Gå til innhold

Apples tålmodige forsøkskaniner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kikket så vidt på Bilder, men kommer nok kun til å bruke den til å dele bilder over Bildestrøm.

 

Det jeg kanskje liker minst er at det kan se ut som om den suger bildene inn i sin egen database. Det er ikke noe for meg.

 

Så da blir det heller å stå i Lightroom-sporet noen versjoner til...:-)

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Apple er sikkert ikke hele tiden sympatisk i sin framferd, men fordelen med Apple er at de i sum gir et bra samlet produkt over tid.

Jeg tipper at det skal komme mer i fra Apple. Jeg tror at de vil samle alt av "padder", "phones" og "Maccer" på en felles hardware og OS plattform. Dette blir sikker også "plagsomt", men over tid effektivt.

Microsoft prøver nå med introduksjon av "Windows 10" å samle det meste, og gi et inntrykk av unison løsning. Dette klarer de ikke i første omgang, selv med massiv markedføring utover mot høsten. Men de vil egentlig ønske det samme som Apple. Det er rasjonelt og nødvendig, og stadig mer av "nødvendig" over tid.

Så, Apple vil trolig i oss flere "nyheter" av samme kaliber over tid. De ligger imidlertid langt foran MS, som først må ha suksess med sin nye plattform.

Høsten kommer til å bli spennende.

Lenke til kommentar

Ville ikke kalt det "et brått og brutalt teknologiskifte» når det ble annonsert allerede i fjor sommer, og det heller ikke er slik at iPhoto og/eller Aperture slutter å fungere som før eller blir fjernet fra brukernes disker i det øyeblikk Photos/Bilder blir installert. Så her har brukerne så langt hatt nærmere ett år på seg til å forberede en overgang til et annet valgfritt fotoprogram, og ingen tvinger dem til å ta steget i dag eller i neste uke. Migreringsverktøy for å overføre et Aperture- eller iPhoto-bibliotek til Adobe Lightroom har vært på plass i mange måneder, og migrering til Bilder er naturligvis ivaretatt av Apple, så det er neppe noen grunn til å ta på seg harnisken.

Forandring i programvare er uunngåelig over tid, og før eller senere blir det ofte nødvendig å ta litt større steg eller endre produktstrategier.

 

Da Aperture ble lansert eksisterte ikke Lightroom eller andre gode, profesjonelle alternativ for dette området på Mac-plattformen, så det Apple gjorde var å styrke posisjonen til OS X hos kreative, profesjonelle og semiprofsjonelle brukere da den digitale fotorevolusjonen slo inn for fullt. Nå finnes det mer enn ett godt alternativ til Aperture, så Apple kan heller fokusere på andre områder og la tredjepartutviklere dekke behovet til de mer avanserte fotografene.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Apple dreper alt av profesjonell programvare og maskinvare. Det eneste som er igjen er FC og Mac Pro, begge deler behandles som semi-profesjonelle.

 

Er du profesjonell bruker og baserer deg på Apple i dag, så er du dum.

Du glemte Logic, det er ganske bra fremdeles.

Lenke til kommentar

Er du profesjonell bruker og baserer deg på Apple i dag, så er du dum.

Tja...dum? Jeg vil tro det er svært få profesjonelle, om noen i det hele tatt, som baserer seg på å bruke de applikasjonene som følger med maskinvaren de kjøper, enten det er med Windows eller med OSx.

 

Bare en vill gjetning: alle profesjonelle, eller amatører og entusiaster som trenger noe mer avansert enn det som følger med maskinvaren, kjøper de applikasjonene de trenger fra den leverandøren de foretrekker, for å få gjort jobben sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ærlig talt, kommer det til å hete "Bilder" i den norske utgaven? I tekstbehandling i Microsoft-leir så er man jo vant med at det kalles Office på engelsk og Office på norsk.

 

Nei nei, Den sprakende raden synes de burde hete "Microsoft Kontor!" :p

 

Uansett, dette er en grunn til at jeg unngår å legge eggene mine i Google, Apple, Microsoft eller en lignende stor leverandør er at disse ELSKER å dra ut pluggen etter noen år.

Du får riktignok forvarsel, men så må du begynne en flytteprosess, og i enkelte tilfeller kan det være svært vanskelig å få ut dataene i ett ikke-proprietært format slik at det er brukbart utenfor plattformen du nå må rømme fra.

 

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Jeg er sikker på at hva enn Apple velger å gjøre med bildene til folk så kommer det til å forutsette bruk av Apple sin programvare, maskinvare og skyløsning. Kundene er låst og Apple kan herje med de nesten som de vil. "Betal for våre løsninger eller mist bildesamlingen din". Dette er nok bare en test på hvor mye kundene finner seg i, før de gjør en ennå større endring.

 

Nå som mange er på flyttefot, programvaremessig, så kan det være lurt å se etter hvilke leverandører som har incentiv til og praksis for å låse kundene til sin programvare.

 

Når man velger skyløsning, hvor enkelt er det å importere bildene tilbake fra skyen?

Når man velger arkivløsning, er standarden åpen sånn at programvare fra andre kan få tilgang til arkivet og bruke det videre hvis arkivløsningen man velger plutselig skulle legges ned, kreve "løsepenger" eller noe annet utilgivelig? Hva inneholder arkivløsningen av info: tagging, redigeringsdata, etc og kan de brukes av andre programmer/leverandører?

Er de originale bildefilene lett tilgjengelige for andre programmer, backup til fritt valgt backupløsning etc?

Er bildene eller programmene på noen måte låst til bestemt maskinvare eller programvare?

 

Slik frihet bidrar til å sikre fremtiden for bildene, arkivet og redigeringene man har gjort, uten at enkeltleverandører kan opptre som utpressere og komme unna med det fordi kundene ikke har noe annet valg. Det er synd å se at en del har et bevisstløst forhold til leverandørlåsing og lar seg herje med.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Når man velger skyløsning, hvor enkelt er det å importere bildene tilbake fra skyen?

Når man velger arkivløsning, er standarden åpen sånn at programvare fra andre kan få tilgang til arkivet og bruke det videre hvis arkivløsningen man velger plutselig skulle legges ned, kreve "løsepenger" eller noe annet utilgivelig? Hva inneholder arkivløsningen av info: tagging, redigeringsdata, etc og kan de brukes av andre programmer/leverandører?

Er de originale bildefilene lett tilgjengelige for andre programmer, backup til fritt valgt backupløsning etc?

Er bildene eller programmene på noen måte låst til bestemt maskinvare eller programvare?

 ...

De aller fleste produsenter ønsker jo å gjøre ting for å beholde kundene sine, uten at det nødvendigvis er en direkte låsing. Det er stort sett alltid mulighet for bytte hvis behovet melder seg, selv om noen bytter krever mer jobb enn andre.

 

Dine spørsmål er gode og for det meste relevante for mange. For min del har valget for fotoprogramvare blitt Adobe Lightroom. Et valg jeg tok før Lr ble særlig bra, altså i sen versjon 1.x. Men jeg likte måten det var bygget opp på og hadde troen på at det kom til å utvikle seg til noe veldig bra, og det har det gjort. Inntil for en uke siden tviholdt jeg på evigvarende lisens, men når jeg oppgradere til Lr6 så ble det abonnement. Jammen meg en flott løsning de har bygget rundt sin Skytjeneste!

 

Jeg er i det minste glad for at Lr ikke suger bildefilene inn i sin egen database, det ville jeg vært skeptisk til...:-)

Lenke til kommentar

Ville ikke kalt det "et brått og brutalt teknologiskifte» når det ble annonsert allerede i fjor sommer, og det heller ikke er slik at iPhoto og/eller Aperture slutter å fungere som før eller blir fjernet fra brukernes disker i det øyeblikk Photos/Bilder blir installert. Så her har brukerne så langt hatt nærmere ett år på seg til å forberede en overgang til et annet valgfritt fotoprogram, og ingen tvinger dem til å ta steget i dag eller i neste uke. Migreringsverktøy for å 

 

På min 2011 iMac, sluttet iPhoto å fungere i det øyeblikket jeg installerte siste OSX oppdatering (den som muliggjorde Photos). Dermed ble jeg tvunget til å gå over til Photos. 

 

Feilmeldingen jeg fikk var noe slikt som: "this version of iPhoto is not compatible etc, please update to the latest version from app-store" - og den versjonen finnes ikke.

 

Jeg fikk umiddelbart litt angst for alt dette nye, men ved litt tilvenning ser jeg at det er MYE bedre enn iPhoto til mitt bruk. Jeg har 65000 bilder og videoer i biblioteket mitt, og har nå tilgang til alt fra alt. Nå skal det sies at det er litt buggete på iPad-en og preview av nettopp fotograferte bilder på iPhone er ganske tregt, men ellers er det helt topp ! 

 

For meg fungerte det nok helt som planlagt fra Apple sin side. Nå sitter jeg med 1 Tb iCloud abonnement til 149,- pr måned, har total backup av alle bilder og videoer tatt siden digitalkamera kom - og jeg sover langt bedre om natta da bildebackupspøkelset endelig er borte. 

 

Det er klart, det finnes mange andre skytjenester og bildeprogrammer, men ingen gjør det så integrert og sømløst som Apple. Convenience is King, sier Amazon - og jeg er enig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...