Gå til innhold

INTERVJU: Her er ekspertens tips til bedre lyd


Anbefalte innlegg

ESL betyr "Electrostatic LoudSpeaker", og er sånn sett en samlebetegnelse, selv om den ble kjent gjennom modellene ESL 57 og ESL 63.

 

Uansett setter jeg et stort spørsmålstegn ved din uttalelse. Den virker latterlig bastant, spesielt med tanke på hvilket renome disse konstruksjonene, sammen med en lang rekke andre fra ulike produsenter har.

 

Men det brukes også som modellnavn på Quad sine utgaver, men poenget er uansett det samme, elektrostater er en design som har store ulemper mtp lydkvalitet i en normal stue. (eller akustisk behandlet stue for den saks skyld).

 

Er den påstanden noe mer bastant enn påstander om at "elektrostater har et godt renome"? Eneste forskjellen er at det ene har negativt fortegn og det andre har positivt. Elektrostater sine direksjonelle kvaliteter er dessverre ikke særlig gode, og det gjør høytalerdesigen som helhet ikke spesielt god.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At et produkt har et godt renome må gjerne kalles en påstand, men når det gjelder både Quad og Martin Logan er det neppe noen overdrivelse.

 

At de har store ulemper mtp lydkvalitet er en type påstand som er svært unyansert, upresis og, om man ser på det bakenforliggende faglige kan man trolig også dokumentere at det er direkte feil.

 

Elektrostater sine "direksjonelle kvaliteter", tja, de har smal spredning, er preget av at de har dipol karakteristikk... Hvem er du til å hevde at det er en ulempe? Det er jo en vesentlig del av grunnen til at mange velger denne type høyttalere. Dersom man har en oppfatning av at videre spredning er bedre så kan man sikkert komme til konklusjonen at en hver dipol, horn osv er dårlige greier, men det er tross alt ikke problemfritt med runstrålere heller, spesielt ikke i vanlige rom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At et produkt har et godt renome må gjerne kalles en påstand, men når det gjelder både Quad og Martin Logan er det neppe noen overdrivelse.

 

At de har store ulemper mtp lydkvalitet er en type påstand som er svært unyansert, upresis og, om man ser på det bakenforliggende faglige kan man trolig også dokumentere at det er direkte feil.

 

Elektrostater sine "direksjonelle kvaliteter", tja, de har smal spredning, er preget av at de har dipol karakteristikk... Hvem er du til å hevde at det er en ulempe? Det er jo en vesentlig del av grunnen til at mange velger denne type høyttalere. Dersom man har en oppfatning av at videre spredning er bedre så kan man sikkert komme til konklusjonen at en hver dipol, horn osv er dårlige greier, men det er tross alt ikke problemfritt med runstrålere heller, spesielt ikke i vanlige rom.

 

Det er ikke upresist, det er godt underbygd av svært konkrete grunnen, de har dårlig karakteristikker mtp direksjonalitet, (og også delvis mtp på lave frekvenser).

 

Du trenger ikke å høre på meg, du kan se på forskningen, folk liker ikke den type direksjonalitetkarakteristikker når de skal høre på lyd i et rom. Blindtester taler sitt tydelige språk, og det er ikke i elektrostatenes favør.

 

AtW

Lenke til kommentar

AtW, hvis dine bastante uttalelser var til å stole på så ville ikke produsentene tjent penger på å lage elektrostathøyttalere.

Quad har produsert slike høyttalere i 58 år, og folk betaler mye penger for dem.

De passer ikke til alt, men for mange så er fordelene større enn ulempene.

 

Det lille jeg har lyttet på elektrostat gjør at jeg har lyst på slike høyttalere, men tror ikke kona godtar det.

Nå må jeg nøye meg med Stax elektrostathodetelefoner.

 

Forøvrig så ønsker jeg ikke å diskutere med deg, det er lite produktivt ut i fra min erfaring her på forumet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

AtW, hvis dine bastante uttalelser var til å stole på så ville ikke produsentene tjent penger på å lage elektrostathøyttalere.

Quad har produsert slike høyttalere i 58 år, og folk betaler mye penger for dem.

De passer ikke til alt, men for mange så er fordelene større enn ulempene.

 

Det lille jeg har lyttet på elektrostat gjør at jeg har lyst på slike høyttalere, men tror ikke kona godtar det.

Nå må jeg nøye meg med Stax elektrostathodetelefoner.

 

Forøvrig så ønsker jeg ikke å diskutere med deg, det er lite produktivt ut i fra min erfaring her på forumet.

 

Som sagt, du trenger ikke å høre på meg, du kan se på forskningen på emnet. Forøvrig er din antakelse om at "alt som selger i audio har god kvalitet" ikke riktig, det et tonnevis som selger godt innen audio om ikke har god kvalitet, eller ikke er verd pengene.

 

Om du ikke ønsker å diskutere med meg, så får du la være, å starte å diskutere med meg og i samme innlegg si du ikke ønsker det framstår som noe underlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Å si at elektrostater ikke er bra blir vel omtrent som å kalle regnvær dumt. Det blir rimelig meningsløst, om man ikke definerer hva "bra" skal bety. 

Om det her betyr å gjengi musikk så korrekt som mulig ut fra innspilling, finnes det nok mye som treffer bedre enn elektrostater.

Om det betyr god lyd for den subjektive lytter, som gjerne må like varm og behagelig lyd, er de perfekte til det.

 

Trenger ikke være verre enn det.

Lenke til kommentar

Å si at elektrostater ikke er bra blir vel omtrent som å kalle regnvær dumt. Det blir rimelig meningsløst, om man ikke definerer hva "bra" skal bety. 

Om det her betyr å gjengi musikk så korrekt som mulig ut fra innspilling, finnes det nok mye som treffer bedre enn elektrostater.

Om det betyr god lyd for den subjektive lytter, som gjerne må like varm og behagelig lyd, er de perfekte til det.

 

Trenger ikke være verre enn det.

 

Bra, som i "folk synes det låter bra i et rom". (i blindtester)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

 

Å si at elektrostater ikke er bra blir vel omtrent som å kalle regnvær dumt. Det blir rimelig meningsløst, om man ikke definerer hva "bra" skal bety. 

Om det her betyr å gjengi musikk så korrekt som mulig ut fra innspilling, finnes det nok mye som treffer bedre enn elektrostater.

Om det betyr god lyd for den subjektive lytter, som gjerne må like varm og behagelig lyd, er de perfekte til det.

 

Trenger ikke være verre enn det.

 

Bra, som i "folk synes det låter bra i et rom". (i blindtester)

 

AtW

 

Og hva er poenget med å diskutere det?

Det er da mange som synes det låter kjempebra med elektrostater...

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hørt om noen av de blindtestene du refererer til ATW. Imidlertid vet jeg at de testene Harman har gjort på området taler i favør elektrostater/dipoler og horn, men de kan kanskje ikke sakene sine så godt de? I likhet med teamet bak Beolab 90, de vet jo heller ikke så mye om hva de holder på med...?

 

Det er ikke riktig, de testene Harman har publisert gir jumboplass til elektrostater.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Å si at elektrostater ikke er bra blir vel omtrent som å kalle regnvær dumt. Det blir rimelig meningsløst, om man ikke definerer hva "bra" skal bety. 

Om det her betyr å gjengi musikk så korrekt som mulig ut fra innspilling, finnes det nok mye som treffer bedre enn elektrostater.

Om det betyr god lyd for den subjektive lytter, som gjerne må like varm og behagelig lyd, er de perfekte til det.

 

Trenger ikke være verre enn det.

 

Bra, som i "folk synes det låter bra i et rom". (i blindtester)

 

AtW

 

Og hva er poenget med å diskutere det?

Det er da mange som synes det låter kjempebra med elektrostater...

 

 

Det viser seg at det ikke er det da, når man blindtester.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke hørt om noen av de blindtestene du refererer til ATW. Imidlertid vet jeg at de testene Harman har gjort på området taler i favør elektrostater/dipoler og horn, men de kan kanskje ikke sakene sine så godt de? I likhet med teamet bak Beolab 90, de vet jo heller ikke så mye om hva de holder på med...?

 

Det er ikke riktig, de testene Harman har publisert gir jumboplass til elektrostater.

 

AtW

 

 

Kilde?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har ikke hørt om noen av de blindtestene du refererer til ATW. Imidlertid vet jeg at de testene Harman har gjort på området taler i favør elektrostater/dipoler og horn, men de kan kanskje ikke sakene sine så godt de? I likhet med teamet bak Beolab 90, de vet jo heller ikke så mye om hva de holder på med...?

 

Det er ikke riktig, de testene Harman har publisert gir jumboplass til elektrostater.

 

AtW

 

 

Kilde?

 

 

1. https://dl.dropboxusercontent.com/u/16343460/New%20Evidence%20that%20High%20School%20and%20College%20Students%20May%20Prefer%20Accurate%20Sound%20Reproduction.key.pdf

 

Du ser på responsen (spesielt direktiviteten), at ML er høyttaler D.

 

Har du en kilde på dine påstander?

 

AtW

Lenke til kommentar

Men det underbygger jo på ingen måte din påstand. For det første er en liten gruppe ungdommer neppe et representativt utvalg. Når det er sagt så ville jeg personlig heller hatt en time med RF35 enn Vista, men det er ikke fordi Vista er en ESL. Og hvordan kan en enkeltstående høyttaler fra ML være et representativt utvalg for ESL-høyttalere?

 

Det som er langt mer interessant enn dette er at Harman har gjennomført tester langt tilbake i tid (jeg har ikke klart å finne nettlinker, men det henvendes hyppig til disse forsøkene), noe den kanadiske audioorganisasjonen også gjorde, som viste at kontrollert spredning var den viktigste lydmessige parameteren etter frekvensrespons. En elektrostathøyttaler er ikke av natur belemret med dårlig frekvensrespons. Når det gjelder spredning så vil en godt konstruert ESL ha en svært gunstig spredningsmønster.

Lenke til kommentar

Men det underbygger jo på ingen måte din påstand. For det første er en liten gruppe ungdommer neppe et representativt utvalg. Når det er sagt så ville jeg personlig heller hatt en time med RF35 enn Vista, men det er ikke fordi Vista er en ESL. Og hvordan kan en enkeltstående høyttaler fra ML være et representativt utvalg for ESL-høyttalere?

 

Det som er langt mer interessant enn dette er at Harman har gjennomført tester langt tilbake i tid (jeg har ikke klart å finne nettlinker, men det henvendes hyppig til disse forsøkene), noe den kanadiske audioorganisasjonen også gjorde, som viste at kontrollert spredning var den viktigste lydmessige parameteren etter frekvensrespons. En elektrostathøyttaler er ikke av natur belemret med dårlig frekvensrespons. Når det gjelder spredning så vil en godt konstruert ESL ha en svært gunstig spredningsmønster.

 

Jo, det er akkurat det det gjør. Og svaret ditt er forutsigbart, selvfølgelig er ikke det ikke representativt , selvføgelig er ikke forsøket bra nok, det er aldri det, dine påstander som ikke basert på forsøk er jo selvfølgelig mye riktigere. Det henvises til flere forsøk i boka til Toole:

 

http://www.amazon.ca/Sound-Reproduction-Acoustics-Psychoacoustics-Loudspeakers/dp/0240520092

 

Som viser det samme.

 

Du kan også de her

http://seanolive.blogspot.no/2008/12/part-3-relationship-between-loudspeaker.html

Se forøvrig her: http://seanolive.blogspot.no/2012/05/more-evidence-that-kids-even-japanese.html

 

Slike grupper er representative, folk er ganske enige om hva som er bra og dårlig lyd.

 

Ja, kontrollert og bred direktivitet er viktig for god lyd, det er kjent, det er noe av det elektrostater er dårlige på, de har IKKE et gunstig spredningsmønster. (det eneste positive direktivitetsmessig er at man slipper en dip i kurven pga flere element)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det viser seg at det ikke er det da, når man blindtester.

 

AtW

 

Joda, det er mange som liker lyden fra dem. Og derfor kjøper dem fremfor "vanlige" høyttalere.

Det er til og med en (hold deg fast) ihuga fanskare for elektrostater. Så det er liten tvil om at folk liker lyden fra dem også.

Lenke til kommentar

 

Det viser seg at det ikke er det da, når man blindtester.

 

AtW

 

Joda, det er mange som liker lyden fra dem. Og derfor kjøper dem fremfor "vanlige" høyttalere.

Det er til og med en (hold deg fast) ihuga fanskare for elektrostater. Så det er liten tvil om at folk liker lyden fra dem også.

 

 

Homeopat-medisin har også en ihuga fanskare, som mener det hjelper bra. Det betyr ikke at det er tilfellet i kontrollerte forsøk.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...