Gå til innhold

TEST: Asus RT-AC3200


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gleder meg veldig til dere tester:  Om dette er løgn eller fakta: Den som var i test er ikke noe i sammenligding. Asus AC88U

 

 <fjernet bilder>

Denne er ikke ute ennå. Senere i fjerde kvartal er vel det nærmeste man har av dato foreløpig. Har sett på denne selv. Siden den har 8 porter Gbit internt kan jeg kvitte meg med en miniswitch :-)

Utvikleren av Asuswrt-Merlin firmwaren sier at den er rask i hvert fall

Referanse: https://twitter.com/RMerlinDev/status/652904797398548480

Endret av tberg72
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Gleder meg veldig til dere tester:  Om dette er løgn eller fakta: Den som var i test er ikke noe i sammenligding. Asus AC88U

 

 

Denne er ikke ute ennå. Senere i fjerde kvartal er vel det nærmeste man har av dato foreløpig. Har sett på denne selv. Siden den har 8 porter Gbit internt kan jeg kvitte meg med en miniswitch :-)

Utvikleren av Asuswrt-Merlin firmwaren sier at den er rask i hvert fall

Referanse: https://twitter.com/RMerlinDev/status/652904797398548480

Til tross for at prisen sikkert kommer til å bli minst like stygg som selve enheten, skal jeg innrømme at den er noe av det mest interessante som er produsert. Mange porter er et must for de av oss som foretrekker nettverket kablet der det er mulig.

 

Med 1 TV, HTPC, PS3 og KabelTV-tuner som alle støtter kablet nettverk, så er 4 porter brukt opp. Da mangler jeg fremdeles tilgang for NAS'en, skriveren, recieveren (når jeg oppgraderer til en med nettverkstilgang) og ev. bredbånstelefonen, samt kabling til andre rom.

 

Drømmeruteren min trenger da minst 12 lan-porter, helst 16. Og fremdeles drømmer jeg om at en slik ruter kommer med wireless AC som en egen boks som kan vegg/ta-monteres med 1 skrue, og så bruker den aller helst ethernetkabel til dedikert port for å sende/motta signalene.

 

Da ville selve ruteren med kabelmarerittet kunne settes minst mulig synlig, samtidig som antennene får maksimale arbeidsforhold.

 

:-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er delevis enig, at routeren og trådløse delen bør spittes opp.

 

Tenk hvis man hadde Aironet 3700

slik utstyr er egentlig beregnet for bedrifter. Er usikker på om det er beste ustyret trådløs som finnes om man ikke skal vente på wireless AD.

 

Hadde routere fått SFP+ og RJ45 10 gigabit ville jeg heller foretrekket å betale for det, om prisene blir ikke helt ekstreme bedriftpriser.

Per dags dato er gigabit switch billig så ser ikke så veldig stort problem der.

Lenke til kommentar

Ser ikkje heilt påenget med tre 5GHz band. Hadde berre produsentane tatt seg bryet med å la deg manuelt fortelle ruteren at den kun skulle akseptere klienter som køyrer 802.11ac standarden over 5GHz so hadde det ekstra bandet vert helt overflødig. Vertfall til mitt bruk da klienter som kun støtter 802.11n standarden like godt kan bruke 2.4GHz bandet. Dette er vanlegvis kun smart telefoner og nettbrett uansett.

Lenke til kommentar

Det er ikke tre 5.0GHz NIC's, det er 2x 5.0GHz og 1x 2.4GHz, poenget er å styre alle raskere (primært 802.11ac) klienter til det ene 5.0GHz NIC'et og alle andre 5.0GHz klienter til det andre og ha legacy klienter på 2.4GHz. Er jo mange klienter som ikke nødvendigvis støtter 802.11ac som fremdeles vil kunne ha godt utbytte av å kjøre på 5.0GHz-båndet kontra 2.4GHz.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke mange som har 2 gigabit internethastighet heller.

Men vil si den routeren er mere å satse på, da den er noe mere fremtidsrettet, neste blir nok 10 gigabit WAN\LAN og Wireless AD her må man sikkert vente til 2017-2019 et sted.

 

Må først bli ADHD, eller AD4K / AD8K før jeg vil ha  :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

Hoppas snart vi har en teknologi där man kan få god ytelse genom väggar och golv i en vanlig hundrakvadrats lägenhet på ett plan.

 

Intill det sker får jag inte bättre ytelse av en router till 3000 kontra en till 600kr. Har själv en Dark Knight, men den är desvärre inte bättre än en billig router här i hemmet.

Lenke til kommentar

Denne har alt du forventer av en trådløs ruter, og enda litt til.

 

Burde man ikke kunne forvente MU-MIMO på en så ny router? Spesielt siden det er en betydelig sum man må ut med.

Kunne vært fint om testen hadde noen ord om de akutelle teknologiene, fordelere og ulemper ved XStream ifht. MU-MIMO.

Lenke til kommentar

Hoppas snart vi har en teknologi där man kan få god ytelse genom väggar och golv i en vanlig hundrakvadrats lägenhet på ett plan.

 

Intill det sker får jag inte bättre ytelse av en router till 3000 kontra en till 600kr. Har själv en Dark Knight, men den är desvärre inte bättre än en billig router här i hemmet.

 

Da bør du kanskje sjekke i andre enden da? Bytte nettverkskort på de som sliter per i dag. Hjelper lite om ruteren når kortet for å sende data til klientmaskinen, om klientmaskinen ikke klarer å verifisere pakkene fordi den ikke når frem til ruteren...

 

;-)

 

Så kan og plassering av ruter og klienter ha en god del innvirkning. grønnplanter i mellom disse er gode signalstoppere, på samme måte som armeringsjern, varmekabler og sikringsskap.

 

Alternativr 

Lenke til kommentar

Goda råd det Snowleopard. Har ju självklart inte provat allt som finns. Har egentligen bara tillgång till inkluderade kort i några macs, telefoner/brett, mediaspelare och ett par windowsmaskiner. Alltså en typisk "wifipark" för en normal familj. Knappast aktuellt att stoppa i ett wifikort som är stort som en banan i tunna bärbara enheter. En bärbar pc/mac blir liksom inte bärbar längre.

Lenke til kommentar

Her blir jeg litt forundret:

Først skriver dere:

"På ett punkt briljerte imidlertid Asus RT-AC3200 virkelig, og det var da vi testet på soverommet i andre etasje. Her er avstanden til ruteren litt kortere, og det er bare et tregulv og en lettvegg imellom"

 

For dernest å skrive

 

Vi testet ved å koble en Windows-PC til ruteren via Gigabit Ethernet (med kabel), dele en mappe på PC-en, og så bruke testprogrammet «LAN Speed Test» på en MacBook Pro tilkoblet via Wi-Fi.

 

Med andre ord har dere testet accesspungtet, og ikke routern? Det står jo også klart og tydelig på screendumpen på siden "Praktisk bruk" at "WAN" er "Frakoblet"...

 

Skal dere teste en router så synes jeg dere må teste routingen.

Skal dere teste et accesspungt, så skriv at dere skal teste et accesspungt, og ikke at dere tester en router, for det har jo dere helt tydelig ikke gjort...

 

Eller er det noe jeg har oversett?

 

 

Disclaimer:

Ja, jeg er klar over at "en boks som har trådløs sender i seg" kalles en router på folkemunnet, men det gjør det ikke noe riktigere at en nettavis myntet på IT-saker-og-ting pusher feilinformasjon. Kan dere ikke VÆRE SÅ SNILL og bruke rett terminologi på slikt?

Om dere skal teste f.eks en ny CPU, så sier dere ikke at dere skal teste en ny datamaskin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...