Gå til innhold

Forbyr pirattaxi-app


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fins flere slike, i USA er det en "get a ride" (husker ikke navnet) der du kan bare sitte på med folk som ønsker å bruke kollektiv banen når de kjører. osv.

 

Men de er ikke så dumme som å si at appen er pirat-taxi. Om det er betaling blir det mellom fører og passasjer.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Taxibransjen er en ganske spesiell bransje, som både er gjennomregulert og som fungerer stikk motsatt med vanlige markedsprinsipper: Om det blir flere taxier tilgjengelig, ser prisene tilsynelatende ut til å øke.

Dette er ganske enkelt forklart med at prisene er presset i taximarkedet. Om det blir flere drosjer går antallet turer ned per drosje ned, og prisene må opp for å kunne dekke utgiftene.

Samtidig er det slik at det er mye dyrere i å kjøre taxi i de store byene, enn i områder med få mennesker.

Hvor i all verden har du dette fra? Det her er bare tull. Det blir kanskje riktig hvis du kun sammenligner de dyreste sentralene, som man kun finner i byene. Men det er også i byene man finner de billigste sentralene. Prisene i Bergen f.eks. ligger 20% under landsgjennomsnittet. Merk også at distriktssentraler bruker noe fancy-smancy takster som "fjerntakst" o.l. hvor man må betale ekstra dersom drosjen må kjøre mer enn 1 mil for å hente. Dette kommer ikke fram av jamførprisene.

Høye priser og tidvis vanskelig tilgjengelighet har gjort at det har vokst fram en underskog av piratsjåfører som markedsfører sine tjenester på Facebook og andre sosiale nettverk, som man kan ringe til ved behov.

Svart arbeid er alltid billigere enn hvitt. Drosjesentralene har ingen mulighet til å møte prisene som en del piratsjåfører tilbyr. Skatt, arbeidsgiveravgift, sentralavgift o.l. utgjør ca. 20% av prisen på taksameteret. I Bergen koster det meg 2-300kr å ta piratdrosje ca. 1 mil fra sentrum og hjem. Å ta drosje koster 250-350 på hhv natt- og helgetakst (fra holdeplass vel å merke). Ergo er ikke prisene mye høyere, og man ser de stort sett igjen på de økte kostnadene ved å kjøre lovlig.
Det ironiske er at siden en del folk velger å ta pirattaxi, så går antallet turer hos drosjene ned, og dermed må prisene enda mer opp for å klare å balansere regnskapet.

Som taxisentral er riktignok ikke Uber gjort forbudt, men det krever at sjåførene faktisk skaffer seg lisens, men det strider mot hele grunnprinsippet itl tjenesten, melder DeTijd.

I Norge er også sentraler underlagt registreringsplikt og må godkjennes av (fylkes)kommunen for å kunne operere. Det er usikkert hvordan myndighetene vil stille seg til at en drosjesentral bruker en app som Uber som ett turformidlingsverktøy, men trolig vil dette bli akseptert helt ok.
Det er fortsatt ganske trist å se at legitime taxi-selskaper blir utkonkurrert av pirattaxier som kjører svart, etter at de i 30 år har jobbet hardt med å bli kvitt all svartkjøringen i bransjen.
Med det sagt. Så kan nok drosjenæringen trenge en oppfriskning og effektivisering. Halve grunnen til at prisene er høye, er at bilene står mye i ro. Slik det er lagt opp idag, med at biler på holdeplass får prioritet på turer, så tvinges de ansatte til å være på jobb uten å tjene noe (så og si alle opererer med provisjonslønn). Dette gjør at når en kunde tar taxi, betaler de også lønnen til den ansatte for den tiden de har måtte vente på turen. Denne kostnaden er jobbet inn i taksten.
For å illustrere poenget, idag har en normal drosjesjåfør ca. 40-50% provisjon. Dersom sjåføren bruker 50% av arbeidstiden på å vente, og man får det ned til 20%, ville man kunne redusere provisjonen, og dermed takstene, med 10-15% (og fortsatt ha en lønnsøkning for den ansatte).
Det er greit at det er vanskelig å sette seg inn i drosjenæringen og hvordan den fungerer. Men det er vannvittig frustrerende å se hvordan folk, spesielt unge, har en helt forvrengt forståelse av situasjonen.
Det er en grunn til at det er få nordmenn igjen som kjører drosje. Og det er fordi man tjener bedre på å sitte i kassen på Rema. Det i tillegg på kortere tid (vanlig skift for en drosjesjåfør er 10-14 timer - mange jobber også 7 dager i uken).
Endret av Eremal
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg tar taxi sjeldent, men synes det er usannsynelig dyrt uansett. Jeg skulle hjelpe oldemoren min å ta taxi fra et kjøpesenter hjem til henne (omtrent 1 km), og her i Bodø kostet det 250 kr.

 

Når jeg var i London kostet det 90 kr å komme seg fra Bayswater til togstasjonen til flyplassen. :/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tar konsekvent pirattaxi på vinteren, mens på sommeren er det egentlig det samme. Jeg klarer ikke å stå ute i vinterkulden og vente i 10-40 minutter på at det er min tur i køen. Da ringer jeg en venn, går å kjøper meg mat og går rett inn i bilen. Han får like godt betalt som taxiene av den enkle grunnen av at han gir meg bedre service!

 

På sommeren betyr det ingenting siden været er varmere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har faktisk betalt så mye som 800kr en vei for å komme meg hjem fra en fest hos en kamerat. Da man også ofte må vente i 1-2 timer midt på natten på dager hvor "alle" er ute å drikker så sier det seg selv at noen kjører pirat. Hadde det ikke vært for de som kjører pirat så måtte vi faktisk ha ventet enda lengre på skyss, da kapasiteten hadde blitt enda mer sprengt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tar taxi sjeldent, men synes det er usannsynelig dyrt uansett. Jeg skulle hjelpe oldemoren min å ta taxi fra et kjøpesenter hjem til henne (omtrent 1 km), og her i Bodø kostet det 250 kr.

 

Når jeg var i London kostet det 90 kr å komme seg fra Bayswater til togstasjonen til flyplassen. :/

 

250kr var veldig dyrt for en 1km tur,er taxi eier selv og i dag kjørte jeg en tur på 7km med hente takst og turen endte på 335kr,og i dag er det høytidstakst,hvis det var vanlig takst så ville turen ikke kostet mer enn 230kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har faktisk betalt så mye som 800kr en vei for å komme meg hjem fra en fest hos en kamerat. Da man også ofte må vente i 1-2 timer midt på natten på dager hvor "alle" er ute å drikker så sier det seg selv at noen kjører pirat. Hadde det ikke vært for de som kjører pirat så måtte vi faktisk ha ventet enda lengre på skyss, da kapasiteten hadde blitt enda mer sprengt.

 

Det er den andre delen av problemet, i arbedstiden går det raskt å få drosje, på fredag kveld er det underskud, Nyttårsaften er selvsagt umulig.

Har vært borti folk som har stått ute å røke som stjeler drosje. hansen der er oss ja :)

Lenke til kommentar

Tiden etter sosiale medier ble utbredt har det nok blitt tøffere for taxi-brasjen. I helgene blir facebook-feeden fylt opp med statuser som "Kjører tlf 98765432", og jeg føler meg ganske så trygg på at sjåføren vil ha en fortjeneste i tillegg til dekking av drivstoff-utgifter på disse turene. Så kom det en tjeneste som går under navnet Haxi, som på overflaten skal være kompiskjøring. Her lukter det svart i lange rekker ;)

 

Jeg har selv kjørt folk i dann og vann i helgene, men kun hvis jeg skal samme vei selv. Når de spør hvor mye de skal gi for turen, og jeg svarer at jeg ikke tar betalt, møter jeg på sjokkerte blikk. Pirat-taxi virker nesten til å ha blitt en helt vanlig ting blant dagens unge, så spørs om dette lar seg stoppe med det første.

Lenke til kommentar

Brukte Uber på jobbtur i San Francisco nå nylig. Tjenesten fungerte genialt, og virket helt legitim. Tre offisielle taxiselskaper leverte tjenester, man fikk kvittering med bilde av sjåfør og bil før tur og all betaling skjedde gjennom appen. Ingen tipsing i USA er ganske unikt... Kvitteringen lå i mailboks i det turen var over.

Lenke til kommentar

At amobil omtaler dette som pirat-taxi anser jeg som sannsynigvis å være en del av markedsføring for åfå tjenesten forbudt.

 

Norge er fullt av korrupsjon, og drosjenæringen er kanskje den verste av de som direkte angår hvermansen. Don't get me started om de som rammer indirekte...

 

I USA har man flere slike apper. Systemet har lite til felles med taxi-næringen. Det eneste møtepunktet jeg kan se mellom de to er at disse appene spiser en del av inntektene til drosjesjåførene (dog rammes selskapene kun indirekte pga det finurlige systemet i akkurat denne 'næringsvirksomheten')

 

Det disse appene gjør er fantastisk. Det bygger på, og bygger opp samhold og tillit i samfunnet. Det er også økonomisk bra fordi det både gir et billigere tilbud til sluttkunden, og øker produktiviteten i samfunnet. Dog som nevnt på bekostning av en liten men sterk interessegruppe.

 

Å bekjempe systemer som dette er som å forsøke å stanse Internett i 1991. Hvordan ville Norge gjort det i dag om de som ville forby nettet på den tida fikk viljen sin?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tar taxi sjeldent, men synes det er usannsynelig dyrt uansett. Jeg skulle hjelpe oldemoren min å ta taxi fra et kjøpesenter hjem til henne (omtrent 1 km), og her i Bodø kostet det 250 kr.

 

Når jeg var i London kostet det 90 kr å komme seg fra Bayswater til togstasjonen til flyplassen. :/

 

Kjører selv drosje i Bodø og den drosjeturen skulle ikke kostet 100kr. Bli flinkere til å ta kvittering og klag til selskapet. Det er eneste måten vi kan få bort med juksingen på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At amobil omtaler dette som pirat-taxi anser jeg som sannsynigvis å være en del av markedsføring for åfå tjenesten forbudt.

 

Norge er fullt av korrupsjon, og drosjenæringen er kanskje den verste av de som direkte angår hvermansen. Don't get me started om de som rammer indirekte...

 

I USA har man flere slike apper. Systemet har lite til felles med taxi-næringen. Det eneste møtepunktet jeg kan se mellom de to er at disse appene spiser en del av inntektene til drosjesjåførene (dog rammes selskapene kun indirekte pga det finurlige systemet i akkurat denne 'næringsvirksomheten')

 

Det disse appene gjør er fantastisk. Det bygger på, og bygger opp samhold og tillit i samfunnet. Det er også økonomisk bra fordi det både gir et billigere tilbud til sluttkunden, og øker produktiviteten i samfunnet. Dog som nevnt på bekostning av en liten men sterk interessegruppe.

 

Å bekjempe systemer som dette er som å forsøke å stanse Internett i 1991. Hvordan ville Norge gjort det i dag om de som ville forby nettet på den tida fikk viljen sin?

 

Her er det tydelig at du har null peiling på det du snakker om. Grunnen til at Uber blir flagget som ulovlig er fordi den opererer som en drosjesentral - uten å være registrert son det. Søk opp løyve på lovdata så vil du forstå. Alle som tilbyr kjøring som er tilgjengelig for offentligheten skal ha løyve og kjøreseddel utstedt av fylkeskommune og politi. Dette for å beskytte forbrukeren og arbeideren.

 

Ser at du ville likt at alt var fritt og uregulert. Kan love deg at dersom en slik tjeneste vil komme så faller drosjene bort. Hvem skal da kjøre deg den dagen du går med rullator? Hvem skal kjøre gamlemor på butikken, mannen i rullestolen slik at han får besøke familien sin? Drosjene gjør mer enn å bare kjøre fulle folk i helgene - vi tilbyr tjenesten overalt - alltid. Gjør Uber dette? Nei. Fordi det ikke lønner seg for disse sjåførene å være på hele døgnet.

 

Konklusjonen er at slik lovene i Norge er i dag så er Uber ulovlig. Det samme gjelder sjåførene som registrerer seg der (og på Haxi for de som lurer).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Løyver og sentral godkjenning har ikke stoppet snusk i bransjen tidligere. Skulle ikke forundre meg om uber e.l. med systematisert rapportering og sentral betaling kunne gjøre en minst like god jobb som bransjen selv med tanke på det man vil oppnå med godkjenning. Det er opplagt noe som ikke fungerer som det skal i en næring der overkapasitet gir høyere pris, der støtteverktøyene som finnes ligger år bak feks uber og man opererer med minstetakster rundt 200 kroner.

Lenke til kommentar

Jeg tar taxi sjeldent, men synes det er usannsynelig dyrt uansett. Jeg skulle hjelpe oldemoren min å ta taxi fra et kjøpesenter hjem til henne (omtrent 1 km), og her i Bodø kostet det 250 kr.

 

Når jeg var i London kostet det 90 kr å komme seg fra Bayswater til togstasjonen til flyplassen. :/

Det kostet meg 850 kr for en halvtimes tur ut av Bergen i dag (helligdag?). Da jeg var i Newcastle for noen måneder siden, kostet det meg 75 kr for en omtrent like lang tur. Så vidt jeg vet så er ikke det generelle prisnivået over 10 ganger dyrere i Norge enn UK.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Her er det tydelig at du har null peiling på det du snakker om. Grunnen til at Uber blir flagget som ulovlig er fordi den opererer som en drosjesentral - uten å være registrert son det. Søk opp løyve på lovdata så vil du forstå. Alle som tilbyr kjøring som er tilgjengelig for offentligheten skal ha løyve og kjøreseddel utstedt av fylkeskommune og politi. Dette for å beskytte forbrukeren og arbeideren.

 

Ser at du ville likt at alt var fritt og uregulert. Kan love deg at dersom en slik tjeneste vil komme så faller drosjene bort. Hvem skal da kjøre deg den dagen du går med rullator? Hvem skal kjøre gamlemor på butikken, mannen i rullestolen slik at han får besøke familien sin? Drosjene gjør mer enn å bare kjøre fulle folk i helgene - vi tilbyr tjenesten overalt - alltid. Gjør Uber dette? Nei. Fordi det ikke lønner seg for disse sjåførene å være på hele døgnet.

 

Konklusjonen er at slik lovene i Norge er i dag så er Uber ulovlig. Det samme gjelder sjåførene som registrerer seg der (og på Haxi for de som lurer).

 

Whoa der, her viser du også lite peil på diverse konsepter.

For det første er en registrert drosjesentral er et abstrakt konsept laget av staten som en kontroll-mekanisme i et marked der det viste seg å være viktig å håndheve en viss sikkerhet for kunder og sjåfører. Å motsette seg nye og bedre løsninger med argument "Det er loven!" er hinsides urimelig.

Dagens system er ikke lenger godt nok, antallet pirat-taxier i Norge og Ubers suksess i Statene er bevis på nettopp dét. Da er vi nødt til å revurdere, kanskje til og med staten kunne gått i samarbeid med Uber om å finne en felles løsning der alle tjener istedenfor å ende opp i en skyttergravs-krig lik den vi ser mellom drosje-næringen og pirat-sjåførene (en krig næringen ikke kan vinne, forresten.)

 

Videre, drosjene blir ikke borte med et blunk. Ja, om Uber fikk fritt, uregulert leide kan det være drosje-selskapene ville forsvunnet, og ja, om Uber i dagens tilstand fikk fritt, uregulert leide er det sannsynlig vi vil se en regresjon hva gjelder både kunder og sjåførers sikkerhet både økonomisk og personlig.

Men vi lever ikke i en verden der et selskap har livets rett, om drosje-næringen ikke tilbyr en tjeneste folk trenger har den ikke et livsgrunnlag, og å tviholde på et statlig kvasi-monopol på forbrukernes bekostning er, igjen, hinsides urimelighet.

 

Det du ikke ser ut til å ta i betraktning er at vi er mennesker, som finner løsninger. Den rullestol-klare minivanen til Vestfold Taxi kan selges til en privat-sjåfør, og registreres som sådan. En sjåfør kan registrere seg som villig til å ta på eldre og handicap'ede generelt, som kanskje påløper et ekstra kr20 gebyr, eller ingenting om sjåføren bare en vennligsinnet.

Det kan tas ett steg videre, der staten er pro-aktiv slik jeg snakket om i sted, og går i samarbeid med Uber om et nasjonalt, individuelt, register, der overnevnte minivan er godkjent for rullestol, og der overnevnte sjåfør er godkjent (Tenk på det som Twitters "Trusted", eller thepiratebay.org's "VIP").

Uber er allerede basert på karakter-givning for å luke ut det dårlige, karakter-systemet kan knyttes opp mot Norges database som kvalifisering for å sette en sjåførs løyve under oppsyn.

 

Feks "[xoooo] sjåføren behandlet min bestemor som kveg, hold deg unna", nok av de uten [xxxxx] til å veie opp, og det statlige kontroll-organet trekker løyvet, evt etter granskning.

 

Dette tok meg ~5 minutter å tenke opp, det kan sikkert pirkes på i massevis, men de fem minuttene hjalp meg beskrive et system som er BEDRE enn dagens, og det sier mer enn litt.

 

Drosje-næringen har ikke livets rett, men folk må frem!

 

Ps. Uber har også en annen, positiv side ved seg, den legger til rette for car-pooling, tenk om trafikken inn i Oslo retning øst ble redusert med bare 20% i rush-tiden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...