Gå til innhold

INTERVJU: Her er ekspertens tips til bedre lyd


Anbefalte innlegg

Det var en ganske pompøs introduksjon i forhold til hva artikkelen egentlig handlet om.

 

"Eivind Hellstrøm har gjennom en årrekke vært helt i front når det gjelder kokkekunst. Han har hatt stjerne i Michelin-guiden og er kjent for sine fantastiske retter.

 

- Eivind, har du et forslag til en skikkelig god middag?

- Ja visst, kjøp en Pizza Grandiosa, ta den ut av esken, ta av plasten, inn i ovnen, og etter en stund er den klar. Værre er det ikke!

-Takk til Eivind Hellstrøm, da vet vi hvordan man lager en skikkelig festmiddag!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var en ganske pompøs introduksjon i forhold til hva artikkelen egentlig handlet om.

 

"Eivind Hellstrøm har gjennom en årrekke vært helt i front når det gjelder kokkekunst. Han har hatt stjerne i Michelin-guiden og er kjent for sine fantastiske retter.

 

- Eivind, har du et forslag til en skikkelig god middag?

- Ja visst, kjøp en Pizza Grandiosa, ta den ut av esken, ta av plasten, inn i ovnen, og etter en stund er den klar. Værre er det ikke!

-Takk til Eivind Hellstrøm, da vet vi hvordan man lager en skikkelig festmiddag!"

 

4. Legg mer penger i ekstra ost.

5. Et lite dryss Piffi eller grillkrydder få fart på smaksløkene. 

Lenke til kommentar

 

Såpass enkelt og greit kan det gjøres, i hvert fall greit som et utgangspunkt :)

 

Hadde vært artig å se om dere kunne fått kommentar på kabler og om de bruker feks ulike type kabler under testing og utprøving.

Det er jo ofte både magi og annet i slikt.

 

 

Et godt eksempel på akkurat det...fant jeg ut for noen år siden.

Jeg kjøpte et sett med Wyrewizzard-Høytaler-kabler(...,som er et datter-merke fra Nordost...,) som Julegave til en kompis av meg.

De blir solgt i løpemeter...,så jeg valgte 2x3m...,og siden jeg ikke hadde loddebolt...så fikk jeg dem i butikken til å feste banan-pluggene for meg.

Jeg ville ikke drite meg ut med å gi en gave som ikke fungerte som den skulle.

Så jeg tok og testet dem hjemme hos meg...,før jeg pakket dem inn.

På den tiden så hadde jeg et sett med Logitech Z-560-THX som er/var en 4.1 løsning.

Jeg byttet ut høytaler-kablene til høyre og ventre kanal i front.

Jeg regnet med å få lyd...,men hadde ikke forventet meg det som kom ut av satelitene i front.

Jeg fikk totalt hakeslepp.

Lydbildet virket lagt mer åpent.

Mellomtonen var fyldigere...,i det at jeg hørte ting jeg aldri hadde lagt merke til før.

Diskanten gikk skyhøyt uten at den virket skrikende på noen som helst måte.

Selv etter å ha lyttet meg igjennom store mengder med musikk fra CD-sammlingen og et par filmer...,så var det ikke slitsomt for ørene.

Etter det så pakket jeg dem inn og leverte gaven.

 

 

 Skal ikke mye til for å gjøre lyden bedre ved å bytte ut trådene som følger med amatør anlegget ditt (Les: Logitech)

Kabler fra biltema hadde hatt samme effekt, til en brøkdel av prisen

Noen få personer kan kanskje høre forskjellen, på High-End anlegg, men for hvermannsen så blir det kun en placebo effekt

Eneste grunnen til å kjøpe spesielle kabler er for utseende, da kablene fra biltema ikke ser ut og om du eventuelt har høytalere til 50k+

Mine koster "bare" 12k (front) (Har 9.2 Reciever som kostet 18k en gang i tiden, har 9.1 oppsett)

 

Har en store veggflater så er det en fordel å henge noe på de, bilder fra Ikea er bedre enn tomme flater, men et teppe er enda bedre

Eventuelt så kan en kjøpe akustikk plater fra rockwool, ha på sånt tøy bilde på utsiden og ramme det inn

Lenke til kommentar

Tingen med subwoofere er at de ikke er ment å erstatte basshøyttalere men spille sammen med de. Derav navnet subwoofer. Men mange "hifi-produsenter" (ja noen mener at selv Logitech er hifi) har funnet ut at man kan slippe billig unna ved å ha noen puslete satelitthøyttalere og la en sub ta seg av alt av bass.

Det er det som er forskjellen på fin presis bass og romlebass.

Lenke til kommentar

7. Kabler har absolutt mye å si i et anlegg. Jeg skal ikke gå inn på detaljene siden ekstremt mange er veldig uenige på dette området. My pro tip: ikke bruk det billigste av det billigste, altså det som følger med, invester i noe som koster litt. Både signalkabler og høyttalerkabler. Legg igjen noen hundrelapper der så skal du se at ikke bare blir lyden bedre, men den forblir god etter mange år. Mange hifi-butikker tilbyr utlån. Prøv med nye kabler etter en måneds tid med anlegget, så skal du se at det er uendelig mye å hente der. Å bytte kabler mellom hver låt vil ikke gi deg noe.

 

 

Ja, kabler har mye å si, men det kommer an på diameteren på kabelen. Ikke hvor dyre de er... Jeg har lagt Biltemakabler på 4mm2 i veggene her. 40kr meteren.

 

"I stedet for 0,38 og 0,75 mm2 kobbertversnitt bør en bruke 2,5 og gjerne 4 eller 6 mm2. Dette er omtrent det eneste som er entydig ut fra lyttetester og noe som det er lite kontrovers om.

 

Det er også lett å forklare ut fra målinger. Da er det først og fremst motstand i ohm pr meter det går på. For den tynneste er den på 0,045 ohm/m eller 0,45 ohm for en 5 m kabel (fram og tilbake). Forsterkerenes spenning vil deles mellom kabelens motstand og høyttalerens motstand eller impedans på 4 ohm. Dette gir et tap på 1 dB som er hørbart. Enda mer hørbart vil den fargingen av lyden som kommer av at høyttalerens impedans varierer med frekvens være. Det kan gi både en resonanstopp i bassen og en heving av diskanten. Et annet argument for lav motstand er at forsterkeren skal bidra til å dempe svingninger i basshøyttalere etter at en skarp lyd er borte, det som kalles dempingsfaktor."

http://kollokvium.no/2013/08/12/magiske-hoyttalerkabler/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

 

Dette passet jo bra med at Rockfon akustikk platene mine var klar til henting idag :D

 

Bare bruk dem riktig, ellers er du like langt.

 

Jeg må nok innrømme at jeg ikke har nok kunnskap til å bruke dem helt optimalt, men det kan uansett ikke bli verre enn gjenklangen som henger igjen i rommet nå. 

 

Når det er sagt, så var jeg mest bare litt overrasket (eller kanskje bare skuffa..?) over at akustikk behandling ikke var nevnt av denne såkalte eksperten. Bare noe så enkelt som et teppe på gulvet gjør jo underverker.

 

Hengte forøvrig opp noen av platene på bakveggen bare for å teste. Steike hvor enorm forskjell det ble. "ekkoet" i rommet ble nesten helt borte :)

Lenke til kommentar

 

7. Kabler har absolutt mye å si i et anlegg. Jeg skal ikke gå inn på detaljene siden ekstremt mange er veldig uenige på dette området. My pro tip: ikke bruk det billigste av det billigste, altså det som følger med, invester i noe som koster litt. Både signalkabler og høyttalerkabler. Legg igjen noen hundrelapper der så skal du se at ikke bare blir lyden bedre, men den forblir god etter mange år. Mange hifi-butikker tilbyr utlån. Prøv med nye kabler etter en måneds tid med anlegget, så skal du se at det er uendelig mye å hente der. Å bytte kabler mellom hver låt vil ikke gi deg noe.

 

Ja, kabler har mye å si, men det kommer an på diameteren på kabelen. Ikke hvor dyre de er... Jeg har lagt Biltemakabler på 4mm2 i veggene her. 40kr meteren.

 

"I stedet for 0,38 og 0,75 mm2 kobbertversnitt bør en bruke 2,5 og gjerne 4 eller 6 mm2. Dette er omtrent det eneste som er entydig ut fra lyttetester og noe som det er lite kontrovers om.

 

Det er også lett å forklare ut fra målinger. Da er det først og fremst motstand i ohm pr meter det går på. For den tynneste er den på 0,045 ohm/m eller 0,45 ohm for en 5 m kabel (fram og tilbake). Forsterkerenes spenning vil deles mellom kabelens motstand og høyttalerens motstand eller impedans på 4 ohm. Dette gir et tap på 1 dB som er hørbart. Enda mer hørbart vil den fargingen av lyden som kommer av at høyttalerens impedans varierer med frekvens være. Det kan gi både en resonanstopp i bassen og en heving av diskanten. Et annet argument for lav motstand er at forsterkeren skal bidra til å dempe svingninger i basshøyttalere etter at en skarp lyd er borte, det som kalles dempingsfaktor."

http://kollokvium.no/2013/08/12/magiske-hoyttalerkabler/

Kommer helt ann på typen kabel. En kabel der signalet overføres digitalt (HDMI, Coax, SPDIF osv) har ingen forskjell. Som det blir påpekt over så overføres signalet binært enten 1 eller 0. en 1 er en 1 uansett hvor god kvalitet det er på kabelen.

 

Om det derimot er strømledende kabler der signalet overføres via elektroner så kan jeg være enig i at kabelen kan ha noe å si, en tykkere og "bedre" kabel vil feks ha mindre motstand slik du går inn på enn en tynn skolisse.

Endret av EggMan88
Lenke til kommentar

Digitalsignaler er analoge i ledninger, og når frekvensen blir høy nok (MHz) så kan man begynne å merke effektene av skjermingskvalitet, isolasjonsavhengig impedans for vekselspenning mellom parallelle ledere [50, 75, 90 ohm alt etter om det er coax eller tvinnede kabler], og skin-effekt. Ser man på signalene i et oscilloskop så ser man at firkantsignalene får avrundede hjørner og bølgetopper.

For lyd er det likevel mer enn godt nok å holde seg til industristandard kabler, og man trenger ikke benytte eksotiske materialer i kabler. Vanlig kobber er mer enn godt nok.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Om det derimot er strømledende kabler der signalet overføres via elektroner så kan jeg være enig i at kabelen kan ha noe å si, en tykkere og "bedre" kabel vil feks ha mindre motstand slik du går inn på enn en tynn skolisse.

 

 

Hm? "Derimot"? Sier du at digital overføring ikke er elektroner, mens analoge signaler er elektroner?

Lenke til kommentar

Jeg kan fint innrømme at jeg ikke kan noe om lydanlegg :)

Er det vanlig å kunne ha flere bass-enheter i et oppsett?

Selvsagt. Du kan ha flere subber, du kan ha høyttalere med flere basselementer. Noen høyttalere vil være toveis, hvor som regel mellomtone og bass kommer fra samme element, ett eller flere. Mens noen høyttalere er treveis, hvor det som regel er inndelt etter diskant, mellomtone og bass. Det er ingen selvfølge at det ene er bedre enn det andre. Det kan påvirkes av rom og annet utstyr det spiller sammen med.

Lenke til kommentar

Høyttalere som Quad ESL-2812 feiler stort på punkt 4 da de kun har et fulltonelement:

http://www.whathifi.com/quad/esl-2812/review

 

Jeg ville heller hatt disse høyttalerne enn hva som helst Samsung kunne levert, uansett pris og antall basser.

 

Og elektrostater feiler også i å lage god lyd, selv om det er skikkelig kul teknologi.

 

Ellers er rådene greie nok, selv om jeg synes det kanskje er litt kategorisk å si at bokhylla ikke egner seg, men man må velge plassering og høyttaler med omhu.

 

Hvor langt ned i bassen anlegget går er viktig for lydopplevelsen, og dette har vært underbygd i forsøk etter forsøk, så det er et godt råd, subwoofer med mindre høyttalere er også et rasjonelt og godt oppsett, sålenge man ikke har høyttalere som stopper veldig høyt opp i frekvens.

 

AtW

Lenke til kommentar

ESL betyr "Electrostatic LoudSpeaker", og er sånn sett en samlebetegnelse, selv om den ble kjent gjennom modellene ESL 57 og ESL 63.

 

Uansett setter jeg et stort spørsmålstegn ved din uttalelse. Den virker latterlig bastant, spesielt med tanke på hvilket renome disse konstruksjonene, sammen med en lang rekke andre fra ulike produsenter har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...