stå i bokhylla. Problemet oppstår som regel hvis bassrefleksporten står på baksiden av høyttaleren. Da kan lyden virke litt innestengt.

2. Helt enig, men ikke kritisk. Veldig mange har begrenset med plass til høyttalere, og har rett og slett ikke mulighet å flytte de rundt. Dette tar høyttalerprodusentene hensyn til og designer høyttalerene slik at de låter bra selv om de står litt for lavt/høyt.

3. Så klart er det kritisk at høyttalerene står vendt mot der du sitter. Når det kommer til hvilken vinkel de skal ha må man undersøke hva den høyttalerprodusenten sier er det riktige for deres høyttalere. Mange høyttalere skal du vinkle inn slik at tweeterene peker rett på hvert øre, mens f.eks. Dali vil at høyttalerene skal stå rett fram.

4. Nei. Helt uenig. En sub på et par små hyllehøyttalere høres som regel grusomt ut. Du blir å miste et stort spekter mellom der høyttaleren slutter å gi fra seg lyd i det nedre skiktet til der suben kommer inn i det øvre skiktet. Lyden kan da oppleves som todelt. Som regel tar det også mange timer å få stilt suben inn slik at den verken er dominerende eller fraværende (nei, du skal ikke høre suben).

5. Nei, to suber til 2500,- spiller som regel dårligere enn èn sub til 5000,-. Du får lite snert i så rimelige suber, de er mest der for å romle i bakgrunnen. Kjøp heller en 10" sub til 5000,-, masse og stram bass. Hvis folk tenker at en sub skal ha minimum 15" element følger de ikke med i utviklingen.

 

Også har jeg så klart noen flere punkter de kan slenge med:

6. Større forsterker (som jeg så en annen kommenterte). Folk vil gjerne ha masse lyd som er gratis. Dette finnes ikke, og folk prioriterer høyttalerene når de kjøper et nytt anlegg. Forsterkeren er minst halvparten av anlegget og kan ikke bli glemt. En for liten forsterker vil aldri gi deg nok, og du vil mest sannsynlig ende opp med å ødelegge både høyttalerene og forsterkeren i søken etter mer lyd. Lyden vil også bli mye bedre med en større forsterker rett og slett fordi den har mer å gi.

Tenk dere en bil: en stor bil med liten motor må bruke mye mer energi for å komme seg fram enn en like stor bil med dobbelt så kraftig motor. Opplevelsen vil også bli mye bedre med bil nummer to rett og slett fordi den kjører lett og har masse å gi når du trenger det, og ikke som bil nummer en at den så vidt klarer å følge med på de enkle strekningene.

7. Kabler har absolutt mye å si i et anlegg. Jeg skal ikke gå inn på detaljene siden ekstremt mange er veldig uenige på dette området. My pro tip: ikke bruk det billigste av det billigste, altså det som følger med, invester i noe som koster litt. Både signalkabler og høyttalerkabler. Legg igjen noen hundrelapper der så skal du se at ikke bare blir lyden bedre, men den forblir god etter mange år. Mange hifi-butikker tilbyr utlån. Prøv med nye kabler etter en måneds tid med anlegget, så skal du se at det er uendelig mye å hente der. Å bytte kabler mellom hver låt vil ikke gi deg noe.

8. Siste punkt: kilden. Ikke bruk MP3 på anlegget, ikke koble til en AUX-kabel, kjøp noe ordentlig.

Lenke til kommentar

 

 

 

Såpass enkelt og greit kan det gjøres, i hvert fall greit som et utgangspunkt :)

 

Hadde vært artig å se om dere kunne fått kommentar på kabler og om de bruker feks ulike type kabler under testing og utprøving.

Det er jo ofte både magi og annet i slikt.

 

 

 

Helt enig i at de burde ha tatt med omtaler om forskjellige typer kabler.

 

Kablene trenger ikke nødvendigvis være så veldig dyre heller.

Alt er bedre enn de skytestrengene man får med på kjøpet.

 

Et godt eksempel på akkurat det...fant jeg ut for noen år siden.

 

Jeg kjøpte et sett med Wyrewizzard-Høytaler-kabler(...,som er et datter-merke fra Nordost...,) som Julegave til en kompis av meg.

 

De blir solgt i løpemeter...,så jeg valgte 2x3m...,og siden jeg ikke hadde loddebolt...så fikk jeg dem i butikken til å feste banan-pluggene for meg.

 

Jeg ville ikke drite meg ut med å gi en gave som ikke fungerte som den skulle.

Så jeg tok og testet dem hjemme hos meg...,før jeg pakket dem inn.

 

På den tiden så hadde jeg et sett med Logitech Z-560-THX som er/var en 4.1 løsning.

 

Jeg byttet ut høytaler-kablene til høyre og ventre kanal i front.

 

Jeg regnet med å få lyd...,men hadde ikke forventet meg det som kom ut av satelitene i front.

 

Jeg fikk totalt hakeslepp.

 

Lydbildet virket lagt mer åpent.

 

Mellomtonen var fyldigere...,i det at jeg hørte ting jeg aldri hadde lagt merke til før.

 

Diskanten gikk skyhøyt uten at den virket skrikende på noen som helst måte.

Selv etter å ha lyttet meg igjennom store mengder med musikk fra CD-sammlingen og et par filmer...,så var det ikke slitsomt for ørene.

 

Etter det så pakket jeg dem inn og leverte gaven.

 

Hans anlegg besto den gang av en Sony-AV-Receiver,et par Genexxa i front,en Mission center,og et par Jamo Surround-høytalere,og en HK-Blu-Ray.

 

Greit nok at Genexxa ikke akkurat er noen High-End-høytaler...,men må si ærlig at løftet i lydbildet var veldig merkbart.

 

Som jeg sa i teksten over så virket lydbildet lagt mer åpent.

 

Mellomtonen var fyldigere...,i det at jeg hørte ting jeg aldri hadde lagt merke til før.

 

Diskanten gikk skyhøyt uten at den virket skrikende på noen som helst måte.

Selv etter å ha lyttet meg igjennom store mengder med musikk fra CD-sammlingen og et par filmer...,så var det ikke slitsomt for ørene.

 

Og sist...,men ikke minst...,så virket bassen mye strammere og ikke fullt så buldrette som den gjor før.

 

Så det var vel verdt pengene.

 

-----------

 

Er man virkelig pirkete så kan man prøve å til passe annlegget med tanke på Impedance-Matching,Capacitance og Inductance.

 

Man får jo selvsagt best mulig ressultat på den måten...,men det er (veldig) tidkrevende og kan fort bli veldig dyrt.

 

-----------

 

On a side note...

 

Jeg anbefaler folk som er interesert i å få det beste ut av anlegget sitt for en billig penge...,å skaffe seg "Nordost's SYSTEM SET-UP & TUNING DISC".

 

Og et Sound-Level-meter...,som f.eks. et fra Radioshack...,selv om det finnes langt bedre alternativer der ute...,men de koster som regel langt mer også.

 

I know...

Anlegg i dag har sånne justerings muligheter innebygget...,men ikke alt er like bra...,så det er godt at der finnes alternativer der ute.

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Kabler har lite å si i anlegget

Har 2.5mm høytalerkabler fra biltema på alle høytalere

Har hatt dyrere kabler på front, men merker ingen forskjell og det er gjort blindtester der det er hipp som happ hva en velger

 

Når det kommer til sub så bør en gå for noe som passer inn i rommet

Hjelper lite med en 10" i min store stue

Har en 12" SVS til 12k ish, passer perfekt for meg

 

En bør alltid ha tepper foran høytalerne så slipper en gjenklang og parkett er fiende #1

Tykke,tunge gardiner er mye bedre enn gjennomsiktige sommergardiner, hele året, de trenger ikke være foran vinduet

Lenke til kommentar

Noe en del folk gjør feil er å nedprioritere effektforsterkeren. De kjøper de største høytalerne de har råd til og bruker en slant på en surround receiver med husmorsanlegg-spesifikasjoner. Konsekvensene er høytalere som spiller dårlig og som slites ut på grunn av klipping. En annen ting er at en del merker (uten å nevne noen, men det er ofte de store som brukes til fest :) ) har veldig lav impedans. Dette kan gjøre forsterkeren ekstremt varm og forkorte komponentenes levetid. 6 ohm og opp er bedre.

 

Er man i tvil, så er vel en faghandel en god plass å starte.

Lenke til kommentar

Såpass enkelt og greit kan det gjøres, i hvert fall greit som et utgangspunkt :)

 

Hadde vært artig å se om dere kunne fått kommentar på kabler og om de bruker feks ulike type kabler under testing og utprøving. Det er jo ofte både magi og annet i slikt.

 

La meg bare gjøre det helt klart :)

Siden musikk i dag nesten alltid bitstreames eller at signalet fra kilde til forsterker hvertfall overføres digital, blir kvaliteten på kabler helt urelevant.

 

Digital overføring betyr at signalet transporteres binært, enten i form av elektrisitet (coax, HDMI), lys (SPDIF/fiber) eller trådløst. Strømførende signal betyr at det sendes elektroner langs utsiden av kordellene i ledningen, og hvis det føres gjennom lys sendes det fotoner gjennom en glasskabel.

 

En svindyr kabel delvis bestående av sølv, platinum og kobber vil ikke ha noen merkbar bedring av signaloverføring enn en simpel kobberledning fra Biltema. Støy er heller ingen problem lenger. Selv billige recievere som er koblet til billige kilder (BluRay-spiller, mobil etc) vil ofte ikke avgi hørbar støy.

 

Det finnes selvfølgelig unntak, men da er det omtrent aldri kabelens feil.

Blindtester og vitenskapelige tester viser gang på gang at det ikke er forskjeller mellom feks HDMI-kabler til 200kr og 20 000kr.

 

Sålenge man har rett HDMI versjon, feks v1.4 som man trenger for å se 3D, så har ikke kabelens pris og kvalitet noe å si. Det har ofte blitt sagt at HDMI kabelen må være av høy kvalitet om den skal sende signalet langt. Men jeg bruker en 25 meter lang HDMI v1.4 kabel til å overføre både 4K/3D og lyd helt uten problemer, og prisen på denne var 300kr og ble bestilt ifra Kina.

 

Mitt tips når man skal handle er å drite i Supra og Monster, og heller kjøpe kabler fra Biltema eller enda bedre, Dealextreme/Ebay. Da får man langt mer penger til rådighet som man kan bruke på forsterker og høyttalere :)

Lenke til kommentar

Hadde i sin tid et B&W 5.1 system i stuen med Dali forsterker. Klart det ga enormt bra lydbildet, men må si at jeg er så utrolig fornøyd med mitt z906 som jeg i dag benytter for både TV, film, serier, musikk i stuen. Har satt det opp på stativer og koblet via optisk kabel til både TV og appleTV'n, samt vanlige audio kabler til PC - det fungerer strålende.

Byttet til dette, da mitt B&W ikke fikk ristet seg løst, som jeg ville - i en relativt liten leilighet på 65kvm. Angrer ikke et sekund på at jeg solgte det og satt opp z906 for mitt formål. Strålende lyd (om ikke like bra selvsagt som mitt tidligere oppsett), stilrent og lyd fra alle kilder jeg har behov for :)

 

Har faktisk brukt endel tid på å sette dem i hodehøyde (både frem og bak), samt plassere subben uten noe restriksjoner av vegger rundt. I tillegg til finjsutering av db nivå fra par høytalerne frem, bak, diskant og subb - så er det bare en fryd å kikke på film. En liten ting til som gjør underverker, er strategisk plasserte tepper, veggpynt, møblemang - det kan også gi stor effekt på lydbildet i et rom.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...