Gå til innhold

Sendte smultring til stratosfæren fra Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke for å ødelegge morroa, men den amerikanske 'Donut' er ikke en smultring!

 

Det eneste den har felles med smultringen er hullet i midten! "Vel, den har et hull i midten, så da må det være en smultring"

 

Alle som har spist en smultring, vet jo at den er en kompakt og tung kake, med enorme mengder sukker, hevet med hjortetakksalt, og kokt i SMULT!

 

Mens en donut rett og slett er en luftig BOLLE (hvetedeig hevet med gjær) stekt i ovn, som tilfeldigvis har luft i midten. (og så har vi da heller aldri glasur og strøssel på våre fete og søte smultringer).

 

Nei, hvorfor alle norske tekstere i amerikanske filmer alltid skriver 'smultring' om 'donut', fatter ikke jeg. De kan umulig ha smakt begge deler...

 

EDIT: Det ligger jo forresten i navnet: Do'nut ( dough = deig )

Endret av ozone
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lurer på hva reglene for dette kan være. 

 

Med tanke på at fly kan kjøre rett inn i den ol.

Et fly kan takle en fugl som treffer, det er de laget og testet for å klare. Men det er ingen som vet hva som skjer hvis de f.eks får et smultringformet bakstverk i motoren. Kanskje hele flyet bare eksploderer?!

 

Skal du sende opp noe i gassballong så send kun opp opptinte høner, det er hva flyene er testet for å tåle.

 

357ghnq.jpg

Endret av BlueShroom
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det som er greia, kanskje jeg vil sende opp en 40kg-manual nå. 

Hvor går liksom grensen over hva man kan sende opp som falle ned random. 

 

Regner med man må søke tillatelse fra luftfarts tilsynet for å sende noe som helst så høyt opp. Eller rettere sagt, med en gang noe krysser flyhøyde.

Lenke til kommentar

Det er det som er greia, kanskje jeg vil sende opp en 40kg-manual nå. 

Hvor går liksom grensen over hva man kan sende opp som falle ned random. 

Det regler for vekt. Og at payloaden har fallskjerm. En 40 kilos manual hadde ikke kommet langt med en værballong heller :)

 

EDIT: Fant link til en tillatelse fra luftfartstilsynet.

http://dronesonen.hibu.no/wp-content/uploads/2013/11/Luftfartstilsyney-tillatelse.pdf

Endret av :chribruu
Lenke til kommentar
 

EDIT: Det ligger jo forresten i navnet: Do'nut ( dough = deig )

 

 

 

Jeg synes forresten ingen av delene smaker spesiellt godt (amerikansk do'nut eller norsk smultring). Gi meg heller saftig kake, det liker jeg. Sjokolade, Pecan pie (litt søtt om man spiser for mye), fruktig bakst, det er så mye snadder at det blir vanskelig å ramse opp alt.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Lurer på hva reglene for dette kan være. 

 

Med tanke på at fly kan kjøre rett inn i den ol.

Et fly kan takle en fugl som treffer, det er de laget og testet for å klare. Men det er ingen som vet hva som skjer hvis de f.eks får et smultringformet bakstverk i motoren. Kanskje hele flyet bare eksploderer?!

 

Skal du sende opp noe i gassballong så send kun opp opptinte høner, det er hva flyene er testet for å tåle.

 

357ghnq.jpg

Nå var det vell ikke kun en smultring som dalet ned mot bakken heller da, men en boks av hardplast med kameraer i :| Større sjans for at det kan skade motoren på ett fly enn en myk fugl :p Så de var nok heldige med at flyet hadde passert da det gjorde :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden artikkelen nevner at det var enklere å få tillatelse i Norge enn i Sverige for dette stuntet, så tenker jeg at luftfartsmyndighetene allerede var informerte, og hadde sånn noenlunde kontroll med dette, eller?

 

Men, jeg er litt enig, i at det kan virke som om dette var ihvertfall en tanke ute av kontroll. For luftfartsmyndighetene kan vel ikke helt vite hvilken rute den boksen med kamera ville ta veien. Selv med vindretninger og alt, så har de aldri helt kontroll over alle luftlag. Turbulens er noe som rapporteres inn av andre piloter som allerede har flydd i et område, som en ting man kan sammenlikne dette opp i mot.

Lenke til kommentar

Siden artikkelen nevner at det var enklere å få tillatelse i Norge enn i Sverige for dette stuntet, så tenker jeg at luftfartsmyndighetene allerede var informerte, og hadde sånn noenlunde kontroll med dette, eller?

 

Men, jeg er litt enig, i at det kan virke som om dette var ihvertfall en tanke ute av kontroll. For luftfartsmyndighetene kan vel ikke helt vite hvilken rute den boksen med kamera ville ta veien. Selv med vindretninger og alt, så har de aldri helt kontroll over alle luftlag. Turbulens er noe som rapporteres inn av andre piloter som allerede har flydd i et område, som en ting man kan sammenlikne dette opp i mot.

 

Null kontroll virket det som, for boksen med kamera falt jo rett der flyet hadde vært, på flystripen.

Man kan aldri vite, værtfall ikke med en ballong..vet aldri hvor den tar veien. Men bra det gikk som det gikk, artig påfunn :)

Lenke til kommentar

Forsåvidt enig med deg.

 

Men, skal man gå i favør luftfartsmyndighetens kunnskap og muligheter, så kan det tenkes at det var en kalkulert forbiflyvning. At flyet som kondensstripa stammer i fra allerede hadde passert for flerforldige minutter siden. Og at det sånn sett kanskje kan finnes en viss mulighet for at det er mer kontrollert enn det gir inntrykk i fra på videoopptaket.  :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...