Gå til innhold

INTERVJU: Her er ekspertens tips til bedre lyd


Anbefalte innlegg

Folk trenger da ikke kontrollerte forsøk for å kalle noe bra. Bra er fortsatt subjektivt. Sikkert ikke i din verden da.

 

Det viser seg at om man setter folk til blindtesting av lyd så er det ikke ekstremt subjektiv, folk er ganske enig om hva som er god lyd. Når folk blir lurt av merket, så er det en annen sak, men god lyd er relativt unisont, akkurat som godt bilde.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Du får fortsette å diskutere HK-testen din med andre. Det blir så kjedelig i lengden.

 

Du vil bli overrasket hvor spennende ting kan være om man forholder seg til forskning og fakta, istedet for den ganske kjedelige, og ofte feilaktige holdningen "alt er bare subjektivt".

 

AtW

 

Du vil bli overrasket hvor spennende ting kan være om man ser på variasjonen i virkeligheten, istedet for den ganske kjedelige, og ofte feilaktige holdningen "alt er bare teori".

Tenk at andre har andre meninger enn forsøksgruppen da. For ikke å snakke om enn deg.

Lenke til kommentar

 

 

Du får fortsette å diskutere HK-testen din med andre. Det blir så kjedelig i lengden.

 

Du vil bli overrasket hvor spennende ting kan være om man forholder seg til forskning og fakta, istedet for den ganske kjedelige, og ofte feilaktige holdningen "alt er bare subjektivt".

 

AtW

 

Du vil bli overrasket hvor spennende ting kan være om man ser på variasjonen i virkeligheten, istedet for den ganske kjedelige, og ofte feilaktige holdningen "alt er bare teori".

Tenk at andre har andre meninger enn forsøksgruppen da. For ikke å snakke om enn deg.

 

 

Det er vel ingen som har holdningen "alt er bare teori", det gir ikke engang mening når man vet hva en teori er. Og man har sett på variasjoner i virkeligheten, det er nettopp herfra disse interessante resultatene kommer, nemlig at folk er ganske enige om hva god lyd er.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det handler kanskje om å kunne innrømme ovenfor seg selv den såkalte "confirmation bias" (eller la være og "leve ignorant og lykkelig").

 

 

It means people 'hear' differences because of subconscious cues and preferences that have nothing to do with the audio, like preferring a more expensive (or more attractive) amplifier over a cheaper option.

The human brain is designed to notice patterns and differences, even where none exist. This tendency can't just be turned off when a person is asked to make objective decisions; it's completely subconscious. Nor can a bias be defeated by mere skepticism. Controlled experimentation shows that awareness of confirmation bias can increase rather than decreases the effect! A test that doesn't carefully eliminate confirmation bias is worthless [18].

 

Hentet fra en veldig interessant artikkel: http://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html

Endret av mandela
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Såpass enkelt og greit kan det gjøres, i hvert fall greit som et utgangspunkt :)

 

Hadde vært artig å se om dere kunne fått kommentar på kabler og om de bruker feks ulike type kabler under testing og utprøving.

Det er jo ofte både magi og annet i slikt.

 

 

 

 

 

Et godt eksempel på akkurat det...fant jeg ut for noen år siden.

Jeg kjøpte et sett med Wyrewizzard-Høytaler-kabler(...,som er et datter-merke fra Nordost...,) som Julegave til en kompis av meg.

De blir solgt i løpemeter...,så jeg valgte 2x3m...,og siden jeg ikke hadde loddebolt...så fikk jeg dem i butikken til å feste banan-pluggene for meg.

Jeg ville ikke drite meg ut med å gi en gave som ikke fungerte som den skulle.

Så jeg tok og testet dem hjemme hos meg...,før jeg pakket dem inn.

På den tiden så hadde jeg et sett med Logitech Z-560-THX som er/var en 4.1 løsning.

Jeg byttet ut høytaler-kablene til høyre og ventre kanal i front.

Jeg regnet med å få lyd...,men hadde ikke forventet meg det som kom ut av satelitene i front.

Jeg fikk totalt hakeslepp.

Lydbildet virket lagt mer åpent.

Mellomtonen var fyldigere...,i det at jeg hørte ting jeg aldri hadde lagt merke til før.

Diskanten gikk skyhøyt uten at den virket skrikende på noen som helst måte.

Selv etter å ha lyttet meg igjennom store mengder med musikk fra CD-sammlingen og et par filmer...,så var det ikke slitsomt for ørene.

Etter det så pakket jeg dem inn og leverte gaven.

 

 

 

 

 

Skal ikke mye til for å gjøre lyden bedre ved å bytte ut trådene som følger med amatør anlegget ditt (Les: Logitech)

Kabler fra biltema hadde hatt samme effekt, til en brøkdel av prisen

Noen få personer kan kanskje høre forskjellen, på High-End anlegg, men for hvermannsen så blir det kun en placebo effekt

Eneste grunnen til å kjøpe spesielle kabler er for utseende, da kablene fra biltema ikke ser ut og om du eventuelt har høytalere til 50k+

Mine koster "bare" 12k (front) (Har 9.2 Reciever som kostet 18k en gang i tiden, har 9.1 oppsett)

 

Har en store veggflater så er det en fordel å henge noe på de, bilder fra Ikea er bedre enn tomme flater, men et teppe er enda bedre

Eventuelt så kan en kjøpe akustikk plater fra rockwool, ha på sånt tøy bilde på utsiden og ramme det inn

 

 

 

 

Jeg sa "På den tiden"...,besides...

Jeg så ikke mye vits i å sette opp surround-anlegg i en hybel-leilighet.

Jeg hadde ikke en gang TV på den tiden.

Det Logitech settet var kobblet til PC'en.

 

Poenget var at det var meget lett å høre forskjell ved å bytte ut de kablene som fulgte med.

 

Jeg sa i utgangspunktet at det trenger ikke nødvendigvis være så veldig dyrt heller.

 

I know...

Nordost har (høytaler-)kabler som koster deg en bil...,men som et meget billig alternativ så har de laget merket Wyrewizzard som selges utenom de valige Nordost-kablene.

 

Det finnes som du sier billigere alternativer der ute...,som f.eks. hos BilTema.

Men med varierende kvalitet når det kommer til lyd.

 

Det er mye kontrevers rundt dette tema...,og det vil det nok være for all fremtid.

Men som en Lydekspert sa en gang.

Om man ikke er spesielt kresen...,så kan man like gjerne kjøpe lampeledning...,for det fungerer det også.

 

Han har rett i det...

Man får lyd...,men om det er god nok lyd er en høyst subjetiv smaksak. 

 

Det er en god del å hente ved å velge rett kabel(er)...,men bare opp til et visst punkt.

Etter det så må man ha instrumenter for å bevise at forskjellen faktisk er der.

 

Noen gir seg ikke før de når det punktet der ikke en gang intrumentene kan bevise at der er forskjell.

 

Sånne folk kalles fanatikkere.

Og de har som regel aaaaaaaaalt for mye penger...,at de ikke vet hva de skal bruke dem på.

 

Ironisk nok...

På grunn av teknologiske fremskritt så flyttes denne grensen bra lengre og lengre fremover.

Men en gang så sier det nok stopp der også.

 

Etter det...

Hva skal de gjøre med alle disse pengene? *Sukk* 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Jo, det er akkurat det det gjør. Og svaret ditt er forutsigbart, selvfølgelig er ikke det ikke representativt , selvføgelig er ikke forsøket bra nok, det er aldri det, dine påstander som ikke basert på forsøk er jo selvfølgelig mye riktigere. Det henvises til flere forsøk i boka til Toole:

 

http://www.amazon.ca/Sound-Reproduction-Acoustics-Psychoacoustics-Loudspeakers/dp/0240520092

 

Som viser det samme.

 

Du kan også de her

http://seanolive.blogspot.no/2008/12/part-3-relationship-between-loudspeaker.html

Se forøvrig her: http://seanolive.blogspot.no/2012/05/more-evidence-that-kids-even-japanese.html

 

Slike grupper er representative, folk er ganske enige om hva som er bra og dårlig lyd.

 

Ja, kontrollert og bred direktivitet er viktig for god lyd, det er kjent, det er noe av det elektrostater er dårlige på, de har IKKE et gunstig spredningsmønster. (det eneste positive direktivitetsmessig er at man slipper en dip i kurven pga flere element)

 

AtW

 

 

Nå er det jo slik at verken Olive eller Toole er spesielt for bred spredning. Det er en konklusjon du selv trekker. At du trekker dine konklusjoner langt forbi det testede utstyret må du stå for selv, det er ikke noe de gjør. Men det harmonerer dårlig med den seriøsitet du "markedsfører" det selv med.

Endret av Snickers-is
Lenke til kommentar

Det er vel ingen som har holdningen "alt er bare teori", det gir ikke engang mening når man vet hva en teori er. Og man har sett på variasjoner i virkeligheten, det er nettopp herfra disse interessante resultatene kommer, nemlig at folk er ganske enige om hva god lyd er.

 

AtW

 

Nok en gang bare vrir du på tema, for å passe til kveruleringen din. Ikke overraskende.

Fra din påstand om at elektrostater feiler i å lage god lyd, er du nå over på "at folk er ganske enige om hva god lyd er". 

Utifra "forskningen" din, som sålangt er ett forsøk hos HK (bra nok den), så trekker du konklusjonen om at elektrostater lager dårlig lyd. Da skulle de vel ikke fått noen annen score enn 0? Evt betydelig lavere enn de andre, og ikke marginalt. Forsøket viser at forsøkspersonene akkurat der foretrekker andre høyttalere. Og målet er gjerne at pris ikke nødvendigvis sier noe om hva som er å foretrekke. Din generalisering om at høyttalerne låter dårlig er dermed særdeles... dårlig.

 

Ikke det at du noen gang vil innrømme noe misforståelser fra din side da...

Lenke til kommentar

 

Det er vel ingen som har holdningen "alt er bare teori", det gir ikke engang mening når man vet hva en teori er. Og man har sett på variasjoner i virkeligheten, det er nettopp herfra disse interessante resultatene kommer, nemlig at folk er ganske enige om hva god lyd er.

 

AtW

 

Nok en gang bare vrir du på tema, for å passe til kveruleringen din. Ikke overraskende.

Fra din påstand om at elektrostater feiler i å lage god lyd, er du nå over på "at folk er ganske enige om hva god lyd er". 

Utifra "forskningen" din, som sålangt er ett forsøk hos HK (bra nok den), så trekker du konklusjonen om at elektrostater lager dårlig lyd. Da skulle de vel ikke fått noen annen score enn 0? Evt betydelig lavere enn de andre, og ikke marginalt. Forsøket viser at forsøkspersonene akkurat der foretrekker andre høyttalere. Og målet er gjerne at pris ikke nødvendigvis sier noe om hva som er å foretrekke. Din generalisering om at høyttalerne låter dårlig er dermed særdeles... dårlig.

 

Ikke det at du noen gang vil innrømme noe misforståelser fra din side da...

 

 

Ja, stemmer, jeg har kommet med to utsagn, det er faktisk mulig å mene mer enn bare en ting. De to tingene er ikke i motsetning til hverandre, folk er ganske enig om hva som er god lyd (i blindtester) OG elektrostater lager dårlig lyd. Det følger ikke på noe vis at de sa skal få scoren 0. Og scoren er betydelig lavere. 

 

Dette er ikke det eneste forsøket som viser slike data, det er kun et eksempel (dvs jeg kom med to). Men dette er en typisk taktikk fra folk som ikke vil høre på forskning "Jeg har bare ren synsing å komme med, men dette kontrollerte forsøket er ikke 100% perfekt og har ikke en million forsøkspersoner, så det er bare søppel", og uansett hvor mange forsøk man viser til er det samme tralten. 

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner du enda ikke at forsøket ikke viser at elektrostater lager dårlig lyd? Og at mange mennesker kan synes de lager god lyd, og at de må få lov til å synes det? Og at det gjør påstanden din bare irrelevant og arrogant?

 

Skjønner ikke du at slike forsøk er uendelig mye mer verd enn subjektiv synsing? Er forsøk på en elektrostat viser ikke at de har dårlige lyd, men om du faktisk er litt interessert i å finne ut av sannheten, så er det mange forsøk å ta av, forsøk etter forsøk som viser hva som er god lyd i en høyttaler, og måling etter måling som viser hvordan diverse elektrostater ikke produserer lyd på en måte som oppfyller disse kravene. Dette er et eksempel av mange forsøk som underbygger det.

 

Jeg har ikke forfektet noe forbud mot å mene noe sånt.

 

Hva er det som er irrelevant og arrogant? Vise til forskning resultater, eller komme med utsagn som i praksis består av "min subjektive synsing betyr mer enn årevis med kontrollerte forsøk gjort av fagfolk", det er ganske utrolig at noen som argumenterer slik kan komme trekkende med arroganse.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har aldri kommet med noe subjektiv synsing, så bare spar meg. Når du argumenterer for at de ikke har bra lyd, så er ikke bra lyd noe du kan sette som en allmenn gyldighet. Ikke mer enn at alle mennesker har lyst hår. Mitt argument er at elektrostater har god lyd for mange mennesker, alle de som kjøpte det i butikken fordi de likte den type lyd.

At forsøk viser at snittet i befolkningen heller mer mot andre høyttalere, som jeg selv gjør, har da ingenting med denne gruppen mennesker som synes det låter strålende å gjøre. Du kunne vel koblet på virkeligheten, men som forumets kverulant bryr du deg neppe om det. Du gidder ikke engang forstå verken forsøket du henviser til eller at noen mener noe er bra.

Men ok, du gidder ikke forstå poenget, hvor din påstand er enten klønete formulert eller du bare tar feil.

Lenke til kommentar

Skjønner du hvorfor jeg ikke ønsker diskuterere med AtW?

Det er ikke fordi han ikke har peiling, men fordi det fort ender opp med unødvendig kverulering.

Mange innlegg er ikke alltid et kvalitetstegn.

Kverulering og bastante påstander har vel aldri gitt spesielt gode diskusjoner nei. 

Kanskje på tide å krysse ut denne tråden, tror ikke den kommer noen vei.

Lenke til kommentar

Har aldri kommet med noe subjektiv synsing, så bare spar meg. Når du argumenterer for at de ikke har bra lyd, så er ikke bra lyd noe du kan sette som en allmenn gyldighet. Ikke mer enn at alle mennesker har lyst hår. Mitt argument er at elektrostater har god lyd for mange mennesker, alle de som kjøpte det i butikken fordi de likte den type lyd.

At forsøk viser at snittet i befolkningen heller mer mot andre høyttalere, som jeg selv gjør, har da ingenting med denne gruppen mennesker som synes det låter strålende å gjøre. Du kunne vel koblet på virkeligheten, men som forumets kverulant bryr du deg neppe om det. Du gidder ikke engang forstå verken forsøket du henviser til eller at noen mener noe er bra.

Men ok, du gidder ikke forstå poenget, hvor din påstand er enten klønete formulert eller du bare tar feil.

 

Jo, det er faktisk det, det er eksakt det forskningen viser, folk er overraskende unisone i hva som er bra lyd, du kan gjenta argumentet ditt igjen og igjen, men det gjør det ikke riktig. Det er gjort mange forsøk rundt dette. Det har ikke noe med å forstå poenget å gjøre, jeg forstår hva du sier, det er bare det at jeg ikke synes argumentene dine er gode nok.

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...