Gå til innhold

Apples tålmodige forsøkskaniner


Anbefalte innlegg

 

Ville ikke kalt det "et brått og brutalt teknologiskifte» når det ble annonsert allerede i fjor sommer, og det heller ikke er slik at iPhoto og/eller Aperture slutter å fungere som før eller blir fjernet fra brukernes disker i det øyeblikk Photos/Bilder blir installert. Så her har brukerne så langt hatt nærmere ett år på seg til å forberede en overgang til et annet valgfritt fotoprogram, og ingen tvinger dem til å ta steget i dag eller i neste uke. Migreringsverktøy for å 

 

På min 2011 iMac, sluttet iPhoto å fungere i det øyeblikket jeg installerte siste OSX oppdatering (den som muliggjorde Photos). Dermed ble jeg tvunget til å gå over til Photos. 

 

Feilmeldingen jeg fikk var noe slikt som: "this version of iPhoto is not compatible etc, please update to the latest version from app-store" - og den versjonen finnes ikke.

 

Høres convinient ut :)

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Ville ikke kalt det "et brått og brutalt teknologiskifte» når det ble annonsert allerede i fjor sommer, og det heller ikke er slik at iPhoto og/eller Aperture slutter å fungere som før eller blir fjernet fra brukernes disker i det øyeblikk Photos/Bilder blir installert. Så her har brukerne så langt hatt nærmere ett år på seg til å forberede en overgang til et annet valgfritt fotoprogram, og ingen tvinger dem til å ta steget i dag eller i neste uke. Migreringsverktøy for å

 

 

På min 2011 iMac, sluttet iPhoto å fungere i det øyeblikket jeg installerte siste OSX oppdatering (den som muliggjorde Photos). Dermed ble jeg tvunget til å gå over til Photos. 

 

Feilmeldingen jeg fikk var noe slikt som: "this version of iPhoto is not compatible etc, please update to the latest version from app-store" - og den versjonen finnes ikke.

 

Høres convinient ut :)

 

AtW

Leste du resten? Altså løsningen hans...:-)

Lenke til kommentar

Velg noe, og bli ferdig med det. Ikke vits i å bruke så mye tid å dvele over den saken.

 

Har brukt Aperture siden det kom ut, nå bruker jeg Lightroom isteden på en hjemmekomponert X99 basert PC. Da kan jeg også ha en 1TB SSD uten å bli helt ruinert økonomisk.

 

Når Apple velger å gi blaffen i entusiaster eller "prosumers" som det så fint heter er det bare å flytte hjem til Windows igjen. Er ikke så mye å gnåle over. :)

 

Har en 15" rMBP som brukes i jobbsammenheng, som skrivemaskin og som kommunikasjonshub (e-post, sosial media osv).

 

Skikkelig arbeid? (Bilderedigering og musikkproduksjon) Stasjonær PC med Windows alle dager.

Lenke til kommentar

Velg noe, og bli ferdig med det. Ikke vits i å bruke så mye tid å dvele over den saken.

Har brukt Aperture siden det kom ut, nå bruker jeg Lightroom isteden på en hjemmekomponert X99 basert PC. Da kan jeg også ha en 1TB SSD uten å bli helt ruinert økonomisk.

Når Apple velger å gi blaffen i entusiaster eller "prosumers" som det så fint heter er det bare å flytte hjem til Windows igjen. Er ikke så mye å gnåle over. :)

Har en 15" rMBP som brukes i jobbsammenheng, som skrivemaskin og som kommunikasjonshub (e-post, sosial media osv).

Skikkelig arbeid? (Bilderedigering og musikkproduksjon) Stasjonær PC med Windows alle dager.

Enig. Velg noe og bruk det. Ikke bry seg så mye om hva andre bruker.

 

For øvrig bruker jeg Mac også til det du kaller skikkelig arbeid...:-)))

Lenke til kommentar

 

Velg noe, og bli ferdig med det. Ikke vits i å bruke så mye tid å dvele over den saken.

Har brukt Aperture siden det kom ut, nå bruker jeg Lightroom isteden på en hjemmekomponert X99 basert PC. Da kan jeg også ha en 1TB SSD uten å bli helt ruinert økonomisk.

Når Apple velger å gi blaffen i entusiaster eller "prosumers" som det så fint heter er det bare å flytte hjem til Windows igjen. Er ikke så mye å gnåle over. :)

Har en 15" rMBP som brukes i jobbsammenheng, som skrivemaskin og som kommunikasjonshub (e-post, sosial media osv).

Skikkelig arbeid? (Bilderedigering og musikkproduksjon) Stasjonær PC med Windows alle dager.

Enig. Velg noe og bruk det. Ikke bry seg så mye om hva andre bruker.

 

For øvrig bruker jeg Mac også til det du kaller skikkelig arbeid...:-)))

Absolutt, funker det for deg så er det jo perfekt. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Ville ikke kalt det "et brått og brutalt teknologiskifte» når det ble annonsert allerede i fjor sommer, og det heller ikke er slik at iPhoto og/eller Aperture slutter å fungere som før eller blir fjernet fra brukernes disker i det øyeblikk Photos/Bilder blir installert. Så her har brukerne så langt hatt nærmere ett år på seg til å forberede en overgang til et annet valgfritt fotoprogram, og ingen tvinger dem til å ta steget i dag eller i neste uke. Migreringsverktøy for å

 

På min 2011 iMac, sluttet iPhoto å fungere i det øyeblikket jeg installerte siste OSX oppdatering (den som muliggjorde Photos). Dermed ble jeg tvunget til å gå over til Photos. 

 

Feilmeldingen jeg fikk var noe slikt som: "this version of iPhoto is not compatible etc, please update to the latest version from app-store" - og den versjonen finnes ikke.

 

Høres convinient ut :)

 

AtW

Leste du resten? Altså løsningen hans...:-)

 

 

Det gjorde jeg, synes ikke historien var et spesielt godt eksempel på "convinience is king"

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet var vel at han utelot hva som var løsningen på feilmeldingen, også hoppet han rett til der hvor han er såre fornøyd med det nye. Så vi sitter igjen med litt løse tråder.

 

 

For meg fungerte det nok helt som planlagt fra Apple sin side.

 

 

Øh, ja vel. Hva med:

 

Feilmeldingen jeg fikk var noe slikt som: "this version of iPhoto is not compatible etc, please update to the latest version from app-store" - og den versjonen finnes ikke.

 

Jeg fikk umiddelbart litt angst..

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple dreper alt av profesjonell programvare og maskinvare. Det eneste som er igjen er FC og Mac Pro, begge deler behandles som semi-profesjonelle.

 

Er du profesjonell bruker og baserer deg på Apple i dag, så er du dum.

 

Nå tuller du fælt. Både MacBook Pro, iMac og Mac Pro er svært godt egnet til profesjonell bruk. Og utvalget av profesjonell programvare til OS X har aldri vært større og bedre enn nå. Det har dessuten aldri vært slik at Apple har sett det som sin oppgave å utvikle profesjonelle applikasjoner for alle mulige bruksområder - at de kutter ut Aperture er kun et tegn på at seriøse fotografer har tilgang på gode applikasjoner fra andre utviklere. 

 

Med all den uvitenheten du selv legger for dagen burde du ta en grundig titt i speilet, før du kaller andre for dumme.

Lenke til kommentar

 

Ville ikke kalt det "et brått og brutalt teknologiskifte» når det ble annonsert allerede i fjor sommer, og det heller ikke er slik at iPhoto og/eller Aperture slutter å fungere som før eller blir fjernet fra brukernes disker i det øyeblikk Photos/Bilder blir installert. Så her har brukerne så langt hatt nærmere ett år på seg til å forberede en overgang til et annet valgfritt fotoprogram, og ingen tvinger dem til å ta steget i dag eller i neste uke. Migreringsverktøy for å 

 

På min 2011 iMac, sluttet iPhoto å fungere i det øyeblikket jeg installerte siste OSX oppdatering (den som muliggjorde Photos). Dermed ble jeg tvunget til å gå over til Photos. 

 

Feilmeldingen jeg fikk var noe slikt som: "this version of iPhoto is not compatible etc, please update to the latest version from app-store" - og den versjonen finnes ikke.

 

Jeg fikk umiddelbart litt angst for alt dette nye, men ved litt tilvenning ser jeg at det er MYE bedre enn iPhoto til mitt bruk. Jeg har 65000 bilder og videoer i biblioteket mitt, og har nå tilgang til alt fra alt. Nå skal det sies at det er litt buggete på iPad-en og preview av nettopp fotograferte bilder på iPhone er ganske tregt, men ellers er det helt topp ! 

 

For meg fungerte det nok helt som planlagt fra Apple sin side. Nå sitter jeg med 1 Tb iCloud abonnement til 149,- pr måned, har total backup av alle bilder og videoer tatt siden digitalkamera kom - og jeg sover langt bedre om natta da bildebackupspøkelset endelig er borte. 

 

Det er klart, det finnes mange andre skytjenester og bildeprogrammer, men ingen gjør det så integrert og sømløst som Apple. Convenience is King, sier Amazon - og jeg er enig.

 

 

Da har du slurvet med å oppdatere iPhoto, men løsningen på problemet du fikk ligger ikke lenger unna enn et par minutters googling. Men flott at det ordnet seg på en måte likevel, i og med at Bilder ble en positiv opplevelse for deg. For min del har iPhoto fungert hele tiden, og fungerer selvsagt fortsatt etter den siste OS X-oppdateringen. Jeg tror det har fungert helt som planlagt fra Apples side hos meg, siden jeg har installert oppdateringene etter hvert som de har kommet, og unngått å havne i den suppa du havnet i... og jeg kan derfor velge å flytte over til Bilder akkurat når det passer meg. ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

 

 

Ville ikke kalt det "et brått og brutalt teknologiskifte» når det ble annonsert allerede i fjor sommer, og det heller ikke er slik at iPhoto og/eller Aperture slutter å fungere som før eller blir fjernet fra brukernes disker i det øyeblikk Photos/Bilder blir installert. Så her har brukerne så langt hatt nærmere ett år på seg til å forberede en overgang til et annet valgfritt fotoprogram, og ingen tvinger dem til å ta steget i dag eller i neste uke. Migreringsverktøy for å 

 

På min 2011 iMac, sluttet iPhoto å fungere i det øyeblikket jeg installerte siste OSX oppdatering (den som muliggjorde Photos). Dermed ble jeg tvunget til å gå over til Photos. 

 

Feilmeldingen jeg fikk var noe slikt som: "this version of iPhoto is not compatible etc, please update to the latest version from app-store" - og den versjonen finnes ikke.

 

Jeg fikk umiddelbart litt angst for alt dette nye, men ved litt tilvenning ser jeg at det er MYE bedre enn iPhoto til mitt bruk. Jeg har 65000 bilder og videoer i biblioteket mitt, og har nå tilgang til alt fra alt. Nå skal det sies at det er litt buggete på iPad-en og preview av nettopp fotograferte bilder på iPhone er ganske tregt, men ellers er det helt topp ! 

 

For meg fungerte det nok helt som planlagt fra Apple sin side. Nå sitter jeg med 1 Tb iCloud abonnement til 149,- pr måned, har total backup av alle bilder og videoer tatt siden digitalkamera kom - og jeg sover langt bedre om natta da bildebackupspøkelset endelig er borte. 

 

Det er klart, det finnes mange andre skytjenester og bildeprogrammer, men ingen gjør det så integrert og sømløst som Apple. Convenience is King, sier Amazon - og jeg er enig.

Her har du dessverre sovet litt i timen, for det er fint mulig å fortsette å bruke iPhoto. Det må bare oppdateres til siste versjon. Jeg slettet Bilder og fortsetter med iPhoto. Du må bare se litt bedre etter, så finner du den nye iPhoto versjonen.

Lenke til kommentar

Da har du slurvet med å oppdatere iPhoto, men løsningen på problemet du fikk ligger ikke lenger unna enn et par minutters googling. Men flott at det ordnet seg på en måte likevel, i og med at Bilder ble en positiv opplevelse for deg. For min del har iPhoto fungert hele tiden, og fungerer selvsagt fortsatt etter den siste OS X-oppdateringen. Jeg tror det har fungert helt som planlagt fra Apples side hos meg, siden jeg har installert oppdateringene etter hvert som de har kommet, og unngått å havne i den suppa du havnet i... og jeg kan derfor velge å flytte over til Bilder akkurat når det passer meg. ;)

 

 

 

Tøys. Min (kones) iMac blir konstant oppdatert, og har det ikke fungert som det burde så er det andre som har slurvet. Jeg hverken gidder eller føler meg forpliktet til å google noe som helst i forkant av oppdateringer. Når det gjelder OSX så er jeg en bruker, og det betyr implisitt at jeg forventer at ting fungerer uten spesiell innsats fra meg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...