Gå til innhold

FEATURE: Spillere flest ønsker ikke å være slemme


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt av grunnen til at eg sjølv bruker å velge det gode alternativet er rett og slett at dei fleste spel er optimalisert for å spele som god.

Ved å velge dei onde alternativa så sitter ein ofte igjen med ei dårligare historie, i tillegg til at ein mister mykje innhold i form av side-quests sidan nesten alle NPCane er gode.

 

Det er ofte litt for tydeleg kva spelutviklerane meiner er "det rette valget", velger du noke anna enn dette så blir du avspist med eit kortare spel med dårligare historie.

Særlig gjeld dette spel med mange alternative sluttresultat, som f.eks. i Heavy Rain, der er det heilt tydelig at "den rette slutten" er den der alle overlever og alle lever lykkelig alle sine dagar. Dersom du spelar slik at alle døyr med ein gong så blir spelet mykje kortare og med ei svært dårlig historie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan være enig i at spill ofte er optimalisert for å spille som god, men som jeg har skrevet i en annen tråd synes jeg det største problemet er at spill med moral-skalaer veldig sjelden er designet for å ligge et sted midt i mellom det gode og det onde. Du blir som oftest langt bedre belønnet for å fylle ut enten den gode eller onde siden. For eksempel ved flere dialogvalg som i Mass Effect, eller flere superkrefter som i Knights of the Old Republic. Det tar vekk litt av insentivet til å rollespille spillet skikkelig utover å velge om du er "slem" eller "snill" i starten, og holde seg til det.

Endret av Husam
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er nok litt av statistikken som avviker fra normen her. Jeg liker faktisk å ta de "slemme valgene", mye fordi det er spennende å se hva som skjer når man gjør det man aldri ville gjort i "den virkelige verden".

 

Noen ting er det likevel greit å styre unna. I mange spill så er de slemme valgene ensbetydende med den såkalte "Stupid Evil" som TVtropes ville formulert det. Korttenkte valg som bare går ut på kaos og ikke har noen langsiktige fordeler, eller til og med bare har ulemper. Det er så mange spennende tolkninger av ondskap, men likevel så finner man alt stort sett bare de mindre glupe variantene i bruk.

 

Jeg savner for eksempel fortsatt ett Star Wars spill hvor man kan velge mellom lys/mørk, samtidig som den "sanne" historien er den mørke. Med så mange historier som det er i den galaksen, så vet man likevel at det skal ende opp nokså rosenrødt til slutt. Da må det vel ikke være noe problem å lage en spillhistorie hvor det ender opp ganske dystert for republikken?

Lenke til kommentar

Tror det henger litt sammen med at når vi ser nazister, IS, korrupsjon, terrorister, menneskehandel andre anti-sosiale hendelser får vi lyst til å bare tilkalle en superhelt som kommer ned fra himmelen å slår hodet av dem med en magisk hammer.

I spill får vi lov til å være den superhelten som vinner over urettferdighet, uten en klomsete rettsak.

Vi heiet jo på Dexter når han drepte alle de kriminelle iløpet av årene serien varte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har aldri tenkt over om noe spill er optimalisert for god eller dårlig.

Jeg må spille god for å være komfortabel. Jeg har mange ganger prøvd å spille ond, og jeg liker det simpelthen ikke. Jeg synes det er ubehagelig, og dropper spillet.

Det samme gjelder bøker. Jeg kan ikke lese en bokserie om en karakter som er ond.

 

Jeg skal ikke mene noe om at det er riktig eller galt, men sånn er jeg skrudd sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snillt eller slemt er begreper som blir definert av vinneren. Se på Nazi-Tyskland, hadde ikke stått at de var slemme i historiebøkene hvis de hadde vunnet verden, nå er de uthengt som noe av det verste man kan være. Selv om det faktisk er enormt mye verre ting som har blitt gjort oppigjennom enn hva de gjorde.

Gutta på skauen var faktisk terrorister, men blir hyllet som helter siden vi vant. De var ganske flinke de gutta der :)

Det som er rart er at det er så tydelige skiller mellom godt og ondt i spill, skiller det er ganske vanskelige å finne i virkeligheten. I spill så er det så veldig tydeliggjort at slemmingene vil ødelegge verden selv om de fleste slemme bare vil styre verdenen og bruker sine tillærte evner til å oppnå dette, på akkurat samme måte som de snille.

En bra artikkel, men på en måte latterlig også, med tanke på tilstanden mellom "onde" og "gode" valg i spill da selvfølgelig.

Takker til Gamer.no for denne, bra greier. Jeg lærte forsåvidt ikke noe nytt, men dette er en god kilde (hvis det er lov å kalle en artikkel det) å henvise til ved en senere anledning. Takk takk takk :) :)

 

Edit; Dette gjelder selvfølgelig spill der man har en historie der man kan velge å være ond eller god.

 

Det som er rart er at spill som GTA er så populært når man gjør forferdelige handlinger som kun er onde. Drepe uskyldige forbipasserende for morro eller sparke ihjel en hore for å ta pengene hennes etc etc etc. Men slik regnes kanskje ikke helt med i denne saken?

 

Jeg velger ofte å spille ond for å se hva resultatet blir :p Å drepe uskyldige folk for morro skyld gjør jeg dog sjelden fordi det ikke henger på greip, det er grunnen til at jeg synes GTA og liknende er usmakelige spill. Det er smakløst av foreldre å la barn spille slike spill, jeg merker avsky og sinne når jeg hører om det. Det er altfor vanlig blitt desverre :hm:

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

Pleier ofte ta de gode valgene, men kommer litt an på spillet.

 

Sist jeg kan huske at jeg tok et "ondt" valg var i Virtue's Last Reward, der jeg måtte la en av karakterene som virket uskyldige dø for å selv komme meg videre. Sånne valg er helt forferdelige, kanskje pga jeg selv setter meg godt inn I spill jeg spiller eller bøker jeg leser osv.

 

Men dersom spill som Of Orcs and Men hadde sånne valg, hadde det blitt bad guy hele veien, siden du spiller på en måte en bad guy.

Lenke til kommentar

Vi heiet jo på Dexter når han drepte alle de kriminelle iløpet av årene serien varte.

 

Problemet med Dexter var at han starta som ein skikkelig anti-helt som til tross for at han prøvde å berre drepe slemme folk var ein ekte psykopat.

Men etterkvart som sesongane gjekk så gjekk Dexter frå å være psykopat til å bli Batman. Han var stadigvekk ute om natta og kjempa mot kriminelle ved hjelp av rå styrke og gadgets. Det einaste som mangla var kappa og maska.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker å bruke makten i spill til å gjøre rettferdige ("gode") handlinger. Velger stort sett "slemt" der NPC-en fortjener det - har ingen problemer til å gjøre meg til dommer og bøddel for en virtuell sadist, for eksempel.

 

Men - det er vanskelig for meg å være slem for å være slem i spill. Har for eksempel utrolig lyst til å spille igjennom klassehistorien til Sith Warrior i SWtoR på den mørke siden, men klarer rett og slett ikke :-P

Lenke til kommentar

Er ikke så veldig interessant dersom valgene er helt tydelig "good" eller "bad". Det blir straks mer interessant når valgene er nyanserte og begge sider er i gråsonen.

 

Da blir det også litt mindre surealistisk. Husker jeg prøve å redde ei tilfeldig setler dame i fallout 3, hun hadde bare et balltre mot en skorpion og var nesten død, lang avstand så jeg traff henne i stede, da var jeg plutselig ond.

Bonus var at jeg kunne plukke opp Clover :)

Lenke til kommentar

Jeg liker å bruke makten i spill til å gjøre rettferdige ("gode") handlinger. Velger stort sett "slemt" der NPC-en fortjener det - har ingen problemer til å gjøre meg til dommer og bøddel for en virtuell sadist, for eksempel.

 

Men - det er vanskelig for meg å være slem for å være slem i spill. Har for eksempel utrolig lyst til å spille igjennom klassehistorien til Sith Warrior i SWtoR på den mørke siden, men klarer rett og slett ikke :-P

Ganske likt som meg, kverka noen drittsekker i Skyrim, de var også dumme, du slenger ikke dritt til noen som jakter på drager for profitt, men fulførte aldri Dark Brotherhood. Derimot stjal jeg mye i starten.

Lenke til kommentar

Tror det henger litt sammen med at når vi ser nazister, IS, korrupsjon, terrorister, menneskehandel andre anti-sosiale hendelser får vi lyst til å bare tilkalle en superhelt som kommer ned fra himmelen å slår hodet av dem med en magisk hammer.

I spill får vi lov til å være den superhelten som vinner over urettferdighet, uten en klomsete rettsak.

Vi heiet jo på Dexter når han drepte alle de kriminelle iløpet av årene serien varte.

Snakk for deg selv, ikke alle har samme menneskesyn som deg. Hevnlystne "vigilants" som banker opp og dreper kriminelle (eller antatte kriminelle) har vi heldigvis langt mindre av i virkeligheten enn i superhelt-tegneseriene.

 

Om denne superhelten din skulle komme å slå hodet av alle de som var korrupte så ville befolkningen i den tredje verden (såvel som Europeiske land som Hellas eller Italia) blitt kraftig desimert. Det er ikke bare næringslivsledere og politikere som er korrupte, og når hele systemet er korrupt er det vanskelig å ikke være en del av det selv.

Korrupsjon er en av verdens største onder som virkelig ødelegger for folk, men det er ikke et problem som lar seg fikse med en enkel håndbevegelse.

 

Jeg kan forstå følelsen av oppgitthet det er lett å få når man leser om all verdens ondskap, og hvor greit det ikke hadde vært om alt bare kunne løses på en enkel måte. Men slik er ikke verden, og slik er ikke vi mennesker.

 

Vær glad for at vi har "klomsete" rettsaker. For at samfunnet skal være rettferdig er vi avhengig av sleipe advokater, akkurat som vi er avhengig av løgnaktige politikere for å leve i et fritt samfunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...