Gå til innhold

2015 kan bli døden for Internet Explorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det stemmer at dette ikke er et navneskifte, men en helt ny nettleser bygd fra bunnen, uten moduler fra IE, så kan det tyde på at Microsoft endelig har innsett og innrømt at IE bærer på systematiske svakheter som ikke lar seg reparere.

 

Det lover i hvert fall bot og bedring, men det gjenstår å se om de klarer å ta opp kampen med de veletablerte og lenge utviklede konkurrentene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror nok at slaget er tapt for dem. Folk flest holder seg jo til det de er vandt til å bruke, å tror nok det vil ta dem noen år før de klarer å få like mange og like gode utvidelser som Firefox f,eks har. Chrome begynner jo sånn smått å nærme seg Firefox når det kommer til utvidelser, men så sliter Chrome enda med alt for høy Ram bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange bruker den som følger med Windows, så denne vil automatisk få mange brukere.
Hvis den er så god som de påstår vil mange ikke gidde å installere noe annet.

 

Jeg har Mac, men bruker ikke Safari av den grunn.

Det finnes ikke skikkelige plugins. Adblock for Safari klarer ikke å hindre reklame i Youtube-videoer*, for eksempel.

 

Men det kan godt hende at MS klarer å lage noe brukbart.

 

* sist jeg sjekket.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Såvidt jeg har forstått er det ikke helt uavhengig: Rendering-motoren blir en fork av Trident som fjerner all legacy-støtte, mens programmet rundt er nytt. For sider som ikke fungerer med dette, følger det også med en separat kopi av Trident omtrent som den står i dag, pakket inn i IE.

 

Og jeg aner ikke hva de har tenkt å gjøre med javascript-motoren.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

@Artikkelskribent - Niklas Plikk:

Slik jeg husker forhistorien:

 

Netscape var før og bedre enn IE grovt sett.

 

 

IE var stort sett et helvete å bruke til og med IE ver. 6.x.

Med IE 7 fikk Microsoft så vidt begynt å rydde opp i noen av problemene som har fulgt IE sitt relativt lange livsløp. Det er egentlig bare å rope høyt et: "DET ER HORRIBELT" overfor. :rofl:

 

Man kan le av Microsoft til man blir blå.

 

Jeg anbefaler Artikkelskribent å også føre regnskap over Internettets folke"boom" som startet omkring litt før midten av 90-tallet. Selv gitt skribentens unge PC-brukeralder, så bør slik kunnskap være innabords.

 

Netscape ble regelrett skviset ut av monopoliserings-dominans fra Microsoft hold. Da Microsoft kunne legge ved sin versjon av IE med hver Windowsversjon i mange år, før de reagerte f.eks. i EU. IE har alltid likevel forblitt et makkverk, selv om de er blitt bittelitt bedre på sine alderdomsdager, rett før de kanskje skal motta DØDS-støtet. :green:

 

Jeg anbefaler på det aller aller sterkeste å sjekke årstallene:

 

Netscape (1994) VS. Internet Explorer (August 16, 1995)

 

Det fantes selvfølgelig andre browsere (nettlesere) også før Netscape sin tid.

 

Her er to fine søkemetoder DU KAN benytte deg av før du designer artikkelbrødtekstene dine. For nettlesere blir det kanskje disse søkene som er fonuftige for den helt uvitende PC-spire som deg selv :p

Gjør oss lesere en tjeneste, og bruk noen minutter på research:

 

https://www.google.com/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=web%20browsers%20before%20netscape

 

https://www.google.com/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=web%20browser%20before%20internet%20explorer

 

g :w00t:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Browser_wars#Mosaic_wars

 

Mosaic var en vesentlig forgjenger, som bør nevnes.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke de har lov til å kalle den Browser. Det er en beskrivelse av hva den gjør, ikke et skikkelig egennavn.

 

Tjah, programmet for metro-butikken heter Store og kontrollpanelet Settings, så det ser ikke ut til å være et uoverkommelig hinder.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...