Gå til innhold

TEST: Reviveaphone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var i Tyrkia i fjor sommer, og etter å ha badet i Middelhavet (som jo er ganske så salt) rundt et kvarter, kom jeg på at jeg fortsatt hadde mobilen i lomma på shortsen. Mobilen fungerte fortsatt fint, men jeg skrudde den av en time og lot den tørke litt (sånn for sikkerhets skyld). Har fungert perfekt siden. Så mange mobiler tåler nok mer enn man tror.

 

Mobilen var (er) forresten en Sony Xperia Go

Lenke til kommentar

"I løpet av denne tiden vil Reviveaphone-væsken trenge inn i alle kriker og kroker i telefonen og fjerne mineraler og urenheter som skaper «kortslutning» og gjør at telefonen ikke fungerer. "

Nå er jeg spent på hvordan denne fjerningen av mineraler og urenheter skjer, er det teleportasjon til bossbøtten på kjøkkenet eller blir de fraktet til egnede lagringsplasser i telefonen?

I praksis vil isopropanolen kun flytte rundt på skitten i mobilen, og hvis man er heldig vil noe av skitten renne ut sammen med væsken når man tar mobilen ut av posen.

Jeg kommer på tre forskjellige feil som vannskader forårsaker:
- Væsken blokkerer høyttaler/mikrofonåpninger slik at lyden stoppes, problemet forsvinner når væsken tørker opp.
- Væske med høy ledeevne (skitt eller kjemikalier) gir kortslutninger og katastrofale overledninger i elektronikken. Dette skjer i løpet av det første minuttet.
- Væske med normal ledeevne (springvann, ikke destillert vann) i kombinasjon med batterispenning gir galvanisk korrosjon og tærer vekk kobberledere på printkort og komponenter. Dette skjer i løpet av dager hvis man ikke fjerner vannet eller batterispenningen.

Det er mulig at å dyppe mobilen i isopropanol er litt bedre enn å gjøre ingenting, men jeg ville heller åpnet mobilen, fjernet batteri, rengjort med destillert vann (eventuelt først litt tannkostvasking med isopropanol eller såpe for å rengjøre), og til slutt tørking til man er sikker på at alle rester av væske er vekke.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var i Tyrkia i fjor sommer, og etter å ha badet i Middelhavet (som jo er ganske så salt) rundt et kvarter, kom jeg på at jeg fortsatt hadde mobilen i lomma på shortsen. Mobilen fungerte fortsatt fint, men jeg skrudde den av en time og lot den tørke litt (sånn for sikkerhets skyld). Har fungert perfekt siden. Så mange mobiler tåler nok mer enn man tror.

 

Mobilen var (er) forresten en Sony Xperia Go

 

"Xperia Go fra Sony er en vann og støvbeskyttet telefon som skal tåle litt tøffere behandling."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Testen var temmelig overfladisk. "Jeg ble forkjøla. Spiste ingenting annet enn gul snø i fem dager, og ble frisk til slutt. Konklusjonen er at gul snø mest sannsynlig hjelper mot forkjølelse."

Denne testen er kun en stikkprøve - og som vi skriver i konklusjonen på side 2 er dette middelet neppe noen garanti for at du klarer å redde en vannskadet telefon, men vi kan heller ikke utelukke at det har en funksjon. Men sluttpoenget i artikkelen er at det kanskje er bedre å kjøpe en flaske isopropanol til en brøkdel av prisen hvis du først skal prøve dette.

 

Skulle vi med hundre prosent sikkerhet si om dette middelet virker eller ikke, måtte vi fått tak i et større antall identiske telefoner, flere Reviveaphone-kit, og gjort et litt mer vitenskapelig forsøk - men det hadde vi ikke mulighet til. Vi tror likevel mange av våre lesere synes det er interessant å lese om dette middelet - og det at vår test viser at det faktisk IKKE er noe vidundermiddel som alltid virker er antagelig nyttig info for mange. :-)

Endret av Kurt Lekanger
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skulle vi med hundre prosent sikkerhet si om dette middelet virker eller ikke, måtte vi fått tak i et større antall identiske telefoner, flere Reviveaphone-kit, og gjort et litt mer vitenskapelig forsøk (dobbel blindtest) - men det hadde vi ikke mulighet til.

 

Det er nok litt overkill med dobbeltblinding, da jeg ikke tror telefonene blir så veldig påvirket av placebo og andre psykologiske effekter ;)

 

Poenget mitt er at dere ikke engang vet om dere tester en telefon som har fått en skade. Man skal ikke måtte holde et strengt vitenskaplig regime for å teste en kuriositet som dette, men jeg synes man burde kunne designe en test som faktisk fungerer sånn nogenlunde

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Testen var temmelig overfladisk. "Jeg ble forkjøla. Spiste ingenting annet enn gul snø i fem dager, og ble frisk til slutt. Konklusjonen er at gul snø mest sannsynlig hjelper mot forkjølelse."

 

For alt dere visste hadde mobilen fungert helt fint uten å bruke Reviveaphone i det hele tatt

 

Det du sier har jo ingen sammenheng med denne "testen", de sier tydelig og klart at det IKKE er noen garanti for det ene eller det andre. Og siden de følger bruksanvisningen så er det også umulig å vite om telefonen har tatt skade før behandlingen.

Lenke til kommentar

LCD skjerm pluss veske = kapillar effekt.

Så lenge skjermen ikke får vanninntrengning og batteriet blir tatt fort nok ut så er man som regel berget. Problemet er kretskortet med smd komponenter som etter en tid vil begynne og irre (korrodere) etter en stund. Så det beste er å ta fra hverandre telefonen la den tørke i feks en pose ris eller helst få tak i silica gel for deretter spraye på med "contact cleaner" (IKKE SKJERMEN) Fint tørkemiddel er også det stoffet biltema selger i sine såkalte "fukt slukere" Men kommer det vann imellom lagene i lcd skjermen så er det game over og ny skjem må kjøpes.

Lenke til kommentar

Re-branda isopropanol til dobbel pris :)

 

Ville vel ikke være første gang noen ble rik av sånt.

 

Selges jo vann som er gratis i utgangspunktet for flere millioner pr år her i Norge, er bare å putte på et pent navn som at det er ekte kildevann eller noe å folk kjøper det, så å rebrande noe å selge det for en høyere pris er jo ikke noe nytt.

Lenke til kommentar

Testen var temmelig overfladisk. "Jeg ble forkjøla. Spiste ingenting annet enn gul snø i fem dager, og ble frisk til slutt. Konklusjonen er at gul snø mest sannsynlig hjelper mot forkjølelse."

 

For alt dere visste hadde mobilen fungert helt fint uten å bruke Reviveaphone i det hele tatt

 

Kanskje den gule snøen du spiste var øl? Man føler seg gjerne litt bedre når man har fått noen innabords :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...